Cuvântul Liber, martie 2007 (Anul 19, nr. 41-63)

2007-03-01 / nr. 41

0 CRIZA POLITICĂ, DETERMINATĂ DE CRIZA ONOR POLITICIENI VERITABILI (Urmare din pag. 1) sau micile ranchiune dintre politicieni, dacă nu tot din nevoia de a se apăra pe ei şi interesele celor apropiaţi lor şi care, la o adică, pot sări iar cu puterea şi banii lor pentru viitoarele mandate la care speră. Toate aceste fapte, catalogate de către mai marii de la UE drept corupţie în stil românesc, sunt posibile pe fondul crizei de politicieni autentici, politicieni care să nu mimeze doctrine şi programe, ci care, cu adevărat, să înţeleagă menirea lor, deşi în ţară sunt mulţi tineri şcoliţi şi bine pregătiţi, dar care, cu obstinaţie, sunt „dirijaţi" în planuri secundare ale vieţii politice. Dar atâta timp cât multora dintre aceştia nu le pasă cum se numeşte formaţiunea politică, ci cât de mult ar putea profita ca membri ai respectivului partid, nu vom avea parte, cu adevărat, în România, de o viaţă politică autentică. Actuala criză politică, generată, aş spune nu de persoane, cât de cauze care ţin de lipsa de ideologie, verticalitate şi coloană politică a acelora care ne reprezintă, este grevată pe o luptă surdă nu doar pentru capital politic, cât şi pentru monopolul puterii, dacă aşa ceva mai poate fi acceptat în România. Este suficient să amintim că odată intrat în „atenţia" politicienilor, preşedintele Băsescu, al cărui comportament este asemeni multora dintre cei care acum îl critică, este pus la zidul infamiei atât de unii dintre foştii săi colegi de culoare portocalie, cât şi, explicabil, de cei care susţin că sunt, s-ar zice, în opoziţie. Dacă acum avem un conflict clar, deschis, pe faţă, între premier şi preşedinte, putem afirma că există aceeaşi ruptură şi între PNL şi PD, adică între formaţiunile care formau cândva o Alianţă pe care o visau veşnică, şi care, asemeni unei căsnicii, în care unul dintre soţi îl înşală pe celălalt, divorţul este iminent, în ciuda declaraţiilor de sprijin reciproc, îngrijorător că aceşti oameni care conduc destinele României, în particular se dovedesc a fi susţinătorii unor structuri economice avide de îmbogăţiri rapide, contribuind ei înşişi, prin unele demersuri, la încălcarea legilor româneşti, timp în care organele abilitate de anchetă se fac că plouă, ca nu care cumva să-i „deranjeze". Dacă ieri, parlamentarii români au făcut exerciţii de vocalize pe tema suspendării din funcţie a preşedintelui Băsescu, dacă în urmă cu doar câteva zile PD dădea un ultimatum premierului Tăriceanu, somat să facă un guvern pur liberal, ajungem la concluzia că, de fapt, viaţa politică românească este dominată de foarte mulţi intruşi, incapabili de un comportament politic nu neapărat european, din moment ce fitecine a ajuns să ceară ceea ce legea nu-i permite, doar de dragul de a mai face câteva valuri în viaţa politică românească, măcar pentru o scurtă vreme, pentru ca nu cumva electoratul să-i uite. Ce să mai spună omul de rând de cearta ca la uşa cortului dintre preşedintele Băsescu şi premier, preşedinte ajuns să fie în conflict deschis şi cu partidele politice, dar şi cu societatea civilă, conflictul deschis între Palatul Victoria şi cel de la Cotroceni fiind cunoscut chiar şi pe coridoarele cancelariilor occidentale şi care, până la urmă, denotă infantilismul politicienilor români. Timp în care, cum ar fi firesc, opoziţia, în loc să-şi întărească poziţiile, sau partidele mici să profite pentru a ieşi la rampă pentru a atrage noi prozeliţi, se cramponează în a se îmbăta cu apă rece, convinsă fiind de „adevărurile" demersurilor sale, ca reflex al mentalităţilor unor vremuri apuse, astfel că, până la urmă, nu asistăm decât la dezagreabile exerciţii de demagogie într-o ţară dominată de balcanismul funciar şi în care orice minune nu ţine decât trei zile. Vreme în care toţi cei chemaţi să gospodărească treburile ţării, să uşureze viaţa românilor, având de acum şi sprijinul comunităţii europene, pregătită să pompeze bani mulţi în economia românească, sunt preocupaţi mai mult de scandalurile dâmboviţene decât de ziua de mâine a românului, spre disperarea milioanelor de familii cărora le-a ajuns cuţitul la os, politicieni care n-au ajuns să înţeleagă un lucru elementar, anume că, la urma urmei,viaţa are prioritate înainte de orice, inclusiv de gâlcevile politice._______ - -----------------------........... N" Liviu Maior - Profesor Honoris Causa Ieri, la Sala mică a Palatului Culturii din Târgu-Mureş a avut loc lansarea cărţii „Habsburgii şi românii", de prof. univ. dr. Liviu Maior. Astăzi, 1 martie, ora 14.15, la sala festivă a Facultăţii de Ştiinţe Economice, Juridice şi Administrative a Universităţii „Petru Maior", are loc festivitatea de decernare a titlului de Profesor Honoris Causa autorului acestei cărţi. (I.C.) ■■ ------------•............ ■ —0 0 OFT CoN chapses in EPT concEpt Softconcept angajează Programatori Web. Vă rugăm să trimiteți CV la adresa e-mail: office@s-concept.net / FAX: 0265/25.80.13 PROGRAMATOR WEB Cerinţele postului: - cunoştinţe Html - bune cunoştinţe operare PC, Office, Internet, Email Atribuţiile principale sunt: - dezvoltare site-uri web. Ofertă (beneficii): - posibilitatea de a lucra într-un mediu dinamic, tânăr; - training la locul de muncă în cazul persoanelor cu potenţial. Două posturi disponibile.________________________________ PESTE O MIE DE LOCURI DE MUNCĂ PENTRU CONSTRUCTORII MUREŞENI (Urmare din pag. 1) pentru terasamente (100 de locuri de muncă), tehnician topometrist (80 de locuri de muncă), topograf (35 de locuri disponibile). Alte meserii pentru care s-au anunţat locuri de muncă sunt mecanic auto, sudor, electrician auto, electrician în construcţii, inginer-şef în construcţii, laborant structura macroscopică şi microscopică, maşinist la maşini de preparat beton şi mixturi asfaltice. „Toţi cei care sunt interesaţi de aceste meserii sunt invitaţi la «bursă»", unde se vor prezenta direct în faţa angajatorului. Doritorii trebuie să prezinte un CV şi un certificat de calificare în meserie, după care cei aleşi vor susţine o perioadă de probă", ne-a mai spus directorul executiv AJOFM Mureş. Până acum se cunoaşte că se va oferi angajaţilor cazare şi transport de la locul cazării la locul de muncă, tichete de masă şi o salarizare care să atragă, dar alte condiţii referitoare la remunerare vor fi anunţate la „bursă". Tot după cum spunea Luminiţa Core, în prezent doar 378 de şomeri din scriptele AJOFM Mureş au calificarea pe domeniul constricţii, dar organizatorii „bursei" aşteaptă ca la măsura activă de combatere a şomajului să participe şi alte persoane, care deja lucrează, atrase de condiţiile mai bune de salarizare. /----------------------------------------------- Acţiuni pe plan local ale Gărzii de Mediu (Urmare din pag. 1) Câteva exemple ale amenzilor contravenţionale aplicate: •SC LION INTERNATIONAL TRADING SRL: abaterea săvârşită -deficienţe în gestionarea deşeurilor rezultate din activitatea de prelucrare a lemnului şi impregnare cu solvenţi organici; valoare: 10.000 RON; • SC STUDIO MEX SRL: abaterea săvârşită nu a încheiat contract cu o firmă specializată în colectarea, transportul şi eliminarea deşeurilor de lacuri şi vopsele cu conţinut de compuşi organici volatili, valoare: 10.000RON; • SC VERITAS PRODEX SRL: abaterea săvârşită - nu a solicitat şi obţinut autorizaţie de mediu pentru activitatea de fabricare a mobilei, valoare: 30.000 RON; • SC MATRICON SA: abaterea săvârşită - nu a solicitat viza anuală pentru autorizaţia de mediu, nu a solicitat aviz de mediu la schimbarea proprietarului acestei societăţi; valoare: 30.000 RON; • SC ALPINA SA - abaterea săvârşită - nu a încheiat contract cu o firmă specializată în colectarea transportul şi eliminarea deşeurilor cu conţinut de COV; valoare: 10.000 RON. Acţiunile Gărzii vor continua în toate domeniile ce vizează măsuri pentru o mai bună protecţie a mediului. V__________________________/ 9  CUVÂNTUL JOI, 1 MARTIE 2007 /- - -----------------Este preşedintele un laş? (Urmare din pag. 1) i-a devenit ostil (dovadă şi votul împotriva ministrului Justiţiei, Monica Macovei, şi a Ordonanţei DIICOT), şi a ţării. De data aceasta, refuzul invitaţiei de a participa la şedinţa în plen a Camerei Deputaţilor şi Senatului, cu toate că are acest drept, conferit de Constituția pe care a jurat s-o respecte, dar n-a făcut-o, are la bază cu totul alte motive, plecând dintr-un orgoliu nemăsurat al domnului Băsescu, cel care se vrea și preşedinte, și premier. De data aceasta, contrar obiceiului, preferă să tacă, şi, înainte de eleganţa şi echilibrul necesare, dominate de îngrijorare, semnificativă pare hotărârea şi ambiţia preşedintelui de a participa la şedinţa de guvern. Cum se explică, oare, hotărârea aceasta intempestivă a şefului statului, ştiut fiind că, până azi, nu l-a interesat, deloc, Guvernul. Pare, însă, subit interesat de acesta, Executivul de la București, tocmai în ziua în care în Parlamentul României erau demarate procedurile de suspendare a lui, eveniment politic deosebit de important. De ce președintele a decis să participe tocmai la o şedinţă a Guvernului, întorcând spatele Parlamentului, considerată cea mai importantă instituţie într-un stat de drept? Oare nu ar fi fost mai potrivit şi mai folositor, de pildă, - cum se exprima cineva - gestul de a vizita o casă de copii sau un cămin de bătrâni? Dar asta-i o altă căciulă. Apărându-i, un „avocat" ad-hoc dă cu bâta în baltă. Zice el că isteţul preşedinte procedează ca în „Mioriţa" şi citează: „De mă voi scula...". Nu-l lasă să-şi încheie peroraţia o ziaristă informată care, dându-şi seama de „cultura" parlamentarului, care o ia de-a dreptul peste arătură, i-o taie: „Asta o spunea Lăpușneanul, din nuvela istorică a lui Costache Negruzzil". Parlamentarul dorea, în starea aceasta de ostilitate, de președintele Băsescu creată, să dovedească adevărul că așa cum îi turcul este și pistolul! ^............ ' ' PROPUNERE DE SUSPENDARE DIN FUNCŢIE A PREŞEDINTELUI ROMÂNIEI. TRAIAN BĂSESCU (Urmare din pag. 1) Imediat după instalarea Guvernului, a solicitat în repetate rânduri parlamentarilor coaliţiei revocarea preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului. Opoziţia formulată de unul dintre partidele arcului guvernamental a atras acuze grave din partea Preşedintelui, o dovadă în acest sens fiind şi declaraţia „...sunt un adept al unor anticipate imediate, pentru a scăpa de o soluţie imorală care se numeşte PUR". Cererile lansate de Preşedintele României de schimbare a preşedinţilor celor două Camere, materializate în regulamentele adoptate de Senat prin Hotărârea nr. 28 din 24.10.2005 şi Camera Deputaţilor prin Hotărârea nr. 34 din 25.10.2005, au fost infirmate de Curtea Constituţională prin Deciziile nr. 601 şi 602 din 14.11.2005, care le-a declarat neconstituţionale. 3. încălcarea prevederilor art. 89 din Constituţie Preşedintele Traian Băsescu a încălcat grav prevederile art. 89 din Constituţie cu privire la dizolvarea Parlamentului. Dizolvarea Parlamentului de către Preşedintele României şi organizarea de alegeri parlamentare reprezintă soluţia constituţională în caz de criză politică profundă, după ce au fost respinse două solicitări de învestitură a unui Guvern şi numai după ce au trecut cel puţin 60 de zile de la prima solicitare. Or, este inacceptabilă teza potrivit căreia procedura prevăzută de art. 89 din Constituţie nu reprezintă o soluţie constituţională, ci un mijloc de luptă politică. 4. încălcarea prevederilor art. 65 alin. (2) lit. h) din Constituţie Preşedintele Traian Băsescu a încălcat prevederile art. 65 alin. (2) lit. h) din Constituţie cu privire la numirea de către Parlament a directorilor serviciilor de informaţii şi exercitarea controlului asupra activităţii acestora de către Parlament, precum şi a principiului separaţiei puterilor prevăzut de art. 1 alin. (4) din Constituţie. Preşedintele României nu numai că a întreprins acţiuni prin care a determinat şefii serviciilor de informaţii să demisioneze, dar le-a şi aprobat demisiile, prin rezoluţiile puse pe cererile formulate, pe care le-a trimis astfel Parlamentului pentru „a lua act" de hotărârile sale. Apoi, cu încălcarea Constituţiei şi a legilor, a numit directori interimari la conducerea acestora, deşi nu are atribuţii în acest sens şi a ameninţat Parlamentul că nu va propune alţi directori până când acesta nu va aproba „pachetul legislativ" privind serviciile de informaţii şi siguranţa naţională, elaborat de Administraţia Prezidenţială. 5. încălcarea prevederilor art. 74 din Constituţie Preşedintele Traian Băsescu a încălcat grav şi prevederile art 74 din Constituţie cu privire la dreptul de iniţiativă legislativă, implicând în această procedură subiecte de drept care nu au dreptul la iniţiativă legislativă. Preşedintele, erijându-se în iniţiator legislativ, a promovat un pachet de proiecte de lege, referitor la serviciile de informaţii ale statului şi la siguranţa naţională în general, punând Guvernul în faţa unui fapt împlinit şi solicitându-i Primului-ministru să trimită iniţiativa legislativă, în acea formă, Parlamentului. 6. încălcarea prevederilor art. 90 din Constituţie Preşedintele Traian Băsescu a nesocotit prevederile art. 90 din Constituţie, atunci când a încercat în mai multe rânduri să organizeze un referendum pentru aprobarea unui „Parlament unicameral", în sistemul nostru de drept, nu este admis referendumul pe teme constituţionale la iniţiativa Preşedintelui României, întrucât procesul de revizuire a Constituţiei se finalizează printr-un referendum. Ideea unui referendum prealabil şi a unui referendum final de aprobare (cu rezultate posibil contrare) ar fi absurdă. (va urma)