Cuvântul Liber, iunie 2018 (Anul 30, nr. 102-122)

2018-06-01 / nr. 102

Prezumţia de nevinovăţie, alt prilej de ipocrizie... (Urmare din pag. 1) emisiei de gaze cu efect de seră generate de carburanţi şi de alte forme de energie provenind din surse nebiologice, încă din aprilie 2017, România (dar şi Austria, Belgia, Cehia, Cipru, Finlanda, Grecia, Letonia, Marea Britanie şi Spania) trebuia să transpună în legislaţia naţională aceste norme, ceea ce nu s-a întâmplat până în zilele noastre, procesul la Curtea UE fiind iminent, cu obligarea la sancţiuni pecuniare usturătoare. Alt exemplu: până la 26 iunie 2017, România, Bulgaria, Cipru, Grecia, Luxemburg, Malta, Polonia şi Olanda aveau termen să transpună în legile lor Directiva privind prevenirea spălării banilor şi a finanţării terorismului, Comisia Europeană informându-le,în luna decembrie a aceluiaşi an, că „în cazul în care aceste state membre nu îşi aliniază legislaţia naţională la legislaţia UE în termen de două luni, Comisia poate decide să înainteze cazurile Curţii de Justiţie". Ceea ce, din nou, nu s-a întâmplat în cazul României, deşi a trecut aproape o jumătate de an de la avertismentul UE. Prin urmare, şi în această pricină, procesul bate la uşa Curţii de Justiţie a Uniunii. „în cazul în care România ar fi condamnată din cauza netranspunerii unei directive, ar putea fi obligată la plata unei sancţiuni compuse din suma minimă forfetară de 1,8 milioane de euro plus o sumă ce poate ajunge şi la 130.000 de euro pentru fiecare zi de întârziere în transpunerea directivei", precizează fostul agent guvernamental al României la Curtea de la Luxemburg. Prin urmare, suntem nu doar în fază avansată de infringement, ci la un pas de a ajunge la „cremenal" din pricina celor două directive lăsate baltă, dar n-am auzit, în acest timp, de vreo „preocupare", de vreo „îngrijorare", de vreun miting de protest, deşi, atât reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră, cât şi spălarea banilor şi combaterea terorismului sunt chestiuni grave, ce ne pun în pericol sănătatea, viaţa şi siguranţa. Cu totul altfel, iată, cum stau lucrurile de vreo săptămână, de când CE ne-a dat vestea că am rămas codaşi la transpunerea Directivei privind prezumţia de nevinovăţie, pe unde navighezi, pe unde butonezi, dai de politruci, „analizatori" şi alţi băgători de seamă, care nu mai prididesc cu „infringimăntul", „infringimănt" în sus, „infringimănt" în jos, şi cât e de periculos „infringimăntul", şi cât o să ne coste „infringimăntul", că, din cauza lu' „infringimănt" n-o să mai fie bani de pensii şi salarii, n-o să mai vină investitorii, n-o să se mai facă autostrăzi, şcoli şi spitale, banii din pilonu' doi o să nu-i pape tot „infringimentul". Sunt puse pe tapet, de-a valma, năvălirile tătare. Ordonanţa 13, abuzul în serviciu, legile justiţiei şi corupţia (care n-au nicio legătură una cu alta), seceta prelungită, mutarea Ambasadei la Ierusalim, creşterea gradului de sărăcire a cetăţenilor care, nu-i aşa, în caz că se va ajunge la proces, o să plătească, zilnic, din buzunar, cele 130.000 de euro pentru afurisitul acesta de „infringiment" pe bază de prezumţie de nevinovăţie, adică exact atâta cât o să plătească şi pentru netranspunerea în legislaţie a directivelor privind calitatea benzinei şi prevenirea spălării banilor. „Directiva privind respectarea prezumţiei de nevinovăţie - explică oficialul - a fost parţial transpusă în legislaţia românească, iar Comisia Europeană a fost înştiinţată în acest sens. Doar o mică parte de directivă mai trebuie transpusă, întrucât procedura de infringement este abia la început, este puţin probabil să se ajungă la sesizarea Curţii de Justiţie a UE şi la obligarea României la plata de sancţiuni". Iar purtătorul de cuvânt al Comisiei este şi mai explicit: „Procedura standard este ca să se lanseze infringement-uri de către CE împotriva statelor membre care nu comunică măsurile de transpunere a unei directive europene până la termenul stabilit, în acest caz, aprilie 2018. Această situaţie priveşte 11 state membre, inclusiv România. Având în vedere cadrul general în care se desfăşoară în prezent discuţiile, Comisia reaminteşte că transpunerea directivei nu ar contrazice obiectivele legitime, cum ar fi lupta împotriva crimei organizate sau a corupţiei", (subl. ns.) ...Atunci, de ce atâta (vorba poetului) freamăt, atâta zbucium, din partea „intelighenţiei sufrageriste" române? Răspunsul îl găsim chiar în conţinutul directivei cu pricina: „Statele membre trebuie să ia măsurile adecvate pentru ca autorităţile publice, atunci când comunică informaţii mass-mediei, să nu se refere la persoanele suspectate sau acuzate ca fiind vinovate, atâta timp cât nu s-a dovedit, conform legii, că sunt vinovate. Autorităţile competente trebuie să se abţină de la prezentarea persoanelor suspectate sau acuzate ca fiind vinovate, în instanţă sau în public, prin utilizarea unor măsuri de constrângere fizică, cum ar fi cătuşele pentru mâini sau pentru picioare, boxele de sticlă sau cuştile, cu excepţia situaţiilor în care aceste măsuri sunt necesare din motive specifice cauzei, fie legate de securitate, inclusiv împiedicarea persoanelor suspectate sau acuzate de a se răni sau de a-i răni pe alţii ori de a distruge bunuri de orice tip, fie legate de împiedicarea persoanelor suspectate sau acuzate de a se sustrage urmăririi sau de a avea contact cu persoane terţe, cum ar fi martorii sau victimele". Sintetizând: „1. nevinovăţie până la dovedirea vinovăţiei (este interzisă orice manifestare publică din partea autorităţilor care ar putea sugera vinovăţia, înainte de aflarea verdictului); 2. sarcina probei revine acuzării (nu persoana acuzată trebuie să-şi dovedească vinovăţia); 3. dreptul la tăcere (dreptul de a tăcea şi dreptul de a nu se auto-incrimina nu trebuie interpretate împotriva suspecţilor şi acuzaţilor ca o recunoaştere a vinovăţiei pentru a obţine condamnarea lor); 4. dreptul de a fi prezent la proces în cadrul procedurilor penale garantează un proces echitabil, iar încălcarea acestui drept va acorda persoanelor suspectate sau acuzate dreptul la un nou proces". Or, citind și recitind textul, începem să ne dumirim de ce atâta tevatură şi de ce am lălăit-o cu transpunerea directivei şi o s-o mai lălăim încă, nici aşa-zisa „putere", nici aşa-zisa „opoziţie" n-au vreo grabă sau vreun interes să vadă directiva transpusă, goana după obţinerea patalamalei de „penal" practicându-se atât de la stânga spre dreapta şandramalei (că „scenă" nu-i putem spune) politice, cât şi invers, de la dreapta spre stânga - un mic „denunţ", acolo, să-l avem la mână pe „bagabont", să-i dăm la gioale, să-i închidem gura, să-l obligăm, nu să-i dăm dreptul la tăcere, prietenii ştiu de ce. Şi populaţia, mă rog, de ce să nu se mai distreze urmărind parada cătuşelor zornăind în aerul proaspăt al dimineţii? Las' să tragă ai noştri mâţa de coadă, cu directiva asta şi cu altele, că doar nu 130.000 de euro pe zi ne-au făcut pe noi... C-or fi pentru benzină, c-or fi pentru poluare, c-or fi pentru spălare de bani, c-or fi pentru prezumția de nevinovăție, tot aia... CUVÂNTUL VINERI, 1 IUNIE 2018 11 IUNIE - ZIUA INTERNAŢIONALĂ] A COPILULUI ŞI A... PĂRINŢILOR (Urmare din pag. 1) Proiectul de faţă oferă ocazia întâlnirii tuturor, copii, părinţi, dascăli, într-o lume inocentă, hazlie, plină de neastâmpăr şi energie, drept pentru care proiectul a şi primit denumirea „Pentru copilul din tine". Plecând de la nevoia reală a copiilor de a petrece timp de calitate cu părinţii lor (în ideea în care părinţii sunt tot mai ocupaţi), de la consecinţele psihologice negative asupra sănătăţii emoţionale a copiilor date de lipsa timpului de calitate părintecopil (argumentate de specialişti în parenting şi psihologie) şi, nu în ultimul rând, de la nevoia de informaţii şi abilităţi în scopul relaţionării cu propriul copil (deşi părinţii îşi iubesc copiii, de multe ori nu ştiu cum să petreacă timpul împreună cu aceştia şi, mai ales, cum să rezolve anumite provocări caracteristice), anterior desfăşurării acestei acţiuni a avut loc un seminar pentru cadrele didactice cu tema: „Ce sa fac eu ca tu sa fii motivat la ora mea?", precum şi un seminar pentru părinţi intitulat: „Cum să îmi ajut copilul să aibă încredere în sine şi să nu renunţe când îi e greu?" Activităţile din data de 1 iunie includ activităţi de căutare de comori (sarcinile sunt educative şi îi ajută pe participanţi să cunoască Cetatea medievală şi să îşi dezvolte abilităţi de relaţionare), de teatru stradal cu trupa „Reghinieni", de schimbare a gărzii, proiecţie de film şi multe alte surprize, care vor fi dezvăluite vineri, 1 iunie, între orele 11.00 şi 17.00. Punctul culminant îl va constitui flashmobul pe celebra melodie „Ce lume minunată!" Eşti părinte? Adu-ţi copilul la eveniment şi dăruieşte-i momente care să-i amintească mereu ca îl iubeşti şi vei fi mereu lângă el. Eşti tânăr ? Vino şi arată-ne copilul din tine. „Dă-ţi voie" să te simţi liber şi creativ! Primăria Târgu-Mureş, alături de Asociaţia „Adventure Life şi „Cercetaşii României", te aşteaptă cu drag! Târgu-Mureş, primul oraş din România care a semnat un memorandum cu organizaţia HWPL din Coreea de Sud (Urmare din pag. 1) Culture, World Peace, Restoration of Light- HWPL din Coreea de Sud, considerată una din cele mai mari şi importante organizaţii non profit, cu peste 300 de filiale în lume. Memorandumul a fost încheiat după ce Târgu-Mureş a primit din partea Coreei de Sud titlul de „Oraş Cultural al Păcii". Memorandumul pecetluieşte derularea mai multor proiecte în comun de către Municipiul Târgu-Mureş şi HWPL. O parte din proiecte vizează schimburi de experienţă în domeniul cultural şi universitar şi colaborarea între instituţiile şi organismele competente din domeniul educaţiei şi culturii. Memorandumul a fost încheiat pe o perioadă nedeterminată, iar semnatarii vor extinde proiectele în mai multe sfere sociale. „Sunt mai multe modalităţi de a intra în istorie, amintiri, întâmplări care au creat bucurii, iar unele dintre ele şi tragedii, vizând persoane sau naţiuni. Toate acestea creează conştiinţe, creează visuri şi conturează opţiuni de viitor, fiind un semn de respect al culturii, al civilizaţiei şi al vremurilor glorioase de odinioară. E valabil pentru oricine. Dar cel mai frumos poţi rămâne în istorie în momentul în care, prin demersul tău, ridici nivelul de înţelepciune, de efort şi de înţelegere a unei populaţii, a unei ţări. Istoria îi va reţine întotdeauna pe cei care, în ciuda tuturor greutăţilor, au luptat, au muncit şi, cu tenacitate, au obţinut rezultate. Asemenea personalităţi se fac întotdeauna remarcate, la antipol cu cei care nu înfăptuiesc nimic," a declarat primarul Dorin Florea. Primarul Dorin Florea a fost numit de către organizaţia HWPL „Ambasador al Păcii", iar Primăria Târgu-Mureş a primit două exem plare din cartea „The True Story of Heavenly Culture, World peace, Restoration of Light: Peace and Cessation of War". Un exemplar va fi înmânat Bibliotecii Judeţene Mureş, iar celălalat va rămâne la primărie, unde va fi expus. Organizaţia Heavenly Culture, World Peace, Restoration of Light din Coreea de Sud promovează iniţiative de dezvoltare a păcii în artă, cultură, religie şi în politica publică. HWPL a intermediat semnarea unor acorduri istorice, de pace, între diverse confesiuni religioase sau comunităţi aflate în conflicte etnice. Memorandumul între Municipiul Târgu- Mureş şi organizaţia sud-coreeană a avut loc în contextul celei mai mari conferinţe pentru pace organizată la Bucureşti, unde preşedintele Lee Man-Hee s-a întâlnit cu foşti preşedinţi de stat din Europa şi lideri politici importanţi de pe toate continentele. Domnul Lee Man-Hee dezvoltă în continuare proiecte cu preşedinţi de stat de pe întreg mapamondul, cu prim-miniştri şi personalităţi importante din domeniul culturii. www.cuvantul-liber.ro