Cuvântul Liber, iunie 2011 (Anul 23, nr. 106-127)

2011-06-01 / nr. 106

EDITORIAL FENOMENUL ALEXANDRU TOMESCU „Un adevărat artist trebuie să fie fidel în primul rând convingerilor şi principiilor sate morale, mai ales în situaţii de dificultate sau atunci când este supus unor presiuni.” (ALEXANDRU TONESCU) S -a născut la 15 septembrie 1976, la Bucureşti, într-o familie de muzicieni. A urmat Conservatorul din București (1995-1999), a studiat apoi la Southern Methodist University, Dallas, Texas (2000) şi la École Superieure de Musique, Sion, Elveţia (2001). * De la 1 decembrie 2002 este angajat al Orchestrei Naţionale Radio, cu care a făcut numeroase înregistrări, a susţinut concerte şi turnee. * în septembrie 2007, în urma concursului organizat de Ministerul Culturii în cadrul Festivalului Internaţional „George Enescu", a câştigat dreptul de a cânta la faimoasa vioară „Stradivarius Elder-Voicu 1702" pentru o perioadă de cinci ani. * în aprilie 2009, a concertat, timp de o jumătate de oră, în staţia de metrou „Piaţa Victoriei" din Bucureşti, pentru a testa reacţia publicului la muzica de calitate. Şi nu a fost dezamăgit. Românii - deşi mai puţin familiarizaţi cu genul, şi săraci - s-au dovedit sensibili, receptivi şi generoşi. * împreună cu pianistul Horia Mihail şi cu violoncelistul Răzvan Suma a înfiinţat formaţia de muzică de cameră „Romanian Piano Trio". L-am ascultat, vinerea trecută, la Târgu-Mureş, pe „viul" unui ecran amplasat în exteriorul sălii de spectacol a Casei de Cultură „Mihai Eminescu" (sală în care nu am reuşit să intru nici măcar cu legitimaţie de presă), în zumzetul citadin al zonei universitare, între sirenele Salvărilor, pârâielile motocicliştilor şi conversaţiile ad-hoc, pe trepte, ale norocoşilor mai „egali" decât alţii, care primiseră invitaţii (deşi fusese anunţat acces liber!), ieşiţi să-şi răcorească berea din halbe sau să-şi rezolve MARIANA CRISTESCU (Continuare în pag. a 3-a) Îndrăgita Leotina Pop le oferă cadouri muzicale copiilor Binecunoscuta solistă de muzică populară Leontina Pop va interpreta, astăzi, îndrăgite cântece pentru copiii din Târnăveni, în cadrul spectacolului închinat Zilei Copilului, găzduit de Casa de Cultură din municipiu. Evenimentul are loc de la ora 18, solista Leontina Pop invitându-i pe cei mici, dar şi pe adulţi să ia parte şi la lansarea la Târnăveni a celui de-al patrulea său album de pricesne, intitulat „Cum să nu te cânt lisuse". în format CD, albumul este cel de-al 16-lea în cariera artistică a Leotinei Pop. Evenimentul folcloric dedicat celor mai mici dintre spectatori cuprinde şi lansarea primului album al tinerei soliste Adelina Morar, album cu cântece populare de pe Valea Târnavelor. Adelina Morar este chiar ea încă un copil care sărbătoreşte ziua celor mici oferind daruri de suflet, frumoase melodii populare. La cei 16 ani ai săi, Adelina Morar este solistă şi dansatoare în cadrul ansamblului Casei de Cultură din Târnăveni. O dublă lansare de cântece, aşadar, la Târnăveni, cadouri din suflet pentru suflet oferite copiilor, dar şi părinţilor prezenţi la spectacolul care cuprinde şi dansuri populare ale ansamblului Casei de Cultură gazdă. LIAVINŢELER „Cum va arăta lumea peste 25 de ani?” Cu siguranţă se vor petrece schimbări mari economice, care atrag după sine modificări ale nivelului de trai, ale alimentaţiei, deci vom trăi altfel şi vom mânca altceva şi datorită schimbărilor meteo şi ale tehnologiei în toate domeniile, în concluzie, lumea în 2036 va arăta cu totul altfel. „Cum va arăta economia globală peste 25 de ani? Vor fi Statele Unite depăşite de China? Oare economiile din grupul BRIC vor ajunge cât cele din G7? Va mai exista Uniunea Economică şi Monetară (UEM)? Oare va face parte şi Marea Britanie din ea? Va mai semăna sistemul monetar internaţional cu cel de astăzi?" Acestea sunt câteva întrebări esenţiale privind cum va arăta economia globală în următorul sfert de veac, întrebări la care specialiştii caută răspunsuri cât mai plauzibile, mai apropiate de schimbările care vor avea loc în lume, în următorii 25 de ani. Potrivit estimărilor, economia Chinei o va întrece pe cea a SUA, -------------|*---------------------■JV ceea ce se poate întâmpla în următorii câţiva ani sau decenii. Ce va însemna acest lucru? „Că, în realitate, chiar dacă va fi cea mai mare economie a lumii. China nu va egala SUA în bogăţie. Probabil vor mai trece multe alte decenii până când lucrurile vor ajunge acolo. Creşterea consumului va aduce oportunităţi imense atât pentru poporul chinez, cât şi pentru restul lumii, însă este puţin probabil să asistăm la propagarea culturii şi obiceiurilor chineze în întreaga lume, aşa cum s-a întâmplat în cazul Americii în ultimii 50 de ani. Scenariul cel mai plauzibil este că ne vom adapta la lumea multipolară, în care SUA, cât şi statele BRIC vor căpăta un rol tot mai semnificativ în vieţile noastre. Fiecare dintre ceilalţi trei membri ai BRIC - Brazilia, Rusia şi India - va deveni tot mai proeminent", susţine Jim O'Neill, preşedinte. Goldman Sachs Asset Management IOAN HUSAR (Continuare în pag. a 3-a) - - -------------------------------------------V 11 Citiţi în pag. a 6-a: 1 Iunie -ZIUA COPILULUI ___________________________/ /--------------------------------------------- Un prezent al întoarcerilor în timp Marţi, 31 mai, ultima zi a lui Florar, Asociaţia Naţională a Cadrelor Militare în Rezervă şi Retragere din Ministerul Administraţiei şi Internelor, Filiala „Alexandru Ioan Cuza", judeţul Mureş, a sărbătorit, într-un cadru festiv, împlinirea celor 20 de ani de la înfiinţare, într-o atmosferă însufleţitoare, la Casa de Oaspeţi a Primăriei Târgu-Mureş, din Complexul „Mureşul" (Weekend). IOAN ARDELEANU (Continuare în pag. a 5-a) Biblioteca Judeteana MURC. „REPREZENTANŢĂ” ŞI ŞANTAJ! ’ * a întrebat, mai zilele trecute, ce părere are despre aberaţia purtând numele de „reprezentanţă" a aşa-zisului Ţinut Secuiesc (de fapt, secuizat!), deci unitate administrativ teritorială, la Bruxelles, după ce o dă cotită, ca la Ploieşti, preşedintele UDMR, Kelemen Hunor, consideră noua provocare a iredentismului, neorevizionismului, extremismului şi şovinismului maghiar drept nevinovat „birou de lobby economic pentru judeţele Harghita şi Covasna". Aşa zice şi surata întru guvernare abulică - Elena Udrea. Aşa gândeşte, eludând realitatea, chiar şi ministrul de Externe al României, Teodor Baconschi! Dacă preşedintele-ministru, Kelemen Hunor, s-ar fi oprit aici, mai treacă-meargă. Deşi în dreptul „reprezentanţei", un fel de stat în stat, nu pot fi aşezate decât cuvintele, ilegal şi anticonstituţional a întrebat ce părere are despre amânarea votului la Legea minorităţilor, mai periculoasă, în multe privinţe şi cu capcane, decât Legea Educaţiei Naţionale, mainerele peste cultura românească, obişnuit să obţină totul, pen şantaj, devine vehement până la ameninţare. Dacă legea lvi va fi votată „itt és most", până la sfârşitul lunii iunie, deci în această legislatură, e mare bai! Va părăsi UDMR guvernarea?! Alt şantaj din strategia arhicunoscută a „paşilor mici", dar cu „victorii" mari! LAZĂR LADARIU fu7jWţ£ Ziua Eroilor Neamului Mâine, un dublu eveniment figurează în calendarul ţării noastre, praznicul înălţării Domnului şi comemorarea eroilor martiri ai neamului românesc. în fiecare an, eroii martiri sunt omagiaţi în sfânta zi a înălţării, sărbătoarea creştină având loc anul acesta mâine, 2, iunie, în biserici şicatedrale, la oficierea slujbelor religioase închinate praznicului înălţării vor fi pomeniţi eroii neamului, iar la monumentele închinate ostaşilor căzuţi la datorie se vor depune coroane de flori, cu ceremonial militar. La Târgu-Mureş, festivitatea depunerilor de coroane la Cimitirul Eroilor debutează la ora 10, în prezenţa oficialităţilor locale. De la ora 12.30, au loc depunerile de coroane la Cimitirul Eroilor de la Oarba de Mureş. (LIA V.) . ............ JJ