Cuvântul Liber, ianuarie 2019 (Anul 31, nr. 1-19)

2019-01-04 / nr. 1

VINERI, 4 IANUARIE 2014 • ANUL XXXI, NL 1 (7.402) • 16 OUAM. 2 MX t I, EMTOtIMAL, . Un nou şi important început De câteva zile am păşit în 2019, ultimul an al celui de al treilea deceniu al existenţei noastre postrevoluţionare. S-a scurs ceva timp de la acel decembrie 1989 însângerat, plătit cu atâtea jertfe omeneşti, în speranţa de mai bine mereu amânată, pe care şi acum încă o mai căutăm şi o invocăm. Anii sunt mulţi de atunci, dar faptele noastre prea mici şi prea puţine. Am sperat că anul 2018, ca parte a unui nou început, să rupă şirul insucceselor şi al ghinioanelor. Din păcate n-a fost să fie aşa. Anul pe care l-am încheiat, cu atâtea convulsii şi conflictualităţi politice şi sociale, pare a fi fost cel mai dificil din ultimele decenii. Cu fiecare pe care l-am adăugat parcursului nostru, nota de plată a românilor s-a încărcat tot mai mult cu exigenţe neonorate. Dacă până mai ieri reuşeam să trăim din agoniseala regimului trecut, acum, prin noi înşine ne descurcăm tot mai greu, devenind puternic dependenţi de străinătate, din moment ce datoria noastră externă a crescut ameninţător. Avem salarii şi pensii mai bune, dar, după cum se pare, nu din propria noastră agoniseală. Ne lipsesc în schimb autostrăzi, modernizări de drumuri şi căi ferate, o economie autohtonă puternică şi alte obiective prioritare, de interes strategic naţional. în consecinţă, chiar dacă în buzunare avem ceva bani în plus, suntem săraci, plini de nevoi şi niciun indiciu de mai bine nu apare la orizont. Ar fi însă greşit să punem toate necazurile care s-au abătut asupra noastră doar pe seama unora. Majoritatea lor îşi au rădăcinile în întreaga guvernare postdecembristă, nu numai neinspirată, ci şi viciată de rele intenţii, 2018 fiind anul propice de manifestare cumulată ale acestora. Bulversarea precipitată a fost potenţată şi de încercările actualului guvern de a face reforma promisă, într-un spaţiu prea obişnuit cu hoţia, dezordinea şi anarhia. încercarea IOAN CISMAŞ (Continuare în pag. a 5-a) EXPLOZIE LA PARTERUL UNUI BLOC DIN PIAŢA ARMATEI în urma exploziei de azi dimineaţă de la parterul unui bloc de pe strada Piaţa Armatei din municipiul Târgu-Mureş, Instituţia Prefectului - Judeţul Mureş a convocat de urgenţă o şedinţă de lucru la care au participat reprezentanţi ai Ministerului Afacerilor Interne, ai Primăriei Târgu-Mureş, ai Inspectoratului Judeţean în Construcţii Mureş, ai Agenţiei Judeţene de Plăţi şi Inspecţii Sociale Mureş, ai Direcţiei de Sănătate Publică Mureş, ai furnizorilor de utilităţi şi ai asociaţiei de proprietari, în urma evenimentului au fost evacuate 18 persoane, 14 adulţi şi 4 copii, iar o persoană a fost internată în spital cu arsuri uşoare, fiind în prezent în stare stabilă. BIROUL DE PRESĂ AL INSTITUŢIEI PREFECTULUI-JUDEŢUL MUREŞ (Continuare în pag. a 5-a) LAZAR LADARIU (35 martie 1939 - 1 ianuarie 3019) De-aseară aici aştept/odată cu noaptea,/cu păsările ei,/toate cu haine negre-mbrăcate;/sub nouă, aşteptată lumină, /pe un cer întors stau/şi privesc parcă într-o copcă/adâncă de gheaţă; /de aici văd îngerii anevoie,/în şir/ urcând muntele, /în aşteptarea primei ninsori/prin care cântecul lin/doar acolo abia poate începe;/prin tranşeele ierbii /s-aude bine,/ca o speranţă, /respiraţia dimineţii, /cu un ţipăt din scutec ieşind,/sub ale pământului şoapte;/cu degete de aer / văzduhul scrie / cronica despre naşterea zilei, o zi în care / şi eu am să plec într-acolo. („Aşteptare" - din vol. „Tranşeele ierbii", 2017) Lazăr Lădariu, poet publicist, redactor-şef al cotidianului „Cuvântul liber" (26 decembrie 1989 - 1 ianuarie 2019), s-a născut la 25 martie 1939, la Idicel- Sat, judeţul Mureş, din părinţii Mihail şi Fironica - ţărani. Clasele primare (I-VII) le-a urmat la Idicel-Sat şi Ideciul de Sus. în 1957 a absolvit cursurile Liceului „Al. Papiu Ilarian" din Târgu-Mureş; în 1963, în urma absolvirii Facultăţii de Filologie a Universităţii din Cluj- Napoca, devine asistent universitar (1963-1969) la Institutul Pedagogic de 3 ani Târgu-Mureș, actuala Universitate „Petru Maior" din municipiu. în perioada 1970-1975 a fost corespondent la „Satul socialist", devenind, în august 1975, redactor la cotidianul „Steaua roșie" din Târgu-Mureş - şef de rubrică la „Probleme cetăţeneşti", până în 26 decembrie 1989, când a preluat conducerea cotidianului nostru. De-a lungul prodigioasei sale activităţi editoriale, Lazăr Lădariu s-a „împărţit" între poezie şi publicistică, sensibilitatea artistică, înclinaţia spre introspecţie şi spre „marile întrebări ale lumii" fiind dublate de un acut simţ analitic, de o înaltă şi nedisimulată atitudine patriotică, materializată în volumele sale de comentarii politice. Ultimul său volum de versuri, „Tranşeele ierbii", a fost editat în 2017 (Ed. „Vatra veche"), an în care Lazăr Lădariu a primit, din partea Uniunii Scriitorilor din România - Filiala Târgu-Mureş, premiul „Opera Omnia". A publicat peste 15.000 de articole, fiind prezent cu grupaje şi pagini de poezie în prestigioase publicaţii culturale naţionale, multe dintre poezii fiindu-i traduse în limbile germană, rusă, maghiară, sârbă, albaneză, engleză şi răsplătite cu premii ale Asociaţiei Scriitorilor din Târgu-Mureş. „Poezia lui Lazăr Lădariu - sintetizează criticul literar prof. dr. Cornel Moraru - pare a fi proiecţia compensatorie a unui eu liric scindat, aflat într-o patetică şi mult stăruitoare clarificare de sine. Există mai multe straturi de realitate în fiecare poem, cu treceri adesea bruşte de la unul la altul, un fel de căderi succesive abrupte, o mişcare inversă de implozie interioară şi restrângere severă a spaţiului poetic exterior. Stăpânit de himera imaginarului, poetul e încercat, în acelaşi timp, de impulsul deliteraturizării. Un impuls blând şi el, cu totul dezarmat în faţa ironiei, dar şi a fascinaţiei scrisului elegant, de o frumoasă distincţie intelectuală." în anul 2005 i s-a decernat „Premiul de Excelenţă" şi „Diploma Asociaţiei Scriitorilor - Filiala Târgu-Mureş, pentru întreaga activitate literară. Volumul de publicistică „Veghe" a fost distins cu „Premiul de Excelenţă" pentru anul 2015, al Uniunii Ziariştilor Profesionişti din România. A fost membru al Uniunii Scriitorilor din România (din anul 1988) şi al Uniunii Ziariştilor Profesionişti din România. Lazăr Lădariu a fost deputat PUNR, în Parlamentul României, în legislaturile 1992-1996 şi 1996-2000, membru al delegaţiei române, din partea Camerei Deputaţilor, la Adunarea Parlamentară a Cooperării Economice a Mării Negre şi membru al Comisiei pentru Cultură, Arte, Mass-Media a Camerei Deputaţilor, vicepreşedinte al Partidului Unităţii Naţionale Române, preşedinte al Despărţământului Central Judeţean Mureş al ASTREI şi consilier judeţean PUNR, din anul 2004. A dobândit titlul de „Cel mai apreciat jurnalist" în anii 2003, 2005 şi 2006, declarat în cadrul Galei „Omul anului", Târgumureşean de onoare" în 2005. (Continuare în pag. a 2-a) LA IM L/IMklU rJ6 W/M Itt 1959 t 9019 Întregul colectiv al S.C. „Cuvântul liber" S.R.L. aduce un pios omagiu preşedintelui Societăţii, colegului şi redactorului-şef al cotidianului nostru, Lazar Lădariu, personalitate marcantă a vieţii social-politice româneşti, trecut la cele veşnice. Dumnezeu să-l odihnească în pace!