Cuvântul Liber, iulie 2006 (Anul 18, nr. 128-148)

2006-07-01 / nr. 128

CUVÂNTUL SÂMBĂTĂ, 1 IULIE 2006 „La porţile cerului** Dedicată, în general, limbii şi culturii române, dar în special scriitorului, publicistului şi alcătuitorului almanahului „Ţara Fagilor" - Dumitru Covaliuc, cu ocazia împlinirii vârstei de 60 de ani - manifestarea culturală cu genericul „La porţile cerului" a debutat vineri, 30 iunie, cu un colocviu-dezbatere pe tema „Corespondenţe spirituale", care a avut loc la Secţia de arte a Bibliotecii Teleki din Târgu-Mureş, urmată de momentul poetic „Reverberaţii". Astăzi, sâmbătă, 1 iulie, la Studioul de Radio are loc simpozionul „Destine încercate", în cadrul căruia vor susţine comunicări protopopul de Reghin, Teodor Beldean, ing. Mircea Irimescu (Rădăuţi), Dumitru Covaliuc (Cernăuţi), prof. dr. Ion Ilie Mileşan (Târgu-Mureş) prof. univ. dr. Pavel Ţugui (Bucureşti),ş col. George Galan (Bucureşti), prof. Rodica Puia. în aceeaşi zi sunt planificate lansarea volumului al XIV-lea „Ţara Fagilor", cartea de aur a Bucovinei, prezentat de prof. Dimitrie Poptămaş şi scriitorul Dumitru Covaliuc. De la ora 17,în Cetatea Medievală a Târgu- Mureşului poate fi vizionată expoziţia de icoane a pictorului Călin Bogătean, la vernisajul căreia vor lua cuvântul prof. Vasile Mureşan, Lazăr Lădariu, poet, redactor-şef al ziarului „Cuvântul liber", consilier judeţean, preşedintele Despărţământului Central Judeţean Mureş al Astrei, Nicolae Băciuţ, directorul Direcţiei Judeţene pentru Cultură, Culte şi Patrimoniul Cultural Naţional Mureş. Spectacolul cu piesa „Paraclisierul", de Marin Sorescu, va fi susţinut de Compania de artă sincretică „Janus", în regia şi interpretarea actorului Liviu Topuzu. Duminică, 2 iulie, este prevăzută o excursie documentară la Sighişoara. La această importantă manifestare cultură au contribuit şi prof. Rodica Puia, corala „Tropar" a Catedralei Mari Ortodoxe, soliştii Raluca Apolţan, Mihaela Ana Ţîru, Emilia Gabriela Anton, Ioan Sabău, prof. Angela Fanea Macarie. „La porţile cerului" - o manifestare a limbii şi culturii române, organizată de Societatea pentru Cultură şi Literatură Română în Bucovina, Filiala Mureş, în colaborare cu Studioul Regional de Radio, Direcţia pentru Cultură, Culte şi Patrimoniul Cultural Naţional Mureş, Fundaţia Culturală „Cezara Codruţa Marica", Şcoală de Arte, Cenaclul „Liviu Rebreanu". (B.DORIN) Festivalul „Zilele Bandului” susţinut de COSMOTE, care anunţă extinderea acoperirii în zonă în calitate de sponsor principal, COSMOTE susţine sărbătoarea tradiţională a comunei Band, Festivalul mureşean „Zilele Bandului" 2006 (30 iunie-2 iulie). Cu ocazia evenimentului, COSMOTE sărbătoreşte extinderea acoperirii din zonă prin inaugurarea antenei GSM din comuna Band. Astfel, locuitorii comunei vor beneficia de serviciile de telefonie mobilă de calitate oferite de COSMOTE la cele mai avantajoase preţuri. Primarul comunei Band, Mircea Rusu, a declarat: „Ne bucurăm să avem alături compania COSMOTE la sărbătoarea comunităţii noastre. Prezenţa operatorului în comuna Band va fi apreciată de toţi locuitorii zonei, care se vor bucura de serviciile accesibile oferite de COSMOTE". în cadrul festivalului vor avea loc recitaluri ale trupelor Impact şi HI-Q, un concertMircea Rusu Band, spectacole ale unor artişti din Mureş şi din Ungaria, precum şi competiţii sportive, concursuri muzicale şi vernisaje. Aflat la cea de-a treia ediţie, Festivalul va reuni la Band reprezentanţi ai unor importante instituţii centrale şi locale, printre care Ministrul Agriculturii, Gheorghe Flutur, Ministrul Sănătăţii, Eugen Nicolăescu şi Directorul Agenţiei SAPARD, Szabó Samoilă. 1 iulie 2006 Filă de calendar ! Zile trecute: 181 Zile rămase: 184 Soarele răsare la: 5.35 Soarele apune la: 21.00 Calendar creştin: - Ortodox: Sf. Ierarh Leontie de la Rădăuţi; - Greco-catolic: Sf. Cosma şi Damian, medici taumaturgi, fără plată. Zodia: Rac (22.06 - 22.07). * • Ziua magistratului . 1872- S-a născut Louis Blériot, aviator și constructor francez, care a traversat în premieră, în avion, Canalul Mânecii, la 25.07.1909 (n. 2.08.1936). 1882 - Răscumpărarea de către stat a căii ferate Cernavodă-Constanța și a portului Constanța de la compania engleză căreia Turcia i le concesionase. 1908 - Adoptarea SOS ca semnal internaţional pentru cazurile de urgenţă. 1917-A murit Titu Maiorescu, critic literar, estetician şi important om politic conservator, prim-ministru al României, fondatorul grupării literare şi politice Krunimea”, vicepreşedinte al Academiei Române (n.15.02.1840). 1935 - S-a înfiinţat Academia de Medicină din România, al cărei fondator a fost doctorul Daniel Danielopolu. 1961 - S-a născut atletul Carl Lewis (Frederick Carlton Lewis), deţinătorul a nouă medalii de aur şi titluri mondiale, câştigătorul premiului Sullivan (1981). 1993 -A intrat în vigoare taxa pe valoarea adăugată (TVA) şi liberalizarea completă a preţurilor. Cugetarea zilei: „ Caută simplitatea dar nu avea încredere în cal”. ___________________________________(ALFRED NORTH WHITEHEAD) HOROSCOP Berbec. Partenerul de viaţă este nemulţumit de o schimbare neaşteptată. Survin evenimente care vă dau programul peste cap. Se pare că sunteţi nevoit să plecaţi într-o delegaţie. — s Taur, in conversaţie ,om puneţi accent pe corectitudine, dar sunteţi prea îndrăzneţ şi partenerul nu este pe aceeaşi lungime de undă cu dvs. Ştiţi să vă puneţi în valoare talentele în societate. Gemeni. E cazul să jitSor, vă mai relaxaţi puţin.Afff uitând de serviciu sau 7i de afaceri. Vă sunt favorabile astăzi unele escapade, unele mici excursii, dar şi întâlnirile de familie într-un cadru mai larg. Rac. Bucuraţi-vă de micile plăceri ale vieţii! Dacă o problemă nu se lasă rezolvată, poate e mai bine să amânaţi soluţionarea ei. Se fac presiuni asupra dvs. şi nu trebuie să cedaţi. leu- Dacă relaţiile cu fiim* cei din familie nu sunt foarte bune, ar trebui să încercaţi să le armonizaţi. Nu vă luptaţi de unul singur cu problemele pe care le aveţi de rezolvat! Fecioară: Din păcate,, chiar dacă nu aveţi dreptate, vă încăpăţânaţi să nu vă păstraţi punctul de vedere în faţa prietenilor. Acest fapt poate cauza mici neplăceri în anturaj. Balanţă. Dacă sunteţi invitat la un eveniment deosebit, veţi avea unele neînţelegeri cu partenerul, dar veţi întâlni cunoştinţe şi vă veţi reface forţele. Scorpion, în plan sentimental, situaţia va fi relaxată. Farmecul personal vă va permite să faceţi o bună impresie persoanelor de sex opus. Vi se vor face complimente. Săgetător. Bârfele OTV sunt la ordinea zilei. O Yw" discuţie amicală se termină cu o critică greu de suportat, de care însă oricum sunteţi decis să nu ţineţi seama. Seara, vă bucuraţi de familia dvs. reunită. Capricorn. Aveţi ocazia să vă câştigaţi încrederea în faţa unei persoane importante. Ambiţile dvs. se pot concretiza datorită spiritului combativ de care daţi dovadă. Vărsător. O plăcere JjPIfe pentru dvs. va fi cititul. w|B Veţi reuşi să vă valorificaţi ***** în societate calităţile spirituale şi inteligenţa, dar nu fără a stârni duşmănii. în dragoste, nu sunteţi mulţumit. R ^ Peşti. Sunteţi plin de viaţă şi de dorinţa de a vă vmA distra alături de cei dragi, încercaţi să fiţi mai discret şi, pentru moment, abţineţi-vă să faceţi concesii. [Album de epocă ) „Zilele Liviu Rebreanu”, la Târgu-Mureş Fostul cenaclu „Liviu Rebreanu din Târgu-Mureş, la şedinţele căruia participau şi tineri care au devenit poeţi şi prozatori, organiza periodic manifestarea care-i era dedicată marelui romancier român. Organizatorii aveau oaspeţi de marcă, scriitori, istorici, critici literari etc. Iată, în fotografia realizată la una dintre ediţiile Zilelor Cenaclului „Liviu Rebreanu", şi-au semnat prezenţa istoricul, cărturarul mureşean Vasile Netea, împreună cu soţia sa Lucreţia, poeta târgumureşeancă Nedeea Burcă, Nicolae Gheran, fost director al Editurii Meridiane, poetul Mihail Gavril din Bucureşti (în foto, de la stânga la dreapta), şi Puia Florica Rebreanu, fiica romancierului. Pe verso-ul imaginii fotografice, o dedicaţie acordată poetului Ioan Bândilă: „Acest George Macovescu. La una din fermele aparţinătoare fostului IAS Botoş, cu prilejul unei manifestări, au fost prezenţi şi oaspeţi din alte părţi ale ţării noastre, între ei, şi George Macovescu (în dreapta fotografiei), care o vreme a deţinut conducerea Uniunii Scriitorilor din România, în stânga fotografiei: Florea Bogdan, fost activist pe linie de partid şi sindicat la Reghin, apoi la Târgu-Mureş, în picioare: Ioan Bândilă (în colecţia căruia se află fotografiile), producându-se într-un... hocus-pocus prezentat la petrecerea ce a urmat după manifestarea culturală de la Batoş. DORIN BORDA ILARIE CHOPRIŞ în semn de prietenie într-o clipă rămasă la Târgu-Mureş între zilele consacrate lui Liviu Rebreanu şi acelea care-l vor împrejmui de azi înainte pe Romulus Guga, cu bătăile şi căldura inimilor noastre şi ale altora, din ce în ce mai mulţi". Semnează: Mihai Gavril, oaspete al Băţosului ----------------------------------------------- --------(Pe marele ecran -16 iulie:)------„Furios şi iute - Derapaje la Tokyo" Dacă primul „Furios şi iute" ne introducea în lumea curselor de stradă din Los Angeles, cel de-al doilea în lumea curselor din Miami, ultimul film ne invită la Tokyo. După o cursă câştigată în faţa unui japonez, Sean este obligat să lucreze pentru Han, un puternic gangster. La un moment Sean se va îndrăgosti de prietena rivalului său, astfel că onoarea este provocată, iar talentul automobilistic este împins la extremă ... cu un singur câştigător drept campion. Cinema Arta Târgu-Mureş, de la orele 14,16.30,19 şi 21.30. Preţ întreg 6 RON, preţ redus 4 RON. Preţ redus zilnic de la orele 14 şi 21.30. „Ascuns" Câştigătorul premiului festivalului de la Cannes, pentru regie. Un film cu mari actori francezi - Juliette Binoche şi Daniel Auteuil, conceput ca un thriller de calitate. Georges (Auteuil) primeşte casete cu el şi familia sa, filmate pe ascuns. Dacă la început el nu alarmează, în curând filmările vor deveni tot mai intime, ceea ce îl va face să reacţioneze... Cinema Tineretului Târgu-Mureş, de la ora 17. Tot la „Tineretului" -„Imperiul lupilor" 3 turci sunt găsiţi măcelăriţi. Debutează o anchetă pentru stabilirea împrejurărilor în care şi-au găsit aceştia sfârşitul. Un singur om poate să afle însă iţele anchetei şi acesta este chiar... diavolul. Cu Jean Reno. De la ora 19.15, vineri, sâmbătă şi duminică şi de la 21.30, în fiecare miercuri - Oferta Orange la cinematografele mureşene. Două bilete la preţul unuia. Detalii la casele de bilete. (F.D.) ERIS că în articolul din pagina a şaptea a ziarului de ieri, intitulat „Vrem drum de ocolire!", semnat de Dan Trifu, s-a strecurat o mică, dar regretabilă eroare: traseul exact al drumului ocolitor dorit de primarul Dorin Florea şi sprijinit de participanţii la marşul de protest este tudor (complex Corina) - Cartierul 7 Noiembrie, nicidecum Corunca - Livezeni - Ernei, aceasta din urmă fiind ruta proiectului iniţiat de Consiliul Judeţean Mureş în vederea construirii unei centuri ocolitoare a Târgu-Mureşului, proiect la care lucrările vor demara în anul 2008, în paralel cu lucrările pentru centura Reghinului. Ne cerem scuze pentru această greşeală! (AUTORUL)