Cuvântul Liber, august 2013 (Anul 25, nr. 149-169)

2013-08-01 / nr. 149

r C MMMMMTMMMMMAM, PROFESIA... ineva întreba: „La baza alegerii profesiei stau prestigiul social sau aptitudinile?" Iată o întrebare la care, încă, nimeni nu poate da un răspuns cert. De fapt, alegerea profesiei depinde de foarte mulţi factori, explică unii psihologi. Depinde, fie de societatea în care trăieşti - când anumite profesii sunt cele mai căutate -, fie de vârsta (lipsa de experienţă a viitorilor... profesionişti), fie, dar nu la urmă, de aptitudinile reale ale celor aflaţi, la un moment dat, să lucreze într-un domeniu sau altul. Argumente? De cele mai multe ori, alegerea profesiei este făcută la vârsta absolvirii liceului, la o vârstă în care nu este definitivat Eul, în care tinerii îşi aleg modele de devenire sau li se impun trasee de devenire. In societatea comunistă, profesiile de avocat, medic, economist şi profesor au fost zeci de ani cultivate, ca reprezentând vârful piramidei devenirii, asigurându-le o poziţie socială şi favorurile sistemului. Apoi,într-o anumită perioadă, inginerii erau la „mare căutare". Sunt şi acum, în capitalismul românesc „original". Oamenii nu alegeau profesia, ci beneficiile asociate profesiei, profesia fiind asociată Puterii. Aşa cum, în vremuri de mult apuse, a fi ofiţer (mai ales, cu grade superioare) însemna a fi nu doar în fruntea societăţii, a Puterii, ci şi în atenţia femeilor. GHEORGHE GIURGIU (Continuare în pag. a 3-a) Reabilitarea Grădiniţei 16 Grădiniţa cu program prelungit nr. 16 din Târgu-Mureş intră în reabilitare! In luna septembrie vor începe lucrările, grădiniţa va fi reparată în totalitate, începând de la ţigle până la infrastructură, dar şi curtea de recreere a celor mici. „Dacă anul trecut se discuta de Grădiniţa numărul 16 ca o grădiniţă care nu va fi reabilitată niciodată, vreau să spun târgumureşeniior că am reuşit, împreună cu doamna director, alături de părinţi, să punem un pic de presiune pe cei din Consiliul Local şi să începem în luna septembrie reabilitarea în totalitate a grădiniţei. De ce spun luna septembrie? Pentru că urmează să mai avem o licitaţie, sperăm că n-o să fim opriţi, aşa cum se obişnuieşte la noi, la Primărie.", a precizat Claudiu Maior, consilier al primarului Târgu-Mureş. Şcoala generală nr. 4 îi va găzdui pe micuţi timp de câteva luni, aceasta fiind şi ea acum în reparaţii pentru ca activitatea copiilor să fie desfăşurată în condiţii bune. „Sperăm ca anul viitor toţi copilaşii de aici să aibă o (Continuare în pag. a 5-a) ' SECVENTA ) Au mâncat usturoi, dar gura nu le miroase! După ce a fost invitat la DNA (Direcţia Naţională Anticorupţie), Liviu Dragnea, preşedintele executiv al PSD, declara, senin, că a fost doar „o coincidenţă faptul că procurorii l-au chemat la un an de la desfăşurarea referendumului din 29 iulie 2012 pentru demiterea lui Traian Băsescu". Urmărit penal pentru complicitate la şantaj în „Dosarul Antena Tv", Dan Voiculescu, preşedintele fondator al PC, pus, lunea trecută, sub acuzare de procurorii DNA, declara - conform Machiavelli.ro - şi, el: „Nu am nicio treabă cu acest dosar, este o încercare de intimidare a presei!". Ciudat! Precum Dan Voiculescu şi Liviu Dragnea, declarau, la rândul şi la timpul lor, şi Adrian Năstase, Gigi Becali, Sorin Ovidiu Vântu. Toţi au mâncat usturoi, însă gura nu le miroase! LAZĂR LADARIU V_______________________________ Bibliota Jubileu aniversar, 20 de ani de prezenţă elveţiană, în lumea culturii, la Sighişoara Ziua de 1 august, Ziua Elveţiei, pentru sighişoreni coincide cu deschiderea Festivalului Internaţional de muzică şi artă vizuală a tinerilor artişti, ajuns la a XX-a ediţie „Academia Sighişoara, 1-14 august 2013". Studenţii Academiei muzicale de vară au sprijinul nemijlocit al celor 35-40 de artişti care vor prezenta publicului iubitor de artă creaţii muzicale, completate cu o serie de cursuri susţinute de muzicieni de valoare, concertişti, maeştri şi pedagogi ce predau în cadrul unor instituţii de învăţământ muzical găzduite de Primăria Sighişoara. Tineri veniţi din lumea muzicii, dornici de a-şi îmbogăţi cunoştinţele interpretative, dar şi iubitorii de fotografie vor avea cursuri de specialitate, în program fiind cuprinsă şi organizarea unei expoziţii de pictură la care vor subscrie prin VASILE LUCA (Continuare în pag. a 2-a) Ample manifestări consacrate însemnelor naţionale, la Casa Memorială „Avram lancu” Sub genericul „Deşteaptă-te, române,... sub mândrul tricolor", la Casa Memorială „Avram lancu" din Târgu-Mureş a avut loc o reuniune consacrată însemnelor naţionale ale României, o reuniune incluzând o sumedenie de activităţi cultural-patriotice şi un simpozion ştiinţific, în debutul cărora Drapelul Naţional a fost arborat pe catargul aflat lângă clădirea situată pe strada cu acelaşi nume, strada unde şi-a purtat paşii luptătorul paşoptist şi avocatul Avram Iancu, în timpul şederii sale la Târgu-Mureş. LIAVINŢELER (Continuare în pag. a 3-a) dictionos !