Cuvântul Liber, februarie 2019 (Anul 31, nr. 20-39)

2019-02-01 / nr. 20

VINURI, 1 FEBIHIAIUE 201» • ANULXXXI, Ml 20 (7481)» 16maM,2M] — ISUITOR/AI.---------------------------. Ajunsă la fundul sacului cu bani, Europa „a dă codii”, pe respectarea „statului de drept” Recent, Parlamentul de la Strasbourg a adoptat (cu 397 voturi pentru și 158 împotrivă, din cele 624 exprimate) Proiectul pentru îngheţarea sau diminuarea fondurilor europene în cazul ţărilor membre UE care nu respectă statul de drept, îngrădesc funcţionarea justiţiei, nu combat frauda şi corupţia. Propunerea urmează să facă obiectul negocierilor cu Consiliul UE şi Comisia Europeană, în cuvinte suficient de bine meşteşugite ca să înţeleagă fiecare ce vrea sau ce i se porunceşte să înţeleagă, iniţiatorii proiectului susţin că avem de-a face cu un demers necesar, oportun şi benefic, întrucât forurile europene trebuie să se asigure, în cazul fiecărui stat, ca judecătorii să fie independenţi, instanţele de judecată imparţiale, iar managementul banilor să fie eficient, măsurile urmând să fie aplicate „proporţional cu gravitatea abaterii". „Articolul 7 din Tratatul UE (încălcarea gravă a valorilor statului de drept- n.n.) nu este o chestiune de sancţionare, ci una de protejare a banilor UE, trebuie să existe flexibilitate, pentru a avea instrumente dacă se ivesc situaţii neprevăzute, măsurile trebuie aplicate responsabil (...), totul trebuie să fie limpede, să nu existe zone gri", ne liniştesc autorii raportului, care conchid că „mecanismul statului de drept este o piatră de hotar pentru planul financiar 2017-2021". Aha. De „ochiul dracului" vorbim aici, puteau s-o spună pe şleau, de la bun început, fără atâta vorbărie şi abureală. Din fericire, nu toţi reprezentanţii statelor membre sunt atât de fraieri încât să înghită, pe nemestecate şi cu gaură cu tot, gogoşile căpeteniilor ILEANA SANDU www. cuvantulliber.ro 9 La Cluj-Napoca, CENTRU INTEGRAT DE TRANSPLANT, UNIC ÎN ROMÂNIA! Consiliul Judeţean (CJ) Cluj intenţionează să înfiinţeze un centru integrat de transplant pentru inimă, rinichi, ficat şi plămâni, unic în România, cu un număr de 300 de locuri. Potrivit mediafax.ro, finanţarea urmează să fie asigurată din fonduri judeţene şi fonduri europene şi va fi construit în maximum 5 ani, după care va urma dotarea acestuia. „Dorim să facem, pe un teren cu o suprafaţă de 15.000 de metri pătraţi din Cluj-Napoca, aparţinând Consiliului Judeţean Cluj, un centru integrat de transplant, care va asigura posibilitatea de a se realiza aici transplant de rinichi, plămâni, inimă şi ficat. Va fi o finanţare a CJ Cluj, dar şi europeană, este un proiect unic în România şi printre puţinele de acest fel din Europa. Părerea mea este că, în maximum 5 ani, vom finaliza construcţia, după care va urma şi dotarea. Noul centru va avea 300 de paturi, iar aici urmează să fie relocat şi Institutul Clinic de Urologie şi Transplant Renal (ICUTR) Cluj-Napoca. în perioada următoare, se vor începe procedurile pentru studiile de fezabilitate, care vor da şi costurile proiectului, dar şi pentru un concurs de soluţii aferente construcţiei", a declarat Alin Tişe, preşedintele CJ Cluj. Sursa citată mai informează că de centrul integrat de transplant vor beneficia mii de pacienţi din întreaga ţară, dar şi din străinătate. „Va fi un câştig mare şi pentru corpul medical, vor veni aici şi medici din străinătate. Va fi o activitate de cercetare şi formare continuă, o activitate complexă, va fi un centru important de chirurgie. Viitorul centru integrat va avea şi un heliport", a detaliat Vasile Mureşan, managerul Spitalului Clinic de Pneumoftiziologie „Leon Daniello". Centrul integrat de transplant va fi realizat în parteneriat cu Institutul de Gastroenterologie şi Hepatologie „Octavian Fodor", Institutul Inimii „Niculae Stăncioiu", Institutul Clinic de Urologie şi Transplant Renal (ICUTR) şi Spitalul Clinic de Pneumoftiziologie „Leon Daniello". (L.P.) Târgu-Mureş Trei „unirişti” admişi la Oxford! Victor Văsieşiu, campion european la şah, şi alţi doi colegi de-ai săi din clasa a Xll-a A de la Colegiul Naţional „Unirea" - David Purcar şi Flavius Vlasiu, multiplu medaliaţi la olimpiadele şcolare, au fost admişi la Universitatea Oxford, (sursa - agerpres.ro) Cei trei „unirişti" au reuşit astfel să egaleze performanţa atinsă anul trecut de trei colegi de clasă de la Colegiul Naţional „Alexandru Papiu Ilarian" din Târgu-Mureş: Bogdan Blaga, Radu Moca şi Anda Tenie, care au fost, de asemenea, admişi la prestigioasa universitate britanică. „A fost un prilej de mândrie şi, în acelaşi timp, o modalitate prin care s-a confirmat din nou valoarea şi calitatea pe care Colegiul Naţional «Unirea» încearcă să o atribuie educaţiei. Elevii noştri din clasa a Xll-a A, într-adevăr au venit cu rezultate de excepţie, pentru că admiterea la o universitate de prestigiu din Europa înseamnă pentru noi confirmarea întregului proces educativ pe care l-au avut, pregătirea lor deosebită şi faptul că, înscriindu-se pe linia concursurilor şi olimpiadelor şcolare, la final au confirmat. Meritul le aparţine! Este o performanţă pe care şi noi, ca dascăli, le-o datorăm. (...) Este un privilegiu, absolvenţii noştri se îndreaptă spre marile universităţi din Franţa, Germania, Anglia, Danemarca şi, deseori, se îndreaptă către anumite specialităţi care nu se studiază în ţară la noi, în ultimii patru-cinci ani, spre exemplu, avem undeva peste 100 de absolvenţi care au devenit studenţi peste hotare", a declarat prof. Aurora Stănescu, directoarea prestigiosului colegiu târgumureşean. (I.S.) ■oteca Judeţeană S’ .-s. ;yU-w MURES ti Foto: IOSIF TRIF Imagini de la vernisajul expoziţiei de caricaturi „Tety Collection & Cartoon Expo", a caricaturistului Stefan Boroş-Tety, de la parterul Bibliotecii Judeţene Mureş