Cuvântul Liber, aprilie 2015 (Anul 27, nr. 62-82)

2015-04-01 / nr. 62

RREATORIAL----------------------------ARCA LUI HERMES: românia, Intre halep ŞI... ALEŞI! Conform Wikipedia, „Originea aromânilor este disputată, dar un punct de acord între toţi istoricii, etnologii, lingviştii şi filologii este că ei descind, ca şi dacoromânii, meglenoromânii şi istroromânii, din protoromâni". Regretata Matilda Caragiu Marioţeanu - reputat cercetător (sora marelui actor Toma Caragiu, înălţat la Domnul în timpul cutremurului din 4 martie 1977) - a formulat următoarea definiţie: «Aromânii sunt dintotdeauna sud-dunăreni. Ei sunt continuatorii populaţiilor sud-esteuropene romanizate (macedoneni, greci, traci, iliri) sau colonizate de romani», în timp ce T. J. Winnifrith nu şovăia să afirme că: «...dacă vrem să vorbim despre aromâni (vlahi), trebuie să începem cu Olimpia şi Filip al Macedoniei»". Dincolo de orice fel de dispute ştiinţifice, în mod cert, tânăra tenismenă de la malul Mării Negre, Simona Halep, înfăşurată în Tricolorul Patriei Române, este zeiţa armâncă din inimile noastre atât de dornice de mândrie şi lumină. Simona a învins-o duminică seara pe Cămilă Giorgi (Italia, locul 37 WTA), în două seturi (scor 6-4, 7-5) şi s-a calificat în optimile de finală ale turneului de la Miami. Ziare.com, face revista presei internaţionale şi aflăm că: „Italianca a făcut un meci bun, dar a comis multe greşeli. Simona a profitat de aceste cadouri şi a jucat bine" - Tennis World (SUA): „Românca a fost prea puternică pentru italiancă și atinge MARIANA CRISTESCU (Continuare în pag. a 3-a) W ^ V Bilanţ al preşedintelui lohannis după 100 de zile la Cotroceni „Ieri s-au împlinit 100 de zile de când sunt preşedintele României. Această perioadă este un prim pas către România pe care o construim împreună", a afirmat lohannis într-o postare pe Facebook. „Politica externă se face pentru cetăţeni şi în interesul cetăţenilor. La Paris i-am invitat pe investitorii francezi să vină în România cu încredere. în Germania am spus că românii care muncesc acolo sunt o pierdere pentru România şi un câştig pentru Germania. Vom construi o Românie în care cei plecaţi se vor întoarce acasă. (...) România susţine parcursul european al Republicii Moldova şi eforturile de reformă de la Chişinău", a precizat şeful statului în postarea sa. Preşedintele a subliniat că la toate întâlnirile cu liderii UE susţine intrarea României în spaţiul Schengen, argumentând aceasta prin faptul că nu accept „o Europă cu două viteze", iar ţara „are dreptul la prosperitate ca oricare alt stat al UE". în ceea ce priveşte acţiunile sale în politica internă, Iohannis menţionează discuţiile cu partidele politice şi relaţia cu Parlamentul. „Am cerut partidelor politice un calendar al sesiunii parlamentare în legătură cu trei mari priorităţi. Acestea sunt legea finanţării partidelor politice şi a campaniilor electorale, legea votului prin corespondenţă şi simplificarea procedurilor de ridicare a imunităţii parlamentare. (...) Numai o reformă profundă a clasei politice ne poate asigura că nu vom mai repeta niciodată trecutul, aşa cum îl descriu dosarele fostei Securităţi", a afirmat şeful statului. Totodată, preşedintele a evocat şi poziţia sa privind necesitatea recuperării banilor pierduţi de stat în urma actelor de corupţie, apreciind că acest lucru „este obligatoriu" şi că din aceşti bani se pot construi şcoli şi spitale. „Despărţirea de trecut înseamnă o investiţie în viitor, în ţara noastră se construieşte cel mai puternic laser din Europa. Laserul de la Măgurele II va contribui, printre altele, la tratarea unor boli incurabile şi la cercetări , care pot salva vieţile multor oameni. Când i-am vizitat pe copiii bolnavi de cancer de la Spitalul Fundeni am înţeles ce înseamnă cu adevărat să nu te dai bătut în faţa suferinţei", a mai spus Iohannis. AGERPRES De ce susţin românii că înainte de 1990 trăiau mai bine!? Din numeroasele sondaje făcute în ultimii ani, milioane de români susţin şi sunt convinşi că înainte de 1990 trăiau mai bine. Au în vedere preţurile mărfurilor, precum şi taxele şi impozitele percepute de stat. Comparaţia este şi mai reală în prezent, după 25 de ani trăiţi în aşa-zisul capitalism de tip românesc, în care majoritatea populaţiei o duce mai rău decât înainte de '89, dacă avem în vedere salariul şi ceea ce se poate cumpăra cu el, locurile de muncă şi locuinţele mai ales pentru tineri. „Statisticile seci spun că preţurile au crescut de vreo 4.000 de ori între 1989 şi 2014. Cu alte cuvinte, 1 leu de pe vremea comunismului valorează azi doar 40 de bani. Asta înseamnă, printre altele, că un salariu mediu din 1989 (3.000 de lei) echivalează azi cu 1.200 de lei (sau cu doar 75% din salariul mediu de acum, în România de atunci erau unele produse comparativ mai ieftine decât acum: ouăle, uleiul, zahărul, carnea de porc, electrocasnice şi electronice etc. însă erau şi produse cu mult mai ieftine, ca brânzeturile, laptele, pâinea, ţigările, benzina, serviciile, precum şi încălzirea centrală, transportul cu metroul, autobuzul şi trenul, chiar şi multe articole de îmbrăcăminte (mai ales pentru copii) şi de încălţăminte, să nu mai vorbim de legume şi fructe, care acum se importă, mai ales toamna şi iarna, în proporţie de 75-80%. Un muncitor care câștiga atunci în jur de 2.500 de IOAN HUSAR (Continuare în pag. a 3-a) COMENTARIU Propunerea lui Şertan Nicolae privind modificarea Codului de proceduri penale, amânaţi de senatorii jurişti Senatorii Comisiei juridice au decis marţi, cu majoritate de voturi, amânarea pentru următoarea şedinţă a proiectului de lege propus de social-democratul Şerban Nicolae pentru modificarea şi completarea Legii nr.135/2010 privind Codul de procedură penală. In esenţă, iniţiativa legislativă vizează controlul judiciar, unde se propune introducerea unoi durate aplicate în timp. în ceea ce priveşte propunerea de arestare preventivă, iniţiatorul consideră că aceasta este una singură, însă poate avea două forme de manifestare,în funcţie de locul de execuţie - arestul la domiciliu şi arestul sever. Senatorul PSD se mai referă între altele la condiţiile în care se dispune măsura arestului sever şi cea privind încătuşarea. Senatorul Şerban Nicolae, care şi-a susţinut propunerea legislativă în faţa colegilor, a afirmat că, deşi procedura legislativă nu îl obligă, deţine la solicitarea sa punctul de vedere al CSM. (AGERPRES) Bibls ru ean. ^ Secvenţa ^ Sondaj Dacă duminica viitoare ar avea loc alegeri parlamentare, un sondaj CSCI relevă că noul PNL (PNL+PDL) ar obţine 39% din voturile românilor, iar Alianţa PSD-UNPR-PC - 37%, încă e linişte şi-i aproape un echilibru politic în acest an preelectoral! LAZĂR LĂDARIU ,