Cuvântul Liber, iunie 2007 (Anul 19, nr. 105-126)

2007-06-16 / nr. 116

CUVÂNSAMENTA, 16 IUNIE 2007. 16 IUNIE 2007 Zile trecute: 166 Zile rămase: 199 Soarele răsare la: 5.30 Soarele apune la: 21.02 Calendar creştin: - ortodox: Sf. Tihon; greco-catolic: S. Tihon. Zodia: Gemeni (22.05 - 21.06). Filă de calendar 1835 - S-a inaugurat, la Iaşi, „Academia Mihăileană", prima instituţie de învăţământ superior din Moldova. 1890 - S-a născut, în Anglia, actorul Stan Laurel; alături de Oliver Hardy a format un duo celebru: „Stan şi Bran" (m. 23.02.1965). 1903 - Fondarea, la Detroit, a Companiei „Ford Motor Company". 1921 - A fost înfiinţată, la Bucureşti, Societatea „Orient Radio" (Rador), agenţie telegrafică de presă, precursoarea Agenţiei Naţionale de Presă „Agerpres" (1948-1990), cunoscută, din 1990, sub denumirea de ROMPRES. 1997 - A fost adoptat Tratatul de la Amsterdam (Maastricht II) prin care se dorea crearea - prin extinderea UE - a unei Europe unite. Principalele puncte ale tratatului vizau: o mai bună coordonare între politicile naţionale de combatere a şomajului; suspendarea anumitor drepturi pentru ţările membre care încalcă principiile de libertate, democraţie, drepturile omului; lupta împotriva crimei organizațe, politici privind dreptul la azil, imigrarea etc. Cugetarea zilei: „Alergăm după fericire până departe, fie pe mare, fie pe uscat, dar fericirea e aici, aproape"{Horaţiu)___________________________________________ ^ horoscop) Berbec. Va fi o zi favorabilă din toate punctele de vedere dacă nu veţi fi capricios şi nu vă veţi bosumfla cu şi fără motiv. Ceea ce vă nemulţumeşte acum, curând vă va face doar să zâmbiţi. Taur. Partenerul vă acordă multă atenţie şi este mai tandru ca de obicei, dar poate face o gafă în societate. Este o zi în care nu aveţi timp să vă plictisiţi. Gemeni. Interesul pentru relaţia cu fiinţa iubită este mare, dar vor exista unele controverse cu aceasta. Spre seară, vor ieşi la suprafaţă unele nemulţumiri mai vechi. Rac. Ambiţiile vă sunt mari, peste măsura posibilităţilor, dar dacă veţi analiza cu grijă situaţia şi veţi găsi calea să vă atrageţi de partea dvs. un „sponsor", aţi putea reuşi. Leu. Zi banală, fără mari evenimente la început, promitem să devină incendiară spre seară, în sensul bun sau rău. Depinde de dvs. şi de ce aţi făcut până acum în relaţiile cu cei din jur. Fecioară. Dacă nu puteţi să faceţi chiar ce vreţi, mutaţi plăcerea în casă unde vă relaxaţi în compania familiei. Nu vă lăsaţi indus în eroare de laudele şi linguşirile unora! Balanţă. Este o zi care vă solicită spiritul de luptă şi rezistenţă la stres. Evitaţi stărileW conflictuale în cuplu: o viziune prea avangardistă poate deranja! Scorpion. Familia este alături de dvs. şi acest lucruvă dă un sentiment de siguranţă. Tocmai de aceea, încercaţi să fiţi mai receptiv la nevoile pe care le au cei din apropierea dvs. - Săgetător. După o săptămâna obositoare, esten cazul să lăsaţi grijile la o parte şi să vă petreceţi timpul liber aşa cum vă doreaţi. Preocuparţi-vă de relaţia cu copiii. Capricorn. Atmosfera din casă este plăcută şi nu estei exclus ca cineva din familie să vă facă o surpriză deosebită. Vă concentraţi ceva mai greu, dar supliniţi cu intuiţia şi inspiraţia. Vărsător, încercaţi să fiţi JigAr mai organizat şi să abandonaţi planurile extravagante! Seara, veţi discuta cu partenerul dvs. despre o investiţie costisitoare. Peşti. Totul este minunat, căldura şi vulnerabilitatea dvs. sunt pe gustul partenerului iubit. Părinţii nu vă aprobă planurile şi entuziasmul dar nu puneţi prea mult la suflet acest lucru. | CRONICĂ DE LIBRARII EVREUL DIN LINTZ de Kimberley Cornish Editura Nemira Wittgenstein, Hitler şi lupta lor secretă pentru spirit O carte care a zguduit conştiinţa multor specialişti în Politologie şi istorie, o carte care pătrunde adânc în culisele „Istoriei secrete" ale celui de-al Doilea Război Mondial. Pentru a înţelege mai bine mesajul acestei cărţi vă facem cunoştinţă cu două personaje din această lucrare. Kimberley Cornish, autorul cărţii, s-a născut în 1949, descendent pe filiera maternă dintr-o familie evreiască şi luterană, emigrează în South Australia venind din Lauthentheal (Germania). Mama autorului se mărită cu un fost luptător din Primul Război Mondial, de origine engleză. Acesta avea 76 de ani când autorul acestei cărţi vine pe lume. Deci, originile sale etnice, aşa cum declara într-o scrisoare, sunt engleză, germanică, evreiască, o combinaţie ideală pentru subiectul acestei cărţi. Kimberley Cornish face o mare pasiune pentru gândirea filozofică a lui Wittgenstein încă din studenţie la Universitatea din Wester, Australia; după doctorat tânărul îşi va continua studiile la Auckland în Noua Zeelandă, sub îndrumarea marelui filozof analitic Paul Feyerabend, specialist în opera lui Wittgenstein. Al doilea personaj, Evreul din Lintz, la care se referă Hitler în „Mein Kampf", a fost acel băiat evreu misterios din Lintz care l-a determinat pentru prima oară pe Hitler să adopte o cale antisemită. Din carte aflăm că acel băiat a învăţat la aceeaşi şcoală cu Hitler, între anii 1900-1904, şi că a devenit marele filozof austriac de origine ebraică. Ludwig Wittgenstein s-a născut la 26 aprilie 1889, dintr-o familie vieneză fabulos de bogată, de origine ebraică. Părinţii lui s-au convertit la catolicism, dobândind oarecum reputaţia de a fi antisemiţi. Ludwig Wittgenstein e elaboratorul teoriei „non proprietăţii private" asupra spiritului, o concepţie filozofică comună celor doi protagonişti Wittgenstein şi Hitler, dar cel de-al doilea a pervertit-o de la un capăt la celalalt şi întorcând-o împotriva celui care-i demonstrase iniţial veridicitatea. în plan politic şi militar, acţiunile lui Wittgenstein, prin spionajul ce l-a întreprins, au fost împotriva lui Hitler şi a Germaniei şi au fost realizate pentru celebrul cerc de spioni de la Cambridge, unde el preda filozofia. Astfel, el a contribuit din plin la răsturnarea celui de-al Treilea Reich. în esenţă, acea provincie neînsemnată, Lintz, a dat două genii: un geniu al filozofiei, Wittgenstein, şi un Hitler,în mod incontestabil un politician de geniu, care au descoperit un lucru comun „magia misticului", adică non-proprietatea spiritului şi că orice interacţiune se întemeiază în general pe un fel de fenomen, de argument: „Acest argument se poate formula astfel: geniul este un fenomen extrem de rar." Din lectura acestei cărţi de excepţie reies câteva argumente incontestabile: 1. Din ideile filozofice ale lui Wittgenstein înţelese eronat de Hitler s-a creat metafizica nazismului, precum şi cel mai mare criminal împotriva evreilor al tuturor timpurilor. 2. Wittgenstein i-a dat lui Hitler prilejul să devină brusc antisemit, fără să treacă, prin etapele de maturizare succesive (din perioada relaţiilor celor doi din şcoala de la Realschule din Lintz). 3. Fără Wittgenstein n-am fi avut un Hitler iudeofob. 4. Nu Hitler este cel care a fost cauza holocaustului, Hitler este cel răspunzător de holocaust. 5. Metafizica nazismului este şi azi ascunsă în adâncuri, iar disciplina ştiinţelor politice o respinge ca nefiind demnă de studiat, deşi ea nu poate fi înţeleasă fără a fi studiată în profunzime printr-o reflecţie filozofică aprofundată. Această carte este recomandată unui segment de cititori cu oarecare cunoştinţe de Politologie şi filozofie. IOAN OPREA Luni, 18 iunie, /V încep Testele Naţionale - sesiunea iunie 2007 în perioada 18 - 28 iunie, se desfăşoară Testele Naţionale, examen susţinut în vederea asigurării accesului absolvenţilor clasei a Vlll-a în clasa a IX-a a anului şcolar 2007 - 2008. Comisia Naţională a publicat, până în 15 ianuarie a.c., câte 100 de variante de subiecte pentru fiecare disciplină de examen (limba şi literatura română, limba şi literatura maternă, matematică, geografie şi istorie) şi a stabilit procedura privind stabilirea şi comunicarea numărului variantei de subiect extrase în intervalul 18 - 21 iunie, în ziua susţinerii fiecărei probe. Astfel, în perioada 11-15 iunie, directorii unităţilor şcolare stabilite centre de examen asigură descărcarea tuturor variantelor de subiecte la toate disciplinele de examen la care vor susţine probe candidaţii din respectivul centru. Variantele vor fi salvate pe minim două calculatoare. Se va asigura şi o rezervă care va consta într-un portofoliu cu CD-uri inscripţionate cu variantele de subiectele necesare. Inspectoratele şcolare vor lua măsuri de sprijinire a acelor unităţi şcolare la care logistica existentă nu permite îndeplinirea condiţiilor prezentate mai sus. Preşedinţii comisiilor din centrele de testare vor verifica, cu cel puţin înainte de 24 de ore înainte de desfăşurarea primei probe, existenţa variantelor de subiecte la disciplinele la care se susţine examen. Comisia Naţională va organiza în fiecare zi din 18 până în 21 iunie inclusiv, la ora 8.50, şedinţa publică de extragere a variantei de subiect. Numărul variantei va fi comunicat către centrele de testare prin intermediul postului Radio România Actualităţi şi va fi afişat şi pe http:/ /www.subiecte2007. edu.ro/. Extragerea variantei de subiecte se va face prin utilizarea a două urne distincte în care vor fi introduse câte 10 bile cu bilete marcate cu numere de la 0 la 9. Culorile celor două tipuri de bile şi bilete vor fi distincte. Preşedintele comisiei stabileşte, anterior extragerii, din care urnă se extrage cifra zecilor şi din care urnă se extrage cifra unităţilor pentru numărul variantei care va fi transmisă elevilor spre rezolvare. Din fiecare urnă va fi extrasă câte o bilă. Numerele înscrise pe biletele din interiorul celor două bile vor compune numărul variantei de subiecte. Acesta va fi făcut public de către persoana care a făcut extragerea. Pentru situațiile speciale se efectuează o extragere suplimentară. Procedura de extragerea a variantei suplimentare este similară, dar nu are caracter public. Ora şi locul extragerii variantei de rezervă sunt stabilite de către preşedintele Comisiei Naţionale de Organizare a Testelor Naţionale. _____________________ _____________________LETIŢIA BOTAJ REUNIUNEA LITERAR-ARTISTICA MEMORIALĂ „EMINESCIANA" - EDIŢIA A XXI-A - Joi, 14 iunie a.c., Sala Mică a Palatului Culturii din Târgu-Mureş a fost gazda celei de-a XXI-a ediţii „Eminesciana", prilejuită de împlinirea a 118 ani de la trecerea în eternitate a Poetului Naţional Mihai Eminescu. Manifestarea s-a desfăşurat sub egida Consiliului Judeţean Mureş şi a Bibliotecii Judeţene, manifestare moderată de profesorul Mihail Artimon Mircea, de la instituţia organizatoare. După deschiderea reuniunii de către moderator, conf. dr. Corina Teodor, directorul Bibliotecii Judeţene, spunea pentru început: „Ne face o mare bucurie că ne întâlnim întotdeauna la jumătatea lunii iunie sub semnul lui Eminescu...", iar despre invitata serii, profesor dr. Noemi Bomber, de la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza" din Iaşi, spunea că „Este specialistă în istoria literaturii şi şi-a consacrat o mare parte din cariera didactică universitară studiilor asupra lui Mihai Eminescu". O prezentare de înaltă ţinută ştiinţifică a fost conferinţa intitulată „Motivul cărţii în creaţia eminesciană", din care am reţinut câteva idei. „Cartea este într-un fel modalitatea prin care ne depăşim soarta, destinul, furtuna..., poate cartea înseamnă viaţă, poate cartea înseamnă prelungirea sufletului." etc., etc. Reuniunea literar-artistică memorial a fost urmată de un recital de poezie din creaţia eminesciană, intitulat „Icoana stelei ce-a murit...", în interpretarea actorilor Naţionalului mureşean Serenela Mureşan şi Alexandru Pavel. N-a lipsit muzica pe versurile lui Mihai Eminescu, interpretată de cadrele didactice Alia Curca - soprană, Anda Ţambrea - elevă, soprană, de la Liceul de Arta, acompaniate de prof. Moriczi Magda la pian. Un aport deosebit l-a avut cvartetul de coarde pregătit de profesoara Barabas Boroka din care au făcut parte elevii Emanuel Mureşan (IX) vioară, Lakatos Zoltan (X) violă, Renata Moşneag (IX) vioară, şi Demeny Renata (IX) violoncel, de la acelaşi liceu, care au interpretat compoziţii din creaţia lui W.A. Mozart. Programul serii literar-artistice dedicat Poetului Naţional a cuprins şi o expoziţie de carte cu tematica „Ediţii Eminescu din colecţiile Bibliotecii Judeţene", în organizarea Marianei Ciurea. La manifestare au luat parte Ioana Iova, deputat, Emil Groza, vicepreşedinte al Consiliului Judeţean Mureş, ing. Dinu Socotar, consilier, oameni de cultură, cadre didactice, un public select. A fost o seară de trăire la cotele cele mai înalte, când poezia eminesciană a amintit celor prezenţi că ieri, 15 iunie, s-au scurs 118 ani de „Dor de Eminescu". MARIN CĂLDĂRARIU