Cuvântul Liber, ianuarie 2014 (Anul 26, nr. 1-21)

2014-01-03 / nr. 1

^-----------------------------JEnrT4PMZIA.lL----------------------------. BUN VENIT, 2014! I A n spectacole grandioase, prin toate capitalele lumii, de la Washington la Moscova, de la Berlin la Atena, de la Beijing la Roma, de la Paris la Bucureşti, de la Madrid la Tokio, omenirea și-a luat rămas bun de la anul 2013, păşind în Noul An 2014, cu speranţe îndreptăţite şi cu urări de pace şi prosperitate. Ziua Sfântului Vasile cel Mare, care a urmat nopţii unice a trecerii pragului dintre ani, a fost sărbătorită, în rugăciune, ca de fiecare dată, în bisericile Neamului. Peste 600.000 de români poartă acest nume al unui mare trăitor creştin, care, în scurta-i viaţă, a ars pentru credinţă şi biserică, în slujba căreia şi-a pus întreaga existenţă. Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, Suveranul pontif Papa Benedict al XVI-lea, în mesajele de Anul Nou, care-i Ziua Mondială a Păcii, au folosit trecerea în Noul An pentru a chema credincioşii la bună înţelegere, la iubirea aproapelui, „uniţi să căutăm pacea!". în 92 de ţări ale lumii, sute de milioane de oameni au ascultat şi au privit, la televizor, la 1 ianuarie, celebrele valsuri şi marşuri ale compozitorilor Johann Strauss, tatăl şi fiul, Richard Strauss, din concertul tradiţional de Anul Nou al Filarmonicii din Viena, cu record de audienţă, cel mai mediatizat eveniment muzical din lume, cu locuri rezervate cu un an înainte, trase la sorţi, prin internet. Multe au fost evenimentele care au format şirul celor petrecute în ajunul şi în timpul trecerii pragului Noului An 2014. Un loc aparte l-a ocupat drama de la Volgograd, fostul Stalingrad, loc cu rezonanţă mondială, al crâncenelor rupte din iarna rusească 1942-1943, acolo unde s-au frânt 22 de divizii (cu 300.000 de oameni), încercuite, şi au pierit atâţia nemţi, români, unguri, sovietici, în timpul bătăliilor din cel de-Al Doilea Război Mondial. Acolo, la gara din Volgograd, apoi într-un autobuz plin de oameni, au avut loc cele două atentate teroriste, criminale, în urma cărora 34 de oameni nevinovaţi şi-au pierdut viaţa, alte zeci ajungând pe patul de spital cu răni grave. Preşedintele Vladimir Putin, declarat „Omul anului 2013", situat înaintea preşedintelui (Continuare în pag. a 3-a) LAZĂR LĂDARIU QoV'vM Secvenţa? Doar 7? Una din multele dorinţe ale românului, total dezamăgit de clasa politică din 1990 încoace, este şi schimbarea imaginii Parlamentului postdecembrist, căzut, de la un timp, nu doar în desuetitudine, ci într-un vizibil dezinteres faţă de soarta celui care, prin ştampila în cabina de vot, i-a ales pe deputaţi şi senatori, faţă de românul dezamăgit, mereu păcălit şi umilit. Pe aleşii neamului, în afară de privilegiile gras plătite, nici în trecutul an 2013 nu i-a interesat nimic, deşi, vorba lui Ion Cristoiu, „Parlamentul a fost urecheat, bocit şi biciuit de numeroase ori în istoria noastră modernă", deoarece, o spunea şi Nicolae Iorga, pentru cei aleşi şi ajunşi acolo, parlamentar „înseamnă o influenţă, nu o datoriei". Că aşa stau lucrurile în Camera Deputaţilor şi în Senatul României, în Parlamentul ales în luna decembrie 2012, o dovedesc faptele. După jurământul depus, LAZĂR LĂDARIU (Continuare în pag. a 3-a) Intervenţii medicale * record şi trei incendii în prima zi a anului Anul 2014 a debutat cu un număr record de intervenţii medicale în judeţul Mureş. Din seara zilei de 31 decembrie 2013 şi până în după-masa zilei de 1 ianuarie au avut loc 220 de intervenţii medicale, cu 5% mai multe faţă de anii precedenţi. Potrivit directorului Serviciului Judeţean de Ambulanţă, Ioan Ivanovici, media intervenţilor din ultimele 2 săptămâni a fost de 200 pe zi. Cele mai multe intervenţii sau datorat intoxicaţiilor cu alcool etilic, iar de la miezul nopţii de 1 ianuarie şi până la ora 3 dimineaţa a aceleiaşi zile 30% din intervenţii s-au înregistrat la adolescenţi. Tot în primele ore ale anului 2014 au fost înregistrate şi două incendii, cauza cea mai probabilă a acestora fiind utilizarea focului deschis pentru aprinderea artificiilor şi petardelor. Cele două incendii din noaptea de Revelion au avut loc la ghenele de funoi de pe străzile Cutezanţei şi Panseluţelor din Târgu-Mureş. în dimineaţa zilei de 1 ianuarie, pompierii din Reghin au intervenit la un incendiu în localitatea Suseni, unde a luat foc un depozit cu 140 de baloţi de fân şi lucernă, cauza incendiului nefiind cunoscută până în acest moment. (S.V.) ii REVELIONUL MUREŞENILOR SI AL TARGUMURESENILOR ■ 2014 y y y Centrul municipiului Târgu-Mureş şi Hotelul „President" au fost cele două puncte din centrul oraşului reşedinţă de judeţ, în vreme ce circa 3.500 de pensionari au petrecut de atracţie unde târgumureşenii şi-au petrectut Revelionul 2014. Mii de revelionul la Hotel „President", ambele organizate de către Primăria Târgu-Mureş, târgumureşeni, îndeosebi tineri, au fost prezenţi la cumpăna dintre ani, la fesivităţile (Detalii în pag. a 6-a) Artificii în centrul municipiului Târgu-Mureş Petrecerea pensionarilor la Hotel „President’