Cuvântul Liber, noiembrie 2019 (Anul 31, nr. 209-230)

2019-11-01 / nr. 209

A CUVÂNTUL VINERI, 1 NOIEMBRIE 2019 Doar 5% dintre români nu primesc salariul pe card! Un studiu de piaţă privind comportamentul românilor raportat la plata facturilor, realizat de PayPoint România, arată că plăţile în numerar continuă să fie considerate cele mai sigure de către români, în condiţiile în care mai mult de jumătate dintre aceştia preferă să îşi plătească prin această metodă facturile de utilităţi. „Când vine vorba de utilităţi, 7 din 10 români obişnuiesc să le plătească personal şi achită cel puţin o factură prin intermediul sistemului electronic PayPoint. 3 din 10 respondent care au utilizat un sistem electronic de plată în ultimele 3 luni asociază dispozitivul electronic folosit cu PayPoint. Consumatorii PayPoint îşi plătesc facturile la electricitate, în proporţie de 90%, prin sistemul de plată asistată, la telecomunicaţii, în proporţie de 84%, la gaz în proporţie de 55%, şi la apă în proporţie de 50%. Comportamentul financiar al consumatorului rămâne fidel noţiunilor de siguranţă, proximitate şi uşurinţă în utilizare, ce definesc sistemul de plăţi PayPoint, şi ne bucură să observăm că utilizatorii noştri aleg să folosească sistemul cu recurenţă lunară, în magazinele partenere PayPoint, din apropierea locuinţei, plăţile sunt efectuate rapid şi în siguranţă, fiind, de asemenea, locul în care consumatorii îşi fac o parte din cumpărăturile zilnice necesare. în ultimele 3 luni, 5 din 10 români au folosit plata asistată, 4 din 10 români au făcut plata online şi 3 din 10 români au plătit direct furnizorului. Plăţile prin intermediul ATM sau Roboţel s-au clasat printre metodele mai puţin preferate de români (aproximativ 20%). Când primesc salariul, 20% dintre români retrag toată suma din cont şi fac plăţi în numerar, în timp ce 49% dintre ei retrag doar o parte din suma din cont cu care efectuează plăţi în numerar. 27% dintre români fac plăţi doar cu cardul şi 5% dintre români nu primesc salariul pe card. 9 din 10 români consideră că cel mai important criteriu luat în considerare la efectuarea plăţilor este securitatea tranzacţiei, urmat de lipsa comisioanelor, rapiditatea operării tranzacţiei şi timpul scurt de aşteptare. în concluzie, românii îşi aleg metodele de plată pe baza a doi factori externi: obiceiurile de plată ale comunităţii din care fac parte şi oportunităţile pe care le identifică în apropierea locuinţei sau a locului de muncă", potrivit reprezentanţilor PayPoint România. * Studiul a fost efectuat în luna mai 2019, fiind intervievaţi 1.005 români, cu vârste cuprinse între 18 şi 65 de ani, din mediul rural şi urban, din toate categoriile sociale şi financiare. (L.P.) I SA FUGIM DE CEI CARE NE SPUN „NU POT TRĂI FĂRĂ TINE”! Psihologii sunt unanimi în aprecierea că dependenţa de partenerul de viaţă creează necesităţi excesive şi chiar relaţii abuzive, de aceea, atunci când acesta îţi spune, în mod laudativ, că nu poate trăi fără tine, trebuie să fugi cât mai departe de el, altfel vei avea parte numai de nefericire! în opinia specialiştilor, declaraţia partenerului „Nu pot să trăiesc fără tine!" este cel mai toxic şi mai egoist lucru din câte se pot auzi, deoarece este o manipulare făcută exclusiv în interesul lui, după cum explică aceştia. Este un basm... Deşi îţi lasă impresia că eşti unic(ă), perfecţiunea întruchipată sau cel mai norocos om din lume pentru că l-ai întâlnit, realitatea, este cu totul şi cu totul alta. Partenerul nu numai că nu poate să trăiască fără noi, dar nici pe noi nu ne mai lăsa să trăim, el fiind, de fapt, un narcisist fără pereche. Relaţia cu un astfel de om ne marchează profund şi ne face să ne îndoim (cu timpul) de percepţia noastră asupra vieţii. Nu este dragoste... Pentru că dragostea nu este egoistă. Pentru că, în dragoste, ar trebui să te gândeşti şi la cel de lângă tine, nu numai la tine! Dacă iubeşti cu adevărat, „Nu pot să trăiesc fără tine!" nu are ce să caute în discuţie. Practic, partenerul spune: „Vreau să fii cu mine, pentru că aşa vreau eu, mă interesează numai viaţa mea şi persoana mea, şi nu îmi pasă cum eşti tu, nu mă interesează cum trăieşti tu şi nici cum ţi-ar fi ţie mai bine". Nu aduce fericire... Pentru că cei care nu pot trăi în afara unei relaţii, nu se cunosc pe ei, nu au încredere în ei, nu îşi vor asuma niciodată nimic şi nu vor reuşi niciodată să fie fericiţi, orice ar face cel de lângă ei. în plus, şi fericirea lor este tot responsabilitatea celuilalt, iar acesta este un alt mit. Nu faptul că nu poate să trăiască fără noi ar trebui să ne cucerească. Ar trebui să preţuim oamenii care spun că pot trăi şi singuri, dar şi-ar dori să trăiască alături de noi. Fericirea în cuplu se atinge atunci când fiecare partener ştie să fie fericit şi singur, pentru că fericirea nu e ceva ce se dă de la unul la celălalt. Nu este un semn de maturitate emoţională... „Nu pot trăi fără tine!" este, de fapt, un clişeu copilăros şi foarte nociv, care stă la baza multor relaţii toxice, căsnicii nefericite, depresii profunde şi suferinţe cumplite. Ca adulţi, ar trebui să putem avea o viaţă independentă, să ne putem descurca singuri. Practic, când nu putem să trăim fără cineva, suntem doar nişte copii ascunşi în corp de adult, care nu pot concepe viaţa fără „mama". Nimeni nu doreşte să crească un adult. Este vorba despre nişte cărămizi în construcţia acelui om, care nu au fost puse la vremea lor şi construcţia stă acum să cadă. Nu poţi fi tu „mamă" pentru cel de lângă tine, ai nevoie de un partener adult, nu de un „copil" care să te solicite pentru nevoile lui. De exemplu, cum ar putea fi părinte un partener care nu îşi poate asigura el singur nişte nevoi şi le pune pe umerii tăi?! O capcană... De ce picăm în această capcană? Din cauza răspunderii care ni se pune pe umeri (Nu pot trăi fără tine!). Când ni se spune asta, avem pe umeri viaţa unui om. Ne simţim, automat, răspunzători pentru viaţa celuilalt, iar aceasta este o responsabilitate uriaşă. Mult mai sănătos pentru amândoi parteneri este să se despartă şi, eventual, să reia relaţia atunci când fiecare este capabil să trăiască şi singur. * în concluzie, psihologii ne atenţionează că dragostea nu înseamnă să nu poţi trăi fără celălalt. O astfel de pretenţie ţine mai degrabă de... asistenţa socială. Dragostea înseamnă să îţi doreşti, pur şi simplu, să trăieşti alături de celălalt şi să vă faceţi unul altuia vieţile cât mai frumoase şi mai împlinite. (L.P.) 1 NOIEMBRIE 2019 Zile trecute: 305 Zile rămase: 60 Soarele răsare la: 7.01 Soarele apune la: 17.09 Ortodox: Sf. şi făcătorii de minuni fără de arginţi Cosma şi Damian Greco-catolic: Sf. şi făcătorii de minuni fără de arginţi Cosma şi Damian Romano-catolic: Sărbătoarea tuturor Sfinplor Zodia: Scorpion (23 octombre - 21 noiembre) FILĂ DE CALENDAR 2005 - Astronomii NASA anunţă descoperirea a doi noi sateliţi ai planetei Pluto. 2000 - în China începe cel mai mare recensământ al populaţiei din lume (au fost recenzate 350.000.000 de familii). 1976 - La Timişoara se înfiinţează Muzeul Tehnic al Banatului. 1939 - Este prezentat public primul animal conceput prin inseminare artificială (un iepure). 1928 - La Bucureşti este inaugurat primul post naţional de radio din România. 1882 - în România este înfiinţată Facultatea de Teologie. Cugetarea zilei: „Bunătatea în a gândi sau a dărui creează profunzime şi fericire. Bunătatea în a vorbi creează o iubire durabilă". (Morgan Freeman)  Berbec. Este posibil să luaţi o hotărâre importantă şi definitivă, cu privire la ruperea unor relaţii. în viitor, se va dovedi că aţi procedat corect. Taur. Şefii vă apreciază seriozitatea şi ideile constructive. Nu este exclus să fiţi propus pentru o mărire de salariu. Nu vă neglijaţi familia! __ M. Gemeni. Dimineaţa aveţi şanse să vă afirj maţi la serviciu. Din păcate, s-ar putea să vă atrageţi invidia colegilor. Nu neglijaţi problemele partenerului de viaţă. Rac. Este momentul să vă ocupaţi de situaţia financiară. Partenerul de viaţă vă susţine şi este convins că veţi reuşi. HOROSCOP TER Leu. Sunt şanse să iol aranjaţi o colaborare wv avantajoasă, care să vă aducă venituri considerabile. Relaţiile cu partenerul de viaţă urmează un curs ascendent. Fecioară. Profunzimea ideilor şi ambiţia vă ajută în activitatea profesională şi în afaceri. Rezolvaţi cu uşurinţă toate problemele de la serviciu sau din familie. » Balanţă. Aveţi posibil p calitatea să finalizaţi proiecte îndrăzneţe, mai ales în domeniul afacerilor. Sunt şanse mari să evoluaţi pe plan profesional şi social. Scorpion. Zi prielnică a schimbărilor importante pe plan profesional. S-ar putea să fiţi propus pentru o plecare în străinătate. -T -^r 1- Săgetător. Pot apărea 17 schimbări neaşteptate în viaţa dumneavoastră. Aveţi prieteni care vă susţin, la fel ca şi familia. Capricorn. Laser- Jungviciu, şefii vă apreciază pre ideile. Este posibil chiar să fiţi premiat. Vă recomandăm să vă odihniţi. Vărsător. Aveţi toate USR şansele să rezolvaţi problemele financiare ale familiei. Sinceritatea vă ajută să vă consolidaţi relaţiile şi să vă faceţi noi prieteni. Peşti. Aveţi mai multe întâlniri de afaceri, care se vor dovedi fructuoase. Primiţi o veste bună, din cauza căreia vă schimbaţi planurile pentru mâine. =CD= PICURI DE ÎNŢELEPCIUNE Sufletul, existenţa şi... aşteptarea • „Cine îl iubeşte cu adevărat pe Dumnezeu, acela trebuie să-l aştepte pe Dumnezeu, acela nu trebuie să aştepte ca Dumnezeu să-l iubească la rândul său". *** • „Dumnezeu există în mod necesar. Negând această frază, negăm existenţa lui Dumnezeu, deoarece natura substanţei nu poate fi gândită fără ca ea să existe, întrucât substanţa este cauza ei însăşi". •*** • „Sufletul omenesc este o parte din intelectul divin, deci, când spunem că sufletul omenesc percepe una sau alta, nu spunem decât că Dumnezeu, întrucât se manifestă prin natura sufletului omenesc sau întrucât constituie esenţa sufletului omenesc, are cutare sau cutare idee". Baruch Spinoza (1632-1677), renumit filosof evreu olandez, de origine sefardă, cu strămoşi de provenienţă portugheză. A fost un raţionalist şi unul din reprezentanţii panteismului în timpurile moderne. Gândirea lui a fost influenţată de scrierile lui Rene Descartes; a avut o reprezentare monistă a lumii, întreaga existenţă reducându-se la ceea ce a numit el „substanţă". Etica lui Spinoza cuprinde cărţi consacrate: lui Dumnezeu, naturii şi originii sufletului, naturii şi originii pasiunilor, sclaviei umane şi libertăţii sufletului. El considera că universul este identic cu Dumnezeu. Substanţa rezultă din sine şi prin sine. Autor de citate: „Iisus este dragostea izbăvitoare a lui Dumnezeu". „Tot ce există se află în Dumnezeu şi nimic nu poate nici să existe, nici să fie conceput fără Dumnezeu". „Pacea nu este absenţa războiului. Este o virtute, o dispoziţie spre bunăvoinţă, încredere, dreptate". PĂRINTELE ILIE