Cuvântul Liber, iulie 2011 (Anul 23, nr. 128-149)

2011-07-01 / nr. 128

VINERI, 1 IULIE 2011 • ANUL XXIII, NR. 128 (5.574) • 10 PAGINI, 1 LEU. * £J»/TOjKJA£--------------------->. ISTORIA SE REPETA? D eşi de atunci au trecut aproape 15 ani, îmi aduc bine aminte de acea întâlnire cu domnul Ion Iliescu, preşedintele de pe atunci al României, după unii - în primul, după alţii - în al doilea mandat. Delegaţia PUNR, al treilea partid intrat în Parlament, după alegerile din anul 1992, după numărul deputaţilor (30) şi al senatorilor (15), condusă de preşedintele Valeriu Tabără, încă nemolipsit de oportunismul politic, de febra alpinismului, a traseismului profitabil şi de plăcerea lacomă de a sări în alte bărci politice care oferă un mai mare os de ros, ceruse o întâlnire cu domnul Iliescu. Am fost chemaţi într-o zi de august 1996, zi marcată în calendarul ortodox prin „Tăierea capului Sfântului Ioan Botezătorul". Din păcate, încă de la început, întâlnirea delegaţiei PUNR (Partidul Unităţii Naţionale Române) cu domnul Iliescu a fost dominată de impresia clară că noi am fost chemaţi la palatul din Dealul Cotrocenilor - după o exprimare inspirată a unui confrate deputat- doar pentru o simplă... „impresie artistică". Relatam, pe timpul acela, întâlnirea aceea într-un editorial din „Cuvântul liber": „Totul trăda o nelinişte abil mascată şi reprimată a preşedintelui, care a făcut pasul îndărăt, la nici trei săptămâni după ce dădea asigurări ferme naţiunii române că, sub niciun motiv, Recomandarea 1201 nu va face parte din corpul Tratatului de bază româno-ungar!". Erau anumite bănuieli că există presiuni externe și interne (acestea din partea UDMR). LAZAR LĂDARIU (Continuare în pag. a 3-a) De astăzi. Medicamentele pentru cancer şi diabet, sub semnul întrebării Fondurile alocate în acest an pentru programele de sănătate în care sunt incluşi suferinzii de diabet şi cancer s-au epuizat deja şi suntem abia la începutul lunii iulie. Aceasta înseamnă că bolnavii diabetici şi oncologici ar putea rămâne din această lună fără medicamente, iar farmaciile vor avea din nou venituri micşorate, aflate în imposibilitatea de mai onora reţetele pacienţilor. Sau farmaciile vor continua să elibereze medicamente compensate şi gratuite, dar cu riscul de a nu-şi recupera banii în viitorul apropiat Situaţia este dramatică încă de anul trecut când, deşi fondurile au fost epuizate, farmaciile nu au refuzat bolnavii diabetici şi oncologici, le-au eliberat medicamente pe reţete compensate şi gratuite, dar au rămas cu reţetele în sertare, nefiindu-le încă decontate de Casa Naţională de Sănătate. Pe de altă parte, Ministerul Sănătăţii caută soluţii pentru a scădea cheltuielile cu programele naţionale de diabet şi oncologie, ceea ce ar însemna că bolnavii rămân fără medicamente, iar farmaciile fără venituri. O găselniță a Ministerului este ca, de la 1 august producătorilor de medicamente să li se ofere un preţ de decontare mai mic cu 15 la sută, iar farmaciilor să li se impună un comision mai mic, comision care însă este deja unul minim. LIAVINŢELER Folosiți cu încredere serviciile de mare şi mică publicitate ale cotidianului ! Ieşirea din criză va mai dura! Evoluţia economiei mondiale este incertă. Niciun specialist în domeniu nu poate spune, fără a avea reţinere, când se va sfârşi criza actuală şi urmările ei. „în timp ce americanii se luptă cu revenirea economică prea lentă, europenii se chinuie să domolească inflaţia. Problemele nu vor dispărea însă prea curând, iar ieşirea din criză durează mai mult decât se preconiza". Iată de ce, creşterea economică a SUA este insuficientă pentru revenirea la nivelurile anterioare crizei, motiv pentru care măsurile de susţinere sunt obligatorii, în acelaşi timp, Uniunea Europeană, europenii sunt mai preocupaţi de inflaţie decât de creşterea economică, deşi scăderea din 2009 a fost semnificativ mai mare decât cea a americanilor. „Problemele pe care le are economia României pe piaţa internă ţin să eclipseze situaţia internaţională. Dar globalizarea nu ne permite o evoluţie singulară, indiferent dacă este pozitivă sau negativă. Dacă Europa şi America merg bine atunci şi pentru noi este mai uşor. La fel, dacă economiile dezvoltate au probleme, atunci şi României îi va fi mai greu să iasă din criză. Ieşirea tehnică din recesiune din primul trimestru al anului a fost susţinută de sectorul industrial, care a crescut cu 10,1% în primul trimestru faţă de aceiaşi perioadă a anului trecut, apreciere generată de cererea de la export. Valoarea exporturilor a fost cu 23,6% mai mare, în timp ce valoarea importurilor a crescut cu 15,4%", conform datelor Institutului Naţional de Statistică. Problema SUA este, ca şi la noi, că tot populaţia suferă, în timp ce companiile sunt ajutate prin finanţare ieftină, prin impozitarea scăzută a celor cu venituri mari, la nivelul stabilit de fostul preşedinte Bush, care beneficiază şi de folosirea forţei de muncă foarte ieftină venită aici din întreaga lume, avantaj de care nu se bucură şi americanii de rând. Astfel, şomajul a ajuns la 9,1%, ridicându-se la circa şapte milioane de persoane, procent căruia i se adaugă şi cei care lucrează la negru sau nu îşi mai caută de lucru, astfel că şomajul a ajuns la aproximativ 24 de milioane de oameni. Iată cum IOAN HUSAR (Continuare în pag. a 3-a) Seminar medical la UMF La Universitatea de Medicină şi Farmacie dinTârgu-Mureş are loc astăzi, de la ora 9, Seminarul integrat de radio-chimioterapie şi chirurgie dermato-oncologică. Seminarul face parte dintr-un proiect cofinanţat de Fondul Social European prin Programul Operaţional Sectorial, proiect care are drept scop îmbunătăţirea capacităţii sistemului de învăţământ superior medical de a susţine dezvoltarea socială. Prin urmare, proiectul se adresează studenţilor în medicină, masteranzilor şi personalului implicat în dezvoltarea programelor de studii universitare medicale. Seminarul de astăzi, inclus în proiect, va aborda o serie de tematici printre care „Principii de radioterapie în dermato-oncologie" și „Tratamentul chirurgical în carcinoamele cutanate ". (LIA V.) (Bibliotocn Jude(Fond, ’ M U R E S 1 Uluitor! Consecvent, ferm hotărât să dea cu parul în balta Cotrocenilor, preşedintele Traian Băsescu, în postură de Rambo, trage, mai nou, din toate direcţiile. Chiar cu tunul în vrăbii! Mai altfel spus, continuă călcatul, spectaculos prin străchin dovedit-o, cât se poate de convingător, cu prilejul unei recente apariţii la un post bucureştean de televiziune. Preşedintele-i tare supărat pe pensionari, pe salariaţii bugetari, pe parlamentarii PDL chiar, pe CSM (Consiliul Superior al Magistraturii). Supărat pe români! Ce regretă preşedintele? Că nu au fost tăiate şi pensiile cu 15%. S-ar putea ca preşedintele să regrete, de pildă, că nu au fost tăiate pensiile cu totul! Ce nu poate ierta? O spune chiar el. Nu-i va ierta şi uita, niciodată, pe pensionarii care l-au huiduit şi l-au fluierat, copios, la 1 Decembrie 2010, la Iaşi, clamând: „Beţivul!", „Trădătorul!". Răzbunător preşedintele! Uluitor! LAZĂR LĂDARIU : ,os^s£cvenţa) Fotó: IOSIF TRIF IL IJ