Cuvântul Liber, iulie 2009 (Anul 21, nr. 126-148)

2009-07-01 / nr. 126

CUVÂNTUL MIERCURI, 1 IULIE 2009 MTI Seri de Continuând tradiţia ca, în sezonul estival, melomanii să poată beneficia de puţină muzică, Filarmonica de Stat din Târgu-Mureş a planificat un ciclu de seri cu muzică de orgă. Primele concerte cu muzică de vară cu muzică orgă, în interpretarea organistei MolnărTonde, vor avea loc în 9 şi 16 iulie a.c., 13 şi 27 august a.c. Concertele se vor desfăşura în Sala Mare a Palatului Culturii, cu începere de la ora 19:00. Programele „Seri de vară cu de orgă muzică de orgă" cuprind lucrări din creaţia compozitorilor: Kozma Mátyás, Cesar Franck, Franz Liszt, Johann Sebastian Bach, Terényi Ede, Sigismund Toduță, T. Albioni, L. Vierne. __________MARIN CĂLDĂRARIU^ Tabăra „Armonia", la a XIV-a ediţie în ambianţa deosebit de" atrăgătoare şi reconfortantă oferită de Hotelul „Laguna" din Sâncraiu de Mureş, între 30 iulie şi 10 august a.c., va avea loc cea de-a XIV-a ediţie a Taberei internaţionale de pictură „Armonia", începând cu cea de-a Xlll-a ediţie, prin intermediul Centrului medical „Galenus" şi al Fundaţiei „Kromart", organizatorul şi, în acelaşi timp, finanţatorul taberei a devenit dr. Lucian Neagoş. Iniţiativa organizării acesteia le-a aparţinut însă soţilor Elisabeta şi Gheorghe David din Târgu-Mureş, cei care în urmă cu mai bine de 15 ani, susţinuţi fiind şi de un grup de oameni de cultură mureşeni, au reuşit să materializeze un proiect cultural de amploare şi care s-a dovedit viabil în timp. Aflaţi azi la o vârstă venerabilă, soţii David - binecunoscuţi publicului mureşean prin donaţiile de tablouri pe care le-au făcut urbei mureşene de mai bine de 25 de ani încoace trăiesc satisfacţia să-şi vadă proiectul continuat. „La un an de la predarea ştafetei - a declarat Gheorghe David, cel care a organizat şi susţinut primele 12 ediţii ale taberei-, mă bucur să constat că aceasta continuă. Atât organizatorii, cât şi participanţii suntem deja o mare familie, şi asta pentru că pe parcursul anilor, pe lângă figuri mai noi de pictori profesionişti care ne onorează cu prezenţa, sunt alţii care au participat şi la ediţiile anterioare şi care au confirmat deja participarea lor la ediţia din acest an. Mărturisesc sincer că îmi face o deosebită plăcere să-i amintesc, dar şi să-i revăd pe academician prof. Ion Silişteanu, Ştefan Pelmuş, Doina Herivan Moisescu, Tudor Meiloiu, Alexandra Meiloiu, Elena Şerban, Leon Vreme, Adriana Lucaciu, Vasile Gheorghiţă, Mariana Bejan, Kovács Bertalan, Nicolae Suciu, Miron Duca... Sunt nume care s-au impus în pictura contemporană din România, iar tablourile lor fac parte atât din colecţii particulare, din ţară şi din străinătate, cât şi din colecţiile unor instituţii". Deschiderea oficială a Taberei internaţionale de pictură „Armonia" va avea loc pe data de 1 august 2009, începând cu ora 18:00, la Hotel „Laguna". NICOLAE BALINT 11 iulie 2009 Fila de calendar . Zile trecute: 182 Zile rămase: 183 Soarele răsare la: 5.36 Soarele apune la: 21.24 Ortodox: Sf. Ierarh Leontie de la Rădăuţi: Sf. Mucenici doctori fără de arginţi Cosma şi Damian Greco-catolic: Sf. Cosma şi Damian, medici taumaturgi, fără plată, m. Romano-catolic: Sf. Gal, ep. Zodia, Rac (22 iunie-22 iulie) 1878 - S-a încheiat Congresul de pace de la Berlin. Prin Tratatul de pace s-au recunoscut independenţa României şi drepturile ei asupra Dobrogei. Judeţele Cahul, Bolgrad şi Ismail, din sudul Basarabiei, aflate în componenţa României, sunt încorporate Imperiului Ţarist. 1903 - începe prima ediţie a Turului Franţei. 1917 - A murit Titu Maiorescu, fondatorul grupării literare şi politice „Junimea", întemeietor al criticii româneşti moderne, membru fondator al Societăţii Academice Române (n.15.02.1840). 1993 - România: A intrat în vigoare taxa pe valoare adăugată (TVA) şi liberalizarea completă a preţurilor. 1999 - Regina Elisabeta a II-a a Marii Britanii a inaugurat, la Edinburgh, primul parlament scoţian ales în ultimii 300 de ani. 2005 - Intră în circulaţie leul nou, urmând ca până la 31 decembrie 2006 leu vechi să circule în paralel cu cei noi. Aceasta reprezintă a doua etapă a denominării şi, începând cu această dată, 10.000 lei vechi vor fi preschimbaţi pentru un leu nou. Cugetarea zilei: „Puţini sunt aceia care îşi orânduiesc viaţa şi lucrurile după un plan; ceilalţi, la fel ca cei care plutesc pe un fluviu, nu merg, ci sunt purtaţi... De aceea, trebuie să stabilim ce voim şi să perseverăm in aceasta." (Seneca) . horoscop) Berbec. S-ar putea ca în prima parte a zilei să aveţi mici probleme în cămin. Vă recomandăm să le trataţi cu calm. Un gest tandru sau o vorba bună vă pot ajuta să evitaţi o ceartă. Taur. Dimineaţa sunteţi obosit şi confuz, cu un simţ practic scăzut. Evitaţi să luaţi decizii importante! Vă sfătuim să vă odihniţi mai mult şi să vă limitaţi la activităţi de rutină. # Gemeni. Zi favorabilă întâlnirilor cu prietenii şi cu persoana iubită. Dupăamiază, s-ar putea să primiţi o sumă importantă de bani de la o persoană mai în vârstă din familie. Sunt şanse să vi se propună o colaborare, dar vă sfătuim să nu vă pripiţi. Rac. Aveţi tendinţa să fiţi idealist şi să credeţi căputeţi rezolva totul, foarte uşor. Fiţi mai realist, ca să nu aveţi surprize neplăcute! Vă sfătuim să aveţi grijă ce spuneţi, pentru că riscaţi să jigniţi o persoană mai în vârstă. Leu. S-ar putea să fiţi dezamăgit, pentru că o întâlnire de afaceri nu decurge cum aţi fi vrut Nu este o zi prea bună pentru afaceri, dar puteţi petrece clipe plăcute alături de persoana iubita. , m Fecioara. Deşi aveţi multă X^A^treabă, ar fi bine să mai reduceţi ritmul în care munciţi, în prima parte a zilei, sunteţi tentat să cheltuiţi cam mult, încercaţi să fiţi mai prudent! Balanţa. Vă recomandăm să nu începeţi activităţi noi, pentru că aveţi tendinţa să vă grăbiţi. Astăzi sunteţi cu capul în nori şi riscaţi să neglijaţi problemele importante. Ar fi bine să vă faceţi o listă de priorităţi. Scorpion. Deşi cei din jur , nu prea vă apreciază ideilor la adevărata lor valoare, nu este cazul să vă indispuneţi. Puteţi avea mari satisfacţii pe plan sentimental şi în relaţiile cu persoanele mai în vârstă. Săgetător. Dimineaţa vă lipseşte simţul practic şi vă irosiţi energia. Colegii vă înţeleg şi încearcă să vă ajute. Vă recomandăm să fiţi prudent. Nu refuzaţi ajutorul celor din jur! Capricorn. Vi se modilifi fică programul pe neaş- ateptate, dar schimbările sunt de bun augur. Aveţi şansa să faceţi cunoştinţă cu o persoană cu experienţă, care vă ajută într-o afacere. Vărsător. Vă recoman- J - dăm să nu începeţi activităţi noi astăzi, pentru că puteţi să vă loviţi de obstacole neprevăzute. De dimineaţă s-ar putea să vă încurce planurile câteva drumuri scurte, pe care nu le puteţi evita. Peşti. De dimineaţă sunt A Ateţi hipersensibil şi agitat, nu vă simţiţi în apele dumneavoastră. Vă recomandăm să nu luaţi decizii importante, pentru că nu aveţi un contact prea bun cu realitatea. Ierarhi filantropi .......................................... SFÂNTUL CALINIC DE LA CERNICA Dintre episcopii Râmnicului, ne reţine atenţia în mod deosebit Calinic zis „de la Cernica" sau cel Sfânt. Arhimandritul Calinic de la Cernica, cunoscând îndeaproape nevoile şi greutăţile locuitorilor din satul Mănăstirii, a hotărât să înfiinţeze aici, într-o clădire a Mănăstirii Cernica, o şcoală, pe cheltuiala mănăstirii, scutind pe locuitori de orice contribuţie. Cârmuirea judeţului Ilfov, căreia i-a fost trimisă adresa spre cercetare, aprecia fapta arhimandritului Calinic şi ruga vornicia să dea cuvenita dezlegare. Şi aprobarea nu s-a lăsat aşteptată. Arhimandritul Calinic mergea astfel pe urmele unor înaintaşi de seamă, slujitori ai Bisericii, care au ajutat la luminarea poporului. Fapta lui este cu atât mai meritorie, cu cât în judeţul Ilfov interesul faţă de şcoala sătească al celor mai mulţi stăpâni de moşii, precum şi al autorităţilor, până pe la 1844, era foarte mic, ori lipsea cu desăvârşire. * Pentru vrednicia şi viaţa sa îmbunătăţită, arhimandritul Calinic a fost ales, în septembrie 1850, episcop al Râmnicului. A fost hirotonit în biserica Mitropoliei din Bucureşti, apoi înscăunat la Craiova, căci reşedinţa vlădicească din Râmnic era arsă. Spunea domnitorul Barbu Ştirbei, cu prilejul învestiturii Sfântului Calinic ca episcop la Râmnicu Vâlcea, că este bucuros de urcarea sa pe acest scaun episcopal, aducând cuvinte extrem de elogioase la adresa acestuia, manifestându-şi în acelaşi timp încrederea că va fi pildă demnă de urmat pentru arhierei şi preoţi deopotrivă. Deşi era destul de înaintat în vârstă când i s-a dat cârja vlădicească, totuşi a izbutit să realizeze lucruri de seamă în eparhia sa. încă în timpul şederii la Craiova, episcopul Calinic a redeschis seminarul, desfiinţat în 1848, pe care l-a mutat apoi la Râmnic. După ce s-a stabilit la Râmnic, a refăcut reşedinţa, catedrala, chiliile din jur şi seminarul. La 25 februarie 1852, Sf. Calinic raportează domnitorului măsurile ce s-au luat pentru repararea ruinelor de la Râmnicu Vâlcea, şi anume, refacerea bisericii episcopale şi a clădirilor seminarului. La 11 octombrie 1854, Sf. Calinic cere domnitorului fonduri, ajutor pentru zugrăvirea catedralei episcopale din Râmnic. Iubitor de carte, a înfiinţat la Râmnic o tipografie, în care a tipărit numeroase cărţi de slujbă şi de învăţătură. A militat pentru introducerea limbii române la slujbele bisericeşti. Astfel că, la 14 aprilie 1863, Sf. Episcop Calinic înştiinţează pe egumenul mănăstirii Jitianu despre introducerea limbii române la slujbele bisericeşti, înlocuind limba greacă. Cu puţin timp înainte de moarte, a donat tipografia oraşului Râmnic. A fost un adept convins al Unirii Principatelor, fiind membru al Divanului Ad-Hoc din 1857, al Adunării Elective din 1859, dând şi câteva pastorale prin care îi îndemna pe preoţi şi credincioşi să sprijine acest act. Episcopul Calinic a rezidit din temelie schitul Frasinei din munţii Vâlciţ, dându-i rânduielile de viaţă monahală din Muntele Athos, în 1864 a obţinut de la domnitorul Cuza scoaterea schitului de la secularizare. A ajutat apoi la ridicarea sau la refacerea a numeroase biserici şi mănăstiri. Dar ceea ce este vrednic de subliniat la episcopul Calinic este viaţa sa duhovnicească, trăită în post, rugăciune şi milostenie, fapte pentru care credincioşii îl socoteau sfânt. Un alt aspect din viaţa Sfântului Ierarh Calinic de la Cernica este implicarea sa pe tărâm social. Trebuie scos în evidenţă un aspect din viaţa lui Calinic, şi anume acela al sfinţeniei vieţii sale. Toţi contemporanii lui au rămas impresionaţi de multele sale milostenii, de simplitatea sa în îmbrăcăminte, de bunătatea şi de blândeţea sa, de rugăciunile sale tămăduitoare de boli trupeşti, de posturile şi privegherile sale. Biograful său, Anastasie Baldovin, scria că avea liste de persoane cărora le împărţea permanent ajutoare şi că atunci când hirotonea preoţi le dăruia cărţi folositoare de suflet şi chiar bani de drum. Viaţa plină de înfrânări pe care o ducea (nu consuma carne, se odihnea numai pe un scaun de lemn), bătrâneţea care se simţea tot mai apăsătoare l-au îndemnat pe episcopul Calinic să-şi scrie testamentul. între altele, scria că după moarte nu lasă nici bani de îngropare şi de pomenire, deoarece tot ce-a avut a împărţit celor săraci şi pentru refacerea Episcopiei. în felul acesta, a înţeles să pună în practică votul călugăresc al sărăciei de bună voie. Şi-a dat obştescul sfârşit în ziua de 11 aprilie 1868. A fost îngropat în pridvorul bisericii Sf. Gheorghe, ctitoria sa. Pentru sfinţenia vieţii şi pentru faptele sale de milostenie, în 1950 Sf. Sinod al Bisericii noastre l-a trecut în rândul sfinţilor, fiind prăznuit în fiecare an la 11 aprilie. Pr. prof. dr. FLORIN BENGEAN = =( NE PRIVEŞTE?) Dacă nu vrei să porţi centura de siguranţă, te priveşte! Dacă dai muzica de la bord mai tare, mă priveşte şi ne priveşte! Fie ca pieton, fie ca şofer în trafic. Mă deranjează şi ne deranjează. Ascultă-ţi, deci, muzica, şi atât! Dacă „Codul bunelor maniere"nu-ţi este la îndemână, nu uita de noul Cod Rutier, articolul 700, alineatele 7 şi 10! (Campania de asigurare a unui climat de viaţă civilizat)