Cuvântul Liber, iulie 2019 (Anul 31, nr. 123-144)

2019-07-02 / nr. 123

MARTI, 2 IULIE 2019 • ANUL XXXI, Nrr. 123 (7.584) • 12 PAGINI, 2 LEI. ,-----------------MCiHTIbK f/t #v -I ■■■■—■■ La nivel de judeţ PRODUCŢIA EDIHNUALA A SCĂZUT CU 3,3% Dacă în primul trimestru din 2019 evoluţia industriei judeţului Mureş a avut un trend pozitiv şi creşteri destul de importante comparativ cu perioada similară din anul trecut, la nivelul celor patru luni trecute din acest an situaţia este pe minus la unele industrii. Conform datelor Direcţiei Judeţene de Statistică Mureş, director executiv Ioan Matei, în perioada 1 ianuarie - 30 aprilie 2019, evoluţia industriei, la nivel de judeţ, este nefavorabilă în raport cu aceeaşi perioadă a anului trecut. Astfel, în perioada la care ne referim, indicele producţiei industriale a fost de 96,7%, înregistrând o scădere de 3,3% faţă de perioada celor patru luni din anul 2018. în schimb, cifra de afaceri din industrie realizată de agenţii economici din judeţ, atât pe piaţa internă, cât şi pe cea externă, în primele patru luni din 2019, a înregistrat o creştere cu 8,7% faţă de perioada corespunzătoare a anului trecut. Important de semnalat e faptul că indicii valorici ai cifrei de afaceri din industrie caracterizează evoluţia veniturilor totale, înregistrate în perioada respectivă, provenite atât din activităţile principale, cât şi din activităţile secundare ale întreprinderilor din eşantion. Cifra de afaceri nu include TVA şi veniturile din vânzarea sau transferul de mijloace fixe. Raportarea cifrei de afaceri pe judeţ se face după sediul central al întreprinderii furnizoare de date. Comerţul exterior realizat de agenţii economici din judeţ, în perioada ianuarie-aprilie 2019, s-a caracterizat în exporturi în valoare de 155.352 mii de euro şi importuri de 222.770 mii de euro. Comparativ cu aceeași perioadă a anului 2018, valoarea mărfurilor exportate a scăzut cu 2,6% (-4.087 mii de euro), iar valoarea importurilor a crescut cu 9,8% (+19.846 mii de euro). Ca urmare, deficitul comercial, în perioada 1 ianuarie - 30 aprilie 2019, a fost de -67.418 mii de euro. în perioada similară din anul trecut, soldul balanţei de comerţ exterior a fost negativ, înregistrându-se un deficit de -43.485 mii de euro. în cele patru luni trecute din anul 2019, conform clasificării din Nomenclatorul Combinat-NC, ponderi mai însemnate în structura exporturilor s-au înregistrat la: produse ale industriei chimice şi ale industriei conexe (23,7%), maşini, aparate şi echipamente electrice, aparate de înregistrat sau reprodus sunetul şi imaginea (20,5%), materiale textile şi articole din acestea (11,5%), mobilier şi produse diverse (10,2%), produse de lemn,plută şi împletituri din nuiele (9%), mijloace de transport (6,4%) etc. In timp ce la importuri, produsele industriei chimice şi ale industriei conexe însumează 37.427 mii de euro, cu o pondere de 16,8%, maşinile, aparatele şi echipamentele electrice, aparatele de înregistrat sau reprodus sunetul şi imaginile însumează 32.840 mii de euro, cu o pondere de 14,7% etc. în perioada celor patru luni trecute din 2019, numărul turiştilor care au vizitat judeţul nostru a crescut. Mai exact, 155.659 de persoane au vizitat judeţul Mureş, cu 6.915 persoane mai multe decât în perioada similară din anul trecut, respectiv o creştere de 4,6%. IOAN HUSAR (Continuare în pag. a 3-a) Nu uitaţi să vă reînnoiţi abonamentul la cotidianul „CUVÂNTUL LIBER”! Preţul pe o lună este de 20 de lei pentru persoane fizice şi 30 de lei pentru persoane juridice, plus 3,38 lei taxe poştale suplimentare, aplicate de Poştă. Menţionăm că abonamentele se fac doar la factorii poştali şi la oficiile poştale din judeţ. Folosiţi cu încredere serviciile ale cotidianului ~ „cuvântul liber”! Foto: IOSIF TRIF La Târgu-Mureş, Transilvania Multisport Marius Paşcan, preşedinte executiv PMP: De ce nu accesaţi banii europeni pentru autostrăzi?! La Congresul PSD, din 29 iunie a.c., premierul României, Viorica Vasilica Dăncilă, nou aleasă preşedinte al PSD, a declarat următoarele: „în calitate de primministru, mă angajez în faţa dumneavoastră că vom face o autostradă cap coadă. Am demarat deja analiza pentru a vedea exact care este proiectul cel mai bine pliat pe aşteptările românilor. Noi suntem pregătiţi să finanţăm acest proiect de la bugetul de stat. Nu voi mai tolera niciun fel de întârziere, nici din partea autorităților, nici din partea constructorilor..." Este lăudabil, doamnă primministru, faptul că, în sfârșit, vă preocupă un important proiect de infrastructură, respectiv realizarea unei autostrăzi. Să știți însă că toate autostrăzile cuprinse în Master Planul General de Transport al României sunt „pliate" pe aşteptările ajunse la exasperare ale românilor! De altfel, chiar ministrul interimar al Transporturilor, Rovana Plumb, anunţa bombastic şi fantastic la începutul acestui an, la dezbaterile din comisiile de specialitate reunite ale Parlamentului, că în acest an vor putea fi daţi în trafic 180 de kilometri de autostrăzi. Am trecut de jumătatea anului curent şi încă nu s-a întâmplat nimic deosebit în această privinţă! (Continuare în pag. a 3-a) Aberaţii juridico-neografice Magistraţii din Prahova au mutat Cheile Bicazului din Neamţ în Harghita în urma unui litigiu între autorităţile publice din judeţele Harghita şi Neamţ, proces ce a durat mai bine de 10 ani şi a avut ca obiect anularea unui proces verbal de grăniţuire în zona Cheile Bicazului (judeţul Neamţ), pe 12 iunie, Tribunalul Prahova a dat câştig de cauză celor din Harghita, astfel încât, o suprafaţă de aproximativ 5.000 de hectare e pe cale să „se mute" din Neamţ în judeţul vecin. Concret, Documentar de ILEANA SANDU