Cuvântul Liber, august 2018 (Anul 30, nr. 144-165)

2018-08-01 / nr. 144

r 67 de noi cazuri de rujeolă înregistrate în ultima săptămină în această săptămână au fost înregistrate 67 de noi cazuri de îmbolnăviri de rujeolă, anunţă Centrul Naţional de Supraveghere şi Control al Bolilor Transmisibile, citat de Hotnews. Acestea au fost confirmate în Bucureşti şi în 13 judeţe. Bilanţul epidemiei de rujeolă declarat în ţara noastră din septembrie 2016 este de 14.825 de îmbolnăviri şi 59 de decese. România se confruntă cu cea mai gravă epidemie de rujeolă din Europa, iar rata vaccinării s-a situat constant, în ultimii ani, sub recomandarea Organizaţiei Mondiale a Sănătății, care este de 95%. MIERCURI, 1 AUGUST 2011 ANUL XXX, NR. 144 (7.35) • 12 PAGINI, 2 LEI. * MCKHTOKMAI, RECURS LA MEMORIE. FRĂŢIA SOVIETO-NAZISTA 9 S-a sfârşit, iată, atât de capricioasa meteorologie vorbind - lună a lui Cuptor, anunţându-şi prezenţa Augustul cel încărcat de tragică memorie pentru numeroase ţări europene, în general, şi mai cu seamă pentru noi, pentru ţara noastră, mereu aflată „în calea lupilor" şi în Crucea Istoriei. La 23 august 1939 s-a semnat „trădarea neamurilor creştine", Pactul Ribbentrop-Molotov, care avea să sfârtece trupul unit al României moderne. „Pentru zeci de milioane de locuitori din Albania, Belarus, Bulgaria, Cehoslovacia, RDG, Estonia, Letonia, Lituania, Polonia, România şi Ungaria, ceea ce au hotărât câţiva politicieni - iniţial Hitler şi Stalin, în 1939 -, ulterior Churchill, Roosevelt şi, din nou, Stalin, în 1945, dintr-o simplă trăsătură de condei, avea să fie tragedia lor pentru două sau trei generaţii, între 1945 şi 1989". Cu ocazia semnării Tratatului de neagresiune dintre Reich şi Uniunea Sovietică, la ceas de taină, Molotov şi Ribbentrop şi-au împărţit sferele de influenţă în Europa Răsăriteană, semnând şi un Protocol secret, devoalat de însăşi punerea sa în operă extrem de rapidă, şi publicat ulterior. E un subiect delicat, dar e bine să nu uităm, fiindcă cel care-şi uită istoria riscă s-o retrăiască. Aşadar, să vedem ce presupunea acel Protocol: „1. în cazul unei transformări teritoriale şi politice în teritoriile aparţinând Statelor Baltice (Finlanda, Estonia, Letonia, Lituania), frontiera nordică a Lituaniei va reprezenta frontiera sferelor de interese, atât ale Germaniei, cât şi ale URSS. în acest sens, dreptul Lituaniei asupra teritoriului Vilna (h.n. Vilnius) este recunoscut de ambele părţi; 2. în cazul unei schimbări teritoriale şi politice a teritoriilor aparţinând statului polonez, sferele de interese, atât ale Germaniei, cât şi ale URSS, vor fi delimitate aproximativ de linia râurilor Narew, Vistula şi San. Dacă ambele părţi vor considera că menţinerea unui stat polonez este de dorit, precum şi acordul asupra modului în care vor fi delimitate frontierele acestui stat urmează a fi decise doar în cursul evenimentelor politice ulterioare, în ambele cazuri, cele două guverne vor rezolva MARIANA CRISTESCU (Continuare în pag. a 3-a) --------------------------------------- Vouchere de vacanţa, cât cuprinde! Valoarea voucherelor de vacanţă a atins un nivel record în iunie, de 125 milioane de euro, faţă de 3 milioane de euro în iunie 2017. Mai exact, suma este de 42 de ori mai mare comparativ cu cea din aceeaşi lună a anului trecut, potrivit datelor transmise marţi de Asociaţia Naţională a Agenţiilor de Turism din România (ANAT). „Creşterea considerabilă de la 3 milioane de euro în iunie 2017 la 125 milioane de euro în iunie 2018 a fost impulsionată de acordarea acestor beneficii extra-salariale către angajaţii bugetari", explică aceştia. Per total, între ianuarie şi iunie, au fost emise aproximativ 14 milioane de vouchere pe hârtie şi în format electronic, care valorează aproximativ 148 milioane de euro. Această sumă este de cinci ori mai mare faţă de cea din 2017. ___________________________/ 1 I Canionul ■ 1 Şapte Scări I Munţii Piatra Mare, judeţul Braşov UDMR instigă la nerespectarea legii şi colectează fonduri pentru primarii care au refuzat să aplice hotărârile definitive ale instanţelor de judecată Sute de primari şi unii preşedinţi de consilii judeţene reprezentând formaţiunile politice ale maghiarimii au arborat, în ultimii ani, în mod premeditat şi concertat, pe faţadele clădirilor primăriilor şi ale consiliilor judeţene (majoritari din judeţele Mureş, Harghita şi Covasna), aşa-zisul „steag" al enclavei etnic-separatiste denumite „Ţinutul Secuiesc". în temeiul legislaţiei în vigoare, prefecţii au chemat în instanţă primarii mai multor localităţi care au arborat respectivele însemne nelegale secuieşti, acestea fiind amplasate şi pe instituţiile din subordinea consiliilor locale. în alte cazuri, au fost sesizate instanţele de judecată pentru nerespectarea legislaţiei privind inscripţionarea bilingvă, respectiv atunci când au fost inscripţionate denumirile instituţiilor publice doar în limba maghiară sau mai întâi în limba maghiară şi doar în subsidiar în limba oficială a statului român. Toate procesele privind steagurile şi inscripţiile bilingve de pe sediile unităţilor administrativ-teritoriale au fost câştigate de prefecţi. MARIUS PAŞCAN, deputat de Mureş (Continuare în pag. a 3-a) Primul tractor agricol sută la sută românesc va fi lansat la Reghin! „Anul Centenarului este un bun moment să oferim o soluţie integral românească într-o categorie de piaţă unde nu mai avem soluțe mai bine de 15 ani. în toamna acestui an, pregătim lansarea oficială a primului tractor agricol sută la sută românesc, marca IRUM", (I.S.) (Continuare în pag. a 3-a) . Dr. Ovidiu Gîrbovan, manager interimar al Spitalului Clinic Judeţean Mureş în urma procesului de evaluare a managerului Spitalului Clinic Judeţean Mureş, potrivit dispoziţiei preşedintelui CJ Mureş, începând cu data de 16 iulie, până la ocuparea postului prin concurs, manager interimar al acestei unităţi sanitare a fost desemnat dr. Ovidiu Gîrbovan, medic primar obstetrică-ginecologie, doctor în ştiinţe medicale. Prin decizie a preşedintelui CJ, începând cu data de 30 iulie 2018, dr. Janosi Edith Simona, medic primar pneumolog, doctor în ştiinţe medicale, este numită temporar în funcţia de director medical, până la revocarea unilaterală din funcţie, se arată într-un comunicat dat publicităţii de compartimentul de relaţii cu publicul al spitalului târgumureşean. (I.S)