Cuvântul Liber, septembrie 2008 (Anul 20, nr. 172-192)

2008-09-02 / nr. 172

0___________________ DERBEDEII, INTERLOPII SI... DISOLUŢIA AUTORITĂŢILOR! / / / (Urmare din pag.1) Cazurile beizadelelor, ale progeniturilor unor indivizi plini de bani, deveniţi miliardari peste noapte într-o tranziţie a ingineriilor suspecte, devin, de la o zi la alta, tot mai îngrijorătoare şi agasante, într-o Românie pe care mulţi o consideră, sub anumite aspecte, pierdută, în care pe zi ce trece, unele lucruri aproape că devin nenarabile. Adică, de nepovestit, Iustin Covei, fiu de procuror, „pilotul ilegal", a băgat spaima nu doar în cetăţenii Craiovei (oraşul ajuns pe locul întâi în topul mafiot!), ci şi în poliţia de pe acolo. Vine, vine, calcă, acest Covei (cu şapte dosare penale la activ!) totul în picioare! Acroşează maşini, dă cu pumnul, pune la cale răzbunări. Şi nimeni nu-i face nimic. Ac pentru cojocul lui nu se găseşte! Şi-i merge! O altă beizadea, George Ardeleanu (20 de ani), zdrobeşte sub roţile BMW-ului lui doi turişti aflaţi pe o plajă din Costineşti. Dovadă că nici acolo, tolănit la soare, unde accesul auto este interzis, nu mai poţi fi în siguranţă! Obraznic din cale afară, fiul unei persoane influente în zonă, al unui patron (care a încercat să ia răspunderea accidentului asupra lui) de magazine şi pensiuni, acesta clamează: „Cei doi s-au vârât singuri sub maşina mea! Stăteau la umbră!". Deci, ei au acceptat să fie făcuţi chisăliţă de bunăvoie. Iar azi el este tot la volan! Şi Honorius Prigoană a fost prins, permisul fiindu-i suspendat, la volanul unui „Lamborghini". Undeva prin Moldova, fiul parlamentarului Cezar Preda, vicepreşedinte al PD-L, agresa, cu câtva timp în urmă, un poliţist care îşi făcea doar datoria. Peste noapte, apar tot mai multe odrasle imposibil de stăpânit ale unor mahări şi başkani putrezi de bogaţi, cărora „grijuliii" părinţi le-au făcut cadou limuzine scumpe, ultimul răcnet, costând, uneori, între 500.000 - 1.000.000 de euro! Ţăranului amărât din Ososoaia, truditorului orăşean, pensionarului rămaşi cu gura căscată, le cad plombele numai la auzul sumelor amintite. Unuia, care a încălcat, flagrant, legile de circulaţie, cu permisul ridicat pentru că a lovit un om, apoi a fugit de la locul accidentului, care face praf un „Lamborghini", părinţii miloşi şi iubitori îi fac, acolo, cadou o limuzină ultimul răcnet. „Domnul Goe", ajuns la 20-30 de ani, băiatul mamii şi al tatii să fie mulţumit! Puişorul! Cum, adică să se facă el de râs, cu o pârliţă de „Dacia- Logan", în faţa prietenilor ,cu scule extra, împopoţonaţi cu belciuge în nas, cu lanţuri de aur la gât, cu inele masive, cu telefoane făţoase şi fiţoase? Toate acestea trebuie să se asorteze la limuzina - cadou! Iar el să cânte, braţ la braţ cu maneliştii iubiţi: „Am bani, am aur şi gagică / Dar am şi maşină mică!". Unii, cu permise suspendate, mână nebuneşte, trec pe roşu, participă la adevărate raliuri pe unele bulevarde, de parcă ar fi la un „safari", se vâră în faţă, ca un spin în ochi, la „stop" sau la bariere. Ei sunt „băieţii deştepţi" ai lumii interlope! Fiul unui „greu", care stă pe un munte de bani, conduce cu permisul suspendat un autoturism neînmatriculat, loveşte un om pe trecerea de pietoni, laş cum e, fuge de la locul faptei, lasă victima într-o baltă de sânge. Şi, totuşi, rămâne liber! Să nu mai vorbim despre acele fete, tot de bani gata, care dimineaţa pleacă la şcoală ca la parada modei. Bineînţeles, pentru a epata. Cum să le mai intereseze pe ele cartea? Acolo sunt şi copii săraci, din familii care nu le pot oferi prea mult, decât după modestele posibilităţi pe care le au. Fetele, mai ales, văd, judecă şi, în sinea lor, compară. Şi se creează, nu rareori, un anumit complex, plecând nu din invidie, ci dintr-o umilitoare sărăcie. Dintr-o inechitate socială! Dintr-un mod de gândire pe care fiii de bani gata îl doresc impus tuturor, întrebările fireşti, în astfel de cazuri, sunt multe. Merită părinţii şi beizadelele lor să fie respectaţi? Ei, cei care, sfidând totul, vor să arate vecinilor, cunoscuţilor, ce bogaţi sunt ei? Cred ei că, astfel, îi pot privi de sus pe cei săraci, care nu au avut, după 1989, şansa lor? Vina principală, în astfel de cazuri, revine, în totalitate, părinţilor! Te mai întrebi, apoi, cât se poate de logic şi firesc: unde-i forţa şi partea coercitivă a legilor ţării? Cine-i verifică pe aceşti avuţi? Chiar nu interesează pe nimeni de unde provine atâta bănet? în ţările Occidentului, dacă ţi-ai cumpărat, să zicem, o maşină de 500.000-1.000.000 de euro, a doua zi fiscu-i pe tine! De unde bani pentru un „Lamborghini"? Ţi-ai făcut o vilă? La fel! Unde-i ANI? Face bani?! De ce pe la noi nu există şi o lege conform căreia, dacă nu poţi justifica (nu cu vorbe, ci cu acte, cu documente!) de unde-s banii, să fie confiscată maşina? De ce, în astfel de cazuri, celor urcaţi la volan, care mână, cum s-a mai întâmplat, cu 260 de kilometri/oră, după ce au cutreierat toate cârciumile, după ce tăticul şi mămica le umplu teşchereaua cu câte 5.000-10.000 de euro, lunar, nu li se ridică dreptul de a mai conduce autoturismul pe timp de un an? - se întreabă unii. Sau, pur şi simplu, să facă închisoare, ca în America! N-ar merita, oare, aşa ceva aceste odrasle de mitocani? -întreabă românul, care, dacă a depăşit viteza legală cu 5-10 kilometri, plăteşte imediat amenda. Dar să nu fim naivi. Atâta timp cât la Craiova se omoară mafioţii în plină stradă, totul este posibil! Acolo s-au văzut, într-adevăr, lumile paralele! Acolo, înmormântarea lui Caiac, nenorocosul câştigător, la pocker, a celor 50.000 de euro, într-o singură noapte, s-a transformat într-o paradă „internaţională" a maşinilor de lux. Acolo interlopii conduc. Oamenii nu se mai simt în siguranţă, nu au nicio garanţie că sunt protejaţi. Iar binomul mafie-poliţie domină. De frică (sau din precauţie!) poliţiştii închid ochii, evită „coliziunea" cu mafioţii zilelor noastre. Iar şmecherii triumfă în faţa disoluţiei autorităţilor. Motiv să-ţi aminteşti de reuşitul şlagăr-clip, de la o televiziune, în manieră ardelenească, tocmai pe această temă atât de discutată în ultima vreme: „Io, mulţam lui Dumneze, / Că mi-a dat viaţă mişto!", într-adevăr „Cine are noroc are, / Cine n-are, chiar că n-are!". Tupeu? Sfidare? Aroganţă? Sau toate la un loc?! Convingerea că, în România de azi, cu bani poţi rezolva orice, devine tutelară! Te mai întrebi, cu naivitate, bineînţeles, ce circumstanţe atenuante să mai aibă aceşti derbedei, unii cu o „recompensă" lunară uneori la valoarea unui autoturism (nu vă miraţi!) din partea darnicilor, atât de groşi la pungă, părinţi! Ca la noi, la nimenea! Doar pe la noi, bineînţeles! Pe aiurea, pe acolo unde legile sunt legi şi-s respectate, nimeni nu are voie să se joace cu ele, aşa cum vrea. Paris Hilton, odrasla celui cu lanţurile de hoteluri care-i poartă numele, face trei luni de închisoare pentru nişte „isprăvi", precum cele ale beizadelelor de mai sus. Acestea sunt legile americane! Pe la noi, oare de ce nu se pune bâta legii pe derbedei? Unde-i acea promisă „toleranţă zero" faţă de interlopi? Nu se spune, chiar în Constituţie, Legea fundamentală a ţării, că „nimeni nu-i mai presus de lege"? După câte se întâmplă pe la noi, prevederea asta riscă, încetul cu încetul, să rămână doar o literă moartă, pe hârtie. Ăştia sunt mai presus de toţi şi de toate! Legile? Când se vor aplica ele? După cum merg, deocamdată, lucrurile în România, răspunsul rămâne unul, succint: niciodată! _____________________________________________/ VI „ZILELE ORAŞULUI SĂRMAŞU" SAU „FÂNTÂNILE DARURILOR"! (Urmare din pag.l) tipografic care costă, voi face un rezumat al celei dintâi „Zile a oraşului Sărmaşu", care, repet, a fost de-a dreptul plină de învăţăminte. Moderator,fin observator şi discret apreciator, nimeni altul decât primarul Ioan Mocean, care, după prezentarea programului activităţilor din cele trei zile ale manifestării, i-a invitat pe localnici şi invitaţi să-şi regăsească cuvintele potrivite pentru lucrările sesiiunii de comunicări „Şcoala Ardeleană". Rând pe rând s-au „înscris" la cuvânt prof. loan Dorin Crişan, directorul şcolii, preotul Ilie Bucur, scriitorul Lazăr Lădariu, consilier judeţean, scriitorul loan Dămăcuş, fost elev al fostului liceu sărmăşean, prof. Maria Brândaş, director adjunct, scriitorul Valentin Marica, şi el fost elev al aceluiaşi liceu, preotul paroh Daniel Camară. Odată încheiate lucrările sesiunii, elevi ai noului Grup Şcolar „Samuil Micu" din Sărmaşu au oferit asistenţei un excelent program artistic pregătit de preotulprofesor Daniel Camară, om minunat şi luminat! Am asistat la momente prilejuite de lansări de carte şi... proiecte, la acordarea titlului de „Cetăţean de onoare" al oraşului Sărmaşu unor personalităţi mureşene: Dimitrie Poptămaş, Şerban Melinte, fiu al satului Balda, şi Vasile T. Suciu. Diplome, flori, felicitări, cuvântări. Trecute fiind cinci ore şi jumătate de la deschiderea oficială a ediţiei a 6-a a „Zilelor oraşului Sărmaşu", cu un cuvânt înainte rostit cu simplitate de primarul Ioan Mocean, la Biblioteca orăşenească „Liviu Rusu" ne-am pomenit, din nou, în universul cărţilor, dar şi în cel al florilor, şi al goblenurilor. Două expoziţii cu lucrări realizate de artistul plastic târgumureşean Cornelia Hetrea-Jinga şi prea modesta sărmăşeancă Szász Ramona. Şi-apoi, înapoi, spre aşezământul orăşenesc de cultură, la alte două activităţi expoziţionale. Ambele cu obiecte de artizanat din sticlă şi lemn realizate de maestrul Grigore Nicuşan, din Târgu-Mureş, şi Simion Mureşan, din Sărmaşu, împlinita zi de vineri, la care şi-au semnat prezenţa Lazăr Lădariu, redactor-şef al ziarului „Cuvântul liber", consilier judeţean, preşedintele Despărţământului Central Judeţean Mureş al ASTREI, Nicolae Băciuţ, directorul Direcţiei Judeţene pentru Cultură, Culte şi Patrimoniul Cultural Naţional Mureş, Ilarie Gh. Opriş, preşedintele Asociaţiei Artiştilor Plastici Mureş, Melinte Şerban, Dimitrie Poptămaş, reprezentanţi ai Inspectoratului Şcolar Judeţean Mureş, dascăli şi elevi ai şcolii sărmăşene, preoţi etc., a fost şi una a implicării, a responsabilităţii, a fântânii darurilor şi harurilor! Felicitări tuturor! Ea a fost completată prin alte activităţi înşiruite pe parcursul zilelor de sâmbătă, 30, şi duminică, 31 august. Mai cu seamă activităţi etnofolclorice, sportive, de muzică uşoară, discotecă şi un târg de animale. Duminică, 31 august, primarul Ioan Mocean şi ai lui colegi din administraţia publică locală au decernat diploma „Nunta de aur" familiilor cu 50 de ani de căsnicie; diploma „Nunta de diamant" unei familii cu 60 de ani de convieţuire continuă; diplome de excelenţă pentru întreaga activitate unor sportivi localnici. într-un număr viitor al ziarului îi vom nominaliza pe toţi cei care au fost învredniciţi şi premiaţi cu diplome. CUVÂNTUL MARȚI, 2 SEPTEMBRIE 2008 SIMBOLURI, MESAJE Cu acest titlu se va deschide astăzi, 2 septembrie, de la ora 18, în Casa Bernădy (str. Horea nr. 6.) din Târgu-Mureş, expoziţie fotografică Vajda György, ziarist, fotoreporter la cotidianul Népújság. în peste 60 de fotografii sunt ilustrate diferite simboluri, mesaje publice scrise de anonimi pe pereţi care apar în circumstanţe diferite, cu conotaţii puternice, la acestea sunt ataşate titluri care dau un al treilea context al imaginilor. Expoziţia va fi deschisă de către Bölöni Domokos, scriitor, ziarist la Népújság, Valeriu Russu, ziarist, colaborator la cotidianul Adevărul. Din partea Asociaţiei Ziariştilor Maghiari din România va vorbi Karácsonyi Zsigmond, preşedintele executiv. s ........... . Disputa dintre Ucraina şi România privind Insula Şerpilor şi frontierele maritime Curtea Internaţională de Justiţie de la Haga nu va soluţiona problema Insulei Şerpilor dintre Ucraina şi România şi aceasta va trebui soluţionată pe cale diplomatică, consideră expertul ucrainean Alexandr Suşko. Directorul Centrului pentru pace, conversiune şi politică externă, Alexandr Suşko, consideră că delimitarea hotarelor şi determinarea zonelor economice în Marea Neagră nu pot fi decise doar pe cale judiciară. „Judecata va decide asupra principalei chestiuni - statutul insulei, dar stabilirea zonelor economice se va face în cadrul negocierilor bilaterale", a declarat expertul, citat de publicaţia de la Kiev „Ekonomiceskie Izvestia". „Reieşind din logica sănătoasă, Insula Şerpilor este o parte a teritoriului Ucrainei. Ea a fost în componenţa fostei Uniuni Sovietice, inclusiv a fostei Republici Sovietice Socialiste Ucrainene. Curtea Internaţională trebuie să recunoască status-quo-ul reieşind din principiile acordului de la Helsinki, privind inviolabilitatea frontierelor, integrităţii teritoriale şi suveranităţii statului ucrainean", a declarat Oleg Bilorus. Dar, potrivit lui, există riscul adoptării unei decizii pe această chestiune, reieşind din logica politicii de compromis. „Curtea poate avea o altă interpretare, reieşind din altă istorie, alte termene şi să decidă că aceasta nu este insulă, ci stâncă", a mai spus el. Astăzi, 2 septembrie, încep la Palatul Păcii din Haga, sediul Curţii Internaţionale de Justiţie, audierile celor două părţi în cadrul procesului ce priveşte Delimitarea maritimă în Marea Neagră. Aceasta este faza orală a procesului care are drept obiectiv soluţionarea problemei delimitării platoului continental şi a zonelor economice exclusive ale României şi Ucrainei în Marea Neagră. Data de 2 septembrie a fost anunţată la 24 iulie 2008 de către Curtea Internaţională de Justiţie. ______________________________________________________________/