Cuvântul Liber, iulie 2018 (Anul 30, nr. 123-143)

2018-07-03 / nr. 123

ru Societatea Cultural-Patriotică „Avram Iancu" Filiala Târgu-Mureş, Despărţământul Central Judeţean Mureş al ASTREI vă invită la conferinţa: „Constantin Romanu-Vivu, prefectul Legiunii a Xll-a în anii 1848-1849, văzut de Vasile Netea" Prezintă: Ioan Berţa. Moderator: Mihai Monoranu. Clipa de poezie: Mircea Dorin Istrate. Moment istoric 100: Ioan Berţa. Manifestarea va avea loc miercuri, 4 iulie 2018, ora 17, la Casa Memorială „Avram lancu", str. Avram lancu nr. 23, Târgu-Mureş. I I I I I I I I I I I I I I PICURI DE ÎNŢELEPCIUNE Anemia, frumuseţea şi... paradoxul „Orice slăbire a sentimentului creştinesc aduce cu ea o anemie a fiinţei oricărui popor. Noi, poporul român, conştienţi fiind de gravitatea lucrurilor, rezultat al epocii ateiste, să ne uitam în jur şi să vedem ce prăpăd moral trăim, ce crime se făptuiesc, ce violuri sălbatice, ce ucideri de părinţi, ce desfrâu şi ticăloşii fără margini! Atunci, chiar că trebuie să ne gândim foarte serios la împăcarea poporului nostru cu Dumnezeu şi cu Mântuitorul nostru Iisus Hristos, de care divorţase oficial prin apostazie, în astfel de cazuri. Biserica trebuie să devină mai dinamică. Dar când devine dinamică în lucrarea ei, devine umană. Când Duhul lui Dumnezeu trezeşte conştiinţele adormite la păstor şi la păstoriţi, la păstoriţi, setea şi foamea spirituală, iar la pastori aprinde râvnă şi-i însufleţeşte pentru lucrul Domnului de vestire a Cuvântului şi trăire duhovnicească intensă". Mina Dobzeu (1921-), ieromonah român basarabean. El l-a botezat la data de 15 martie 1960, în timpul detenţiei, pe scriitorul şi monahul Nicolae Steinhardt. De la vârsta de 13 ani îl găsim la Mănăstirea Hâncu, apoi la mănăstirea Căldăruşani. Este veteran de război al Armatei Române, luptând pe front la timişoara şi apoi în Ungaria. Urmează Seminarul Teologic la Mănăstirea Neamţ şi Facultatea de Teologie la Bucureşti, apoi în anul 1948 este tuns ierodiacon în Episcopia Huşilor. A fost scos din monahism, exmatriculat din facultate, închis la Galaţi, Gherla, Jilava, Delta Dunării. în anul 1988 este arestat din nou, fiindcă se adresează direct preşedintelui Nicolae Ceauşescu. Are 12 cărţi scrise cu tematica religioasă, socială, culturală şi patriotică, în ultima perioadă a vieţii a fost consilier cultural-misionar la Episcopia Huşilor. *** „Frumuseţea nu e creată pentru a inspira poezii, ci pentru a ridica sufletul în vremuri mai bune. A intra în frumuseţe cu mintea de acum a vieţii şi a năzui către dânsa cu mintea de mâine - iată scopul existenţei". Duiliu Zamfirescu (1858 - 1922), scriitor român, membru titular şi vicepreşedinte al Academiei Române. Este iniţiat în loja masonică ieşeană, primind titlul de Companion. Este magistrat la Harşova, Târgovişte, avocat şi redactor la România Literară, secretar în Legaţia din Roma, iar revenind în ţară în 1906 este secretar general al Ministerului de Externe. A scris versuri, proză scurtă, piese de teatru şi un roman epistolar. Este înmormântat la Focşani şi casa sa este transformată în Casa Memorială. ' ' *** „între lumea aceasta / Şi lumea divină / Apare un „paradox", / Un paradox conţinut de revelaţie. // Mintea se opreşte. // Există ceva ce nu se poate gândi logic! // Doar profunzimea spirituală / Merge mai departe. // In rest, // Acte infinitezimale / De mişcare. Existenţa ne este dată/ De ceea ce modernii numesc „natură". // O creaţie ca omul / Este divină / Sau semidivină". // „La şcoală mi s-a spus / că nu este Dumnezeu / şi-atunci de ciudă // M-am pus să-L caut. // Nu L-am găsit! // Dar l-am dat de urmă". Mircea Mureşan (1957), preot, poet. P.S. „Dacă zicem că păcate nu avem, ne amăgim pe noi înşine şi adevărul nu este întru noi. Dacă mărturisim pacatele noastre, El credincios este şi drept ca să ne ierte nouă păcatele şi să ne curăţească de toată nedreptatea" (Ioan 1, 8-9). „1001 CUGETĂRI” vol. XII, Preot ortodox român ILIE BUCUR SARMĂŞANUL. CUVANTUL MARȚI, 3 IULIE 2018 Proiect: MAMELE, CU DOI ANI MAI DEVREME LA PENSIE PENTRU FIECARE COPIL! La secretariatul Senatului, a fost depus spre dezbatere și aprobare un proiect de modificare a articolului 55, aliniatul (1), din Legea 263/ 2010 privind sistemul unitar de pensii publice, în sensul ca orice femeie să aibă posibilitatea de a ieşi la pensie, mai devreme cu doi ani, pentru fiecare copil născut şi crescut cel puţin 10 ani. în expunerea de motive, iniţiatorii arată că acest demers este legat de faptul că tot mai multe femei care muncesc renunţă sau amână aducerea unui copil pe lume, pe baza unor considerente economice. „Rata totală de fertilitate în România a scăzut sub pragul critic (de 2,1 sub care are loc scăderea populaţiei), ajungând la un minim istoric de 1,428, când vorbim de un declin demografic în care populaţia se reduce cu cinci români în fiecare oră, în ultimii 20 de ani, s-a înregistrat un dezastru demografic în ceea ce priveşte evoluţia natalităţii, atât la nivel de ţară, cât şi în zonele care asigurau tradiţional un spor natural pozitiv. La nivel naţional, scăderea natalităţii la 195.000 de copii reprezintă un minim istoric al României moderne şi va fi urmată de mari probleme sociale. Dacă se menţine acelaşi ritm, în 15 - 20 de ani, va fi pusă în dificultate, atât piaţa muncii, care va rămâne fără salariaţi, cât şi bugetele de sănătate şi de pensii, care vor avea nevoie de sprijin tot mai mare de la bugetul de stat. Ţinând cont de faptul că speranţa de viaţă a femeilor din România este sub media europeană, impactul schimbărilor ar fi, în special, creşterea natalităţii în familiile în care femeile muncesc", susţin iniţiatorii proiectului. (LP.)  3 IULIE 2018FILĂ DE CALENDAR A | TM........................................M■\ pSr\ 1994 - Echipa naţională de fotbal a României elimină, din ■ Campionatul Mondial, Argentina, învingând cu 3-2. 1981 - în SUA, ziarul New York Times, anunţă existenta unui virus, care 11 Zile trecute, 184 Zile rămase: 181 1 Soarele răsare la: 5.29 I mai târziu, va fi denumit SIDA. 1 Soarele apune la: 21.20 1952 - S-a născut Horia Surianu, compozitor român. 1 Ortodox. 1932 - S-a născut Coca Andronescu, actriţă româncă de teatru şi film. 1900 - A avut loc prima ascensiune a unui dirijabil (zepelin). 1890 - în SUA, Idaho, devine cel de-al 43-lea stat al SUA. 1878 - Alexandru Odobescu primește ordinul rusesc Sf. Stanislas. 1775 - în Coloniile Britanice, George Washington preia comanda Armatei 1 Sf. Mc. lachint 1 1 Greco-catolic: Sf. Mc. lachint 1 Romano-catolic: 1 Sf. Toma Continentale. 1 Zodia: Rac Cugetarea zilei: „ Tinereţea este o perioadă minunată a vieţii. Ea ne slujeşte să acumulăm greşelile numite ulterior experienţă. "(George Bernard Shaw) 1 (22 iunie-22 iulie) la Berbec. Cei din jur vă apreciază seriozitatea şi vă cer sfatul. Este o zi bună pentru a lega noi prietenii. Taur. Plecaţi într-o călătorie în interes personal. Faceţi cunoştinţă cu o persoană dispusă să vă dea sfaturi pentru afaceri. Gemeni. Aveţi succes PiWp în toate activităţile legate de cămin şi vă înţelegeţi bine cu familia. Sunteţi bine dispus şi comunicaţi cu mare uşurinţă. Rac. Este posibil ca persoana iubită să facă un cadou deosebit. Trebuie să luaţi o decizie importantă în ceea ce priveşte relaţiile sentimentale. HOROSCOP Leu: Recunoaşteţi că vă v preocupă excesiv propria persoană! Vă sfătuim să acordaţi mai multă atenţie relaţiilor sentimentale. Fecioară. Munca din ultima perioadă începe să îşi ara- tple roadele. Aveţi satisfacţii pe plan social şi financiar. Balanţă. Vă asumaţi noi (§D) responsabilităţi. Conjunctura este favorabilă activităţilor intelectuale. Scorpion. Sunt favorizate relaţiile cu prietenii şi cu rudele. Vă întâlniţi cu o persoană pe care o apreciaţi şi cu care nu v-aţi văzut de multă vreme. 1 _B săgetător. Dacă vi se oferă ocazia să plecaţi într-o excursie împreuna cu persoana iubită, ar fi bine să nu staţi mult pe gânduri. Capricorn. Aveţi o mare putere de convingere şi relaţiile cu cei din jur sunt excelente. Puteţi să negociaţi contracte importante. Vărsător. Este o zi bună ţare pentru întâlniri cu prietenii. (J) Sunteţi entuziast şi doriţi să începeţi o lucrare planificată mai demult. A . Peşti. Nu aveţi o clipă de ragaz, dar reuşiţi să terminaţi tot ce v-aţi propus, graţie unor idei originale. Vă sfătuim să profitaţi de această conjunctură favorabilă.