Cuvântul Liber, ianuarie 2018 (Anul 30, nr. 1-19)

2018-01-06 / nr. 3

CUVÂNTUL SÂMBĂTĂ, 6 IANUARIE 2018 Verba volant, computerul rămâne în anii dinaintea erei internetului mergeai la poştă, cereai timbre, trimiteai o scrisoare care, mai devreme sau mai târziu, ajungea la destinaţie. Dacă voiai să trimiţi bani, completai un formular cu destinatarul, expeditorul, suma trimisă şi semnat. Şi banii ajungeau în superba eră actuală, când numărul funcţionarilor a scăzut simţitor, computerul este atotputernica, suverana entitate ce ne coordonează mişcările, motivaţiile, dorinţele. Nici nu trebuie să gândeşti. Nici să cunoşti ortografia. Nici măcar să citeşti. Expeditorul îţi şopteşte adresa unde doreşte să ajungă banii, iar funcţionarul scrie ce aude sau ce crede că a auzit cu micul lui craniu. Mi s-a întâmplat şi mie să fac imensa eroare de a trimite nişte bani la o editură clujeană, de la Oficiul Poştal din Aleea Carpaţi. Eu am spus strada Ploieşti, iar funcţionara a auzit Plopilor. Şi astfel a început calvarul, căci directorul editurii, cunoscândumă, a dat „undă verde" tipăririi cărţilor, ba mai mult, mi le-a şi trimis, dar banii ioc, nu se ştia unde sunt. Am sunat la Direcţiune şi, în fiecare zi, mi s-a spus că „banii ajung mâine". Ei, bine, dacă spui în fiecare zi „mâine", din aproape în aproape, ajungi la infinit, iar pe factură scrie: „Reclamaţii se primesc în termen de 6 luni de la data prezentării trimiterii". Ca să aibă acoperire, faimoasa instituţie (adică Poşta) a pus-o pe salariata reclamată (nici nu ştiu cum o cheamă) să dea o declaraţie, ce sacrilegiu! Căci, de data asta domnul computer a rămas de izbelişte şi ea a fost nevoită să scrie (se ştie şi acolo că „verba volant, scripta manent"). Dar ce să vezi? Salariata, indignată, a făcut rost şi de un martor care a susţinut că expeditorul (adică eu) a dictat altă adresă. Acum,când sunt ciupiţi şi magistraţii, care, la drept vorbind, nu sunt cu toţii nişte îngeri, ar trebui să fie luaţi la rost martorii mincinoşi. Căci acea colegă care era foarte ocupată şi lucra pe alt rând cu clienţii ei, s-a uitat exact la mine şi a reţinut ceea ce am spus, şi nu am spus bine. Căci, cei care apelează la serviciile domniilor lor, pot fi cretini, senili, demenţi, sclerozaţi, dacă au cărţi apărute ce contează, ei nu se ridică la exigenţele computerizate ale unor funcţionari iresponsabili. Căci salariul vine, oricum. Şi se lucrează în echipă. Dar ce echipă! Ei se apără... Azi ţie, mâine mie. Mai mult, ştiu să fie şi agresivi. Să intervină la familia reclamantului, să le spună că ai făcut o nelegiuire, că ei sunt perfecţi, mai mult ca perfecţii computerului care el, săracul, nu greşeşte... Când la Oficiul numărul 1 am făcut gata să expediez o carte la revista „România literară" şi pe factură a apărut „România liberă", când am cerut să mi se dea o altă factură, o colegă din echipă a sărit la mine ca o tigroaică, pentru a-şi apăra colega, o biată începătoare care avea vreo 45 de ani. în definitiv, cartea putea ajunge oriunde, cuvântul „literatură" a intrat în desuetudine. MARTHA IZSÁK O nouă profesie în România - poliţist de penitenciare! In scopul respectării drepturilor persoanelor private de libertate şi asigurării unui climat de lucru eficient pentru personalul din penitenciare, Ministerul Justiţiei (MJ) intenţionează să modifice şi să completeze Legea nr. 293/2004 privind statutul funcţionarilor publici cu statut special din Administraţia Naţională a Penitenciarelor (ANP), sens în care a lansat în dezbatere publică un proiect de lege. „Forma actuală a proiectului de act normativ s-a concretizat în urma mai multor întâlniri între reprezentanţii MJ, ANP şi organizaţiilor sindicale din sistemul administraţiei penitenciare. Modificările au fost propuse în contextul punerii în aplicare a decizieipilot pronunţată de Curtea Europeană a Drepturilor Omului (CEDO) în cazul României privind condiţiile din penitenciare. Printre schimbările preconizate, se află schimbarea denumirii de funcţionar public cu statut special din sistemul administraţiei penitenciare cu cea de poliţist de penitenciare - denumire de natură să ofere funcţionarilor de penitenciare identitate ca ocupaţie şi categorie profesională, similar celorlalte instituţii din structura de apărare, ordine publică şi securitate naţională; instituirea mandatelor pe perioadă limitată (4 ani) pentru funcţiile de conducere din sistemul administraţiei penitenciare pentru a asigura un act de management mai eficient, printr-o mai mare responsabilizare a persoanelor care deţin aceste funcţii, pentru a încuraja pregătirea profesională a persoanelor care aspiră la o astfel de funcţie, deschizând accesul şi altor persoane din cadrul sistemului la ocuparea acestor funcţii, stimulând astfel competiţia şi asigurând o bază de selecţie obiectivă; reglementarea de o manieră clară a modalităţilor de ocupare a funcţiilor de execuţie şi de conducere vacante din sistemul administraţiei penitenciare; instituirea ghidului carierei poliţiştilor de penitenciare care va detalia condiţiile privind evoluţia în carieră a poliţiştilor de penitenciare, prevederi destinate a înlătura lacune de reglementare sau interpretări contradictorii ale legii în forma actuală", precizează MJ, într-un comunicat de presă. (L.P.) Iniţiatorii panourilor antivaccin riscă amenzi de până la 25.000 de lei! Ca urmare a apariţiei unor panouri publicitare împotriva vaccinării populaţiei, sesizată de dr. Raed Arafat, ministrul Sănătăţii, prof. dr. Florian Bodog, a solicitat direcţiilor de sănătate publică să controleze, începând cu data de 4 ianuarie a.c., toate panourile publicitare care promovează campaniile de informare pe teme de sănătate publică. „în unele localităţi au fost postate, la sfârşitul anului trecut, panouri publicitare împotriva vaccinării. Am solicitat inspectorilor sanitari să verifice şi să sancţioneze, în conformitate cu competenţele lor, promotorii tuturor campaniilor publicitare care vizează sănătatea publică şi care nu au avizul Ministerului Sănătăţii, aşa cum prevede legea. în opinia mea, panourile publicitare antivaccinare reprezintă un atentat la sănătatea copiilor noştri. Epidemia de rujeolă trebuie să fie un semnal de alarmă pentru toată lumea: medici, autorităţi şi părinţi. încă o dată, fac un apel la raţiune şi responsabilitate. Lipsa vaccinării duce la forme grave ale bolii şi chiar la decesul copiilor. Dacă nu facem ceva să creştem acoperirea vaccinală, vom avea mult de suferit. Şi rujeola e cea mai blândă dintre bolile care pot afecta sănătatea copiilor nevaccinaţi", a declarat ministrul Sănătăţii. Ministerul Sănătăţii atrage atenţia că, în conformitate cu art. 44 din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, campaniile de informare, educare şi comunicare cu privire la teme care privesc sănătatea publică trebuie să fie avizate de acest minister şi că „nerespectarea dispoziţiilor legale în vigoare privind avizarea publicităţii produselor, precum şi a campaniilor de informare, educare şi comunicare cu privire la teme care privesc sănătatea publică reprezintă contravenţie şi se sancţionează cu amenzi cuprinse între 10.000 lei şi 25.000 lei, conform HG nr. 857/2011 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor la normele din domeniul sănătăţii publice". Daca pleacă din ţară mai mult de 6 luni, românii trebuie sa anunţe Fiscul! De la 1 ianuarie 2018, românii care intenţionează să plece din ţară pentru o perioadă mai mare de şase luni riscă să fie amendaţi dacă nu notifică Fiscul în prealabil, prin completarea şi depunerea unui chestionar de rezidenţă fiscală. Obligaţia este prevăzută de Codul fiscal şi este detaliată de Ordinul Ministerului Finanţelor nr. 1.099/2016. Potrivit Ordonanţei Guvernului nr. 30/2017, începând cu prima zi a acestui an, neîndeplinirea acestei obligaţii atrage după sine amenzi cuprinse între 50 şi 100 de lei. Au obligaţia să depună chestionar pentru stabilirea rezidenţei fiscale, atât persoanele care pleacă din România pentru o perioadă de peste şase luni, cât şi cele a căror plecare în mai multe perioade însumează şase luni, într-un interval de 12 luni consecutive. Obligaţia vizează orice persoană fizică ce stă în România şi pleacă mai mult de şase luni din ţară, indiferent de motiv (muncă, studii, vacanţe ş.a.), excepţie făcând doar persoanele care lucrează în străinătate ca funcţionari sau angajaţi ai statului român. Chestionarul pentru stabilirea rezidenţei fiscale trebuie completat cu 30 de zile înainte de plecarea din ţară, în două exemplare, unul trebuind să fie transmis prin poştă, cu confirmare de primire, sau depus la registratura unităţii fiscale din raza de domiciliu, în timp ce un exemplar se păstrează. Totodată, chestionarul poate fi transmis şi electronic. Măsura a fost luată pentru ca autorităţile să decidă dacă persoana în cauză trebuie scoasă sau menţinută în continuare în evidenţele fiscale române. Grupaj de LUCREŢIA POP INSPECTORATUL DE POLIŢIE JUDEŢEAN MUREŞ BILANŢUL MINIVACANŢEI DE REVELION n * 380 de patrule de poliţie, peste 270 de intervenţii la evenimente, peste 200 de sancţiuni contravenţionale, o singură concluzie: se continuă trendul de creştere a siguranţei comunităţii, din ultimii ani, pe fondul descreşterii volumului criminalităţii, în perioada 30 decembrie 2017-2 ianuarie 2018, poliţiştii din Mureş au acţionat zilnic pentru asigurarea climatului de ordine şi siguranţă publică. Structurile de poliţie au intervenit la 275 de evenimente, dintre care cele mai multe sesizate prin SNUAU 112. Au fost sesizate 71 de infracţiuni, dintre care 11 au fost constatate în flagrant delict. Se continuă astfel trendul de creştere a siguranţei comunităţii din ultimii ani, volumul criminalităţii fiind în descreştere. Pentru neregulile constatate, au fost aplicate 181 de sancţiuni contravenţionale, a căror valoare totală depăşeşte 72.000 de lei. Siguranţa rutieră şi salvarea de vieţi sunt, de asemenea, priorităţi ale Poliţiei Române, context în care poliţiştii rutieri acţionează permanent pentru prevenirea accidentelor de circulaţie, principalul scop fiind diminuarea riscului rutier. Astfel, pentru abaterile rutiere constatate, au fost aplicate aproape 100 de sancţiuni contravenţionale la O.U.G. nr. 195/2002, privind circulaţia pe drumurile publice. De asemenea, au fost reţinute 23 de permise de conducere şi au fost retrase 8 certificate de înmatriculare. COMPARTIMENTUL INFORMARE ŞI RELAŢII PUBLICE