Cuvântul Liber, noiembrie 2009 (Anul 21, nr. 215-234)

2009-11-03 / nr. 215

ir Vă mai amintiţi de „Oracolul din Dămăroaia”? (Urmare din pag. 1) cheag, radiografia plaiului românesc este ca a fecalei, o umbră fără schelet, o inimă ca un cur, fără şira spinării. Toată istoria, mereu, peste noi a urinat cine a vrut" (...), „ne-au luat la urmnă slavii" (...), „ne-au urinat, la gard, turcii" (...), „ne-au luat la urină ruşii" (...), „Valea plângerii a fost transformată, de români pentru români, într-o vale a urinei..." (...), „valuri şi valuri de urină". Oripilaţi, ne oprim aici. Fără comentarii! Aşadar, preferatul marelui prezicător şi născocitor al „viziunilor despre trecut", care ni-l aducea în faţă, ca exemplu „de dăruire” şi de „intelectual român", era tocmai acela care compara România cu nişte... fecale! Refuzând să privească realitatea străzii, o realitate în care atracţia unui trecut nu prea îndepărtat este încă vie asupra românilor, din moment ce - aşa cum scriam atunci - va trebui „să mai treacă multă apă pe Dâmboviţa lui Brucan până când «portretul lui Ceauşescu, cu care miile de români au ieşit în stradă,în anul 2000, la Timişoara, Braşov, Iaşi, Roman, şi prin alte multe oraşe ale României, va fi înlocuit cu cel al lui Verheugen, pe atunci comisarul Uniunii Europene»". Dar, ia să vedem ce îi îndemna atunci, în ianuarie 2000, „Oracolul din Dămăroaia" pe români! Mai întâi de toate, să renunţăm „parţial" la suveranitate! Comunistul înrăit de mai ieri, cel trecut prin toate unsorile internaţionalismului, de la Paris la Washington, de la Bucureşti la Moscova, toate firele trecând, bineînţeles, prin Tel-Aviv, îmbrăcatul lup în piele de mieluşel făcea jocul unor forţe externe, care ne-ar dori tot „binele", văzându-ne mereu în genunchi. L-ar fi încântat, probabil, şi celebrul „Plan Valev". Ce sugestii îi dădea atunci preşedintelui Emil Constantinescu? De pildă, renunţarea la suveranitatea spaţiului aerian! Totul, cică, de dragul „prietenilor noştri binevoitori"! Mai altfel spus, dacă vrem să fim, într-adevăr, „europeni", trebuie să ne obişnuim cu renunţarea la suveranitatea naţională! Să acceptăm o „suveranitate parţială"! Doar aşa, după Bosnia şi Kosovo, avertismente pentru noi, am găsi soluţia salvatoare pentru a mai vedea „luminiţa de la capătul tunelului". A fi „liberi", după spusele de atunci ale „Oracolului" Brucan, ar fi o idioţenie! Identitatea şi mândria naţională, care ne-au salvat, de multe ori,în momentele de cumpănă, după el, chiar ar fi o idioţenie! Aşa că musai să renunţăm, cum ne îndemna insistent, la „mândria velicoromână". Aceasta era sintagma de el folosită atunci. Poate că nu aş mai fi scris nici măcar un rând, dacă în mass-media românească (mă refer la câteva publicaţii) nu s-ar fi făcut atâta tapaj în legătură cu „Scrisoarea celor şase", din martie 1989, semnată şi de Silviu Brucan, ca fost redactor-şef al ziarului „Scânteia". Intr-o întoarcere în timp pe căile memoriei, ne putem da seama câte sfori a mai tras „Oracolul din Dămăroaia", prin poziţia lui cameleonică. Deşi „consemnat la domiciliu", el obţinea vize, atât pentru Occident, cât şi pentru... Moscova, fiind plimbat, câte puţin, pe la Viena, Londra, Washington! L-am fi lăsat să-şi ducă somnul de veci („Despre morţi, numai de bine!"), dacă Silviu Brucan n-ar fi ocupat, în zilele trecute - aşa cum mai sus pomeneam -, spaţiul Unor ziare româneşti, dacă nu am fi citit, recent, o mărturisire a fostului ministru de Externe al României, Ştefan Andrei, despre „Oracolul din Dămăroaia". Relatarea lui Ştefan Andrei, pe care l-am considerat,întotdeauna un politician serios, bine informat, prob, a avut darul să uimească, să stârnească nedumerire. Lui Silviu Brucan i se spunea, peste tot, mai ales în ultimul timp, „domnul profesor". „Ambasador al României la ONU, cu funcţii în conducerea Televiziunii Române, pe la „Scânteia", cadru didactic la Catedra de Ştiinţe Sociale de la I.M.F. Bucureşti, „«domnul profesor» nu terminase cursurile niciunei instituţii de învăţământ superior" - spune Ştefan Andrei. „Nici în scris, nici în oral, nu spunea, niciodată, pe atunci, că ar fi absolvit o facultate, n-a pomenit numele unor profesori cu care a învăţat, n-a amintit numele unor colegi din studenţie. Prietenul meu, Alexandru Şiperco, fost membru al C.I.O. (Comitetul Internaţional Olimpic), mi-a spus că, din câte ştie, n-a terminat nici liceul. Silviu Brucan (fără studiile cuvenite!) a devenit profesor universitar şi şeful Catedrei de Socialism ştiinţific din Institutul de Construcţii din Bucureşti, printr-o hotărâre a Secretariatului C.C. al P.M.R. din anul 1948". O fi sau nu adevărat? Să-şi fi terminat studiile mai târziu? E de aşezat sub semnul dubiului afirmaţia, deoarece, pe acele timpuri, avea toate condiţiile, toate posibilităţile şi sprijinul din partea partidului şi a prietenilor sus-puşi, să obţină o diplomă! Grozăvii de acest fel s-au maiîntâlnit multe în România! Ştefan Andrei trăieşte! Ştie ce spune?! CUYÁN K15. MARȚI, 3 NOIEMBRIE 2009 Vineri, 30 octombrie, la Catedrala Mică din Târgu-Mureş, prof. dr. Christa Todea din Cluj-Napoca, preşedinta Organizaţiei „Pro Vita”, a susţinut o conferinţă pe tema „Metodele contracepţiei , armele pruncuciderii”, în prezenţa unui numeros public tânăr din Liga Tinerilor Creştin-Ortodocşi. Foto: IOSIF TRIF .de egalitate de șanse.. .. în România, 200.000 de beneficiari ai pensiilor speciale! Că, în România, ar fi necesare, acum - mai mult ca oricând-eliminarea pensiilor speciale și adoptarea Legii pensiei unice, o denotă următoarele cifre: în România există 200.000 de beneficiari ai pensiilor speciale (militari, ofiţeri ai serviciilor speciale, poliţişti etc.), cei mai mulţi având însă case proprii de pensii. Aproape 40 de milioane de lei noi plătesc românii lună de lună pentru a acoperi diferenţa suportată de la bugetul de stat pentru pensiile speciale ale aproape 8.000 de concetăţeni privilegiaţi, care sunt în baza de date a Casei Naţionale de Pensii (CNPAS). Din această sumă, aproape 22 de milioane de lei revin, din bugetul statului, categoriei de pensionari în care se încadrează foştii magistraţi şi personalul auxiliar din Justiţie. Iată de ce, deloc întâmplător, Emil Boc declara, la negocierile pe Legea pensiei unice, că statul român va face o economie la buget de 500 până la 800 de milioane de euro pe an prin eliminarea acestor pensii. Câteva exemple. Pentru pensiile a 2.528 de magistraţi (procurorii şi judecătorii având o pensie medie lunară de 8.371 lei), se acoperă, lunar, de la bugetul statului suma de 18.224.352 lei. Dar într-o categorie privilegiată se încadrează şi 516 parlamentari, care primesc, în medie, pe lună 3.620 lei. Pentru aceștia, românii plătesc din buzunar 839.532 lei pe lună, însă sume uriaşe se plătesc, de asemenea, pentru pensiile speciale ale 378 de funcţionari publici, pentru cei 276 de foşti angajaţi ai Curţii de Conturi, 1.929 de foşti angajaţi ai instanţelor etc., etc. Oare, de ce, într-o ţară săracă (mai exact spus, sărăcită, jefuită!) sunt atâţia pensionari de lux, câtă vreme există primării, administraţii locale care nu-şi primesc salariile şi nu-şi pot desfăşura activitatea în slujba plătitorilor de taxe şi impozite?! GHEORGHE GIURGIU „PSD va sprijini aprobarea bugetului înainte de reuniunea board-ului FMI” Partidul Social Democrat va sprijini aprobarea bugetului de stat pe anul viitor înainte de reuniunea board-ului Fondului Monetar Internaţional, a declarat ieri preşedintele PSD, Mircea Geoană, după ce a participat la Forum Invest Energy. El a reamintit că România s-a angajat la un deficit bugetar de 5,9%. „Şi vom avea toată libertatea acum să modificăm ceea ce poate fi modificat, după ce vom instala un nou Guvern până de Crăciun - noul Guvern va discuta şi cu FMI, şi cu Banca Mondială, şi cu Comisia Europeană şi va avea libertatea să-şi transpună în interiorul bugetului pe 2010 propria viziune de guvernare, cu acelaşi punct fix: 5,9 % deficit pe 2010", a completat liderul PSD. (AGERPRES) Manifestări Inedite în Cetatea Medievală din Târgu-Mureş Pe parcursul săptămânii trecute, în Sala Manutanţa din Cetatea Medievală târgumureşeană, s-au desfăşurat o serie de conferinţe, seminarii, workshop-uri cu teme specifice, susţinute de medici, lectori ayurveda, profesori, cadre universitare, ingineri, dar şi un concert live de muzică electronică, organizator fiind Asociaţia MERU pentru promovarea valorilor tradiţionale şi medicină naturistă din Târgu- Mureş Evenimentul a stârnit interesul publicului, care a fost prezent în număr mare în fiecare zi a „Săptămânii îngerilor" cei mici bucurându-se în mod special de activităţile ce le-au fost dedicate. Parada îngeraşilor, concurs de desene, după cum am aflat de la dr. Florin Cătană-Bota, Asociaţia MERU... împreună au participat,cu dragostea, puritatea şi entuziasmul specific copilului din fiecare, la sărbătorirea şi celebrarea îngerilor. Credinţa în existenţa îngerilor, dar şi în cea a existenţei lumii de dincolo şi în supravieţuirea sufletului după moarte a scăzut simţitor în ultimele decenii, făcând loc ateismului materialist ce împietreşte inimile oamenilor. Cuvintele lui Goethe au fost şi ele demult uitate: „Nu e moartă toată lumea îngerilor, a spiritelor şi a forţelor ascunse ale naturii, ci sunt moarte inimile noastre". LETIŢIABOTA îngerii sunt printre noi îi găsim în multe tradiţii spirituale, dar nu aparţin unei religii anume. Oamenii din toate culturile şi din toate timpurile cred în existenţa lor şi-i privesc ca ambasadori imaculaţi ai Divinităţii. Prezenţa îngerilor este menţionată şi în Biblie de aproape trei sute de ori. Fără a desluşi misterul naturii şi obârşiei lor, sunt amintiţi pentru felul miraculos şi salvator în care pot interveni în viaţa oamenilor. Sunt înfăţişaţi ca făpturi sfinte de lumină, nespus de pure, care au misiunea divină de a ne ghida, proteja şi încuraja.