Cuvântul Liber, ianuarie 2012 (Anul 24, nr. 1-19)

2012-01-25 / nr. 17

CUVÂNTUL MIERCURI, 25 IANUARIE 2012 „Zilele Colegiului Naţional «Unirea»" Concursul şi proiecţii pe teme istorice, coordonate de profesorii Mioara Romanţi, Simion Pasca, Ioan Laslo, au prefaţat deschiderea ediţiei 2012 a manifestării tradiţionale „Zilele Colegiului Naţional «Unirea»" din Târgu- Mureş, director, prof. Cristina Branea. La concurs au participat elevii claselor a V-a A de la „Unirea" şi de Şcoala Generală nr. 2. Aşadar, luni, 23 ianuarie a.c., au debutat activităţile şcolare care se vor încheia vineri, 27 luna lui Gerar, cu spectacolul aniversar „Colegiul Naţional «Unirea» - acum şi totdeauna...", cu acordarea premiilor de excelenţă, care vor avea loc la ora 12, în Sala Sporturilor din municipiul Târgu-Mureş. Să relevăm şi faptul că întreaga desfăşurare a acestei ample manifestări este coordonată de profesorii Cristina Branea, Mioara Kozak, Andreea Năznean, director, director adjunct, respectiv, consilier educativ, în cadrul „Zilelor..." vor fi lansate revistele „UnireArt", „Tinereţe, Cultură, Credinţă", „Univers «Unirea»", precum şi cartea „Nunta la Idicel Sat", autor: Adina Radu, elevă în clasa a IX-a A, lansare ce are loc sub coordonarea prof. dr. Laura Alexandra Pui. Festivitatea de premiere a celor mai buni elevi participanţi la concursul judeţean de matematică „Simon Petru" este planificată pentru joi, 26 ianuarie, ora 11, la Colegiul „Unirea". Doar atât, deocamdată, despre „Zilele «Unirea»". B. DORIN ............------------ "...................................... " * O oră pentru literatură Colegiul Economic „Transilvania", Catedra de limba și literatura română, organizează Cercul de literatură „O oră pentru literatură", astăzi, 25.01.2012, în incinta colegiului. Sala de religie-capelă, având ca invitat de onoare pe d-nul Nicolae Băciuţ, în calitate de director executiv al Direcţiei Judeţene pentru Cultură şi Patrimoniul Naţional Mureş, dar mai ales în calitate de mentor şi îndrumător cultural al oraşului nostru. Coordonator: prof. dr. Loredana Dan. - --------------------------------------------- 25 ianuarie 2012 Filă de calendar 1 Zile trecute: 24 Zile rămase: 342 Soarele răsare la: 7.58 Soarele apune la: 17.19 Ortodox: Sf. Ier. Grigorie Teologul; Sf. Ier. Bretanion de Tomis Greco-catolic: Sf. aep. Grigore din Nazianz; Sf. ep. m. Bretanion din Tomis. Romano-catolic: Convertirea Sf. Paul, aprodia: Vărsător (20 ianuarie - 18 februarie) . ■ 1627 - S-a născut Robert Boyle, fizician și chimist; este autor al legii care îi poartă numele, „legea Boyle", potrivit căreia volumul unui gaz variază invers proporțional cu presiunea (n.30.12.1691). I 1673 - Nicolae Milescu a alcătuit, în limba slavonă, „Cartea profeţiilor", operă dedicată scopurilor politice. 1859 - Alexandru Ioan Cuza îl numește pe Ioan Alexandru Filipescu prim- ministru al Ţării Româneşti. 1882 - S-a născut scriitoarea britanică Virginia Woolf („Doamna Dalloway", I „Orlando") ( m. 28 martie 1941). 1894- S-a născut, la Sibiu, Hermann Oberth, considerat părintele astronauticii, membru post-mortem al Academiei Române. A conceput primele rachete balistice de mare distanță și a elaborat proiectul unei rachete în trei trepte pentru explorarea spaţiului cosmic (nr.28.12.1980). 1988 - Inaugurarea Bibliotecii române din Paris. I 1999 - Cutremur cu magnitudinea pe scara Richter în Columbia; 1.171 morţi. I Cugetarea zilei: „Prietenii de ocazie i-am găsit asemănători cu rândunelele, care vin primăvara și pleacă atunci când începe frigul." (Oxenstierna) HOROSCOP Berbec. Este momentul să vă folosiţi inspiraţia şi creativitatea la locul de muncă sau în afaceri. Ar fi bine să ţineţi cont de sfaturile unei persoane mai în vârstă din familie. Taur. Zi bună pentru realizări importante pe plan social şi material. Profitaţi de ocaziile care apar, pentru că aveţi şanse să obţineţi câştiguri frumoase! Gemeni. S-ar putea să întâmpinaţi dificultăţi la serviciu, din cauza că sunteţi stupat de problemele băneşti. Vă sfătuim să vă păstraţi calmul, altfel puteţi avea probleme cu sănătatea din cauza stresului. Raci Simţiţi nevoia să faceţi ceva deosebit, să ieşiţi din şabloane, încercaţi, este mai bine decât să vă pierdeţi timpul cu nimicuri! Leu. Aveţi ocazia să faceţi o schimbare importantă pe plan profesional: fie găsiţi alt loc de muncă, fie sunteţi avansat. Oricum, partenerul de viaţă nu este mulţumit, pentru că va trebui să munciţi mai mult. Fecioara: Dimineaţa aflaţi o veste rea cu privire la o persoană cunoscută şi sunteţi nevoit să vă schimbaţi programul. S-ar putea chiar să plecaţi într-o călătorie. Balanţa, în prima parte a zilei aveţi o stare confuză la serviciu şi la o întâlnire cu prietenii. Vă sfătuim să nu începeţi mai multe treburi deodată. Scorpion. O rudă apropiată vă invită la o petrecere în ultima clipă. Cheltuielile pe care sunteţi nevoit să le faceţi vă depăşesc şi trebuie să vă împrumutaţi. Săgetător. Dupăamiază plecaţi într-o călătorie în care aveţi mari satisfacţii pe plan social şi financiar. întâlniţi o persoană care vă propune o colaborare nesperat de avantajoasă. Vă sfătuim să acceptaţi oferta. Capricorn. La serviciu au loc schimbări neaşteptate. Este posibil să se manifeste nemulţumirile acumulate în timp. Vă recomandăm să nu semnaţi liste de adeziuni, pentru că s-ar putea să vă legaţi la cap fără să vă doară. Vărsător. Sunteţi nevoit să faceţi cheltuieli neprevăzute, cu care partenerul de viaţă nu este de acord. Este posibil chiar să ajungeţi la ceartă. Peşti. Este posibil să aveţi dificultăţi de comunicare cu colegii şi cu prietenii. Vă recomandăm să nu vă precipitaţi. Concentraţi-vă asupra problemelor urgente! V ( — La Sângeorgiu de Pădure, „NOI ŞI EMINESCU” Grupul Şcolar „Sfântu Gheorghe" din Sângeorgiu de Pădure, sala CDI, a găzduit, în cursul săptămânii trecute, cea de-a cincea ediţie a concursului zonal de recitări, creaţie şi interpretare cu tema „NOI ŞI EMINESCU". La cele trei secţiuni s-au înscris 70 de elevi de la şcolile generale din Bălăuşeri, Senereuş, Chendu, Fântânele, Călimăneşti, Trei Sate, Ghindari, Chibed, Sărăţeni, Sovata, precum şi elevii Grupului Şcolar„Sfântu Gheorghe" din Sângeorgiu de Pădure. Juriul, format din prof. Marinela Dumitru (preşedinte), Maria Deneş, Nagy Mónika, Cristinel Simedru, Diana Maier şi Maria Anna a acordat următoarele premii: secţiunea recitare cls. l-IV, Câţi Andra Denisa (Bălăuşeri), locul I, Császár Viktoria (Sg. de Pădure), locul II, Sfarţ Denisa şi Poloţca Raul (Sg. de Pădure), locul III. Pentru originalitate au fost premiaţi: Todea Anemona şi Oneţiu Janis din Senereuş. Clasele V- VIII: Obreja Andrei (Senereuş), Buchmann Zoltán şi Rompa Diana (Sg. de Pădure) locul I, Bogdan Rosalina (Sovata), locul II, Ravasz Beáta (Călimăneşti) şi Varga Mátyás (Fântănele) locul III. Menţiune au primit elevii Gáli Botond (Fântânele),........................ .......................... Szalma Szilard (Bălăuşeri), Máté Hilda (Chendu) şi Giurgiu Sergiu (Senereuş). La Interpretare muzicală: Locul I - Prietenii Cărţii (Sg. de Pădure), locul II - Magia Lecturi (Călimăneşti), locul III - Fancsali Nora (Călimăneşti); Creaţie poezie: Feier Mara (Sg. de Pădure), locul I, Kadar Darius (Senereuş), locul II, Pop Alexandra (Sg. de Pădure), locul III, Nicola Manuela (Senereuş), menţiune. Premiul special a fost decernat elevilor Suciu Cristian şi Sebestyen Monica (Sg. de Pădure). După decernarea premiilor, doamna director adjunct, Marinela Dumitru, a mulţumit celor prezenţi pentru participare, doamnei Buchmann Erzsébet şi Poloţca Adrian, din partea comitetului de părinţi, pentru aportul la reuşita evenimentului literar, precum şi sponsorului principal, ing. Menyhárt István de la EUROPE DIRECT TÂRNAVA Sg. de Pădure, după cum ne spunea dl Székely Ferenc, bibliotecar-documentarist la Centrul de Documentare şi Informare al Grupului Şcolar Sg. de Pădure. LETIȚIA BOTA Foto: SZÉKELY FERENC ----------------------- .. JJ „Eminescu nu moare niciodată” La sfârşitul săptămânii trecute, la Filiala nr. 4 a Bibliotecii Judeţene Mureş, a avut loc activitatea cu tema „EMINESCU NU MOARE NICIODATĂ". Manifestarea a fost deschisă de bibliotecara Ramona Pop, care a vorbit despre opera poetului, apoi a prezentat, în power point, biografia poetului şi alte curiozităţi legate de numele poetului Mihai Eminescu. A urmat un montaj literar al elevilor de la Gimnaziul „Nicolae Bălcescu" din Târgu-Mureş. La eveniment au participat 45 de elevi din clasele V- VIII, care au recitat versuri ale lui Eminescu în limbile română, engleză şi franceză, sub îndrumarea prof. Constantin Nicuşan, prof. Adela Belean, prof. Daniela Cazan, prof. Mihaela Santa, prof. Carmen Todoran, prof. Zsigmond Imola şi prof. Erese Eva. Programul a inclus şi cântece pe versurile marelui poet,precum „Mai am un singur dor" . în încheierea activităţii, copiii au admirat expoziţia de carte tematică realizată de bibliotecara Ramona Pop. (L.B.) ------------------------------------------------------------------------------------------------Iubire eternă lui Eminescu Sub auspiciile Bibliotecii municipale „Zaharia Boiu" Sighişoara, condusă de Lucia Ţarălungă, cu prilejul Zilei Naţionale a Culturii Române, a avut loc o seară de muzică şi poezie închinată marelui nostru poet Mihai Eminescu, moment aniversar la 162 de ani de la naşterea sa. In acest context sărbătoresc s-au ţinut scurte prelegeri despre viaţa şi opera poetului, s-au recitat poeme din vasta sa creaţie. Cantautorul Ovidiu Bucşa a adus prin cântec acele romanţe binecunoscute pe versurile poetului nepereche. Membrii cenaclului N. D. Cocea - „Anotimpuri" au recitat poezii din creaţiile proprii, dedicate momentului aniversar. Printre invitaţi s-au aflat poeta Maria Prodan, Ana Drăghici şi subsemnatul. De remarcat colajul realizat pe timpul vacanţei de diferiţi profesori de la Gimnaziul de Stat „Aurel Mosora" Sighişoara, prezentat de Daniela Ciucan - directoarea acestei prestigioase instituţii şcolare, prin care îl descoperim pe Eminescu în diferite citate a multor scriitori şi oameni de critică literară. Cu acest prilej au fost prezentate cărţile apărute de-a lungul vremii, a căror autor este Ioan Şoneriu, fostul rector al Facultăţii de Geografie din Braşov, scrise cu patos la adresa lumii franceze, cu ocazia drumurilor făcute în Franţa. Pe timpul liceului, absolvit la Sighişoara, a avut un profesor francez care i-a insuflat dragostea pentru Franţa, scriind şapte cărţi despre Franţa, dintre care trei sunt donate Bibliotecii municipale de însuşi autorul lor. Ca o subliniere negativă despre cum înţeleg unii îndrituiţi şi pentru a promova cultura, Sala Municipală de spectacole, al cărei nume este „Mihai Eminescu", a rămas ascunsă în obscuritate, pe toată această perioadă de aniversare a marelui poet naţional. VASILE LUCA V________________________________________________________/