Cuvântul Liber, februarie 2009 (Anul 21, nr. 22-41)

2009-02-03 / nr. 22

Un punct de vedere mai trece prin Colegiul 4 din când în când, „din an în (Urmare din pag. 1) Paşti" - cum se spune -, le va mai cânta alegătorilor câte o melodie şi imnul PSD. Şi dus va fi! Să ne referim, un pic, şi la Colegiile 7 şi 8, în care, după cum se ştie, subsemnatul şi-a depus, primul, candidatura, dar, în urma tălpilor puse, a cresei la patină și a blocării lui la mantinelă, după scenarii rocambolești de culise, din motivele pe care, la timpul acela, vi le făceam cunoscute, a fost nevoit să se retragă. Vorba lui Ion Iliescu: „Să le fie rușine!". Barându-mi calea, în cunoscutul stil suburban, Petru Frătean, secondat de ai lui ciraci, tonul dându-l Vasile Dan, primarul din Ibăneşti, l-au împins acolo, în locul subsemnatului, pe Ştefan Someşan. Ce a făcut el, în locul meu? Deja ştiţi prea bine. Cel trimis „la sigur", aşa zicea Frătean, a obţinut doar 4.321 de voturi. Adică, tot locul al treilea. Dezamăgitor! Nici măcar preşedintele - era să uit! - Organizaţiei Judeţene Mureş a PSD, ajuns azi secretar de stat la Ministerul Muncii (într-un post pe care gurile rele spun că nu are nimic comun cu pregătirea lui!) nu are cu ce se lăuda. A candidat, pentru Camera Deputaţilor, pe Colegiul 6, alături de primarul din Albeşti. S-a situat al doilea (cu 5.076 de voturi), în urma lui Toader Stroian, primar de comună, şi a pierdut spectaculos! Dumnezeu nu bate cu bâta! îl asigur pe Alexandru Petru Frătean că eu, Lazăr Lădariu, dacă aş fi fost învins, nu de primarul unei comune, ci de cel al Târgu-Mureşului, dr.Dorin Florea, sau de cel al Sighişoarei (şi el cântăreţ în struna frăteană), a doua zi îmi prezentam demisia! Aşa făceam! în privinţa subsemnatului, acestea nu sunt vorbe în vânt. Alexandru Petru Frătean de ce n-a făcut-o? Din oportunism! Demisia era soluţia onorantă. Aşa era normal. Şi de bun-simţ, după o înfrângere ruşinoasă! Drept răsplată că a contribuit substanţial la îndepărtarea domnului Ovidiu Natea, acum, după înfrângerea suferită, după ce nu a mai „prins" visata funcţie de vicepreşedinte al Consiliului Judeţean, a plecat la Bucureşti. I s-a dat un ciolănel şi lui la Ministerul Muncii. Trădările se plătesc! Dacă se spune că, oricum, urma salvează turma, să dăm Cezarului ce este al Cezarului, felicitându-i, chiar şi ceva mai târziu, pe domnul senator Corneliu Grosu şi pe domnul deputat Vasile Gliga, care au salvat PSD Mureş, spălându-i ruşinea! Ambii au fost chemaţi, peste noapte, din afara PSD! Iar dacă punem la socoteală că Victor Socaciu este „paraşutat" din Bucureşti, constatăm - cu tristeţe - că niciun mureşean, pesedist cu vechime în partid şi din conducerea Organizaţiei Judeţene Mureş, n-a obţinut mandatul parlamentar! Ca orice român de bună-credinţă mă întreb şi vă întreb: care sunt criteriile pentru numirea unor oameni în înalte funcţii? Carnetul de partid. Atât! Cred că am spus totul. Dar ce mai contează? Oricum, spusele despre „omul potrivit, la locul potrivit!", pe la PSD Mureş nu au nicio relevanţă! Ne referim aici şi la cei care aşteaptă, salivând, funcţii judeţene de prin serviciile descentralizate. Dacă-i aşa cum se aude, e grav. Foarte grav! Având în faţă o hârtie, urmărind şi cele apărute în ziarele mureşene, ne întrebăm dacă funcţiile de directori pe la „APE" şi „Finanţe", de pildă, la care visează, unde este, într-adevăr, mare nevoie de specialişti, de profesionişti, unde criteriul politic nu are ce căuta, ci doar responsabilitatea şi priceperea în meserie,sunt potrivite pentru un Mihail Covaci şi un Andrei Moscviciov? Aţi auzit de ei? Ce vă spun numele lor? Despre visul lui Ştefan Someşan de a reveni pe scaunul de şef al Inspectoratului Şcolar Judeţean Mureş, slabă nădejde! Se mai dovedeşte, încă o dată, dacă mai era nevoie, că în politică nu există sentimente, ci doar interese! Mai ales la PSD! Deocamdată, ne aflăm în stadiul unor zvonuri lansate de răspândaci şi de diversiunea politică. Aşteptăm să vedem pe ce crengi privilegiate vor fi puşi alţi perdanţi sau alergători după ciolan, care, nemaiajungând la fotoliul de parlamentar, acum salivează în aşteptarea avantajelor politice. Competenţa, profesionalismul, inteligenţa, imaginea publică pozitivă, oricum, în ziua de azi nu mai contează! Carnetul de partid, da! Sunt multe cele care trebuie să dea de gândit pe la PSD Mureş. Inclusiv, aşa cum pomeneam, numărul voturilor obţinute la trecutele alegeri. Pentru că, să recunoaştem, nu mult a lipsit ca PSD Mureş să se aleagă doar cu un singur parlamentar! Să ajungi deputat sau senator doar cu 4.000-5.000 de voturi constituie, azi, o decrepitudine politică. Țin să le amintesc politicienilor uituci, parlamentarilor, celor gureși mai ales, devenind excesiv de vocali tocmai când nu trebuie, când normal ar fi să tacă, faptul că Lazăr Lădariu, semnatarul acestor rânduri (împiedicat de Frătean şi ai lui să candideze la scrutinul electoral din 30 noiembrie 2008), în urma alegerilor parlamentare din toamna anului 1992, a obţinut - pentru legislatura 1992-1996 -127.000 de voturi, iar în legislatura 1996-2000, când PUNR, aflat în cădere, muşcat de Ion Iliescu, Adrian Năstase, Virgil Măgureanu - şef al serviciilor secrete, Corneliu Vadim Tudor, eram ales cu 70.000 de voturi! E bine ca gargaragiii amnezici să cunoască şi aceste amănunte judeţean. Performanţa aceasta merită felicitări! Un rezultat foarte bun a obţinut atunci şi un alt fost primar, cel al Cernutului, Vasile Cornea (PD-L), situându-se, cu 6.197 de voturi, pe primul loc în Colegiul 4. Dar n-a fost să fie, votul cel mare luându-l, prin „ruleta rusească" a acelui stupid vot uninominal, cantautorul Victor Socaciu (PSD), ajuns parlamentar, mai mult prin jocul hazardului şi prin „loteria" Bucureştiului. Felicitări merită şi Doru Oprişcan (PD-L), ieşit victorios şi devenit parlamentar (cu 8.049 de voturi) în Camera Deputaţilor, într-un colegiu foarte greu (nr. 2), aproape imposibil pentru un român, în confruntarea cu Benedek Imre. O frumoasă figură, să recunoaştem - chiar şi cu întârziere! -, a făcut Petru Başa (PD-L), devenit senator (13.617 voturi) dovedind adevărul spuselor că niciodată nu se ştie de unde sare „iepurele". Felicitări merită, din tot sufletul, domnul Ciprian Dobre (PNL), candidat pe Colegiul 7 (unde intenţionam să candidez şi eu cel cu crosa pesedistă pusă la patină!), care, cu cel mai mare număr de voturi dintre deputaţii actuali români (10.118), l-a învins pe Ştefan Someşan (PSD), preferatul domnului Frătean şi al „locotenenţilor"a lui, îmbarcat în locul subsemnatului, deşi se ştia, prea bine, că fostul inspector şcolar general are puţine şanse, încă de la început! Nu vom insista aici, din motive lesne de dedus, asupra UDMR. Disciplinaţi, ca de obicei, lăsând la o parte frecuşurile interne, inclusiv cele cu PCM (Partidul Civic Maghiar), uniţi, cu o remarcabilă prezenţă la vot, udemeriştii au obţinut tocmai ce era, în situaţia lor, previzibil (doi senatori - György Frunda şi Marko Bela - şi trei deputaţi - Borbély László, Kerekes Károly şi Kelemen Attila). Puţin a lipsit să-l aibă şi pe al patrulea! Rămânem de-a dreptul surprinşi să aflăm că, la Organizaţia Mureş a PSD, nu a avut loc încă, deşi era cazul, o analiză temeinică a rezultatelor alegerilor parlamentare din toamna anului trecut. Şi, mai ales, că n-a avut loc o analiză a gafelor care au fost făcute aici. Se ştie, şi încă prea bine, că după alegerile locale din 2008, spre marea satisfacţie a unora, pânditori pe la colţuri, sub comanda preşedintelui Frătean, a căzut, prin vrerea lui Vodă Geoană, capul domnului ing. Ovidiu Natea, preşedintele PSD Mureş. Era, într-un fel, o „lovitură de mandă", expresie utilizată la jocul de biliard, pentru a lovi în „Grupul de la Cluj", doritor de reforma în PSD, căruia Mircea Geoană ţinea să-i achite nişte poliţe pentru insubordonare! Aşa că, odată cu leşia din copaie, trebuia aruncat şi copilul! Multe ar fi suspiciunile în legătură cu amânarea, „ad calendas graecas", a analizei rezultatelor! Faptul că Organizaţia Mureş a PSD, prin preşedintele ei, a fost nevoită să aducă cinci oameni din afară (Corneliu Grosu, Vasile Gliga, Andrei Moseviciov şi Ioan Sabău-Pop, făcându-i membri PSD peste noapte, un altul dintre cei paraşutaţi, Victor Socaciu, neavând absolut nicio legătură cu meleagurile mureşene!) este grav, înseamnă că PSD Mureş nu-i are pe acei oameni necesari, pentru a putea face faţă situaţiei în astfel de situaţii. Iar atunci când îi are - ştiţi la ce ne referim! -, şi-i alungă, cu o detaşare condamnabilă, de-a dreptul iresponsabilă. Apoi ar mai fi o problemă. La Congresul PSD din aprilie 2005, tocmai Mircea Geoană, preşedintele partidului, nu altcineva, promitea de la tribună - aplaudat fiind! - în faţa delegaţilor şi a unei Românii întregi, că „de acum înainte, nu vor mai fi paraşutaţi prin judeţe candidaţi de la «centru» pentru alegerile parlamentare sau europarlamentare". N-a fost să fie aşa. Şi s-a mai văzut o dată cât plăteşte cuvântul lui Geoană! Victor Socaciu, omul lui Ion Iliescu, a fost „paraşutat" tocmai la Mureş, a candidat pe Colegiul 4, s-a situat abia al treilea (cu 4.802 voturi), în urma fostului primar al Iernutului, Vasile Cornea, care aobţinut cel mai mare număr de voturi (6.197), şi a ajuns el deputat. Totul, într-o situaţie în care nici măcar unul dintre celelalte partide mureşene nu şi-a adus oameni din afara judeţului! Păcat! Tot respectul pentru domnul Socaciu (am fost amândoi PUNR-iştii), însă el nu are nicio tangenţă cu electoratul din Târnăveni, Iernut, Luduş, cu cel din localităţile care fac parte din acest Colegiu. Acesta-i adevărul. Regret că mă simt obligat să spun, preluând exclamaţia unui filosof antic: „Prieten îmi este Platon, dar mai prieten - adevărul!". De fapt, Victor Socaciu nu-i singurul care a beneficiat de larga bunăvoinţă a unei stupide legi, cum, deopotrivă, mulţi merituoşi au pierdut, în urma unui sistem electoral de tot râsul. Marele poet Adrian Păunescu s-a situat, în colegiul lui din Hunedoara, unde a candidat, pe locul întâi, dar a ajuns parlamentar unul de pe locul al treilea, cu vreo două mii de voturi, iar actorul Mircea Diaconu, plecat toată campania electorală în Germania, fără a fi prezent o oră măcar în teritoriu, undeva într-un colegiu de prin Argeș, parcă, situat tot de pe locul al treilea, s-a trezit deputat! Iată că pe meleagurile noastre mioritice totul se poate! Ca la noi la nimenea. Iar domnul Socaciu va «“VANIIma»ti,3 FEBRUARIE 2009 COMUNICAT DE PRESĂ Conducerea Spitalului Clinic Judeţean de Urgenţă (SCJU) Târgu- Mureş a dispus constituirea unei comisii care va efectua verificări interne vizând cazul copilului în vârstă de trei ani decedat la o săptămână după ce a fost supus unei intervenţii chirurgicale la Clinica ORL. Conducerea SCJU Târgu-Mureş nu a fost sesizată în mod oficial cu privire la acest caz de către aparţinătorii pacientului decedat. Aceştia au depus o plângere la Colegiul Medicilor Mureş, unde este în derulare o anchetă. Ca urmare a plângerii depuse la Colegiul Medicilor, SCJU Târgu-Mureș s-a autosesizat și a început procedurile pentru verificări interne. Conducerea SCJU Târgu-Mureș va face publice aspectele relevate în urma verificărilor pe care membrii comisiei le-au început ieri, 2 februarie 2008. A III-A ADUNARE GENERALĂ A DESPĂRŢĂMÂNTULUI CENTRAL JUDEŢEAN MUREŞ AL ASTREI Vineri, 30 ianuarie a.c., Sala Mare a Palatului Culturii din Târgu-Mureş a fost gazda celei de a lll-a adunări a Despărţământului Central Judeţean Mureş al ASTREI. Adunarea Generală a început cu rugăciunea „Tatăl Nostru", în rostirea preacucernicului părinte George Oargă, preşedintele Cercului ASTREI din Iernut. După ce prezidiul s-a constituit, preşedintele Despărţământului, domnul Lazăr Lădariu, a anunţat ordinea de zi care, fiind supusă la vot, a fost aprobată în unanimitate, în scurtul cuvânt de întâmpinare rostit de preşedinte, acesta spunea: „Totul sub chemarea ASTREI, pentru viitorul neamului să fim uniţi. Să strângem rândurile în jurul ASTREI şi s-o sprijinim după toate puterile noastre, să nu ne lăsăm răpuşi de cumplita dihonie... Sus inima, românii". A urmat o scurtă prezentare a acţiunilor desfăşurate în anul 2008, la care, în calitate de preşedinte, a participat, menţionând despărţămintele şi cercurile din Sângeorgiu de Pădure, Târnăveni, Reghin, Valea Gurghiului şi Iernut, cu cele mai frumoase acţiuni. Un alt moment al adunării generale l-a constituit prezentarea de către col. (r.) Ioan Judea, secretar, a activităţilor Despărţământului în anul 2008, care a făcut şi câteva propuneri pentru anul 2009. La cinci ani de la constituirea Despărţământului Central Judeţean Mureş al ASTREI, vorbitorul arăta: „Suntem puţini, vom fi şi mai mulţi şi sper că fiecare dintre dumneavoastră veţi aduce şi pe alţii, pentru a nu face jocul celor care vor să şteargă urmele neamului nostru". După prezentarea raportului comisiei de cenzori, de către economistul Ioan Tilincă, a urmat prezentarea salutului de către invitaţi. Primul invitat a fost domnul Ciprian Dobre, deputat în Parlamentul României, singurul demnitar care a răspuns invitaţiei făcute de Despărţământ, încheindu-şi alocuţiunea, vorbitorul remarca: „Mă bucur că ASTRA este un for unde spunem ceea ce gândim. Aşa să ne ajute Dumnezeu. Vă mulţumesc şi «La mulţi ani!»". A fost salutată prezenţa la adunare a gl. (r.) Ioan Scrieciu, Melinte Şerban, Ioan Oprea, Adrian Moisoiu, Ion Berţa, Cornel Brişcaru, Grigore Nicuşan, prof. univ. dr. Vasile Boloş, prof. univ. dr. Vasile Dobrescu, Alexandru Ciubîcă, maior Cristian Cioba - Centrul Militar, col. (r.) Stoica Muşat, prim-vicepreşedinte al Asociaţiei Cadrelor Militare în Rezervă şi Retragere „Avram Iancu", Nicolae Băciuţ, director al Direcţiei pentru Cultură, Culte şi Patrimoniul Cultural Naţional Mureş, alţi oameni de cultură mureşeni. Au mai adus salutul cercurilor pe care le reprezintă Dumitru Husar, preşedintele Cercului Valea Gurghiului, Doina Elena Ţintoşan, preşedinta Cercului „Alexandru Ioan Cuza", Ion Covrig, preşedintele Despărţământului „Gheorghe Oprean", din Târnăveni, Dimitrie ■ Poptămaş, vicepreşedinte, Mihaela Hentes, dr. Valentin Marica, vicepreşedinte, pr. George Oargă, prof. Simion Bui, directorul Colegiului Naţional „Al. Papiu Ilarian" din Târgu-Mureş. Următorul moment a fost prezentarea Hotărârii Adunării Generale, de către secretar, care menţiona faptul că toate acţiunile de viitor reprezintă voinţa membrilor asociaţiunii mureşene. Fiind supuse la vot toate documentele de pe ordinea de zi care au fost prezentate, acestea au fost aprobate în unanimitate, în încheiere, preşedintele Despărţământului, Lazăr Lădariu, a făcut referire la acţiunile care vor fi întreprinse în acest an şi a îndemnat la o mai bună participare a tuturor. A încheiat cu câteva versuri din Imnul ASTREI: „Cu dreapta să ne ocroteşti,/ Puternic Dumnezeu,/ A noastră stea pe bolti cereşti/ Lucească-n veci, mereu". MARIN CĂLDÂRARIU ^_________________________________________Foto: IOAN FLOREA/