Cuvântul Liber, februarie 2012 (Anul 24, nr. 22-42)

2012-02-01 / nr. 22

CUVÂNTUL MIERCURI, 1 FEBRUARIE 2012 Programul „Zilelor culturale Vasile Netea", prilejuite de centenarul naşterii istoricului şi omului de cultură ! Astăzi, 1 februarie 2012, la Târgu-Mureş, în Sala mare de şedinţe a Prefecturii Judeţului Mureş, ora 11.00 - Deschiderea festivă a manifestărilor; Alocuţiuni şi mesaje: Marius Paşcan, prefect al judeţului Mureş; Nicolae Bocşan, prorector al Universităţii „Babeş-Bolyai"; Nicolae Băciuţ, directorul Direcţiei pentru Cultură şi Patrimoniul Cultural Naţional Mureş; Cornel Sigmirean, directorul Institutului de Cercetări Socio-Umane „Gheorghe Şincai" al Academiei Române; Lazăr Lădariu, preşedintele Despărţământului Central Judeţean Mureş al ASTREI; Dimitrie Poptămaş, preşedintele Fundaţiei Culturale „Vasile Netea" - ora 11.30 - Sesiunea de comunicări „Vasile Netea - personalitate pluridimensională a istoriei şi culturii naţionale"; - ora 13.00 - Pauză de prânz; - ora 15.00 - La Casa de oaspeţi a Primăriei Târgu-Mureş de la Complexul de Agrement şi Sport „Mureşul". Continuarea sesiunii de comunicări; - ora 17.30 - încheierea lucrărilor sesiunii; - ora 18.00 - Prezentări de cărţi. Joi, 2 februarie 2012, la Deda: Ora 10: Participarea la Sfânta Liturghie prilejuită de sărbătoarea întâmpinării Domnului şi slujba de pomenire întru cinstirea şi amintirea cărturarului Vasile Netea, fiu al localităţii, oficiate de preoţii Dumitru Fărcaş şi Gabriel Fărcaş, la Biserica ortodoxă; Ora 11.30: - Moment de reculegere, depunere de coroane şi jerbe de fiori la mormântul cărturarului; Ora 12: - la Căminul cultural din localitate: Reuniune culturală prilejuită de centenarul naşterii lui Vasile Netea; - Alocuţiuni, mesaje, evocări şi comunicări rostite de invitaţi; - Lansarea cărţii „Gelu Netea despre Vasile Netea", apărută cu prilejul centenarului (Bucureşti, Editura Christiana,2012). Fundaţia Amfiteatru (Bucureşti) va prezenta proiectul „Centrul regional de resurse în turism", având ca sursă de documentare lucrarea lui Vasile Netea, „Mureșul superior - vatră de cultură românească”. Program cultural artistic. -------------------------------- —-—-----------------—— -------------------------------------------------------------------------- Magazin istoric - ^H’ ianuarie 2012 Vă prezentăm principalele titluri apărute în revista „Magazin istoric" - ianuarie 2012: „Surmenajul şcolar" - George Călinescu; „Emil Condurachi" - Răzvan Theodorescu; „1812. Basarbia răpită" - Dr. Ion Varta; „România - Prinţul Hoţilor" - Larry L. Watts; „Cele trei regate"-Anna Eva Budura;„Cu Alexandru Bârlădeanu la Londra" - Mihai Retegan; „Constantin Tănase şi incendiul de la «Vox»" - Gabriel Ciotoran; „Pictorul Costache Petrescu" - prof. univ. dr. Paul Rezeanu; Exclusivitate „Franţa, tărâm de exil pentru revoluţionarii europeni" - Antonei D'Alessandri; „O rusoaică în România lui Ceauşescu"-Raisa Niculescu- Dujnikova; „România acum o sută de ani" - Georgeta Filitti; La aniversară „Un secol de teatru la «Odeon»" - Dr. Maria- Magdalena Ioniță; „Pastila de cuvinte - Calendar-(a) chema - chiar-clar-conciliu - nomenclatură" - academician Marius Sala; „Picasso" - Ana Vădeanu; „Primul Răboi Mediatic" - Călin Hentea; „La Palatul Pionierilor (1949-1977)"- Dr. Ştefania Ciubotaru; „Acarul Păun" - Dorin Stănescu; „Legenda Movilei 42" - Vasile Scăuneci; „Suferinţele bătrânului Goethe" - Florentina Dolghin; „Jagoda, un palavragiu" - Ioan C. Popa; „Maria" - Alexandru Budişteanu; „Monumentul eroilor austro-ungari de la Sihleanu" - Claudiu Sachelarie; „Onor fratelui meu!" -Adalbert Gyuris; „O scrisoare inedită a savantului Petre Andrei" - Dr. Marius Hriscu; „Manifeste anticomuniste la Timișoara" - Ileana Silveanu, IOAN HUSAR U. 1 FEBRUARIE 2012 Zile trecute: 31 Zile rămase: 335 Soarele răsare la: 7.51 Soarele apune la: 17.29 Ortodox: Sf. Mc. Trifon Greco-catolic: Sf. m. Trifon Romano-catolic: Sf. Veridiana, fc. Zodia: Vărsător (20 ianuarie - 18 februarie) Sărbători: Ziua Intendenţei Militare - s-a înfiinţat intendenţa Militară Română (1861) Fila de calendar 1852 - S-a născut Ion Luca Caragiale, dramaturg, prozator, poet român (d. 1912). 1868 - S-a născut Ștefan Luchian, pictorul ale cărui tablouri l-au făcut pe maestrul Nicolae Grigorescu să exclame: „în sfârșit, am si eu un succesor!" (m. 07.06.1916). 1878 - A fost publicat primul buletin meteo săptămânal. 1974 - Nie Năstase este declarat cel mai bun tenismen al anului 1973 şi este distins, la New York, cu „Racheta de aur". 1995 - România semnează, la Strassbourg, alături de reprezentanţii altor 20 de state, Convenţia-cadru pentru protecţia minorităţilor naţionale a Consiliului Europei (a intrat în vigoare la 1 februarie 1998). 1995 - A intrat în vigoare Acordul de asociere a României la Uniunea Europeană. 2003 - Naveta americană Columbia s-a dezmembrat în timpul reintrării în atmosferă, la încheierea unei misiuni de 16 zile pe orbită, cu şapte astronauţi la bord. Toţi cei şapte astronauţi au murit. 2003 - SUA a solicitat României, prin mesaje diplomatice, sprijin pentru campania împotriva Irakului. Cugetarea zilei: „Femeile iubesc cu urechea, iar bărbaţii cu ochii". (Oscar Wilde) HOROSCOP __________________________________ Berbec. La o întâlnire cu prietenii, faceţi cunoştinţă cu o persoană mai în vârstă, care vă va ajuta în afaceri. Puteţi obţine beneficiile materiale scontate, evitând speculaţiile de orice fel. Taur. Un prieten vă propune să vă asociaţi într-o afacere ce pare profitabilă. Nu vă grăbiţi să luaţi o decizie! Vă sfătuim să analizaţi cu atenţie propunerea. Da,, Gemeni. Aveţi rezul- ta sptate deosebite pe plan social şi afaceri. Vă ■ă sfătuim să daţi dovadă de răbdare şi să nu forţaţi lucrurile. Rac. Este posibil să plecaţi într-o călătorie în interes de serviciu, care vă va prilejui mari schimbări pe plan financiar. O persoană importantă vă destăinuie câteva secrete în domeniul afacerilor. Leu. Relaţiile cu anturajul sunt favorizate astăzi. în cursul dimineţii vă întâlniţi cu o veche cunoştinţă. Fecioara. Zi favorabilă schimbărilor majore, mai ales pe plan social şi sentimental. Sunt favorizate întâlnirile cu persoane importante, consolidarea relaţiilor de prietenie şi sentimentale. Balanţa. Partenerul de viaţă vă oferă un cadou de care vă bucuraţi foarte mult. Un prieten de familie vă invită să petreceţi dupăamiază împreună. Scorpion. Este un moment bun pentru a încheia contracte, iar investiţiile pe care le faceţi se vor dovedi rentabile. Relaţiile cu partenerii de afaceri sunt foarte bune. Săgetător, în cursul dimineţii primiţi bani dintr-o activitate extraprofesională. De asemenea, o persoană mai în vârstă vă propune o noua colaborare. Capricorn. Sunteţi hotărât să începeţi o nouă etapă în viaţa dv. socială şi profesională. Azi sunt favorizate comunicarea, relaţiile cu persoanele tinere şi călătoriile în interes personal. Vărsător. Zi bună pentru a începe noi activităţi şi pentru a face planuri de viitor. După-amiază sunteţi tentat să cheltuiţi mai mult decât vă permite bugetul familiei. Peşti. Puteţi să începeţi o nouă afacere, cu condiţia să finalizaţi mai întâi lucrările deja începute. Relațiile cu membrii familiei sunt foarte bune.  EMINESCU... ! LA TÂRGU-MUREŞ Palatul Copiilor * din Târgu-Mureş, prin ■ Cenaclul literar „Zbor", * în colaborare cu Biblio- I teca Judeţeană - I secţia copii, marţi, 30 I ianuarie, a organizat I ediţia a treia a şezătoarei I literare „Eminescu... la I Târgu-Mureş” întâm- I plarea literară s-a dorit a se desfăşura la Biserica de lemn | I din Târgu-Mureş, unde, după cum se ştie, poetul nepereche | I şi-a petrecut o noapte, dar din cauza gerului de afară s-a | I decis, în ultima clipă, ca evenimentul să fie găzduit la sediul | I organizatorilor. Argumentul momentului literar şi de aducere ■ aminte a fost: „Dor de Eminescu", prezentat de doamna I profesoară Elena Vultur, coordonatoarea cenaclului literar, ■ Din partea Bibliotecii Judeţene-secţia copii, doamna I . Simona Bleahu, bibliotecar a făcut o prezentare „power . I point": „Eminescu la Târgu-Mureş”. În continuare, membrii J Cenaclului literar „Zbor" au dat citire din tezaurul literar . j eminesciani-Mara Alistar, Cătălina Buzan, Oana Chirilă, . ! Cristina Cioată, Raluca Ciuchină, Raluca Ciula, Carmina I Cotfas, Mihaela Cotoi, Valerica Creţa, Andreea Cozma, J Denisa Dumitru, Veronica Iulian, Iris Kiss, Violeta Man, J * Raul Mândru, Macrina Moldovan, Astrid Molnar, Anamaria J * Peica, Vlad Pitaru, Tatiana Pop, Diana Sofalvi, Adi Tero J ■ Pop și Daniela Voicilă. VIOREL CONȚIU Foto: prof. IOAN MORARIU I I____________________________________________________ | La „Aurel Persu" meseria este „brăţară de aur" . Există o veche vorbă românească: „Meseria este brăţară de aur”. Astăzi este foarte important ca o persoană să cunoască tainele unei anumite meserii. Mulţi oameni care au o meserie se înscriu la anumite cursuri pentru a se specializa şi în alte domenii, în contextul creşterii pe piaţa muncii a cererilor în domeniul transporturilor rutiere şi al reparaţiilor auto, la Grupul Şcolar „Aurel Persu" din Târgu-Mureş (director: prof. ing. Florin Oproiescu), vineri, 27 februarie 2012, au încheiat cursurile un număr de 35 de persoane, la specializările: tehnician transporturi intern şi internaţional (şcoală postliceală) şi maistru electromecanic auto. Cei care i-au învăţat tainele acestor meserii au fost: prof. ing. Florin Oproiescu, prof. ing. Leontina Roman, prof. ing. Alexandru Suciu, prof. ing. Georgeta Puni, prof. ing. Liliana Sămărghiţan, prof. ing. Szőcs Maria, prof. ing. Doina Penteşescu, prof. ing. Mesaros Mihai, prof. Ciprian Soţan şi prof. ing. Ioan Guţă. în săptămâna în curs, absolvenţii vor susţine examenele pentru certificarea competenţelor în specializările menţionate anterior, după care vor primi diplome de absolvire. An de an, prin munca depusă pe plan educaţional tehnic, profesorii şi inginerii de la Grupul Şcolar „Aurel Persu" demonstrează că această unitate de învăţământ mureşeană reprezintă un loc de frunte în rândul şcolilor cu profil auto din ţară. (C.B.) 0