Cuvântul Liber, iulie 2010 (Anul 22, nr. 128-150)

2010-07-01 / nr. 128

DASCĂLI MUREŞENI) PARASCHIVA BRADEA Născută Tescariu, Paraschiva Bradea a intrat în lumina acestei lumi la 24 martie 1950, în comuna Tăureni, judeţul Mureş. A fost înconjurată de o familie numeroasă, cu mulţi fraţi, iar părinţii, Ioan şi Maria, le-au dezvoltat dragostea pentru carte. Tatăl era întotdeauna prezent în şezătorile tinerilor, citindu-l pe Esop sau alte romane, împărtăşind cu ceilalţi bucuria cărţii. Astfel, copiilor le-a fost oarecum la îndemână să guste plăcerea studiului. Paraschiva a urmat, din 1957 până în 1965, clasele I-VIII, la Şcoala Generală Tăureni, iar din 1965 până în 1970, Liceul Pedagogic Odorheiu Secuiesc, judeţul Harghita. La absolvire se întoarce în şcoala din satul natal, pe care o va sluji neîncetat ca învăţătoare, cu dăruire, abnegaţie şi devotament 39 de ani, din 1 septembrie 1970 până în iunie 2009. Activitatea didactică a fost bogată, cu realizări şi nenumărate împliniri, în ciuda vremurilor parcurse. în 1975 obţine definitivatul în învăţământ, în 1980 gradul didactic II, iar în 1998 obţine gradul didactic I, cu lucrarea ştiinţifică Valori stilistice ale cuvântului transmis prin textul literar- clasele a iii-a şi a IV-a, coordonator prof.univ.dr. Luminiţa Chiorean. Fiindcă meseria de dascăl implică dăruire şi dragoste pentru copii, cea mai intensă parte a activităţii didactice a constituit-o împărţirea înţelepciunii, erudiţiei şi credinţei sale celor câtorva sute de elevi care i-au fost discipoli, în urma rezultatelor profesionale, devine, din anul 1985 până în 1988, învăţător metodist al ISJ Mureş. Preocupările sale nu au fost numai în context fomal, la şcoală, ci şi în context nonformal (acolo unde îţi cunoşti cu adevărat elevii), în activităţile extraşcolare. A fost cadru didactic instructor în peste 15 tabere de elevi, la nivel judeţean şi naţional, organizator de excursii şi alte activităţi cu caracter social şi civic. A fost ani la rând responsabil al echipei şcolii „Sanitarii pricepuţi", obţinând premii la faze locale şi judeţene. Fiind zi de zi în comunitatea locală, a simţit nevoia să se implice activ în tot ce înseamnă activitate culturală cu elevii şi tinerii din comună (şezători, festivaluri folclorice, piese de teatru, grup vocal, datini şi obiceiuri de Crăciun şi Anul Nou). Cel mai mult a dorit să le insufle gustul pentru lectură şi studiu, pregătindu-i astfel pentru autoeducaţia de mai târziu. în acest sens, a preluat, mai mult voluntar, Biblioteca Comunală, desfăşurând o activitate continuă, după-amiaza, din anul 1982 până în anul 2002. A fost membru al Crucii Roşii în cadrul Gărzilor Patriotice locale şi preşedintă a Organizaţiei Femeilor din comună. Pensionarea, în 24 iulie 2008, nu a însemnat retragerea din activitatea socială a comunităţii. Şi-a însoţit elevii dragi până în clasa a IV-a,încă un an şcolar (2008 -2009), după care a devenit preşedinta Sindicatului Pensionarilor din judeţul Mureş, filiala Tăureni, încercând, pe cât posibil, să le acorde un real sprijin celor în vârstă, însă dragostea şi preţuirea pentru această nobilă meserie ie-a transmis-o şi celor două fiice ale sale. Cea mare e acum lector univ.dr. la Universitatea din Oradea, iar cea mică e institutor (profesor pentru învăţământul primar) la Oradea. Se simte binecuvântată şi totodată cea mai norocoasă fiinţă că a avut şansa să îşi petreacă viaţa alături de „viitor", îi mulţumeşte în fiecare zi lui Dumnezeu şi dascălilor săi pentru că a avut cea mai nobilă meserie de pe pământ. A fost răsplătită cu asupra de măsură pentru tot. DORIN BORDA ____________ILARIE GH. OPRIŞ ACCENTE ROMÂNIA - COD GALBENI Cod galben în România! Nu, nu numai în privinţa precipitaţiilor neobişnuit de abundente, care deja au făcut victime omeneşti şi au provocat pagube materiale considerabile. România se află acum sub semnul unui cod galben al sărăciei. Un cod galben ce se va transforma în cod portocaliu şi chiar roşu la iarnă, când, odată implementate măsurile de austeritate (diminuarea salariilor bugetarilor, desfiinţarea ajutoarelor pentru încălzire, creşterea TVA la 24 la sută, cu scumpirile aferente), gradul de sărăcire al populaţiei va creşte catastrofal. Pentru că economia mondială nu dă semnele de revenire aşteptate, nici economia românească nu are resurse pentru a stopa declinul în care parcă se adânceşte tot mai mult. Leul coboară vertiginos în raport cu euro, deficitul comercial creşte, în timp ce măsurile de relansare economică ale guvernului s-au redus la instaurarea unui impozit minim (care a dus la falimentarea a zeci de mii de firme), tăieri ale salariilor, lărgirea bazei de impozitare şi desfiinţarea unor ajutoare acordate persoanelor cu venituri reduse. Fără îndoială că cei mai expuşi în această perioadă sunt tot pensionarii şi bugetarii, cei care trebuie să facă faţă, cu bani puţini, provocărilor vieţii cotidiene. Codul galben al sărăciei din România ar trebui să fie, de fapt, un semnal de alarmă pentru cei aflaţi la guvernare, care scad, cum s-a mai spus, vertiginos în sondaje şi în popularitate, datorită nemulţumirii crescânde a cetăţenilor-alegători. IULIAN BOLDEA JOI, 1 IULIE 2010 • • • • * • • • Zile trecute: 181 Zile rămase: 184 Soarele răsare la: 5.35 Soarele apune la: 21.24 Ortodox: Sf. Ierarh Leontie de la Rădăuţi; Sf. Mucenici doctori fără de arginţi Cosma şi Damian Greco-catolic: Sf. Cosma şi Damian, medici taumaturgi, fără plată, m. Romano-catolic: Sf. Gal, ep. Zodia: Rac (22 iunie - 22 iulie) 1 1 iulie 2010 Filă de calendar IÎn 1878 - S-a încheiat Congresul de pace de la Berlin. Prin Tratatul de pace s-au recunoscut independenţa României şi drepturile ei asupra Dobrogei. Judeţele Cahul, Bolgrad şi Ismail, din sudul Basarabiei, aflate în componenţa României, sunt încorporate Imperiului Ţarist. 1903 - începe prima ediţie a Turului Franţei. 1917 - A murit Titu Maiorescu, fondatorul grupării literare şi politice „Junimea",întemeietor al criticii româneşti moderne, membru fondator al Societăţii Academice Române (n.15.02.1840). 1993 - România: A intrat în vigoare taxa pe valoare adăugată (TVA) şi liberalizarea completă a preţurilor. 1999- Regina Elisabeta a II-a a Marii Britanii a inaugurat, la Edinburgh, primul parlament scoţian ales în ultimii 300 de ani. 2005 - Intră în circulaţie leul nou, urmând ca, până la 31 decembrie 2006,leul vechi să circule în paralel cu cel nou. Aceasta reprezintă a doua etapă a denominării şi, începând cu această dată, 10.000 lei vechi vor fi preschimbaţi pentru un leu nou. Cugetarea zilei: „Sufletele care nu-şi spovedesc tainele niciodată ... sunt ca odăile cu ferestrele închise, care nu se aerisesc." (O. Goga) ! HOROSCOP A- Berbec. Sunteţi cu capul TSktm în nori. Vă recomandăm să ' ~r ' amânaţi întâlnirile de afaceri. Chiar dacă nu aveţi chef de vorbă, vă sfătuim să nu refuzaţi comunicarea cu cei din jur. Taur. Vă treziţi cu moralul la pământ şi aveţi dificultăţi de concentrare. Este recomandabil să nu începeţi activităţi pe care nu sunteţi sigur că le puteţi finaliza. Gemeni. Intuiţia nu vă ■ajută prea mult, aşa că vă sfătuim să acceptaţi ajutorul prietenilor şi al familiei. Limitaţi-vă activităţi de rutină! Rac. Vă merge foarte bine pe plan sentimental. Este posibil chiar să faceţi o declaraţie de dragoste. Nu vă implicaţi în afaceri! Şansele de reuşită sunt reduse. # Leu: Dimineaţa sunteţi indispus şi nimeni nu vă poate intra în voie. Familia nu este de acord să renunţaţi la o excursie. Vă sfătuim să îi ascultaţi şi pe ceilalţi şi căutaţi o soluţie de compromis. Fecioara: Dacă nu vă odihniţimai mult, s-ar putea să aveţi probleme cu sănătatea. O discuţie în contradictoriu cu o persoană mai în vârstă vă pune pe gânduri. , Balanţa. Aveţi tendinţa să vă supraestimaţi puterile. Nu fiţi încăpăţânat şi nu forţaţi lucrurile! Dacă nu vă temperaţi orgoliul, riscaţi să vă certaţi cu prietenii şi cu familia. Scorpion. Dimineaţa primiţi o sumă mare şi vă faceţi planuri îndrăzneţe. Vă sfătuim să nu vă pripiţi. Săgetător. Dimineaţa este posibil să fiţi apatic şi să nu vă puteţi concentra. Vă sfătuim să nu vă asumaţi niciun risc în afaceri. Capricorn. Starea de confuzie vă poate afecta relaţiile pe plan social şi situaţia financiară. Vă sfătuim să nu vă implicaţi în afaceri, chiar dacă vi se pare că puteţi da lovitura. Vărsător. Un bărbat mai în vârstă vă propune să vă asociaţi într-o afacere. Vă sfătuim să nu hotărâţi nimic fără să vă consultaţi cu partenerul de viaţă. Peşti. Sunteţi indispus şi confuz. Vă recomandăm să evitaţi întâlnirile de afaceri şi cu prietenii. Riscaţi fie să pierdeţi bani, fie să vă certaţi cu un prieten bun. Eveniment la Clubul Rotary Maris Clubul Rotary Maris Târgu-Mureş este în al treilea an de existenţă, având la baza activităţilor întreprinse principiile de funcţionare ale Cluburilor Rotary. Asociaţie de egali, fiecare recunoscut profesional în domeniul său de activitate, Rotary promovează idealul de a servi binele public în profesie şi în societate, exprimat prin motto-ul rotarian „A servi mai presus de sine". Bazându-se pe principiul rotaţiei şi impunând încă de la început regula nonprivilegiatului, fiecare club Rotary este condus de un preşedinte, care îşi păstrează poziţia un singur an, după care predă colanul următorului propus: în data de 28 iunie 2010, la Salonul Alb al Restaurantului Continental,în prezenţa domnului Silviu Puni Asistentului Guvernator District 2241, Clubul Rotary Maris a sărbătorit evenimentul anual de predare a colanului, de data aceasta, celui de-al treilea Preşedinte al Clubului. După preşedintele fondator, dr. Adriana Oachiş, în anul rotarian 2008-2009, a urmat mandatul de Preşedinte al prof. univ. dr. Alexandru Boţianu, 2009-2010, iar acum, prof. univ. dr. Codruţa Boloş preia conducerea Clubului, pentru anul următor. Anul rotarian 2009-2010 a fost marcat de evenimente însemnate, unele fiind în conformitate cu planul Districtului 2241, de care aparţinem, iar altele, fiindu-ne specifice. Clubul Rotary Maris, condus de prof. univ. Alexandru Boţianu, implicându-se în programul internaţional PolioPlus, a sprijinit financiar acţiunea de eradicare a poliomielitei. „Să înzestrăm o clinică de chirurgie generală, toracică şi vasculară- Clinica de Chirurgie II, Târgu-Mureş" - a fost un proiect realizat împreună cu Rotary International Austria (Dr. Thomas Watzenboek -Zone 19 Coordinator), vizând dotarea cu aparatură, paturi, mobilier şi materiale sanitare, în valoare de 130.000 Euro. Pentru merite deosebite închirurgia tuberculozei, dr. Petre Vlah-Horea Boţianu a primit Medalia Paul Harris, în cadrul proiectului „De sărbători, împreună...", membrii Rotary au răsplătit cu daruri peste 100 de elevi artişti din satul Toaca. Cu ocazia acţiunilor dedicate serbărilor pascale „Tradiţii şi obiceiuri pascale în spaţiul multicultural mureşean", au fost premiaţi 56 de elevi ai Şcolii Generale din Band. De trei ani, Clubul susţine Cercul literar „Joc cu jucării de vorbe", Gimnaziul „Liviu Rebreanu". Cu ocazia zilei de 1 iunie 2010, s-a amenajat unui spaţiu de joacă pentru copii,în satul Seleuşul Mic. Clubul Rotary Maris a organizat şi organizează, anual, proiecte prin care, în colaborare cu şcoli, desfăşoară acţiuni de protejare a mediului înconjurător, în cadrul şedinţelor săptămânale ale Clubului Rotary Maris, au avut loc conferinţe pe teme de interes, prezentate de domnul profesor de design industrial, dr. Dan Horea Chinda, Universitatea din Pittsburg, SUA, prof. univ. dr. în istorie Cornel Sigmirean, Cancelarul Universităţii „Petru Maior" şi prof. univ. dr. Alexandru Boţian, Clinica de Chirurgie II, Târgu-Mureş. Pentru noul an rotarian 2010-2011, preşedintele, prof. univ. dr. Codruţa Boloş, pregăteşte un plan de acţiuni care să continue proiectele începute şi, totodată, îşi propune implementarea unor noi programe, toate puse în slujba semenilor: îmbunătăţirea relaţiilor cu cluburile Rotary, realizarea unor contacte şi înfrăţirii cu alte cluburi din străinătate, sprijinirea unor persoane grav afectate de criza economică (consultaţii şi asistenţă medicală prin voluntariat, asigurarea unui coş minim de alimente, asigurarea elementelor necesare frecventării şcolii-cărţi, rechizite, echipamente), stimularea unor tineri cu rezultate deosebite şi, nu în ultimul rând, să facem din clubul nostru un club al adevăratei prietenii. Prof. MARIANA CORNELIA POPESCU, Clubul Rotary Maris Târgu-Mureş.