Cuvântul Liber, decembrie 2007 (Anul 19, nr. 236-254)

2007-12-01 / nr. 236

rW W/OIIMI,N Treziţi-voi, fraţi români! / # C uprinşi de febra alegerilor europarlamentare şi de referendumul privind votul uninominal, vremelnicii diriguitori ai judeţului Mureş au uitat de cea mai gravă problemă la ordinea zilei, provocată de o sentinţă a Judecătoriei Reghin, din 9 septembrie, prin care li se dă câştig de cauză urmaşilor unor vrăjmaşi ai României, grofilor Banfy, Bethlen şi Kemény, recunoscându-li-se dreptul de proprietate asupra a 20.000 de hectare de pădure în Munţii Călimani, Gurghiului şi Defileul Mureşului, din cele 50.000 de hectare solicitate de societatea Gudea Mesterhaza, cea care este mandatată să administreze acest patrimoniu. Reprezentanţii legali ai Guvernului României în teritoriu, consilierii judeţeni, parlamentarii şi politicienii noştri n-au fost în stare până la această dată să lanseze un protest public faţă de această hoţie strigătoare la cer. Nu-i suficient că străinii au ajuns stăpâni pe o mare parte din avuţia naţională, acum vor să ne fure şi aerul proaspăt, apa curată şi mâine-poimâne nu vom mai avea dreptul nici cel puţin la un cer senin. Iniţial, Comisia judeţeană de fond funciar Mureş a respins cererea de retrocedare formulată de societatea Gudea Mesterhaza, invocându-se prevederile Casei de Administrare şi Supraveghere a Bunurilor Inamice (CASBI), instituită în urma convenţiei de armistiţiu după al Doilea Război Mondial, cu rolul de a inventaria averea persoanelor de etnie maghiară şi germană din Transilvania care au colaborat cu regimul de ocupaţie şi au fugit din ţară odată cu armata horthysto-fascistă, dar avocaţii societăţii au invocat prevederile Legii 247/ 2005, vezi Doamne!, proprietăţile respective au fost confiscate de regimul comunist. Trebuie să facem şi următoarea precizare: Legea nr.187/ 1945 pentru înfăptuirea reformei agrare în România, la Capitolul 2 - Exproprierea, art. 3, al. B, se spune că „pământurile şi alte proprietăţi ale criminalilor de război şi ale celor vinovaţi de dezastrul ţării" trec asupra Statului Român. Este adevărat că la Capitolul 5 - Dispoziţii finale, art. 23, se spune că „regimul pădurilor şi viilor va face obiectul unei legi speciale". Din nefericire, a venit regimul comunist şi nu a mai apărut o lege specială, averea dușmanilor României trecând automat în proprietatea statului, inclusiv bunurile inventariate în baza CASEI. Nu trebuie să fii jurist de meserie pentru a deduce că terenul pe care există pădurea a intrat în proprietatea statului, iar pădurea, dacă moștenitorii grofului dovedesc că a fost plantată, îngrijită, ocrotită de I strămoşii lor, poate fi revendicată, cu respectarea legii. în plus, pădurile I României au o importanţă ecologică mult mai mare decât cea economică, ele fac parte din patrimoniul naţional şi au rol de protecție. VASILE BOTA (Continuare în pag. a 6-a) I C (secvenţa ): „Steagul este România!” Sfârşitul lumii! La 1 Decembrie a.c., de Ziua Naţională a României, UDMR a depus, la Monumentul Latinităţii (Lupa Capitolina), o coroană cu panglică tricoloră: roşu, galben şi albastru! Ceva, să recunoaştem, neobişnuit! Să-şi fi dat, în sfârşit, seama şi udemeriştii că România în care s-au născut este şi ţara lor, că 1 Decembrie este Ziua Naţională pentru toţi cei care trăiesc pe aceste meleaguri? S-ar putea. Iar dacă-i aşa este bine! La cu totul altceva dorim să ne referim de data acesta. Am fost, după încheierea festivităţilor de la Târgu-Mureş, prin câteva localităţi de pe valea Mureşului şi m-am întristat să văd LAZĂR LADARIU (Continuare în pag. a 6-a) 1 Decembrie 2007 Ziua Naţională a României * la Târgu-Mureş şi în judeţul Mureş Unire-n cuget şi simţiri! Cea dintâi zi în calendarul naţiunii, 1 Decembrie, a fost sărbătorită la Târgu-Mureş într-o atmosferă deosebită, dată fiind prezenţa numeroasă a oficialităţilor, a localnicilor - copii, tineri şi adulţi - la manifestările solemne, cât şi la programul artistic din seara zilei. O aniversare care, în fapt, a constituit încununarea marii înfăptuiri a înaintaşilor noştri, la 1 Decembrie 1918, când inimile tuturor românilor purtau acelaşi ecou: UNIREA. Şi marele act istoric sa înfăptuit, rămânând înscris cu litere de aur în adevărata istorie a României. Cursul pe care istoria l-a urmat nu a fost întotdeauna firesc, ba mai mult decât atât, anii de restrişte au readus amarul în LIAVINŢELER (Continuare în pag. a 3-a) -------------------------------------------------------------------------------------------------« Veşnicie României! » Sărbătorirea Zilei de 1 Decembrie, Ziua Naţională a României, se organizează, în fiecare an, aşa cum se cuvine, cu ceremonialul oficial, urmat de diverse iniţiative sau manifestări civice, culturale sau culinare. Este bine că se întâmplă aşa şi este pozitiv faptul, că ştim să ne organizăm şi să ne bucurăm de ziua noastră, ziua tuturor românilor. Dar, Ziua Naţională a României nu înseamnă numai aceste manifestări publice, ocazie cu care autorităţile şi politicienii îşi spun discursurile patriotarde sau revanşarde, iar poporului i se pregătesc spectacole sau hramuri electorale. Ziua Naţională a României presupune, în primul rând, respect faţă de simbolul unirii intereselor unui popor, a unităţii tuturor românilor de pretutindeni în jurul aceluiaşi ţel. Ziua Naţională a României înseamnă această reconciliere istorică dincolo de orice fel de discordie politică, orgolii sau interese personale. Pentru că, numai aşa a putut lua fiinţă România, prin coeziunea acelora cărora le-a bătut în piept o inimă românească, prin îngemănarea enormelor sacrificii făcute de popor cu iscusinţa şi devotamentul conducătorilor. Altfel, astăzi, aici, nu aveam ce sărbători. De aceea, eu simt nevoia nu numai de a-i evoca, ci şi de a le aduce mulţumiri sincere înaintaşilor noştri şi de a-i mulţumi lui Dumnezeu că a ajutat un popor credincios, cum este poporul român, să-şi realizeze cel mai măreţ ideal. CIPRIAN DOBRE, prefectul judeţului Mureş (Continuare în pag. a 6-a) Târg de iarnă la SC CONCORD CONS ALEXA SRL Târgu-Mureş, str. Gheorghe Doja nr. 102, tel. 0265/25.32.58, tel./fax: 0265/25.20.76 SC ALEXIM EDIT SRL Târgu-Mureş, str. Secerei nr. 28, tel./fax: 0265/26.82.62 ( Oferta noastră ) -Toate materialele de construcţie cu preţ redus -BCA - 265 lei/mc -Fier beton - 2 lei/kg -Fier beton striat PC 52 - 2,05 lei/kg -Plăci azbociment ecologic 1,15 x 1,75 ml -Ţevi şi table - reducere de preţ cu 10% până la epuizarea stocului - Asigurări autospeciale cu macara pentru descărcare RCA, cărămidă, ciment. ATENŢIE! Transport gratuit în judeţ, dacă valoarea materialelor cumpărate depăşeşte 500 de lei. Dăm în chirie: - Maşini de transport 3,5 - 20 tone - Macara 15 tone - Autoutilitară cu nacelă - Buldoexcavator - Cilindru 16 tone wr.dr:\ ____ UAlSil --..-3