Cuvântul Liber, decembrie 2018 (Anul 30, nr. 231-247)

2018-12-04 / nr. 231

MARTI, 4 DECEMBRIE 2018 • ANUL XXX, NR. 231 (7.445) • 12 PAGINI, 2LEL România şi Pactul Global Erape- Un document de importanţă covârşitoare pentru soarta întregii planete, a cărei existenţă va fi bulversată pe termen lung şi cu urmări deocamdată greu de prevăzut (o veritabilă „ciocnire a civilizaţiilor", după unii analişti), aşteaptă să fie semnat pe 10-11 decembrie la Marrakech (Maroc) de peste 110 ţări membre ONU, în cadrul unei conferinţe interguvernamentale. Este vorba de „Pactul mondial pentru o migraţie sigură, ordonată şi reglementată", document puternic susţinut de Franţa şi Germania, denunţat, în schimb, de Statele Unite ale Americii, Ungaria - considerate ca ţări conduse de guverne ostile imigranţilor - dar şi de Australia şi ţări europene precum: Israel, Austria, Bulgaria, Cehia, Croaţia, Polonia, care au anunţat că Pactul contravine politicilor lor în domeniul migraţiei şi pune în pericol securitatea naţională, în contextul în care tot mai multe state anunţă că nu vor semna, întrucât îşi văd, astfel, ameninţate frontierele, Angela Merkel îi acuză pe opozanţi de „naţionalism în cea mai pură formă", săgeţile cancelarului german avându-l ca ţintă pe Donald Trump. Situaţia este şi mai complicată după ce, recent, s-a descoperit că unii imigranţi musulmani din Europa au carduri alimentate cu bani din surse europene, fapt ce l-a determinat pe Viktor Orbán să acuze Bruxelles-ul că virează imigranţilor bani din fonduri comunitare şi promite propria anchetă în acest caz. Cârdul şi viza de imigrant demonstrează, în opinia sa, că aceia care susţin migraţia „se apără considerând instituţiile europene drept agenţii de transport marfă, în opinia lor acesta este interesul continentului". Despre cârdul de imigrant, Orbán e de părere că „în timp ce autorităţile îi strâng de gât ILEANA SANDU (Continuare în pag. a 3-a) în sfărşit! De la 1 ianuarie 2019, 9 * INDEMNIZAŢII DECENTE PENTRU VETERANII DE RĂZBOI! în şedinţa solemnă de la Alba lulia, din 29 noiembrie 2018, Guvernul I a aprobat o ordonanţă de urgenţă care majorează semnificativ, de la 1 ianuarie 2019, valoarea indemnizaţiilor prevăzute de Legea nr. 49/ 1991 pentru invalizii, veteranii şi văduvele de război. Ministerul Muncii şi Justiţiei Sociale (MMJS) iniţiatorul proiectului, I precizează că, de la 1 ianuarie 2019, indemnizaţiile pentru marii mutilaţi I şi cei încadraţi în gradul I de invaliditate se majorează de la 259 la 1.500 lei lunar, pentru invalizii de război încadraţi în gradul II de I invaliditate, de la 231 la 1.000 lei lunar, iar pentru cei încadraţi în gradul III de invaliditate, de la 196 lei la 900 lei lunar, în cazul veteranilor de război şi văduvelor de război, dacă acestea ■ din urmă nu s-au recăsătorit, majorarea este de la 161 la 600 lei lunar. „în prezent, în România, mai trăiesc doar 7.027 de veterani de război, din care 103 sunt invalizi de război, 389 văduve de război şi 57.530 ■ văduve de veterani de război, iar faţă de aceste persoane, statul şi societatea au datoria morală de a se întoarce cu recunoştinţa I cuvenită", mai informează MMJS. (L.P.) L _ _ _-------------_ — 1 DECEMBRIE, ZIUA NAŢIONALĂ A ROMÂNIEI! 1 DECEMBRIE 1918 - 1 DECEMBRIE 2018 La 1 Decembrie, Ziua Naţioală a României, festivităţile au început la ora 10, în Sala de Oglinzi a Palatului Culturii din Târgu-Mureş, cu prilejul acordării distincţiei „Fibula de la Suseni". La eveniment a participat Mircea Duşa, prefectul judeţului Mureş, Péter Ferenc, preşedintele Consiliului Judeţean Mureş, subprefectul Nagy Zsigmond şi Alexandru Cîmpean, vicepreşedinte al Consiliului Judeţean Mureş, numeroşi invitaţi, reprezentanţi ai instituţiilor deconcentrate, ai lumii academice, cadre militare şi alţii. Manifestarea a început prin intonarea Imnului Naţional al României. Mircea Duşa, prefectul judeţului Mureş: „Doamnelor şi domnilor, stimaţi invitaţi, trăim astăzi moment unice, momente înălţătoare. Ne-a dat Dumnezeu şansa să fim contemporani cu Centenarul Marii Uniri. Mulţi români şi-au dat viaţa ca noi, fiii şi nepoţii lor, să trăim aceste momente înălţătoare. Ne-au lăsat o ţară pe care avem datoria de a o onora, s-o apărăm şi s-o iubim cu tot sufletul nostru. Ei, eroi ai neamului românesc, nu au mai reuşit să se bucure, dar suntem convinşi că astăzi ne zâmbesc, de undeva de sus, ne îndeamnă să transmitem mai departe moştenirea pe care ne-au lăsat-o în cea mai grea jertfă de sânge. încheiem astăzi un secol românesc glorios, dar frământat. Intrăm în cel de-al doilea secol al României Mari, care nu poate fi decât luminos şi avem toate motivele aşa. Avem tot ceea ce ne-am fi putut ........................ " dori vreodată..." , a rostit în debutul alocuţiunii sale Mircea Duşa. A anunţat că, conform tradiţiei, „Fibula de la Suseni", cea mai înaltă distincţie a judeţului Mureş, care se acordă de Ziua Naţională a României, anul acesta este acordată unui număr de patru personalităţi din judeţul Mureş. Prefectul judeţului a mărturisit că, în prealabil, s-a consultat cu istorici şi au ajuns la concluzia că ar fi potrivit ca „Fibula de la Suseni" să fie acordată tuturor persoanelor din judeţul Mureş care au împlinit vârsta de 100 de ani. Dar, având în vedere că de la 1 ianuarie 2019 România va prelua preşedinţia Consiliului Uniunii Europene, o personalitate din judeţ este cea care pregăteşte preluarea preşedinţiei UE, cea care va gestiona dosarele României în prima parte a anului viitor, ambasadorul nostru la Bruxelles, şi este vorba de Luminiţa Teodora Odobescu. Distincţia a fost ridicată de mama ei, Valeria Pârlea. Aceeaşi distincţie a fost acordată centenarilor Veronica Veţian, laudatio citit de doamna Maria Precup, primarul municipiului Reghin, distincţie preluată de strănepoata ei, Delia Farcaş; Béla Ráduly, laudatio de Nagy Zsigmond, subprefect, şi tot el a preluat distincţia; Adalbert Cornel Ştefan Hausknecht, laudatio şi distincţie preluată de Nicolae Tescula, directorul Muzeului Sighişoara. Text şi foto: VIOREL CONŢIU (Continuare în pag. a 7-a)