Cuvântul Liber, februarie 2008 (Anul 20, nr. 22-42)

2008-02-06 / nr. 25

CUVÂNTUL MIERCURI, 6 FEBRUARIE 2008 ■ CartecTy Pe vremea când eram slujbaş (şi) al Bibliotecii Judeţene Mureş (1964-1972, toamna), prin natura muncii, blând-nevrând, am amit posibilitatea să consult multe publicaţii periodice apărute înainte de instaurarea comunismului stalinist în România. Deci, eram „la zi” cu ceea ce se scria prin gazetele româneşti ale timpului, inclusiv despre cărţile editate şi ale căror cronici nu lipseau din paginile ziarelor, revistelor. Ceva mai târziu, pregătindu-mă să întâlnesc lucrarea de stat (diplomă) ce urma să o susţin la terminarea cursurilor facultăţii ce le frecventam la Bucureşti, lucrare intitulată „Presa românească mureşeană între cele două războaie mondiale”, pentru multe zile am devenit din nou „şoarece” de bibliotecă. Şi, de la ora 8 dimineaţa, până la ora 19 (cu pauzele necesare), m-am pus pe răsfoit, pe citit şi fişat gazetele editate pe actualul teritoriu al judeţului Mureş. Şi nu au fost puţine. Cu preponderenţă, „cartierul meu general” de cercetare a fost Biblioteca Academiei Române, unde din periodicele consultate mi-au apărut în faţa ochilor zeci şi zeci de cronici, de recenzii şi prezentări de cărţi. Nu-mi închipuiam că voi ajunge să devin şi... cronicar, în afară de jurnalist pur... şi simplu! Iată, fără a avea pretenţia că sunt „as” în acest gen gazetăresc (cronica de carte), m-am încumetat să încerc. Doar, încercarea moarte nare, nu ? Intr-un anume fel, ziarul „Cuvântul liber” continuă, să zicem, tradiţia înaintaşilor, în coloanele sale fiind publicate, sub diferite semnături, cronici, recenzii de carte, cum, de altfel, e şi cea de astăzi. O PRIVIRE IN... INTERIORI Minoritari şi majoritari în Transilvania interbelică", de Virgil Pană Fost lucrător (şi director) al Muzeului din oraşul Târnăveni, profesorul Virgil Pană, doctor în istorie, se stabileşte la Târgu-Mureş şi, călătorind prin vreme, se dedică muncii de cercetare. Scormoneşte şi el trecutul, aducându-l aproape de noi în baza unei documentări temeinice, argumentându-l cu date, fapte judecate cât mai obiectiv posibil. Rod al cercetării sale de peste ani este lucrarea „Minoritari şi majoritari în Transilvania interbelică” (care, pe coperta I, poartă titlul şi în limbile maghiară şi germană), apărută la Editura „Ardealul” din Târgu-Mureş, spre sfârşitul anului 2007. Subiectul cărţii a fost mai puţin cunoscut, cu deosebire în „epoca de aur”, când s-au creat iluzorii armonii sociale între majoritari şi minoritari. Pornind de la acest considerent, autorul, dr. Virgil Pană, are aplicare în reabordarea unei astfel de teme şi doreşte a evidenţia modul în care ţara noastră a încercat să rezolve o problemă cu semnificaţii şi implicaţii multiple, atât la nivel naţional, cât şi internaţional, respectiv cea a principiului reprezentării proporţionale a naţionalităţilor din România interbelică (cu privire specială asupra Transilvaniei), în structurile politice şi administrative, în cele economice şi cultural-spirituale. Cartea (conţinând 304 pagini) este structurată pe opt capitole în care se vorbeşte despre repere istoriografice; protecţia minorităţilor - o dimensiune bipolară; realităţi demoistorice; prezenţa etnicilor minoritari în structurile politice şi politico-administrative; prezenţa minorităţilor în structurile economice; învăţământul minoritarilor; situaţia cultelor minoritare şi situaţia presei minoritare, cu referire la Transilvania interbelică, luându-se cazud fostelor judeţe Mureş şi Târnava Mare. Cercetarea ştiinţifică a dr. Virgil Pană se impune printr-un conţinut informativ bogat, printr-un limbaj istoric şi sociologic adecvat de exprimare, prin acea ştiinţă a documentării. Dr. Alexandru Porţeanu apreciază că: „Lucrarea dlui Virgil Pană vădeşte o concepţie cuprinzătoare asupra temei, o sistematizare riguroasă, o documentare bogată, în cea mai mare parte inedită, de arhivă. Valorificarea, interpretarea şi prezentarea materialului sunt realizate la nivelul calitativ al exigenţelor ştiinţifice necesare”. In final, acestei cronici vom preciza faptul că, pentru realizarea lucrării, dr. Virgil Pană mulţumeşte celor care, într-un fel sau altul, l-au încurajat, i-au limpezit ideile prin sugestii calificate şi l-au convins să nu se întoarcă din drum. Felicitări, prietene Virgil, şi să avem parte de alte cercetări puse în operă! DORIN BORDA VIRGIL PANA MINORITARI ŞI MAJORITARI ÎN TRANSILVANIA INTERBELICĂ KlsebW*ém többg a két világháború fulzötti MbderhrUtn und Mehrheit in Siebenbürgen in der ZwimrhenkHegtrzett Editura ARDEALUL 6 FEBRUARIE 2008 Filă de calendar Zile trecute: 37 Zile rămase: 329 Soarele răsare la: 7.52 Soarele apune la: 17.42 Calendar creștin: Ortodox: Sf. Vucol, Episcopul Smirnei; Sf. Mucenici Iulian, Fausta și Maxim; Cuv. Varsanufie cel Mare Greco-catolic: Sf Vucol ep. Smirnei Romano-catolic: Sf. Paul Miki şi însoţitorii săi, martiri Zodia. Vărsător (20 ianuarie - 18 februarie) 1945 - Decret-lege privind statutul naţionalităţilor, potrivit căruia toţi cetăţenii sunt egali în faţa legii şi se bucură de aceleaşi drepturi civile şi politice, fără deosebire de rasă, naţionalitate, limbă sau religie. Statutul prevedea pedepsirea prin lege a manifestărilor urii de rasă sau a naţionalismului. 1948 - Echipa feminină a României cucereşte locul al treilea la campionatul mondial de tenis de masă desfăşurat la Londra. 1991 - Ministerul Român de Externe dă o declaraţie prin care propunea desfiinţarea, până la mijlocul anului 1991, a tuturor structurilor militare ale Tratatului de la Varşovia. Toate statele membre ale pactului ceruseră acelaşi lucru. 1999 - începe Conferinţa de la Rambouillet, convocată de Grupul de Contact, în scopul negocierii unui acord interimar care să prevadă o „autonomie substanţială" pentru Kosovo. Ea se încheie prin acceptarea, în linii mari a proiectului de către cele două părţi. Belgradul exclude desfăşurarea unei forţe internaţionale în Kosovo, iar albanezii nu renunţă la pretenţia lor de a organiza un referendum privind independenţa provinciei (6 februarie-23 februarie 1999). Cugetarea zilei: „In timp ce o persoană ezită din cauză că se simte inferioară, cealaltă este ocupată să facă greşeli şi devine superioară." (Henry C. Link) cu ei, va imbunatai HOROSCOP) __ Berbec. Partenerul de viaţă vă reproşeazăflHr că neglijaţi problemele familiei. încercaţi să detensionaţi atmosfera! Spre seară, aflaţi că o afacere în care aţi investit mult începe să meargă. _S Taur. Este posibil ca At&gr . persoana iubită să vă înţeleagă greşit dorinţa de libertate. Vă sfătuim să vă exprimaţi clar, ca să evitaţi un scandal. Chiar dacă jirietenii insistă să petreceţi după-amiaza , sfătuim sa nu acceptaţi. Gemeni. Este o zi bună pentru a pregăti planuri de afaceri. Aveţi şanse mari să vă îmbunătăţiţi situaţia financiară. După-amiază s-ar putea să întârziaţi puţin cu prietenii, ceea ce poate duce la discuţii în familie. Rac. Dacă reuşiţi să vă temperaţi spiritul critic, astăzi puteţi avea succes pe plan financiar. Vă recomandăm să aveţi răbdare cu prietenii şi cu partenerul de viaţă, ca să nu ajungeţi la certuri. — Leu. Aveţi tendinţa să filuO fi fiţi impulsiv şi riscaţi să îi jigniţi pe cei din jur. Vă sfătuim să nu vă enervaţi, pentru că puteţi avea probleme cu sănătatea. Vă recomandăm să nu neglijaţi investiţiile necesare pentru casă. Fecioara. Sunteţi tul- /Aburat de sentimente contradictorii. Vă sfătuim să fiţi mai prudent în afirmaţii. Nu începeţi mai multe treburi deodată, pentru că riscaţi să nu terminaţi nici una! Balanţa. Puteţi avea mari satisfacţii financiare cu prilejul unei călătorii. Este posibil să cunoaşteţi o persoană mai în vârsta, care vă propune o afacere. Vă sfătuim sa vă bazaţi pe intuiţie şi să nu daţi imediat un răspuns.’ Scorpion. Se pare că amânaţi plecarea în concediu, din cauza unor mici probleme de sănătate. Nu vă faceţi griji, este suficient să ţineţi regim! Pe plan sentimental, treceţi printr-o perioadă favorabilă şi vă înţelegeţi excelent cu partenerul de viaţa. » s. Săgetător. Astăzi nu Uj*# V este indicat să semnaţi documente oficiale sail sg vă ocupaţi de afaceri. Cei din jur nu sunt de acord cu ideile dumneavoastră. Nu vă lăsaţi demoralizat şi nu renunţaţi la planurile de schimbare! ^ Capricorn: Sunteţi indispus din cauză că vi se anulează o delegaţie. Nu este cazul sa vă faceţi griji, este doar o amânare şi nimic mai mult. Ar fi bine să va ocupaţi de problemele financiare. ^ vărsător. Dimineaţa flori aveţi parte de câteva ims şi momente mai încordate, din cauza controverselor cu un coleg sau un partener de afaceri. Reuşiţi să lămuriţi repede neînţelegerea. Peşti. Apar neînţelegâ geri în relaţia cu un partener de afaceri. Păs- * traţi-vă calmul şi încercaţi să găsiţi o soluţie de compromis! Pentru a depăşi momentele tensionate de azi, trebuie să vă înarmaţi cu multă răbdare. Album de artă In decurs de nici doi ani, Liviu Ovidiu Ştef, pictor, membru al Artiştilor Plastici Mureş din anul 1982, dublu licenţiat, în medicină şi biologie, se prezintă în faţa iubitorilor de artă cu un al doilea album de artă. Primul, apărut în 2006, se intitulează „Biserici de lemn din judeţul Mureş" (sunt redate un număr de 60 lăcaşuri de cult, atâtea cât mai dăinuiesc astăzi pe plaiurile dintre Mureş şi Târnave, din cele 154 aflate în 1955). Iată, la început de an, pictorul Liviu Ştef, un peisagist împătimit, ne va propune o nouă apariţie editorială purtându-i semnătura, una care-i redefineşte cu pregnanţă şi prestanţă personalitatea artistică. Dedicat iubitei sale soţii Maria (cel dintâi revenindu-le ca dedicaţie fiilor Sorin şi Adrian), albumul de artă din 2008 poartă titlul „Satul săsesc". între coperţile sale sunt redate 70 de picturi reprezentând peisaje, biserici, chipuri de etnici saşi, cetăţi, case. Avem de a face cu o „nouă provocare plastică, cu o încercare de restituire a unei lumi şi a unor locuri nu doar cu încărcătură istorică, ci şi simbolică şi emoţională”, aşa cum spune Nicolae Băciuţ, directorul Direcţiei de Cultură, Culte şi Patrimoniul Cultural Naţional Mureş. Albumul- artă şi document-va fi lansat sâmbătă, 9 februarie 2008, ora 11, cu prilejul expoziţiei personale a dr. Liviu Ovidiu Ştef, purtând genericul „Satul săsesc”. Cu siguranţă, în sala „Unirea" din Târgu- Mureş, strada Republicii nr. 9, vom asista la un moment plastic de excepţie, cum sunt de altfel multe dintre manifestările organizate acolo de Asociaţia Artiştilor Plastici Mureş.  B. DORIN Satul Jaceic „Toate vechi şi toate” . Sub acest generic, Cenaclul Umoriştilor de pe lângă Casa de Cultură „Ion Caraion" a municipiului Buzău organizează, în zilele 9-11 mai, cea de-a zecea ediţie a Festivalului Naţional de Epigrame „Cât e Buzăul de mare". Festivalul are două concursuri: un concurs de epigrame cu tema „Toate vechi şi toate", şi un altul de catrene, cu tema: „Ţinut şi spiritualitate buzoiană". La prima secţiune se poate participa cu trei epigrame inedite, iar la a doua cu trei catrene, din care unul referitor la Vasile Voiculescu. Lucrările vor fi trimise la adresa Sălcuţan Mihai, Buzău, str. 13 Decembrie, nr. 10 A, cod poştal 120.217, judeţul Buzău. Al doilea concurs este de creaţie literară, la care pot participa autori de cărţi de epigrame, de literatură umoristică, apărute după 1 mai 2007, pe care le vor expedia la adresa Biblioteca judeţeană „Vasile Voiculescu", municipiul Buzău, strada Unirii, nr. 140, cod poştal 120.238, judeţul Buzău. Lucrările vor fi trimise până în 15 aprilie (data poştei), în două exemplare, cu motto, care se va regăsi şi pe un plic închis, cuprinzând date despre autor. Informaţii suplimentare se pot obţine de la adresa mihaisalcutan@yahoo.com. (N.B.) Stimaţi datori? JVu uitaţi ăăbmwamentăăt pe luna ntaFiie ta cumum I \V MM» —Him —unit U ■Mrnrcxr J[UJJjc?)' ţ W y J