Cuvântul Liber, martie 2019 (Anul 31, nr. 40-61)

2019-03-01 / nr. 40

r ŞARADE GEOPOUTICE, AUTONOMII „EXEMPLARE” ŞI AUTONOMIA DE TIP GHETOU (2) In virtutea faptului că în cursul istoriei Tirolul de sud a fost locuit şi de italieni, după Primul Război Mondial, teritoriul, care făcuse parte din Imperiul austro-ungar, a fost atribuit Italiei. Printre argumente a fost şi acela că regiunea era indispensabilă funcţionării economice a regiunii de nord a statului italian. în 1945 s-a încercat, fără succes, realipirea Tirolului de sud la Austria. Discuţii contradictorii şi sterile între Italia şi Austria au continuat până în 1948 când, în urma înţelegerii dintre cele două state, s-a acordat o autonomie formală unui ţinut în care au fost cuprinse două regiuni: Trento, unde predomina populaţia italiană, şi Bolzano, unde majoritară era populaţia vorbitoare de limba germană. Pe întreg teritoriul, denumit Alto Adige, raportul era favorabil italienilor în proporţia de două treimi. Soluţia nu i-a satisfăcut pe germanofoni. Discuţii antagonice au continuat până în 1960, când extremiştii din Tirolul de sud au aruncat în aer un stâlp de înaltă tensiune, întrerupând în acest fel alimentarea cu curent electric a Lombardiei. Cum era de aşteptat, Italia a reacţionat la acţiunile extremiştilor. La rândul ei, Austria s-a adresat Consiliului de Securitate al ONU. Este interesantă opinia lui Christoph Pan, preşedintele între 1994-1996 a Federaţiei Uniunii Naţionalităţilor din Europa (FUEN) asupra actului terorist din 1960. După părerea sa, chiar dacă el personal nu este de acord în principiu cu astfel de procedee, acţiunea extremiştilor din regiunea Bolzano a fost preţul plătit pentru a scoate din punctul mort problema autonomiei Tirolului de sud. (Dl. Pan, care este originar chiar din Tirolul de sud, a fost în mai multe rânduri unul dintre invitaţii de onoare a diverselor reuniuni ale UDMR.) Sub lozinca „Vrem să ne separăm de Trento!" au urmat nouă ani de încordare, de tratative între guvernul italian, reprezentanţii minoritarilor de limba germană şi reprezentanţii populaţiei italiene din teritoriu. în cele din urmă, în 1969, Tirolul de sud a obţinut „autonomia internă reală", de fapt autonomie în domeniul administraţiei locale cu posibilitatea folosirii limbii germane şi autonomiei culturale. Optimist, Christoph Pan a susţinut, la vremea respectivă, că odată cu intrarea Austriei în Uniunea Europeană, la 1 ianuarie 1995, se iveşte posibilitatea reîntregirii culturale, spirituale şi politice a Tirolului de sud cu restul Tirolului din care a făcut parte timp de secole. Ceea ce, evident, nu s-a întâmplat... Câteva consideraţii se impun cu pregnanţă. Situaţia Tirolului de sud este una specială: el nu a revenit Italiei în virtutea principiului autodeterminării, ci i-a fost alipit. Teritoriul se află pe graniţă şi este locuit de o populaţie majoritară germanofonă care nu a cerut şi nu a dorit trecerea teritoriului la Italia. în ciuda unor afirmaţii, italienii, cu excepţia unor localităţi, nu au fost niciodată relativ majoritari în Tirolul de sud, cea mai mare parte a populaţiei acestei regiuni aflată pe graniţă se consideră de origină austriacă. Cel mai grav este că se dă drept exemplu obţinerea autonomiei prin mijloace de forţă: separarea de Alto Adige şi autonomia Tirolului de sud au fost dobândite prin metode extremist-teroriste. Chiar dacă în acest caz autonomia a fost preţul plătit pentru menţinerea Tirolului de sud de către Italia, acest fapt nu a rezolvat definitiv situaţia, după cum se poate deduce din afirmaţiile lui Christoph Pan. Despre autonomia perfectei separări de majoritate, în ediţia viitoare. DORIN SUCIU (Varina) Autonomia ca preţ şi preţul unei autonomii r 0  , România se îndreaptă căznit către mi mascat... (Urmare din pag. 1) şi după informări ale acestor organisme, în special în temeiul unor informări consultative cu Comisia Europeană. Se dovedeşte acum că Viorica Dăncilă a minţit, iar România este pusă într-o situaţie delicată. PMP a pichetat Instituţia Avocatului Poporului, solicitând să fie sesizată Curtea Constituţională în privinţa ultimei ordonanţe de urgenţă privind legile Justiţiei. Victor Ciorbea, pensionarul de lux, minte! Tinerii din PMP care au pichetat sediul Avocatului Poporului NU au fost invitaţi la discuţii, aşa cum anunţa comunicatul instituţiei. PMP cere imperativ Avocatului Poporului să reacţioneze în privinţa OUG pentru justiţie. în acest context, devine străvezie acţiunea procurorului Adina Florea, care a solicitat, miercuri, Direcţiei Naţionale Anticorupţie, pentru a patra oară, transmiterea dosarului TelDrum, în care este cercetat liderul PSD Liviu Dragnea, către secţia specială de investigare a magistraţilor. Această solicitare s-ar întemeia pe necesitatea soluţionării unui dosar aflat pe rolul secţiei de investigare a magistraţilor, fiind vizat, chipurile, un magistrat. Povestea magistratului implicat în TelDrum a apărut odată cu valiza rătăcită în câmp (la începutul lui noiembrie 2018) - atunci a ieşit la iveală că soţul Simonei Marcu (fostă şefă CSM) a primit, în calitate de avocat, mai multe onorarii din partea TelDrum. Dar, dacă SIJ doreşte neapărat să-i ancheteze pe Simona Marcu şi soţul său, se poate face oricând o disjungere pe infracţiunile în care cei doi ar fi implicaţi. Nu e nevoie ca dosarul să fie mutat de la DNA la SIJ. Dragnea nu se află la prima încercare de a schimba procurorul de caz din acest dosar. Tudorel Toader a mai vrut să dea un OUG care să limiteze vârsta la care un procuror ar putea accede în DNA, tocmai pentru a scăpa de procurorul Alexandra Lăncrănjan. Avem de-a face cu o încercare forțată de a-l scăpa pe Dragnea de un periculos dosar penal, iar liderul PSD trebuie înălbit, apretat şi înmiresmat legal. Argumentaţia folosită de Secţia pentru investigarea magistraţilor este absolut aberantă. în logica aceasta, introducerea oricărei plângeri penale pentru vreun procuror sau judecător va face ca dosarele cu pricina să le revină. Conform conceptului „dezbină şi cucereşte", PSD a reuşit să genereze un război fratricid în Justiţie, care pulverizează încrederea oamenilor în instituţii şi în ideea împărţirii dreptăţii. România se îndreaptă căznit către totalitarism. S-A DESCHIS ŞANTIERUL DE LUCRU LA MAURER RESIDENCE TÂRGU-MURES ! La data de 4 februarie a.c. au început lucrările din cadrul proiectului de cea mai mare anvergură în domeniul construcţiilor de locuinţe din Târgu-Mureş. Este vorba de Maurer Residence. De pe adresa https:// www.agendaconstructiilor.ro/files/info santiere/mures aflăm că vor fi construite 53 de clădiri, cu un total de 3.392 apartamente, cu una, două și trei camere. în prima fază a lucrărilor vor fi construite 28 de blocuri cu un total de 1.748 apartamente, apoi alte 25 de blocuri cu 1.644 apartamente, în cadrul primei etape din proiect, până la sfârşitul anului vor fi finalizate două blocuri cu 47 şi 62 de apartamente. Preţurile pornesc de la 35.000 euro pentru un apartament cu o cameră, 49.500 euro pentru un apartament cu două camere şi 58.500 euro pentru un apartament cu trei camere. Ca modalităţi de plată, se poate alege între plata integrală, variantă la care se acordă un discount, plată în trei tranşe, prin credit bancar, sau în rate, la dezvoltator. Pentru primele două blocuri care urmează a fi construite sunt deja vândute aproape toate apartamentele. VIOREL CONȚIU CUVÂNTUL VINERI, 1 MARTIE 2019 Alianţa 2020 Am început strângerea de semnături pentru alegerile europarlamentare. Dacă vreţi să ne ajutaţi ca voluntari, dacă vreţi să ne daţi semnătura voastră sau dacă vreţi să aflaţi mai multe despre candidaţii Alianţei 2020 USR-PLUS şi despre activitatea noastră, vă aşteptăm la sediul de campanie din Târgu-Mureş, str. Tineretului nr. 2, etaj 2, camera 9, de luni până vineri, între orele 13-15 şi 17-19. începând cu data de 9 martie vă aşteptam în centru, la Cort, între orele ISIT. Ne puteţi contacta la telefon nr. 0756 257 814, sau pe FB (Alianţa 2020 USR PLUS). „ÎNVĂŢĂMINTE" DE LA „CORBII ALBI" Cu totul întâmplător, am văzut o postare pe o pagină de socializare. Este vorba de un articol publicat în portalul de publicistică, de contact româno-maghiar denumit „Corbii albi". Acest portal are opt redactori şi 126 de colaboratori din ţară şi din câteva ţări învecinate. Dintre aceştia, 16 sunt din judeţul Mureş, printre care şi jurnalişti. Articolul pe care îl vom reproduce în cele ce urmează este semnat de Daniela Dobre din Sfântu Gheorghe. Am căutat să aflu mai multe despre autoare, dar ea nu este de găsit, nici după numele ei, nici după poza publicată care însoţeşte articolul. Este o identitate falsă şi impresia lăsată este că, mai degrabă, se caută o manipulare a opiniei românilor de către etnici maghiari, servind interese politice, metode des folosite de regulă de serviciile secrete ruse. Totuşi, ea apare pe lista colaboratorilor acestui portal, cu o fotografie falsă şi identitate falsă. Dar să vedem ce ne transmite „Daniela". Daniela Dobre: „Ce naiba au ăştia cu steagul maghiarilor şi cu Sfântu Gheorghe? Congresul UDMR de la Cluj a hotărât că roşualb-verdele este simbolul naţional al maghiarilor din România, sugerând că maghiarii din întreaga lume fac parte din aceeaşi naţiune - cea maghiară. După cum era de aşteptat, a pornit avalanşa postărilor antimaghiare pe Facebook. Au ieşit la înaintare toţi patrioţii şi se dau cu c... de pământ, că ei la Sfântu Gheorghe au cerut pâine în limba română şi nu au fost serviţi (pentru cine nu ştie, eu sunt o româncă din Sfântu Gheorghe). Ce naiba au ăştia toţi cu Sfântu Gheorghe? Mai luaţi şi voi o hartă, mai studiaţi şi o să vedeţi că mai există în secuime şi Târgu Secuiesc, Miercurea- Ciuc, Odorheiu Secuiesc, Gheorgheni şi multe alte localităţi. Vă place vouă să ne călăriţi pe noi la Sfântu, da' şi când ne-om sătura şi-om ridica una din c..., o să picaţi cu toţii şi o să vă piară pofta să ne mai călăriţi. Eu am avut multe discuţii cu astfel de oameni, care postează acest lucru, ca un simplu copy/paste, fără să ştie unde este pe hartă Sfântu Gheorghe. De obicei le spun că ar trebui să ceară lapte sau ouă, se pare că pâinea nu le aduce noroc. Nu spun că nimeni, niciodată nu a trecut realmente prin aşa ceva, dar tare ne mai place să facem din ţânţar armăsar. Am două cazuri, cu două doamne, o moldoveancă şi o dobrogeancă. Ele ocupă locul unu la prostie. Se plângea data trecută o moldoveancă, cum că, a fost la piaţă în Sfântu Gheorghe, a cerut păpuşoi şi nu a fost servită. Dobrogeancă şi ea a fost în Sfântu Gheorghe (cică) şi la nu ştiu care magazin a cerut ciuşcă şi, povestea ea cu lacrimi de crocodil, că nu a fost servită. Tanti dragă (moldoveancă şi dobrogeancă), dacă mie nu îmi spunea cineva acum mulţi ani că păpuşoi înseamnă porumb şi ciuşcă ardei iute, puteaţi să cereţi şi de la mine, româncă fiind, şi eu mă uitam la voi ca viţelul la poarta nouă. Ideea este: încetaţi să mai călăriţi acest subiect care este super-extramega-giga plictisitor. Aţi rămas blocaţi cu degetele pe copy/ paste. La urma urmei, ce naiba au ăştia cu steagul maghiarilor şi cu Sfântu Gheorghe?". Desigur, este liber fiecare să interpreteze textul după cum are posibilitatea. Presupun că „Daniela" a auzit câte ceva despre regionalisme, dacă este să definim cuvintele „păpuşoi" şi „duşcă". Un dicţionar i-ar fi de mare folos. Pe de altă parte, n-am înţeles ce o motivează să afirme că o moldoveancă şi o dobrogeancă ocupă locul unu în prostie. Este o afirmaţie josnică. Pe acelaşi portal au mai fost publicate şi alte opinii. Alţi câţiva „români" care sunt foarte încântaţi de politicile partidelor maghiare. Să avem în vedere şi faptul că ei pot face parte din familii cu etnii mixte și în aceste cazuri, politicile partidelor maghiare din România culeg de la ei aplauze. Pe de altă parte, articolul „Danielei" și-a atins, într-un fel, scopul propus. Când un român aplaudă politicile partidelor politice maghiare din România, politici care vizează exclusiv etnia maghiară, căutând să obţină privilegii de toate categoriile şi care sunt în defavoarea populaţiei româneşti, poate avea o mai bună credibilitate în opinia românilor decât dacă opiniile ar fi exprimate de un etnic maghiar. VIOREL CONŢIU