Cuvântul Liber, ianuarie 2010 (Anul 22, nr. 1-21)

2010-01-04 / nr. 1

> IIIIiOK M L ............... U) MULŢI ANI, ROMÂNIA, ORIUNDE TU-AI AHA!Iubeşte-ţi aproapele ca pe tine însuţi!". 2009 s-a încheiat. A fost un an în care, parcă, mai mult decât oricând, despre români s-a vorbit pe mapamond. De cele mai multe ori, de rău ! Sau, dimpotrivă, de bine, cel mai adesea? Nu avem de unde şti. Cu certitudine, admirativ, laudativ, s-a vorbit despre acei români care au adus mândrie ţării prin faptele lor eroice, riscându-şi, fără ezitare, propriile vieţi pentru a-şi salva... aproapele! în Spania, SUA sau Italia, românii au salvat oameni de la înec, din flăcări sau din ghearele infractorilor. „Vedeta" incontestabilă a anului este Horia Creţan, un imigrant român din New York, după ce a salvat un copil dintr-un bloc cuprins de flăcări, devenit eroul metropolei americane peste noapte, într-o ţară în care românii erau priviţi doar ca potenţiali infractori. Mihai Cheche, un român stabilit în Italia, a smuls din ghearele morţii un pensionar care era pe punctul de a se îneca într-un pasaj subteran inundat de apă. Imaginea noastră în Italia a devenit mai bună graţie menajerelor românce, care au salvat zeci de bătrâni italieni, după cutremurul de la începutul lunii aprilie din oraşul Aquila. Ele au fost numite de jurnaliştii italieni „îngerii din umbră". Un alt român şi-a riscat viaţa, pentru a face dreptate. Tânărul, de doar 23 de ani, a fost înjunghiat de opt ori, la Madrid, în timp ce încerca să prindă un hoţ care jefuise un magazin. Autorităţile spaniole l-au premiat pentru fapta sa.... Soluţia energetică a Planetei albastre. Emigrat în Franţa din 1988, piteşteanul Christian Neacşu s-a stabilit definitiv în această ţară în 1992. Activitatea sa de bază este cea de creator artistic şi designer în porţelan de Limoges. Aceasta i-a permis lui Neacşu să-şi exporte creaţiile peste Ocean. Lucrează pe contracte mari, iar lucrările sale sunt prezente pe site-urile marilor distributori. Ultimele creaţii reprezintă MARIANA CRISTESCU (Continuare în pag. a 3-a) Comentariu Speranţe pentru Noul An 2010 Anul 2009 a fost dramatic pentru agricultorii români, mai ales pentru faptul că n-au reuşit să-şi valorifice eficient producţia obţinută cu eforturi supraomeneşti. Datori suntem, însă, să privim cu speranţă spre anul în care am intrat, în campania electorală, preşedintele României, Traian Băsescu, a promis că se va implica direct în modernizarea satului românesc, prin încurajarea industriei alimentare locale şi a unei pieţe de desfacere sigure pentru produsele alimentare româneşti. La fel şi primul ministru, Emil Boc, imediat după instalare a promis în faţa naţiunii că va acorda atenţia cuvenită agriculturii, o şansă imensă pentru depăşirea crizei. Domnia sa a mai promis că, în curând, produsele agroalimentare româneşti vor lua loc în rafturile supermarketurilor pline cu mărfuri din import. Speranţele agricultorilor sunt susţinute şi de declaraţii politicianiste. Nădăjduim că, totuşi, anul 2010 va fi mai bun pentru agricultorii români. Mă bazez pe faptul că, timp de două decenii, politicienii perindaţi la conducerea ţării, prin demagogie, indiferenţă şi, mai ales, prin incompetenţă profesională, luptă pentru ciolan şi orgolii nestăpânite, au distrus un sector vital pentru siguranţa alimentară a ţării. Criza economică din 2009, manifestată prin falimentarea multor asociaţii şi societăţi comerciale cu profil agricol, sacrificări de animale, proteste de stradă disperate, promisiuni neonorate în acordarea subvenţiilor naţionale şi europene etc., ne-a demonstrat în ce situaţie ruşinoasă am ajuns. Se tot discută despre potenţialul agricol enorm al României, despre condiţiile agrometeorologice care permit cultivarea unui sortiment divers de specii agricole, capabile să astâmpere foamea a 80 de milioane de oameni. Curată ipocrizie, fiindcă, la noi, terenul agricol rămâne pustiu, iar populaţia ţării se hrăneşte în proporţie VASILE BOTA (Continuare în pag. a 3-a) Românii s-au rugat pentru un an mai bun Toate lăcaşele de cult, la început de an, au adunat credincioşii pentru a asista la slujbă şi a se ruga pentru ca anul pe care l-am început să fie cu binecuvântare, să avem pace şi să fim în armonie. Oamenii au aprins lumânări şi s-au rugat pentru un an mai bun, în cadrul slujbei de la Catedrala Patriarhală din Capitală, Patriarhul Daniel i-a îndemnat pe români ca, în 2010, să cultive darul unităţii naţionale şi al păcii între oameni. Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române a declarat anul care tocmai a început „Anul omagial al crezului ortodox şi al Autocefaliei Bisericii Ortodoxe Române", începutul de an a marcat şi sărbătoarea Sfântului Vasile. Creştinii ortodocşi şi cei greco-catolici au celebrat Tăierea împrejur a Domnului şi pe Sfântul Vasile cel Mare, în timp ce romano-catolicii au cinstit-o pe Maica Domnului. „ Bisericile au fost neîncăpătoare în această zi şi, conform obiceiului, credincioşii au asistat la Liturghie, pentru a le merge bine tot anul. MARIN CĂLDÂRARIU Foto: IOSIF TRIF m . 1*mi.-t mf MH. & * & W - *7 ’ maf- m M * fjjb. & K \ S £t W REVELION 2010, LA TÂRGU-MUREŞ După colindele şi cântecele de Crăciun de care au avut parte târgumureşenii, cu aportul cultelor religioase, după super-concertul susţinut la Promenada Mall de Franco Midici, câştigătorul ediţiei 2009 a Festivalului San Remo, la cumpăna dintre ani, în Piaţa Victoriei, din nou, voie bună. Tineri şi adulţi, unii dintre ei cu copii, au întâmpinat anul 2010 în centrul municipiului, la Revelionul organizat de Primărie. Muzică sub luminile oraşului, distracţie, atmosferă de sărbătoare. Neasemuitul glas al Leontinei Pop a vestit Noul An, alături de invitaţii ungari A Iovaci Betyár şi Pflum Orsi şi, din nou, la Târgu-Mureş, şi la trecerea dintre ani, Aurel Tămaş şi Radu Iile. Au fost prezenţi la Revelionul urbei primarul Dorin Florea, viceprimarul Claudiu Maior, directorul în cadrul Primăriei Aurel Trif, alte oficialităţi. în mesajul său,edilul Dorin Florea le-a transmis localnicilor urările tradiţionale de An Nou şi, după 10 ani împreună, în cel de-al treilea mandat al său, le-a mulţumit pentru aportul lor în devenirea Târgu-Mureşului. Focul de artificii şi jocul de lumini pe scena din Piaţa Victoriei au marcat apoi începutul de Nou An şi deceniu. LIAVINŢELER !  de târgumureşeni au petrecut Revelionul în centrul municipiului Aurel Tămaş, în noaptea — Veselie şi voie bună, de Revelion, la Târgu-Mureş la Restaurantul „Predeal" !