Cuvântul Liber, ianuarie 2016 (Anul 28, nr. 1-20)

2016-01-05 / nr. 1

UVÂNT MARȚI, 5 IANUARIE 2016 Colţul spiritual " Cel mai bogat om din cimitir într-o poveste veche se spune că erau doi fraţi, unul sărac, altul bogat şi zgârcit. Săracul se duse la fratele său înstărit ca să lucreze şi să capete un ban. Acesta îl primi să-i slujească în casă şi la masă, punându-l la munci grele. Vătaful avea voie să se poarte urât cu fratele cel sărac. După un timp, săracul nu mai suportă tratamentul de la casa fratelui său şi plecă în lume. După multă umblare găsi o comoară ascunsă de nişte hoţi şi astfel deveni mai bogat decât fratele său. Acesta, aflând secretul îmbogăţirii fratelui său, porni şi el în căutarea unei comori, dar hoţii îl prinseră şi îl omorâră. Sărmani bogaţi muritori! O, de-aţi fi cunoscut cuvintele înţeleptului Solomon, care zice: „Cine iubeşte argintul, nu se satură niciodată de argint, şi cine iubeşte bogăţia multă, nu trage folos din ea. Şi aceasta este o deşertăciune!" Amândoi bogaţii au plecat din lume cu mâinile goale. Să ne gândim la cât de trecătoare sunt lucrurile pământeşti! Tot ce dobândim în viaţa noastră are valoare momentană, dar pentru veşnicie nu are nicio valoare. Singurul lucru, pe care putem să-l luăm cu noi, sunt păcatele noastre, dacă nu au fost iertate. Fericit este cel care a fost iertat prin credinţa în Mântuitorul Hristos! El deţine adevăratele bogăţii în cer, „unde hoţii nu le sapă şi nu le fură". Părintele GHEORGHE ŞINCAN, paroh la Târgu-Mureş, din volumul „POARTA RAIULUI - ofertă nelimitată”, apărut la Editura „Vatra Veche”, 2016. Cartea se găsește la Catedrala Mare. V___________________________________/ 5 IANUARIE 2016 /-------- -------\ Zile trecute: 5 Zile rămase: 360 Soarele răsare la: 8.08 Soarele apune la: 16.35 | Ortodox: Sf. Mc. Teotempt şi Sf. Mc. Teona Greco-catolc: Sf. Mc. Teopempt şi Teona I şi Cuv. Sincitichia | Romano-catolc: | Sf Telesfor şi Sf. Emiliana Zodia: Capricorn (21 decembrie - 19 ianuarie) | Filă de calendar 2005 - A fost descoperită planeta pitică Eris. 1961 - La București este inaugurat Teatrul de Comedie. 1909 - Se naște Principesa Ileana a României. 1878 - S-a născut Emil Gîrleanu, scriitor român. 1859 - La Iași, Adunarea Electivă a Moldovei, alege în unanimitate ca Domn pe colonelul Alexandru Ioan Cuza. 1716 - în Ţara Românească, este numit Domn Nicolae Mavrocordat, primul domn fanariot al Ţării Româneşti. 1589 - A decedat Caterina de Medici, regină a Franţei. 1568 - A decedat Nicolaus Olahus, umanist, istoric şi arhiepiscop român. Cugetarea zilei: „Niciodată nu ne aflăm mai departe de ţelul dorinţelor noastre decât atunci când ne închipuim că l-am atins. " (Johann Wolfgang Goethe) Berbec. Se pare că nu aveţi nici un moment de relaxare, dar imaginaţia şi ingeniozitatea vă ajută să duceţi totul la bun sfârşit. Taur. Aveţi şanse de reuşită în tot ce faceţi azi. Este un moment excelent pentru a susţine examene, lucrări artistice şi proiecte. Gemeni. Sunteţi hotărât să începeţi o afacere, dar nu prea vă ajung banii. Dacă reuşiţi să vă puneţi la lucru inventivitatea, puteţi face rost de ei. Rac. Zi favorabilă pentru planuri de viitor. Relaţiile cu prietenii şi cu partenerul de viaţa sunt excelente. Nu vă pripiţi în luarea deciziilor importante! Leu, în prima parte a zilei sunteţi cam visător şi aveţi tendinţa să neglijaţi problemele importante pe care le aveţi de rezolvat. Fecioară. Talentul dumneavoastră creativ este apreciat în societate. Ar fi bine să îl folosiţi pentru rezolvarea problemelor profesionale şi în afaceri. Balanţă. Nu sunteţi prea comunicativ şi ar fi bine să amânaţi întâlnirile de afaceri. Dedicaţi-vă unor activităţi relaxante! Scorpion. Aveţi succes în toate activităţile legate de cămin, dar şi în societate. Puteţi să vă faceţi planuri de viitor. Evitaţi speculaţiile de orice fel. Săgetător. Puterea creativă de care dispuneţi vă îndeamnă să începeţi o activitate nouă. Aveţi toate şansele de reuşită pe plan intelectual şi sentimental. Capricorn, în prima parte a zilei, sunteţi mai sensibil decât de obicei, iar relaţiile cu anturajul ar putea fi uşor tensionate. Fiţi prudent! Vărsător. Simţiţi nevoia să schimbaţi ceva în viaţa dumneavoastră, în special pe plan sentimental. Vă sfătuim să nu fiţi prea îndrăzneţ. Peşti. Vă agitaţi cam mult, dar reuşiţi să vă păstraţi optimistul şi încrederea în forţele proprii. Vă sfătuim să nu neglijaţi problemele celor apropiaţi. HOROSCOPV___________________________________________________/ PUNŢILE DE LUMINĂ Am fost prezent la toate ediţiile „punţilor de lumină" şi de fiecare dată îmi spuneam că ultima era cea mai bună. Cu aceeaşi impresie rămân şi acum, după cea de a X-a ediţie jubiliară încheiată de curând, un adevărat regal al manifestărilor cultural-artistice prezentate selectului şi autorizatului auditoriu, căruia i-a fost ţinută emoţia trează până la sfârşit. Este meritul incontestabil al doamnei Mariana Cristescu de a fi adunat fiecare „punct de lumină" (autori ai cărţilor lansate în acest an, zugrăvitorilor de icoane, talentaţilor interpreţi de colinde) într-un mănunchi puternic, din care a făcut adevărate şi trainice „punţi de lumină" între toţi participanţii la actul de cultură. Aşa se face că toată lumea s-a simţit despovărată de trac, de emoţia cuvântului ce trebuia rostit, de inhibiţie, totul devenind cald, firesc, rostit din inimă, ca între prieteni adevăraţi. Până la urmă acesta este unul dintre scopurile ce trebuiau atinse de „punţile de lumină", adică să creeze emoţia şi apropierea necesară pentru a se putea recepta actul de cultură la care am fost părtaşi. Incontestabil că personalităţile invitate de doamna Mariana Cristescu au onorat şi au dat greutatea necesară manifestării atât prin ţinuta discursului rostit, cât şi prin noutăţile transmise, dar acelaşi lucru l-au făcut cu brio şi conjudeţenii noştri care s-au remarcat astfel în faţa domniilor lor. Fiind la sfârşit de an activitatea s-a vrut a fi şi un bilanţ al eforturilor tuturor participanţilor la buna reuşită a celor două activităţi ale „punţilor de lumină" în 2015, ştiuţi sau mai puţin cunoscuţi, care au contribuit fiecare la succesul acestor manifestări de referinţă pentru cultura mureşeană. Şi au mai făcut ceva aceste manifestări atât de importante pentru noi, ne-au adunat pentru a ne cunoaşte, ne-au unit pentru a susţine împreună un efort cultural, ne-au emoţionat şi ne-au dat speranţa că „punţile de lumină" sunt de-acum un reper cultural extrem de important nu numai pentru judeţul Mureş, iar a participa efectiv la ele este deja o onoare dar şi o responsabilitate pe care ţi-o asumi. Numărul tot mai mare de participanţi direcţi la acţiunile „punţilor de lumină", valoarea invitaţilor străini judeţului nostru, dar şi a persoanelor din asistenţă, este barometrul care indică interesul, aprecierea, dar şi importanţa de care se bucură de-acum această manifestare culturală atât de bine „dirijată" de doamna Mariana Cristescu, căreia i se cuvin toate laudele şi aprecierile noastre sincere. Merită efortul pentru că urma care rămâne este puternică, neputând fi ştearsă de vântul uitării, pentru că această urmă va lăsa urme în inima şi conştiinţa fiecăruia dintre noi, dar şi urme de fior şi emoţie care să ne înalţe sufletul măcar şi pentru o zi în acest pustiu de ură, minciună, laşitate, nemernicie, care ne înconjoară şi care parcă se lăţeşte mereu. MIRCEA DORIN ISTRATE, preşedintele „Ligii Scriitorilor Români” filiala Mureş A ales tabloul fiului Un mare bogătaş a murit şi fiindcă nu avea urmaşi, căci singurul copil murise, cu mulţi ani înainte, şi fiindcă nu s-a găsit niciun testament, mobila, tablourile şi o seamă de lucruri casnice au fost puse la licitaţie. în ziua respectivă, s-au adunat mulţi şi fiecare a pus ochii pe ceva şi a licitat. O bătrânică, cu o îmbrăcăminte puţin curioasă a venit şi ea. S-a uitat şi a văzut pus mai la o parte un portret al fiului, şi l-a primit pe o sumă mică, căci nimeni n-a licitat pentru el. Ea a explicat că a fost ani de zile guvernanta băiatului şi a iubit mult copilul acela. Când s-a dus acasă, a căutat să cureţe tabloul şi mare i-a fost uimirea când a găsit în spatele portretului, sub carton, testamentul bogătaşului. în testament se spunea că toată averea să fie a aceluia care va preţui portretul fiului său. AUREL VÂGA e picuri de înţelepciune) . Religie si... stiintă “ 9 9 9 „TIMPUL TRECE REPEDE, este scump. A trecut o clipă, au trecut două. Ai FĂCUT PAŞI SPRE MORMÂNT. Cu timpul care a trecut NU te mai întâlneşti. Folosiţi timpul în folosul sufletului vostru, pentru viaţa de dincolo, nu-l pierdeţi cu lucruri care NU ajută sufletul. NUVĂIROSIŢI VIAŢA. Ea ne este dată spre desăvârşirea sufletului pentru veşnicie. Şi chiar cele necesare pentru trup, ori de mâncaţi, ori de beţi, în Domnul să le faceţi, după cuvântul Sf. Apostol Pavel". *** „Celui cu adevărat mare nu-i este greu să se smerească în faţa oricui. Celui cu adevărat curat nu-i este greu să spele pe oricine. Celui cu adevărat sfânt nu-i este greu a face totul în tăcere şi cu cea mai discretă duioşie. Cel cu adevărat iubitor va face întotdeauna totul cu plăcere, cu bucurie, cu blândeţe, cu prietenie. Cei cu adevărat înţelept va păstra esenţa adevărului tuturor lucrurilor. Celui ce înţelege nu trebuie nici să-i faci mult, nici să-i arăţi mult, nici să-i vorbeşti mult". „OMULE! Ai nevoie de forţa aceea care a creat întregul univers, care îl susţine, făcându-le să vibreze în armonie cu forţa care la făcut pe Dumnezeu să-şi trimită Fiul în lume pentru mântuirea omului. Forţa prin care un biet păcătos poate deveni sfânt într-o clipă. Forţa care sfinţeşte, vindecă, învie un suflet, făcându-l asemenea Lui Dumnezeu... Ştii tu omule ce-i această forţă despre care îţi vorbesc? IUBIREA! A iubi cu iubirea lui Dumnezeu înseamnă a acoperi căderea fratelui tău, a suferi împreună cu el, a câştiga inima lui prin dragoste şi făgăduinţă, înseamnă a dărui ceva din sufletul tău aproapelui". Părintele SÂRBU CONSTANTIN (1905-1975), unul din marii preoţi martiri ce au mărturisit credinţa ortodoxă în vremea prigoanei comuniste. Părintele martir Gheorghe Calciu, colocatar în celulă cu părintele Constantin spunea: „Se mişca încet, hieratic, cu vocea lui mică şi domoală, asemenea unui sfânt părinte din secolul patristic, şi când eram alături de el inima mea era în sărbătoare". S-a născut lângă Galaţi dintr-o familie săracă dar foarte credincioasă. Urmând firul unei vieţi grele studiază Teologia, atât în Seminarul Teologic din Bucureşti cât şi la Facultatea de Teologie din acelaşi oraş. Alături de părintele Toma Chiricuţă va petrece mulţi ani şi va dobândi foarte multă preoţie şi teologie. Este ctitorul Bisericii Sf. împăraţi Constantin şi Elena Vergului din Bucureşti. în anul 1954 este arestat şi condamnat la opt ani şi trei luni pentru „uneltire contra ordinii sociale", pătimind în închisorile din Jilava, Dej, Poarta Albă, Salcia, Gherla şi Aiud. în 1964, odată cu eliberarea generală a celor închişi, vine în Bucureşti şi cu mari greutăţi obţine aprobarea de a sluji la Biserica de pe strada Sapienţiei. A fost urmărit şi tracasat de ultracomunişti tot timpul, ceea ce a făcut ca în anul 1974, în zi de duminică, după ce a slujit ultima Sf. Liturghie, se duce la Domnul după o viaţă zbuciumată dar demnă, asemenea preoţilor martiri, adevăraţi slujitori ai Domnului. Autor de citate: „Esenţa creştinismului: a te dărui şi a dărui neîncetat altora lumină, pace şi bucurie". - „Să nu fim indiferenţi, căci indiferenţa ucide". - „Cine se măsoară cu Dumnezeu,acela îşi va găsi întotdeauna măsura smereniei sale". - „în înţelepciune este totdeauna îndrăzneală, dar în îndrăzneală nu întotdeauna este înţelepciune". - „Oricât de mare îţi pare fericirea pe care ai putea s-o cumperi prin vânzarea binefăcătorului tău, nu o dori". - „Iuda a plecat singur, dar s-a întors cu o gloată, căci URA reuşeşte să-i strângă pe oameni mult mai grabnic decât dragostea, dar reuşeşte să-i păstreze mult mai puţin". „1001 CUGETĂRI” Preot ortodox român ILIE BUCUR SARMASANUL.