Cuvântul Liber, noiembrie 2015 (Anul 27, nr. 213-232)

2015-11-03 / nr. 213

-----------------MNC MPIO MZ IA Iv--------------- Să ne cunoaştem înaintemergătorii CANCELIST ŞI PATRIOT ROMÂN Aici, pe aceste meleaguri transilvănene, leagăn al naşterii noastre, acolo, în sanctuarul dacic de la Sarmizegetusa Regia, aici, unde ni s-a plămădit neamul, au scris prime pagini de cronică şi de istorie naţională înaintemergătorii dăruiţi unei înalte idei. Printre ei, în acele începuturi modeste, dar necesare, de cronică, situându-se Ştibor al Transilvaniei, Mihail al comitelui Solomon de Nadeş, Nicolae de Luduş, încă prin secolul al 15-lea, apoi Emeric de Bogata, chiar Vlad Dracul (pe locuri sighişorene), Iancu de Hunedoara, voievod, guvernator al Ungariei, Petru şi Nicolae Ghereb din Reghin, toţi cu strânse legături cu domnii moldoveni şi munteni - Petru Rareş, Vasile Lupu, Mircea Ciobanu, Mihai Viteazul şi alţii. Aici, unde Petru Maior, Gheorghe Şincai, Avram Iancu, Constantin Romanu-Vivu, înaintaşi care au băut din izvoarele neamului, care şi-au lăsat urmele sfinţite pe acest pământ al Vechii Dacii, „obârşii cu acel adevăr strălucitor", cu acea voinţă călită a unităţii naţionale, au îmbrăţişat acel ideal al „întregirii generaţiei paşoptiste", pentru înfăptuirea unităţii naţionale, ca obiectiv prioritar, s-a aflat şi Alexandru Papiu Ilarian, alături de Avram Iancu, loan Oros, lacob Bologa, practicant la „Tabla Regească" din Târgu-Mureş. Cancelistul, viitorul istoric, „cel mai demn şi mai sincer urmaş al Şcolii Ardelene", aşa cum avea să-l caracterizeze George Bariţiu, alături de tovarăşii lui de luptă, Alexandru Papiu Ilarian a militat pentru acea „grăbire a sorocului". El şi cu alţi tineri „îşi câştigară meritele prin faptele patriotice şi naţionale, iar alţii prin martiriul lor drept la conservarea numelui lor pentru posteritate". Aici, pe Mureş, se afla şi Alexandru Papiu Ilarian, născut la Bezded, cu un bunic de la Râciu, care a urmat Gimnaziul Greco-Catolic din Târgu-Mureş, liceul la Blaj, avându-l profesor şi discipol pe Simion Bărnuţiu.Invaţă, apoi, la Liceul Piarist din Cluj, unde urmează şi studiile juridice. împreună cu N. Popeea scot revista „Ciorile" („Zorile pentru minte şi inimă"), urmărind cultivarea dragostei pentru limbă şi cultura naţională. Ajunge, în anul 1847, la „Tabla Regească" din Târgu-Mureş, avocat stagiar, pentru practica juridică. LAZĂR LĂDARIU (Continuare în pag. a 3-a) Intrăm în anul 2016 cu... Multe schimbări „de formă", nu, însă, şi una esenţială: f f f cea „de fond"! Aşadar, vom intra, în curând, în cel de-al 26-lea an de capitalism. Şi, totodată, cu cel de-al patrulea preşedinte, în persoana lui Klaus Iohannis, la „cârma" României. Mulţi cetăţeni se şi întreabă: „Va marca oare acesta, prin atitudine şi comportament, mult-aşteptata schimbarea a mentalităţii politicianului român"? înaintea unui posibil răspuns, o precizare: în cei 25 de ani de capitalism (fie el şi de... cumetrie!),în locul partidului unic - PCR - au apărut, ca ciupercile după ploaie, mai multe partide, ale căror denumiri, în timp, au suferit diverse schimbări. Nu le vom enumera, ele fiind îndeobşte cunoscute. Deci, o schimbare a avut loc: cea „de formă." Ce a rămas însă, în esenţă, neschimbat: mentalitatea. Potrivit unor comentatori şi analişti români independenţi, principala problemă a României de azi sunt mentalităţile majorităţii populaţiei şi, pe cale de consecinţă, a politicienilor „emanaţi." Or, apropo de ceea ce va face Iohannis, numai o schimbare, bruscă şi radicală, o revoluţie a mentalităţilor de la baza piramidei în sus va schimba ierarhia şi conducerea la vârf. Aşteptăm - consideră analiştii - degeaba de la falsele elite să genereze schimbări în bine. Nu o vor face pentru că le este foarte bine aşa, atâta vreme cât, după ce că le îmbogăţim, le mai şi votăm. Faptul GHEORGHE GIURGIU (Continuare în pag. a 3-a) ROMÂNIA. ÎN DOLIU NAŢIONAL Pentru zilele de sâmbătă, duminică şi luni (31 octombrie, 1 şi 2 noiembrie 2015), Guvernul a declarat, într-o şedinţă extraordinară, doliu naţional pe teritoriul României, în memoria victimelor incendiului ce a avut loc în data de 30 octombrie, la un club din Bucureşti. „în zilele de doliu naţional, toate instituţiile şi autorităţile publice centrale şi locale vor arbora drapelul României în bernă. Drapelul în bernă se arborează la sediile partidelor politice, sindicatelor, patronatelor, instituţiilor de învăţământ de orice grad, instituţiilor de cultură şi misiunilor diplomatice ale României. Alte locuri unde drapelul naţional va fi coborât în bernă sunt punctele pentru trecerea frontierei, aeroporturi, gări şi autogări, precum şi pe navele de orice fel şi pe ambarcaţiuni ce navighează sub pavilion românesc. Posturile de radio şi televiziune şi instituţiile de cultură îşi vor adapta programul în mod corespunzător", se arată în actul normativ. Reamintim că, vineri seara (30 octombrie), în jurul orei 23, în clubul Colectiv, situat pe strada Tăbăcarilor din Bucureşti, s-a produs un incendiu în timpul unui concert la care participau între 300 şi 500 de persoane. Violenţa incendiului, panica, lipsa mijloacelor de stingere, spaţiul insuficient de evacuare (o singură uşă!) au provocat o mare tragedie: 27 de persoane decedate pe loc şi aproape 200 rănite grav. Ministerul de Interne a declanşat imediat planul roşu, instituit în cazul unui număr mare de victime, care presupune mobilizarea la faţa locului de echipaje şi echipaje suplimentare speciale pentru intervenţie la dezastre sau accidente colective. Din păcate, numărul persoanelor decedate a urcat la 30, iar dintre răniţi, aproape o sută se află în stare critică, din cauza arsurilor externe şi interne, a intoxicaţiilor şi a altor răni. Parchetul General a început urmărirea penală in rem, pentru fapta de ucidere din culpă, principala ipoteză de lucru ar fi incendiul. Anchetatorii urmează să stabilească cine se face vinovat pentru această tragedie. (L.P.) Udrea şi... valurile! Fostul ministru, deputata Elena Udrea, vrăbiuţa de la Goden Blitz, din nou face valuri! „Nimeni în ţara asta nu putea să o salveze în Parlament pe Udrea, decât PSD!" - susţine Teodor Atanasiu, prim-vicepreşedinte al PNL. Despre votul împotrivă, în cazul Udrea, în Camera Deputaţilor, privind ridicarea imunităţii, pentru a fi arestată preventiv, copreşedintele ALDE, Călin Popescu Tăriceanu, afirma că „nu are ce să le reproşeze deputaţilor, chiar dacă au votat împotriva încuviinţării arestării preventive a ei." Deputata Raluca Ţurcanu, vicepreşedintele PNL, declară că fostul preşedinte al României - Traian Băsescu - şi fostul ministru Elena Udrea „fac jocurile PSD-ului şi ale alianţei cu Gabriel Oprea!". Preşedintele PSD, Liviu Dragnea, consideră ceva care pare a fi împotriva logicii simple, anume că votul din Parlament „a fost, de fapt, o acţiune organizată de PNL, pentru a respinge cererile Justiţiei S70  !■ KAZAR LĂDARIU Biblioteca Jude MUREȘ *■ " ' *---------------------' Breaking news: ÎNCĂ MAI SUNTEM OAMENI! O mare de oameni s-a adunat, duminică seara, după un marş tăcut, cu flori şi lumânări, în faţa clubului în care flăcările au distrus câteva sute de vieţi, mulţimea oferind imaginea completă a neputinţei faţă de halul în care am ajuns după ce, de aproape trei decenii, tolerăm nesimţirea, incompetenţa, inconştienţa, sfidarea legii (bună, proastă, cum o fi), nepăsarea, dispreţul, bătaia de joc, mârlănia, hămeseala după câştigul imediat sau doar prostia cu ştaif, explicate, păgubos, prin „balcanismul" nostru cel fără de leac. Televiziunile s-au aruncat cu nesaţ asupra subiectului, pe principiul: cu cât mai macabru, cu atât mai mănos şi de audienţă aducător. Acum câteva luni, toată lumea era expertă în materie de viol, realizatorii, invitaţii şi toţi băgătorii de seamă şi-au pus în piept fundiţe albe, ca să conştientizăm, nu-i aşa, stimaţi telespectatori, gravitatea acestor fapte, pentru ca ele să nu se mai întâmple niciodată. După o .. „ _ _ , ILEANA SANDU (Continuare in pag. a 5-a) tear.)