Cuvântul Liber, aprilie 2009 (Anul 21, nr. 64-83)

2009-04-02 / nr. 64

ni. Şi ce dacă vine peste noi încălzirea globală?! (Urmare din pag. 1) „afacere" este implicat omul planetei, de la general la particular, inclusiv românul, mureşeanul, târgumureşeanul nostru, care unelteşte, într-un fel sau altul, împotriva naturii, apărându-şi prea egoist interesul personal. Fiecare gest de acest gen care se petrece la nivel de decizie guvernamentală, în comunităţi sau la nivel de individ poate însemna un pas spre salvarea planetei sau spre condamnarea ei la dispariţie. Multă lume se întreabă cum de planeta noastră, Pământul, care dăinuie de miliarde de ani, a devenit atât de vulnerabil tocmai acum, pe vremea noastră. Răspunsul este simplu. Pentru că nicio civilizaţie de până acum nu l-a pus la aşa încercare, nicio civilizaţie de până acum nu şi-a propus să-şi clădească „fericirea" şi bunăstarea chiar cu preţul vlăguirii şi distrugerii lui. Se ştie bine că şi Pământul este un sistem închegat a cărui funcţionalitate depinde de respectarea unor raporturi între elementele acestuia. Ca urmare, orice depăşire de prag poate duce la dezechilibre, iar când se acţionează distructiv din mai multe direcţii nenorocirea devine inevitabilă. Dacă în anul 1950, după o evoluţie de peste 500.000 de ani, populaţia globului a ajuns cu greu la 2,5 miliarde de locuitori, iar în 1985, deci după numai 35 de ani ea s-a ridicat la 5 miliarde, ca apoi în 2007 să salte la 7,3 miliarde, este clar că avem o creştere exponenţială a acesteia, iar presiunea ei asupra pământului a devenit enormă din toate punctele de vedere. De aceea, salvarea lui devine posibilă numai în condiţiile coordonării acţiunilor umane la nivel planetar şi fiecare gest uman în favoarea lui contează. Cert este că, pentru asigurarea puzderiei de nevoi, a producţiei şi serviciilor pentru satisfacerea chiar la minimum a consumului acestei cohorte explozive de fiinţe umane, se pune o presiune extraordinară asupra resurselor. Se exploatează frenetic nu numai petrolul şi gazele, cărbunele, ci mai ales pădurile, plămânul verde al planetei. Unii, pentru a-şi asigura lemnul de construcţii şi de foc, alţii, mai ales cei din spaţiile urbane, pentru a avea mai multă „lumină", aşa cum se petrece pe la noi. Indiferent de scop, rezultatul este reducerea drastică a suprafeţei cu arbori funcţionali şi în plină vitalitate. Ceea ce înseamnă diminuarea capacităţii de autoapărare a Planetei noastre împotriva factorilor poluanţi. Din acest simplu motiv, pădurile rămase şi într-o scădere continuă nu mai pot face faţă cantităţilor exagerate de dioxid de carbon, rezultate în urma consumului casnic şi industrial pentru subzistenţă, motivate într-un fel, dublate însă de emanaţii suplimentare rezultate din arsul gunoaielor şi al miriştilor, a resturilor vegetale din grădini şi de pe câmp, cum se întâmplă curent pe la noi, fără ca cineva să le stopeze. Indiferent de motivaţia ce stă la baza emanaţiei lui, dioxidul de carbon este acelaşi, el se adună acolo sus, apoi coboară pentru a otrăvi planeta. Specialiştii care contabilizează acest proces sunt de părere că, faţă de perioada preindustrială, cantitatea acestuia acumulată în atmosferă aproape s-a dublat, ceea ce a devenit alarmant pentru sănătatea planetei şi a locuitorilor ei. Atunci ne mai mirăm de unde atâtea boli şi cataclisme? De aici, topirea gheţarilor de la cei doi poli ai pământului, de aici schimbarea de climă de care noi ne plângem de câţiva ani, de aici creşterea nivelului mărilor şi oceanelor, punându-se în pericol suprafeţe imense de zone locuibile. De aici, secetă şi inundaţii, uragane şi cutremure şi alte fenomene extreme nemaiîntâlnite. Până ce guvernele din ţările cu natalitate mare se vor lăsa convinse de necesitatea reducerii acesteia, noi, ceilalţi, va trebui să facem front comun pentru mărirea capacităţii de asimilare a dioxidului de carbon de către plămânul planetar, iar aceasta nu se poate face decât într-un singur fel, preţuind viaţa fiecărui arbore, a fiecărui firicel de iarbă. Din păcate, acest lucru nu se întâmplă, sub o mie şi unul de pretexte, iar în ce priveşte România, ea se situează în coada celor care se gândesc la asemenea măsuri. La noi, populaţia nu se înmulţeşte ca în Africa şi Asia, din contră, scade. Creşte însă indiferenţa şi inconştienţa, nepăsarea oficialităţilor, dar şi a unei părţi importante a populaţiei, cărora, din păcate, numai de încălzirea globală şi de soarta planetei nu le arde, când sunt în joc atâtea interese înguste şi personale, mai ales de parvenire şi de îmbogăţire pentru unii.. Acesta este motivul pentru care la noi, în România, se poate polua în voie, arzând orice şi oricum, oriunde, defrişând păduri, aliniamente stradale, perdele forestiere, arbori din spaţiile verzi. Ca urmare a acestor nesăbuinţe, prin sudul Olteniei deşertificarea şi-a arătat colţii, urmând ca fenomenul să pună stăpânire şi pe alte zone ale ţării. Dacă lucrurile vor merge tot aşa, nu este exclus ca el să apară şi pe Câmpia Transilvaniei. Aceasta, dacă vom da frâu liber furiei cu care mureşenii, în general, şi târgumureşeni, în special, acţionează pentru suprimarea din rădăcini a „ramurilor ce bat în geam", chiar dacă arborele este la 10-15 m distanţă, dar obturează vizibilitatea spre blocul vecin. Deşi ar trebui să drămuim soarta fiecărui arbor şi a fiecărei rămurele, procesului de toaletare din această primăvară i-a căzut victimă o cantitate impresionantă de vlăstare, care puteau contribui, cu funcţiile lor vitale, în câteva săptămâni la purificarea aerului, din oraş. Excesul de zel al mânuitorilor de scule noi, coroborat cu insuficienta calificare în domeniu sau aplecarea urechii la mofturile unor locatari, care nu-şi văd decât propriul lor interes, ar trebui excluse din ecuaţia toaletărilor profesioniste. Pentru că pe aportul puieţilor plantaţi nu ne putem baza, anul acesta târgumureşenii vor avea mai puţină umbră, iar propriul plămân verde, slăbit astfel, va face faţă şi mai greu purificării aerului de poluanţi. Nefiind capabili să ne asigurăm prin efort propriu necesarul de spaţiu verde pe plan ilocal, capitol la care suntem de altfel deficitari, atunci unde este contribuţia noastră la salvarea Planetei, care ar trebui predată urmaşilor noştri în cu totul alte condiţii decât se prefigurează? CUVÂNTUL JOI, 2 APRILIE 2009 INSTITUŢIA PREFECTULUI - JUDEŢUL MUREŞ --------------------,---------------------------------------------------------------,---------------------------Comunicat de presă Instituţia Prefectului judeţului Mureş - prin Corpul propriu de control - a fost prima instituţie care a demarat un control la S.C. COMPANIA AQUASERV S.A. în urma rezultatelor acestui control, au fost constatate, pe de o parte, numeroase nereguli, iar pe de altă parte, o atitudine de totală sfidare de către conducerea S.C. COMPANIA AQUSERV S.A., în special de către domnul Daraban Otto, a realităţilor economice din societate, prin salariile şi primele pe care şi le-au acordat. Un gest de bun-simţ din partea conducerii S.C. COMPANIA AQUASERV S.A., a domnului Daraban Otto, în special, l-ar fi constituit demisia acestuia, aşa cum prefectul judeţului Mureş, domnul Marius Paşcan, a cerut public la momentul respectiv. Prin situaţia nou creată, de atacare de către S.C. COMPANIA AQUASERV S.A. a HCL Târgu-Mureş nr.97/ 2009 şi prin refuzul domnului Daraban Otto de a-şi da demisia, directorul S.C. COMPANIA AQUASERV S.A. nu numai că îi sfidează din nou pe cetăţenii municipiului Târgu-Mureş, dar pune în pericol accesarea a 90 de milioane de euro, disponibili prin intermediul POS Mediu, pentru dezvoltarea sistemelor de apă/canal din zona de operare. S.C. COMPANIA AQUSERV S.A., ca operator regional de apă, trebuie să fie pusă în situaţia de a asigura servicii de o cât mai bună calitate pentru consumatori, nu de a se constitui într-un loc de unde reprezentanţii unor anumite organizaţii politice sau economice îşi asigură câştiguri la un nivel greu de imaginat pentru simplii consumatori. CANCELARIA INSTITUȚIEI PREFECTULUI Prim-ministrul, invitat, luni, la Parlament Birourile permanente reunite ale Camerei Deputaţilor şi Senatului au decis invitarea, luni, la ora 14,00, a primministrului, Emil Boc, la Parlament, a anunţat, ieri, preşedintele Senatului, Mircea Geoană. El a spus că este necesar ca Guvernul să prezinte un punct de vedere conducerii Parlamentului cu privire la paşii care urmează acordului de împrumut financiar cu FMI şi Comisia Europeană, precum şi elemente referitoare la ajustarea bugetului de stat. Marga Barbu a murit Actriţa Marga Barbu a murit, marţi seară, la Spitalul de Urgenţă Floreasca,în urma unor mai vechi suferinţe cardiace, a declarat conf. dr. Claudiu Turculeţ, managerul spitalului. Potrivit acestuia, actriţa suferea de mai multă vreme de probleme valvulare, hipertensiune ,fiind internată de mai multe ori în Spitalul de Urgenţă Floreasca. Actriţa Marga Barbu era cunoscută în rândul cinefililor pentru rolurile Aniţa din seria „Haiducilor" şi Agatha din seria „Mărgelatu", în care a jucat alături de Florin Piersic. Marga Barbu s-a născut pe 24 februarie 1929, în Ocna Şugatag - Maramureş, şi a absolvit Institutul de teatru de la Bucureşti (1950), jucând apoi în peste 30 de producţii cinematografice. A fost căsătorită cu scriitorul Eugen Barbu, cel care este, alături de Nicolae Paul Mihai, şi autorul scenariilor pentru seriile „Mărgelatu" şi „Haiducii". în 2004, Marga Barbu a primit distincţia Ordinul Naţional „Serviciul Credincios" în grad de cavaler, acordată în semn de apreciere pentru îndelungata sa carieră artistică. O nouă ediţie ,,MARSIENSIS”! Astăzi va debuta, la Târgu-Mureş, Congresul internaţional de comunicări ştiinţifice pentru studenţi, tineri medici şi farmacişti „Marisiensis". Această importantă manifestare şi-a avut punctul de plecare în 1995, la Târgu-Mureş, în 2002, onoarea organizării celei de-a 6-a ediţii a revenit Târgu-Mureşului, ca o recunoaştere a meritelor şcolii medicale de aici şi Ligii studenţilor din UMF, şi de atunci congresul a rămas să se desfăşoare aici. Ediţia din acest an se desfăşoară în perioada 2-5 aprilie (în sălile din UMF şi de la Spitalul Clinic Judeţean) şi se bucură de 800 de participanţi, care îşi vor prezenta realizările în plan ştiinţific, iar un juriu de profil va aprecia valoarea acestora. Lucrările înscrise şi prezentate vor fi apreciate de comisii compuse din respectate cadre didactice ale lumii medicale româneşti, acestea urmând să decerneze premii şi diplome celor mai bune creaţii. Conform programului înaintat de Liga studenţilor Târgu-Mureş, cea care organizează congresul, festivitatea de deschidere se va desfăşura astăzi, la ora 18, la fosta Casă de cultură a tineretului„Mihai Eminescu", acum a...- Serviciului de activităţi culturale, de prestări servicii hoteliere, de alimentaţie publică şi alte activităţi (denumire de obiect de activitate SRL, din care cuvântul „tineret" lipseşte cu desăvârşire !). Programul continuă mâine cu prezentări de lucrări, de la ora 9.30, la UMF şi Spitalul Clinic Judeţean şi sâmbătă, de la 9.30, pentru ca duminică, la ora 11, să se desfăşoare festivitatea de închidere şi premierea celor mai bune lucrări. FLORENTIN DEAC n Primăvară Europeană" în judeţul Mureş Centrul Europa din cadrul Consiliului Judeţean Mureş a susţinut o serie de acţiuni în mediul rural, mai exact în şcoli, pentru a oferi informaţii europene elevilor. Au avut loc vizite în şcolile generale din Sânpaul, Valea Largă, Deda şi Râciu. Potrivit consilerului coordonator al centrului Europa, Kocsis Robert, elevilor de la gimnaziu le-au fost prezentate informaţii despre istoricul Uniunii Europene, al instituţiilor UE, al ţărilor membre şi alte detalii. Elevilor din clasa a XII-a, care împlinesc anul acesta 18 ani şi pot participa la alegerile europarlamentare, le-au fost oferite şi informaţii despre Parlamentul European. O altă acţiune, organizată de Centrul Europa, în colaborare cu Biroul de Informare al Parlamentului European în România, are loc săptămâna viitoare, în data de 9 aprilie, la Târgu-Mureş, în sala mare de şedinţe a Palatului Administrativ, o activitate adresată tot celor care anul acesta se vor prezenta pentru prima dată la urne pentru alegerea europarlamentarilor. Acţiunea are genericul „Şi eu decid - Primul tău vot european". (LIA V.) \\ Obrăznicia ultimilor 20 de ani... (Urmare din pag. 1) că membrii delegaţiei (preşedinţii celor două Consilii judeţene - Tamas Sandor şi Borboly Csaba, şi primarii oraşelor Sfântu Gheorghe, Târgu Secuiesc, Odorheiu Secuiesc, Miercurea Ciuc, Gheorgheni, precum şi cei din Sovata- Mureş) intenţionează să aibă o întâlnire şi cu reprezentanţii românilor din Ungaria. „Vrem să vedem care sunt relaţiile, ce drepturi au românii (cu nume ungureşti - n.n.) din Ungaria, cât de mândri se simt, ca cetăţeni maghiari", a spus Antal A., în cadrul unei conferinţe de presă. Conform unor surse, invitaţia lui Solyom L. de a participa la reşedinţa acestuia - Palatul Sándor - ar fi fost lansată cu prilejul vizitei în România, la 14 martie, în preziua sărbătoririi zilei maghiarilor de pretutindeni. Atunci când autorităţile române nu i-au permis să aterizeze cu o aeronavă militară pe aeroportul din Târgu-Mureş. Notă: Desigur, statutul de reprezentanţi ai etnicilor maghiari le dă dreptul celor în cauză (preşedinţi de C.J. şi primari UDMR) să onoreze orice invitaţie, oricând şi oriunde. Atât timp cât agenda discuţiilor nu aduce atingere Legii fundamentale a ţării pe care ei oreprezintă. (G.T) 1j