Cuvântul Liber, ianuarie 2009 (Anul 21, nr. 1-21)

2009-01-28 / nr. 18

! Singurul lucru pe care şi-l mai doreşte Piersic este.....Elixirul tinereţii” 77 ! Dacă vă mai aduceţi aminte acea comedie minunată din vremea în care se făceau cele mai bune filme româneşti (în tinereţea lui Florin Piersic), atunci aţi rămas marcaţi de „Elixirul tinereţii", care conţinea soluţia miraculoasă a nemuririi, şi anume iubirea dintre oameni. Spectacolul care a marcat aniversarea a 73 de ani a celui mai frumos Harap Alb (deşi cel recent comparat de unii cu „spânul" a lipsit de la spectacol ca şi majoritatea actorilor) a dezvăluit un colos atât ca energie, cât şi calitate umană. Piersic mărturisea colegei noastre Cosmina Oprea şi presei care i-a luat declaraţii după spectacol că nu îi place să i se spună „maestre", ci simplu, Florin, fiindcă a învăţat această lecţie în casa lui Tudor Arghezi (pe care am avut şi eu privilegiul s-o văd datorită fiicei, actriţa Mitzura, de un rafinament rar): „dacă la o masă sunt zece şi cineva strigă maestre, se întorc toţi". Emilia Popescu a făcut şi ea o demonstraţie de forţă în „Străini în noapte", care nu este un spectacol ieşit din comun, dar pe care Piersic a dorit să-l joace după acelaşi rol făcut de Alain Delon. Mai frumoasă în scenă decât în realitate, Emilia Popescu a ţinut cu temperamentul exploziv două ore publicul, ca şi în comedia romantică „în fiecare zi mi-e dor de tine", unde a fost „bomba", în ciuda frumuseţii copleşitoare a Teodorei Mareş. Şi dacă e vorba de estetică, Florin Piersic arată incredibil la 73 de ani, ar zice lumea că are puţin peste 50, când alţii la aceeaşi vârstă au îmbătrânit prematur şi arată ca la vârsta lui Piersic, fiindcă nu au învăţat într-o viaţă nici iubirea de oameni care dă „elixirul tinereţii", nici respectul de presă şi mai ales pentru public. Sincer nu-mi aduc aminte ca sala Teatrului Naţional să fi fost vreodată atât de plină, încât lumea bună să stea pe jos şi pe lângă. Dar faptul că nu a plecat nimeni înainte de terminarea spectacolului şi cum i s-a intonat „Florin să trăiască" justifică afirmaţia... colosului că aici se simte mai bine decât acasă, la Cluj, şi va reveni cât îl mai ţine... elixirul tinereţii. IOANA FLOREA  CUVÂNTUL MIERCURI, 28 IANUARIE 2009 Arhiva refugiaţilor şi exilaţilor * 9 comunismului, dăruită românilor Astăzi, 28 ianuarie, la Ministerul Culturii, Cultelor şi Patrimoniului Naţional are loc ceremonia oficială a predării arhivelor Asociaţiei Culturale a Românilor din Anglia (ACARDA) - British-Romanian Association (ERA) către Institutul Naţional pentru Memoria Exilului Românesc (INMER). ACARDA, al cărei sediu este în Londra, a reprezentat, în timpul Războiului Rece şi în primii ani după schimbările istorice din Europa de Est, vocea poporului român, suprimată în ţară de comunism, împreună cu alte organizaţii româneşti aflate în exil în Occident şi cu asociaţii reprezentând comunităţi etnice din diaspora, ACARDA a făcut lobby insistent pentru restaurarea unui regim politic democrat în Europa Centrală şi de Est, şi în mod special în România. Donaţia întregii arhive în original INMER-ului, instituţie condusă de domnul Dinu Zamfirescu, el însuşi exilat pentru mulţi ani în Franţa înainte de a se întoarce în România, este un act unic prin gest şi prin conţinut.  Publicul şi jurnaliştii prezenţi vor putea adresa întrebări doamnei Costide, preşedintă, legat de ultimii zece ani de existenţă ai asociaţiei, în legătură cu activităţile şi arhivele ACARDA, care documentează cele trei decenii de activitate ale asociaţiei (1965-1995). Dr. Virgil Ştefan Niţulescu, secretar general, va reprezenta Ministerul Culturii, Cultelor şi Patrimoniului Naţional, ca recunoaştere a importanţei istoriei exilului românesc în cadrul istoriei naţionale a României. Colecţia este completată cu documente ale Comitetului Anglo-Român pentru Refugiaţi, constituit în anul 1947, organizaţie a exilului românesc care a precedat formarea ACARDA în Londra, cât şi cu documente personale din arhiva maiorului Emil Iliescu, ultimul ataşat militar al României la Londra, şi a doamnei Ecaterina Iliescu, consilier juridic la Ambasada Română din Londra,înainte de lovitura de stat din România din 1947. ALEXANDRA CRISTESCU DIN LUMEA... LUI STANLEY KRAMER Una dintre minţile de excepţie ale acestui mapamond, nu, nu vă speriaţi, mă refer la George Orwell, pseudonimul I lui Eric Arthur Blair, scriitor englez care în romanele sale pledează pentru libertatea spiritului şi a demnităţii umane, într-un univers monstruos-grotesc sau terifiant, • sub teroarea unui regim totalitarist, ne-a I lăsat această cerebralitate: „în vremurile I minciunii universale, a spune adevărul I este un act revoluţionar". încerc să vă redau, fără a avea pretenţia că reuşesc, I adevărul despre viitorii guvernanţi, deşi, I din nou, în conformitate cu cele spuse I de Flannery O'Connor în „Wise Blood", I „ In spatele tuturor adevărurilor, există un singur adevăr: acela că nu există I adevăr!". într-adevăr, parcurgând lista I celor care ne vor guverna, mă întreb, pe I bază activităţilor lor anterioare, câţi dintre ei ar fi trebuit să fie „pensionarii" unor închisori de maximă securitate sau, cel puţin, în afara spectrului politic. Unii acuzaţi de fraude fiscale, alţii conectaţi I cu instituţii care finanţează terorismul sail cu fundaţii beneficiare de 492 mii. de dolari din partea unor persoane cu un I trecut dubios etc., aceştia sunt nomi- I nalizaţii Preşedintelui Ales, care, la data I citirii acestor rânduri va deveni ocupantul oficial al Biroului Oval, situat la 1600 I Pennsylvania Avenue în Washington D.C. Se pare că mult trâmbiţata schimbare, la care s-a făcut atâta referire în campania I electorală, se referă la cele 30 mii. dolari cheltuite în sejurul efectuat în Hawai, cu ocazia sărbătorilor, cât şi la faptul că f Festivităţile de inaugurare sunt cele mai costisitoare din istoria Americii. Sunt ferm convins că presa americană, dominată de „moroni", liberali, socialişti I şi multe alte grupări de stânga, îi vor crea noului preşedinte o imagine perfectă, I nemaiîntâlnită în istorie. Sper totuşi că se vor găsi şi minţi mai puţin obtuze şi, ‘ la fel cum William M. Thackeray a descris, cu un acut simţ al observaţiei şi subtilitate psihologică, Anglia din perioada victoriană (Cartea Snobilor, Bâlciul Deşertăciunilor) şi Francis Scott Fitzgerald în romanele sale a făcut o evocare lucidă a societăţii americane dintre cele două războaie mondiale (Dincoace de Paradis, Marele Gatsby), tot aşa se va găsi o minte ordonată să creioneze pentru eternitate această perioadă a unor presupuse schimbări. Mă gândesc că va apărea un nou H.L. Mencken, unul dintre cei mai influenţi scriitori americani şi un critic acerb al societăţii americane din prima jumătate a secolului al XX-lea, care, referindu-se la guvern, spunea: „Guvernul constă dintr-o bandă-grupare de oameni obişnuiţi. Ei nu au niciun special talent în domeniul guvernării; singurul lor talent constă în a obţine şi menţine postul." Multe, revoltător de multe minţi luminate din America şi nu numai, făcând uz de Bill Of Rights, au făcut din criticarea guvernului o formă tipică de umor, aici neexistând riscul de a sfârşi în închisoare sau a fi catalogat „duşman al poporului." Am să-mi permit să vă dau câteva exemple despre modul cum a fost văzută prestaţia celor de pe Colina Capitoliului. Apropo, numai 9% dintre americani aprobă prestaţia aleşilor naţiunii. Deci, Groucho Marx ne spunea: „Politica este arta de a căuta probleme, a le găsi, a le diagnoza eronat şi a aplica remedii greşite". Mark Twain ne spunea că nu există o clasă distinctă de nativi criminali, cu excepţia Congresului. Will Rogers ne arată că, fiind o democraţie condusă de popor, noi suntem singura naţiune de pe glob care trebuie să ţinem un guvern patru ani, indiferent de ceea ce face. RJ O'Rourke ne avertizează că, dând putere şi bani guvernului, este similar cu a da whiskey şi cheile maşinii unui copil. Până şi unul din fondatorii acestei ţări, mă refer la Thomas Jefferson, ne spune că, dacă noi aşteptăm să fim direcţionaţi de Washington când să semănăm şi când să recoltăm, toţi vom avea nevoie de pâine. Nici măcar Ronald Reagan nu a avut cuvinte prea reverenţioase la adresa guvernului, lăsându-ne următoarea remarcă: „Guvernul este ca un copil, un canal de alimentare cu un mare apetit la un cap şi cu niciun sens de responsabilitate la celălalt cap". Până şi sen. Daniel Patrick Moynahan, de regulă un docil şi admirator a tot ceea ce este „democrat", ne-a lăsat următoarea cugetare: „Singurul lucru valoros pe care-l întâlneşti în Guvern este competenţa, deoarece este foarte rară.". Oricum, Washington-ul este perimetrul geografic în care legalizarea corupţiei a devenit munca a peste 35.000 de persoane, implicate în activitatea de lobby. De fapt, ei reprezintă corporaţii americane, indiferent de mărimea lor, sindicate americane şi corporaţii şi sindicate internaţionale. Aceste organizaţii cheltuiesc miliarde de dolari în contribuţii politice nu pentru a încuraja Casa Albă şi Congresul USA să respecte şi să apere U.S. Constitution; aceşti bani sunt cheltuiţi pentru obţinerea unor favoruri. Surprinzător că Legea McCain- Feingold a fost votată tocmai ca să scoată banii din sfera politicului. Cu toate acestea, alegerile din 2008 au consumat cei mai mulţi bani din istorie. Singurul mod de a reduce corupţia este de a reduce puterea politicienilor şi de a le reaminti că ei sunt angajaţii noştri şi nu invers. în final, preşedintele James Madison a fost corect când ne-a sugestionat să rai avem încredere în cei care deţin puterea, decât până la un anumit nivel. A.C. TON, „Clipa” (SUA) COMUNICAT în perioada 19-25 ianuarie 2009, în judeţul nostru au fost raportate 2.026 cazuri IACRS (infecţii acute ale căilor respiratorii superioare) şi 767 cazuri de pneumonii. A fost înregistrat un caz suspect clinic de gripă - forma medie de boală la grupa de vârstă 15-64 ani. I. DATE STATISTICE Evoluţia cazurilor de IACRS şi pneumonii pe teritoriul judeţului Mureş. Analiză comparativă: - Este mai mic numărul de îmbolnăviri faţă de aceeaşi săptămână de supraveghere a anului trecut (în 2008: IACRS-2.338 şi pneumonii -797); - Este mai mare numărul de cazuri faţă de săptămâna precedentă. II. în judeţul Mureş continuă vaccinarea antigripală gratuită a populaţiei la risc. Conform ultimelor raportări, până în prezent, au fost utilizate cca 79.000 doze, din totalul de 83.000 doze vaccin antigripal existent. III. Direcţia de Sănătate Publică Mureş recomandă pentru perioada următoare: • Persoanele care nu au beneficiat de vaccinare să se prezinte la medicul de familie; • Menţinerea regulilor de igienă individuală; • Evitarea aglomeraţiilor şi staţionării timp îndelungat în frig; • Evitarea contactului cu persoanele bolnave; • Aerisirea încăperilor şi a locurilor de muncă; • Prezentarea la medicul de familie la primele semne de boală; • Evitarea automedicaţiei şi a utilizării antibioticelor fără recomandarea medicului; • Alimentaţie corespunzătoare şi consumul de fructe şi legume bogate în vitamine; • îmbrăcăminte corespunzătoare sezonului. Director executiv, dr. GABRIELA UIFALEAN