Cuvântul Liber, decembrie 2007 (Anul 19, nr. 236-254)

2007-12-01 / nr. 236

CUVÂNTUL LUNI, 3 DECEMBRIE 2007 Ziua Naţională a României la Târgu-Mureş şi în judeţul Mureş (Urmare din pag. 1) sufletele românilor, dar cu atât mai mult, acum, fiecare român poate preţui şi sărbători Ziua Naţională, iar mulţi târgumureşeni au dovedit cu prisosinţă în acest an că ştiu să se bucure la marea sărbătoare. La Târgu-Mureş, manifestările solemne au avut loc în Piaţa Victoriei, în faţa Monumentului Latinităţii, acoperit cu flori la ceas aniversar, în memoria tuturor înaintaşilor care au contribuit la înfăptuirea Marii Uniri. Reînfiinţată după doi ani, fanfara militară a adus un plus de solemnitate evenimentului, iar de data aceasta Imnul Naţional nu a fost doar intonat de fanfară, ci efectivele de soldaţi au făcut să răsune în Piaţa Victoriei versurile Imnului României. Actul istoric de la 1 Decembrie 1918 a fost evocat de prof. univ. dr. Cornel Sigmirean, domnia sa susţinând o scurtă dar elocventă lecţie de istorie, reamintind evenimentele premergătoare Marii Uniri şi contextul european în care s-a înscris marea înfăptuirea a românilor. A urmat alocuţiunea primarului municipiului Târgu-Mureş, Dorin Florea, domnia sa numind ziua de 1 Decembrie drept o zi sfântă, un act istoric făurit cu multă înţelepciune şi jertfă. în mesajul său, vicepreşedintele Consiliului Judeţean Mureş, Alexandru Petru Frătean, a elogiat „pagina cea mai sublimă a istoriei României", omagiind sacrificiul înaintaşilor care au săvârşit Unirea. Nu în ultimul rând, prefectul Ciprian Dobre a luat cuvântul pentru a sublinia că oameni politici au devenit mari bărbaţi de stat în neuitatul an 1918, bărbaţi de stat cu un singur interes - interesul naţional, iar Marea Unire s-a realizat...A mai fost marcat în discursuri faptul că, din acest an, ţara noastră îşi sărbătoreşte Ziua Naţională nu în afara graniţelor Europei, ci fiind membră a Uniunii Europene - o nouă înfăptuire. Numeroase coroane de flori au fost depuse la Monumentul Latinităţii (Lupa Capitolina), un florilegiu de omagii aduse înaintaşilor şi, chiar dacă ne ia mult spaţiu, îi enumerăm pe toţi cei care au depus coroane, manifestarea având o amploare deosebită. Aşadar, au depus coroane reprezentanţii instituţiilor următoare: Instituţia Prefectului, Consiliul Judeţean, Primăria Târgu-Mureş, Garnizoana Târgu- Mureş, IPJ Mureş, Inspectoratul Judeţean de Jandarmi, ISU, SRI, Poliţia Comunitară, STS, Direcţia Judeţeană de Pază, Asociaţia Naţională a Veteranilor de Război şi a Cadrelor Militare în Rezervă şi Retragere, Asociaţia „Cultul Eroilor" Mureş, Penitenciarul Târgu- Mureş, DGFP Mureş, Garda Financiară, OJPC, ASP, CJAS, Direcţia Apelor, DADR, ITM, DJMPS, AFOFM, Casa de Pensii, ASIROM, Electrica SA, Oficiul Teritorial pentru IMM-uri, CITADIN SA, Direcţia pentru Sport, Inspectoratul Şcolar Mureş, Casa Corpului Didactic, Colegiul Naţional „Alexandru Papiu Marian", Colegiul „Unirea", Liceul Economic, grupurile şcolare „Mihai Eminescu", „Ion Vlasiu", „Avram Iancu", „Aurel Persu, Gimnaziul de Stat „Europa", Gimnaziul de Stat „Mihai Viteazul", UMF, Universitatea „Petru Maior", Redacţia cotidianului „Cuvântul liber", Uniunea Vatra Românească, Asociaţia „Avram Iancu", Despărţământul Central Judeţean Mureş al ASTREI, UJSL Mureş, reprezentanţii locali ai CNSLR- Frăţia şi formaţiunile politice PNL, UDMR, PSD,PD, PRM, PC, PLD, PNŢCD, PIN, Uniunea Popular Creştină, PNGCD. » Ceremonialul militar a stârnit ropote de aplauze, atât parada militară, sub Drapelul de Luptă, cât şi prezentarea tehnicii de intervenţie de care dispun cei care îmbracă zi de zi uniforma, indiferent sub ce armă servesc patria, asigurând liniştea şi ordinea publică. Manifestările cultural-artistice din seara zilei de 1 Decembrie au reunit târgumureşenii în Piaţa Victoriei. Cântec, dans şi voie bună pentru serbarea Zilei Naţionale, în organizarea Primăriei Târgu-Mureş. Au evoluat pe scena special amenajată interpreţi de muzică populară, ansambluri folclorice şi trupe de muzică pe placul mai ales al tinerilor. Manifestările s-au încheiat cu un spectaculos foc de artificii. Decernarea „Fibulei de la Suseni", la a şaptea ediţie După solemnităţile din faţa Monumentului Latinităţii, reprezentanţii Instituţiei Prefectului au continuat, în Sala Oglinzilor, o altă festivitate, ce tinde să devină o tradiţie. Este al şaptelea an în care, de Ziua Naţională, merituoşi mureşeni sunt distinşi cu Diploma de Excelenţă şi Fibula de la Suseni. Prefectul Ciprian Dobre a subliniat faptul că nu sunt decernate aceste distincţii unor personalităţi politice, întrucât aceste înălţătoare momente „nu trebuie să fie confiscate politic". Cetăţeni cu care ne mândrim, care se remarcă zi de zi prin munca lor, au fost onoraţi în acest an cu Dilpoma de Excelenţă şi distincţia Fibula de la Suseni. Prof univ. dr. Vasile Bud, preşedintele Colegiului Medicilor Mureş, a fost distins de Ziua Naţională şi a mărturisit cu modestie că a rămas surprins, dar plăcut surprins, de acordarea Diplomei de Excelenţă şi a Fibulei de la Suseni. Instituţia prefectului Mureş a dorit astfel să recunoască meritele unuia dintre cei mai cunoscuţi şi mai apreciaţi medici, un nume cu rezonanţa în medicina mureşeană şi nu numai, despre activitatea sa prodigioasă vorbind, în Laudatio, colegul său de breaslă, prof. univ dr. Mircea Buruian. Diplomă de Excelenţă şi Fibula de la Suseni şi pentru cunoscutul compozitor Csiki Boldizsar, cel care face să...răsune, la propriu, acordurile simfonice, ale muzicii de calitate, dedicat artei mureşene în general şi muzicii în special, aşa cum a rostit în Laudatio dirijorul Vasile Cazan, directorul Filarmonicii de Stat Târgu-Mureş. Maestrul rutier Vasile Gliga din Reghin are bucuria la rându-i de a fi cinstit cu înaltele distincţii de Ziua Naţională, încununare a activităţii sale de excepţie, domnia sa ducând peste graniţe, chiar şi peste ocean, arta confecţionării viorilor iar la Reghin, prin eforturi proprii, a înfiinţat o şcoală. Medicul Hecser Lazslo Lorand, directorul Institutului de Medicină Legală Mureş, a fost distins, de asemenea, cu Diploma de Excelenţă şi Fibula de la Suseni, în semn de recunoaştere a prodigioasei sale activităţi, atât ca medic, cât şi ca cercetător ştiinţific şi cadru didactic în cadrul UMF Târgu-Mureş. Emoţionantă a fost festivitatea de înmânare a distincţiilor echipajului de scafandri al Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă Mureş care, pe data de 25 octombrie 2007, după o riscantă acţiune, care le-a pus vieţile în pericol şi care a durat peste cinci ore, au reuşit să salveze de la moarte cinci persoane, un copil şi patru adulţi. Ei, aceşti bravi eroi pe care Insituţia Prefectului a ţinut să îi onoreze de Ziua Naţională, se numesc Paul Adrian Sekely, Alin Moldovan şi Gheorghe Gabor. Despre munca lor de zi cu zi, despre eforturile lor, mereu la datorie, a vorbit comandantul ISU, Mihai Chiorean, iar prefectul Ciprian Dobre le-a adus la cunoştinţă celor trei tineri subofiţeri că a obţinut aprobarea ministerului de resort ca fiecare dintre ei să fie avansat în gradul superior următor. O dublă sărbătoare aşadar, pentru temerarii tineri... Impresionanta festivitate, ediţia a şaptea, a decernării Diplomelor de Excelenţă şi a Fibulei de la Suseni s-a încheiat cu o fotografie de grup a celor distinşi la actuala ediţie şi cei distinşi la ediţiile precedente. Un element de noutate în acest an: au fost confecţionate copii ale Fibulei de la Suseni şi în miniatură, sub formă de insignă, pentru a putea fi purtate de cei distinşi cuorice ocazie festivă. Cinste lor! LA DEDA, DE ZIUA NAŢIONALĂ A ROMÂNIEI * Cea mai importantă localitate mureşeană din zona de sus a râului omonim, Deda - cu satele aparţinătoare Bistra-Mureşului, Filea şi Pietriş - a întâmpinat cum se cuvine şi a marcat printr-o suită de manifestări cea mai mare sărbătoare naţională, aniversarea Marii Uniri din 1 Decembrie 1918, în orele după-amiezii, după slujbele liturgice duminicale, mulţime de săteni de toate vârstele şi condiţiile sociale s-au adunat în zona centrală a comunei, spre a trăi în comuniune momente de bucurie, de sărbătoare, de emulaţie românească, în curtea Grupului Şcolar „Vasile Netea", lângă monumentele ridicate de săteni fiilor comunei Deda, căzuţi în cele două mari războaie mondiale, pentru libertatea, demnitatea şi unitatea Patriei, s-a desfăşurat o adunare memorială solemnă, cu participarea autorităţilor locale şi a unor reprezentanţi de seamă ai autorităţilor judeţene. S-a intonat Imnul Naţional, iar un pluton din subunitatea de jandarmi Reghin a prezentat onorul. După alocuţiunea doamnei primar Lucreţia Cadar, preoţii comunei au ţinut o slujbă de pomenire în memoria eroilor, a tuturor celor care s-au jertfit pentru întregirea şi reîntregirea României. Profesorul de istorie Ioan Gabor a făcut o succintă şi pertinentă evocare a momentului istoric 1 Decembrie 1918, şi a subliniat importanţa Unirii pentru evoluţia viitoare a României, până azi, când ţara este parte a Uniunii Europene. Invitat să ia cuvântul, prefectul judeţului Mureş, dl Ciprian Dobre, a adus un pios omagiu jertfelor umane pentru întregirea României, a exprimat înalta apreciere faţă de cei care au menţinut nestinsă în inimile românilor flacăra dorinţei de unire: preoţii - păzitori ai credinţei strămoşeşti, dascălii, propovăduitori ai limbii, istoriei şi conştiinţei naţionale, mulţimea ţăranilor care au păstrat tradiţiile de muncă şi de datini care dau identitate neamului nostru. S-a adus un elogiu înălţător Patriei eterne, mamă bună a tuturor fiilor ei. Ceremonia, moderată cu pricepere şi sobrietate de profesorul Gheorghe Daraban, s-a încheiat cu depunerea de coroane din partea Primăriei, a Consiliului local şi a Prefecturii la monumentele eroilor, în acordurile cunoscutului imn „Presăraţi pe-a lor morminte..." Festivităţile au continuat în marea sală de spectacole a edificiului numit (cu anticipaţie benefică) Casa de cultură „Mihai Eminescu". Profesorii Ioan Buta şi Gheorghe Dărăban au prezentat expuneri sintetice, adevărate lecţii de patriotism, de preţuire a tradiţiei istorice naţionale şi locale pe teme privitoare la contribuţia fiilor comunei la Actul Unirii şi la realizările edilitare şi culturale ce au urmat, precum şi la ideea de „unire în cuget şi simţiri", care străbate scrierile vechi până la literatura română contemporană. A fost lansată în cadrul suitei de manifestări o „carte de identitate a comunei" - Deda. Studiu monografic semnată de Romeo Soare, Dorin Borda şi Lucreţia Cadar. Lucrarea a fost prezentată de dr. Cornel Moraru, profesor la Universitatea „Petru Maior" din Târgu-Mureş. Subliniind importanţa realizării monografiilor aşezărilor mureşene, ca proiect cultural judeţean, vorbitorul a apreciat concepţia de realizare a acestei lucrări, care îmbină „o privire din exterior cu una din interiorul acestei aşezări". Deda pe harta României şi a judeţului, şi comunitatea deceană, care îşi afirmă şi afară identitatea într-o Românie aflată în trendul integrării şi globalizării. Publicistul, scriitorul şi omul politic Lazăr Lădariu a adus un elogiu oamenilor care sfinţesc locul şi timpul în care trăiesc, celor care continuă frumoasele tradiţii culturale din perioada interbelică, ai căror propulsori au fost şi vrednicii intelectuali ai satelor mureşene. Despre cartea lansată, despre autori, despre integrarea ei într-o bibliografie locală ce se doreşte tot mai bogată şi mai consistentă, au vorbit, de asemenea, dr. Nicolae Băciuţ, directorul Direcţiei Judeţene pentru Cultură, Culte şi Patrimoniu Cultural Naţional, şi dr. Eugeniu Nistor, scriitor şi editor. în suita manifestărilor sărbătoreşti s-a înscris apoi una a recunoştinţei faţă de contemporani, faţă de cei ce au avut contribuţii deosebite la prestigiul comunei Deda. Prin hotărâre a Consiliului local s-a decernat titlul de „Cetăţean de onoare al comunei Deda" domnului Ciprian Dobre, prefectul judeţului Mureş, demnitarul care a iniţiat şi sprijinit mai multe proiecte cultural-edilitare, economice, turistice, de dezvoltare a zonei Mureşului Superior, care au ca beneficiar şi comuna Deda. Consiliul local a hotărât acordarea cetăţeniei de onoare autorilor lucrării lansate. Deda - Studiu monografic, publiciştilor Romeo Soare şi Dorin Borda, precum şi doamnei primar Lucreţia Cadar. în cadrul aceleiaşi festivităţi s-a acordat Diploma de Excelenţă, pentru sprijinul şi aportul concret la bunul renume al comunei preoţilor parohi, unor profesori şi învăţători, viceprimarului, secretarului şi consilierilor comunali, altor cetăţeni de aleasă vrednicie. Aceeaşi distincţie s-a acordat domnilor Lazăr Lădariu, Cornel Moraru, Nicolae Băciuţ, Eugeniu Nistor şi Alina Lazin - sprijinitori târgumureşeni ai iniţiativelor locale. Dintr-o populaţie şcolară de peste o mie de elevi în unităţile de învăţământ de pe raza comunei, unui număr de 35 de tineri din clasa a XII-a, care au împlinit vârsta de 18 ani, Irsau acordat de Ziua Naţională, Diploma de majorat şi câte un premiu de 50 de lei. La orele serii, un numeros public a urmărit, cu satisfacţie şi însufleţire, un spectacol de aleasă ţinută artistică. Şi-au dat concursul elevi ai Grupului Şcolar „Vasile Netea", ansamblurile folclorice „Junii Călimanilor" şi „Mini-junii Călimanilor" (coor- donator: jurist Iosif Ghidiu; conducător artistic: Vasile Gabor). Reprezentaţia a fost întregită de evoluţia soliştilor vocali invitaţi: Doru Pop, Nelu Şopterean, Livia Sortea şi Ionela Moruţan. Am avut, aşadar, o zi plină la Deda, pe măsura importanţei Sărbătorii Naţionale a românilor în calendarul momentelor festive de peste an. MIHAIL ART. MIRCEA