Cuvântul Liber, ianuarie 2014 (Anul 26, nr. 1-21)

2014-01-15 / nr. 9

„ACEŞTI NETREBNICI CARE NE CONDUC -Interviu cu Mihai Eminescu" se joacă în Aula Magna a Universităţii Creştine „Dimitrie Cantemir" Pe 15 ianuarie, de ziua lui Eminescu şi a Culturii Naţionale, Universitatea Creştină „Dimitrie Cantemir" organizează Manifestarea omagială „Mihai Eminescu şi Cultura Naţională". Vor participa: acad. Răzvan Theodorescu, actorii: Maia Morgenstern, Ion Dichiseanu şi Cezara Dafinescu, orchestra de coarde a Colegiului Naţional de Arte „Dinu Lipatti", precum şi trupa de teatru condusă de regizorul Mihai Lungeanu. Acesta, împreună cu tinerii actori: Claudia Drăgan, Raluca Grumăzescu, Cristi Dionisie şi Sebastian Vâlcea, vor prezenta, sub formă de teatru lectură, un fragment din piesa „ACEŞTI NETREBNICI CARE NE CONDUC - Interviu cu Mihai Eminescu", scrisă de Miron Manega. Montajul scenic, realizat,de regizorul Mihai Lungeanu, este preluat din programul primei ediţii a Seratelor „Eminescu Jurnalistul", organizată la Teatrul Mignon, pe data de 10 decembrie 2013, de Uniunea Ziariştilor Profesionişti din România (UZPR). DE ZIUA CULTURII NAŢIONALE, LA STATUIA LUI MIHAI EMINESCU... în organizarea Consiliului Judeţean Mureş şi a Inspectoratului Şcolar Judeţean Mureş, va avea loc miercuri, 15 ianuarie 2014, ora 18.00, sărbătorirea Zilei Naţionale a Culturii şi omagierea poetului M. Eminescu, la 164 de ani de la naşterea sa. Evenimentul,purtând genericul „La steaua...”, va avea loc la Statuia Poetului M. Eminescu din parcul Centrului Cultural „Eminescu" din Tg.-Mureş şi va debuta la ora 17.00 cu o slujbă de pomenire, care va avea loc la Biserica de Lemn „Sf. Arhanghel Mihail", locul unde, în iunie 1866, a poposit Poetul, în drumul său spre Blaj. Un drum de lumină va lega, simbolic, Biserica de Lemn de Statuia Poetului - cordon viu, cu lumânări aprinse, realizat de elevi ai instituţiilor de învăţământ din judeţul Mureş. Inspectoratul Şcolar Judeţean Mureş va oferi Placheta Eminescu de Ziua Culturii Naţionale, unor personalităţi ale judeţului Mureş, care susţin cu profesionalism şi implicare actul cultural autentic: d-lui dr. CORNELIU GROSU - prefect al judeţului Mureş; d-lui RĂZVAN DUCAN - scriitor; d-lui dr. SILVIU NEGRUŢIU - preot, Catedrala „înălţarea Domnului" Tg.-Mureş. Invităm locuitorii judeţului Mureş, oamenii de cultură, dascălii învăţământului mureşean şi pe toţi cei care doresc să afle cât de bogaţi în Eminescu suntem, la o sublimă „sală pe deal", pentru a celebra împreună un timp cultural ziditor, căruia trebuie să-i înmulţim lumina, valoarea şi virtutea contând pe supremaţia spiritului. Parteneri ai acestui eveniment cultural sunt: Biblioteca Judeţeană Mureş,Radio România Tg.-Mureş, Casa de cultură a studenţilor Tg.-Mureş. Inspector şcolar general, prof. ŞTEFAN SOMEŞAN Inspectoratul Şcolar Judeţean Mureş InVITAŢI cf» •Kv*« ţ»îţi «s# p r.R-affe — CUVÂNTUL MIERCURI, 15 IANUARIE 2014 frTeatru „Camera 701” - un spectacol de „neratat”, la Teatrul Naţional! Un spectacol foarte drăguţ, o infuzie de tinereţe nesperată, cum demult nu am văzut la secţia română, pe scena de la Sala mică a Teatrului Naţional, este „Camera 701", un text contemporan inedit de Elise Wilk, din cadrul proiectului „Teatru de risc", în regia lui Rareş Budileanu, tânăr actor care este o mare surpriză în această ipostază nouă, de regizor. Plin de culoare, cu o muzică de nota 10, cu un decor vesel, costume reuşite, coregrafie...de comedie, interpreţi buni, mai ales băieţii, dar mai ales, foarte original, fără să copieze pe nimeni, nici la stil nici la subiect, cu un program de sală asortat...în formă de cheie, spectacolul are ca subiect „patru poveşti de dragoste atipice, care au loc în aceeaşi cameră de hotel, în patru seri diferite, patru seri despre oameni obişnuiţi, în situaţii neobişnuite". Cu premiera programată recent, în preajma Sărbătorilor, văzut de mine abia săptămâna trecută, spectacolul are un text foarte bun care vorbeşte despre oamenii singuri din seara de Revelion, care vin să şi-o petreacă la hotel, pentru a nu sta acasă, unii devin...cupluri, dar şi despre singurătatea cuplurilor, singurătatea în doi, care e mai dureroasă decât cea de unul singur, în cazul primului cuplu de căsătoriţi care intră în camera de hotel 701 în...noaptea nunţii, mireasa (Georgiana Ghergu) fiind distrusă de faptul că abia acum mirele mărturiseşte că este bisexual (jocul lui Sebastian Marina surprinde prin deznodământul serii ...ratate, în ciuda rochiei frumoase a miresei). Toate poveştile se întâmplă în aceeaşi seară, de Revelion, dar în ani diferiţi. A doua persoană care intră în cameră este camerista jucată de Raisa Ane, pe care de data aceasta rolul de ...sinucigașă o prinde foarte bine, pricepută doar să facă „prosoape în formă de lebădă", părăsită de iubit chiar în noaptea dintre ani, înșelată cu propria soră, exact în cabana unde trebuia să-și petreacă ea Revelionul cu prietenul. Pregătită pe bune să se sinucidă, lăsând mesajul sinucigaş pe internet, este surprinsă de un ziarist care monitorizează sinuciderile, dar în acelaşi timp vrea să urmărească o vedetă de muzică pe care trebuie să o fotografieze în hotelul de vizavi, să o prindă în flagrant cu un alt bărbat decât soţul, în noaptea de Revelion, pentru o revistă în stil Cancan. Aici nu ştiu de ce alegerea a fost Andra şi Măruţă, cam neinspirată - cântăreaţa originară din Câmpia Turzii nefiind o divă comparabilă cu cea reală din text, oricare ar fi fost cea străină, dar mai ales, neavând nici o problemă cu...infidelitatea, în presa de gen. Dar Csaba Ciugulitu, un actor de mare valoare, exact aşa cum am scris, fiindu-i recomandat şi ales de regizorul Mihai Măniuţiu, care montează la Târgu-Mureş „Don Quijote", să interpreteze acest rol titular...dorit de orice actor, joacă perfect şi rolul ziaristului care urmăreşte vedeta, în stil paparazzi. El o convinge pe „sinucigaşă"....să nu se mai sinucidă, ea însă îl păcăleşte că va sta ea de pază în timp ce el adoarme, timp în care îi strică filmul din aparat şi el ratează momentul posibilului adulter, în schimb el îi spune că este însurat şi indisponibil în noaptea de revelion. A treia pereche care intră în aceeaşi cameră 701, cu un pat de un roşu aprins (scenografie foarte atractivă de Ioan Bocoş), este una de femei, dintre care una este lesbiană (din păcate, Anca Loghin are accente false şi nu convinge în personaj) şi cealaltă o angajată a acesteia, care nu-i răspunde la avansuri (plină de candoare, Claudia Ardelean). Ultimul „cuplu" este cel mai ...comic, un bărbat părăsit de nevastă, grăsuț şi complexat (personaj credibil jucat de Luchian Pantea), plăteşte un stripper să-l înveţe să danseze şi să se dezbrace în acelaşi stil, aici Ion Vântu este cel mai surprinzător, având un „fizic" cu care surprinde cu adevărat, nevalorificat până acum, ca şi talentul de dansator cu coregrafie excelentă a lui Attila Bordás, şi mai ales umorul de invidiat, deşi povestea se termină cam „în coadă de peşte", în sensul că, după numărul de un comic spectaculos al show-ului de striptease al unui bărbat în faţa altuia („nu prea sunt obişnuit să fac asta decât cu femei") nu se ştie dacă stripperul se mai întoarce dimineaţa, după celelalte petreceri la care este invitat. Dar, una peste alta, spectacolul este de neratat, iar cine a „riscat" în proiect de data aceasta a câştigat! Singurul element negativ care nu are legătură cu spectacolul, dar trebuie amintit, este atitudinea noului regizor tehnic, care nu ştie că, după spectacol,fotografiile sunt permise! Dar îi acordăm circumstanţe atenuante fiindcă este relativ nou angajat... IOANA FLOREA  Concert de anul Nou Conducerea Liceului Vocaţional de Artă vă invită cu respect la Concertul de Anul Nou al Orchestrei simfonice a liceului, dirijor Michael Schnadt (Germania), Remus Grama (Tg.-Mureş), în data de 25 ianuarie 2014, sâmbătă, orele 18, în Sala Mare a Palatului Culturii.