Cuvântul Liber, iulie 2013 (Anul 25, nr. 127-148)

2013-07-02 / nr. 127

EMPITIPKMA,tu Corupţia?! O combatem, dar nu o eradicăm, o „combatem”, dar o (tot) avem! P e tema combaterii corupţiei s-au făcut - am zice, de ochii lumii şi ai... cititorilor (unele, chiar pe bani grei!) - multe acţiuni, inclusiv organizarea, în Parlamentul României, a unei conferinţe anuale (vezi, Doamne) pe această temă. Rezultatul? S-a vorbit mult şi s-a făcut puţin. Dacă nu, chiar nimic. Intr-o intervenţie, la o asemenea conferinţă - cum a fost cea din Parlament - şeful ANI, Horia Georgescu, citat de Mediafax, spunea, la acea dată, pe bună dreptate, că peste tot în lume există o corelaţie între nivelul corupţiei şi cel al investiţiilor străine. Adică, eşti o ţară coruptă, fug investitorii ca... dracul de tămâie. De aceea, la acest indicator (atragerea investiţiilor străine) stăm nu rău, ci (încă)... al dracului de rău! în ultimii cinci-șase ani, nivelul acestora a scăzut nu mult, ci de-a dreptul... spectaculos! Vorba vine... Se spune, de asemenea, că, dacă pierderile sunt mai mici, corupția a scăzut. Dar sunt pierderile mai mici? Dimpotrivă, sunt mai mari. Sunt apoi - conform altui barometru - destructurate reţelele de crimă organizată? Da, de unde. Televiziunile, presa scrisă ne prezintă aproape zilnic mostre cu interlopi, afacerişti certaţi cu legea, poliţişti, chiar reprezentanţi ai serviciilor secrete, judecători, procurori şi politicieni care nu doar că încalcă grosolan legea, dar fac parte din rețelele de crimă organizată! Succesul, deci, al luptei împotriva acestora? Niciunul notabil. Stăm bine, în schimb, la... manipularea opiniei publice. Ne referim la transmisiile în direct ale unor evenimente de natură penală, arestări, percheziţii, cu mascaţi şi fără - pe care îi vedem toată ziua pe ecrane (pentru că redacţiile au fost anunţate din timp!), după care lunile trec şi nu mai auzim nimic! Am rămas doar cu spectacolul... CHEORCHE GIURGIU (Continuare în pag- a 3-a) Folosiţi cu încredere serviciile de publicitate ale cotidianului „CUVÂNTUL UBER"! Handbalistele târgumureşene pe... „Platou” . ..... ■■■■ INVITAŢIE Societatea cultural-patriotică „Avram Iancu" - Filiala Mureş, Despărţământul Central Judeţean Mureş al ASTREI Vă invită la evocarea literară Doina, de Mihai Eminescu, cu prilejul împlinirii a 130 de ani de la publicare. Vor susţine scurte comunicări: poetul şi publicistul Lazăr Lădariu, părintele paroh Gheorghe Şincan, prof. Mihai Monoranu. Manifestarea va avea loc astăzi, 2 iulie 2013, ora 17, la Casa memorială „Avram lancu", str. Avram lancu nr. 23, Târgu-Mureş. E vremea Bacalaureatului, sesiunea iunie • iulie 2013 Au început probele scrise Examenele scrise din cadrul Bacalaureatului 2013, sesiunea iunie-iulie, au început luni, 1 iulie, cu proba la Limba şi literatura română - proba E)a). Astăzi, 2 iulie, se desfăşoară proba la Limba şi literatura maternă - proba E)b), iar miercuri, 3 iulie, proba obligatorie a profilului - proba E)c). Examenul de Bacalaureat se încheie vineri, 5 iulie, cu proba la alegere a profilului şi specializării - proba E)d). Afişarea rezultatelor este programată în ziua de 8 iulie, până la ora 12, iar depunerea contestaţiilor se va face în aceeaşi zi, între orele 12-16. Contestaţiile se vor soluţiona în intervalul 9-11 iulie, urmând ca în 12 iulie să se afişeze rezultatele finale. Toleranţă zero faţă de orice act de corupţie şi faţă de orice tentative de fraudare Ministrul Educaţiei Naţionale, Remus Pricopie, a susţinut, duminică, 30 iunie, o videoconferinţă cu reprezentanţii inspectoratelor şcolare judeţene/ al municipiului Bucureşti, reprezentanţii celor 583 de centre de examinare şi celor 155 de centre de evaluare din cadrul examenului de Bacalaureat 2013. MEN a realizat, astfel, pentru prima oară, o transmisiune video şi online cu toţi actorii implicaţi în organizarea examenelor naţionale, la nivel de ţară. în acest fel, şi profesorii din centrele de examinare şi evaluare au putut adresa întrebări ministrului şi echipei ministeriale, în scris, în timp real. Ministrul Remus Pricopie a transmis celor prezenţi că principalul obiectiv este asigurarea bunei desfăşurări a probelor scrise la Bacalaureat, care au debutat ieri, 1 iulie. Ministrul a declarat toleranţă zero faţă de orice act de corupţie şi faţă de orice tentative de fraudare. Pentru comunicarea în timp real a situaţiilor care ies din litera legii, MEN a creat, pentru public, pe site-ul său, pe prima pagină, o secţiune specială Sesizează fapte de corupţie aici/ Publicul poate semnala orice suspiciune privind desfăşurarea examenului de Bacalaureat 2013 şi pe site-ul www.educatiepentruviitor.ro sau la Telverde valabil în fiecare judeţ. Numărul este 0800.801.100 şi poate fi apelat, gratuit, între orele 8- 21. Personalul implicat în organizarea sesiunilor examenului de Bacalaureat 2013 are obligaţia de a afişa, într-un loc vizibil, numărul şi adresele la care pot fi anunţate diversele situaţii. 188.251 de absolvenţi înscrişi la Bacalaureat Pentru sesiunea iunie-iulie, la nivel naţional, s-au înscris la Bacalaureat 188.251 de absolvenţi, iar la proba de Limba şi literatura română, 162.338 de absolvenţi. 7.762 sunt aşteptaţi la proba de Limba şi literatura maternă, 174.555 la proba obligatorie a profilului şi 165.373 la proba la alegere a profilului şi specializării. Diferenţele în ceea ce priveşte numărul de candidaţi provin din faptul că o parte dintre aceştia sunt absolvenţi ai seriilor anterioare care au susţinut şi promovat unele dintre probe, echivalându-şi ulterior notele pentru această sesiune. LETIŢIA BOTA Gazele livrate populaţiei, mai scumpe cu 8% începând de ieri, 1 iulie a.c., gazele livrate populaţiei s-au scumpit cu 8%, iar din octombrie cu încă 2%, potrivit Ordinului nr. 46/2013 privind aprobarea preţurilor pentru furnizarea reglementată a gazelor naturale. Preţul pentru consumatorii noncasnici s-a majorat cu numai 2%, conform GHEORGHE GIURGIU (Continuare în pag. a 3-a) £300 WB,b î MARI REDUCERI DE PREŢURI » în toată luna iulie, la unele articole de covoare din lână, de până la 30%, fabricate la INCOV - Alba Iulia, într-o combinaţie reuşită a tradiţiei şi calităţii. Doar la magazinul SAMIRA din Târgu-Mureş, str. Bartók Béla nr. 1-3, puteţi găsi covoare de 5 stele, la preţ de o stea. Nu rataţi promoţia lunii iulie! Program - luni-vineri: 8-20; sâmbătă: 9-17. Telefoane: 0265/26.92.95; 0740/18.76.03.