Cuvîntul Libertății, aprilie 1991 (Anul 3, nr. 340-359)

1991-04-02 / nr. 340

Incepînd de astăzi anunțurile publicitare se primesc zilnic, între orele 8 — 16, la sediul redacției noastre din strada Oltețu nr. 8 • ATENȚIE LA HOȚII CU GLAS MIEROS !... De la Direcția Județeană de Poștă și Telecomunicații sîntem informați că, prin anumite cartiere craiovene și-a făcut apariția o inedită saună de hoți cu glas mieros. Acționează in echipă sau solo. Sună la ușile diferitelor apartamente și, acolo unde li se deschide, se prezintă ca fiind salariați ai poștei, veniți să încaseze taxele de instalare a posturilor telefonice. Oameni buni, nu vă lăsați înșelați . Poșta nu procedează în acest mod. Pentru instalarea telefoanelor, toate taxele se plătesc la poștă — și nicidecum ...acasă. Astfel de tentative de escrocherie s-au semnalat în cartierele Brazda lui Novac, Cornițoiu, „Mareșal Mai“). „ O recentă Antonescu“ („1 I Hotărîre Guvernului României prevede că a LUNI, 8 APRILIE 1991 (a doua zi după Paște), VA FI ZI NELUCRÄTOARE. Unitățile de alimentație publică vor funcționa după programul unei zile de duminică, iar cele sanitare — conform programului stabilit de Ministerul Sănătății, astfel nicit să poată fi asigurată asistența medicală. Nu beneficiază de prevederea respectivă (zi nelucrătoare) unitățile cu foc continuu, precum și alte unități a căror activitate nu poate fi întreruptă. Potrivit legii, recuperarea timpului de muncă lucrat de salariații unor asemenea unități se va face eșalonat. • începînd de ieri, CURSUL OFICIAL AL DOLARULUI S.U.A. ESTE DE 60 LEI. Cursul în lei al celorlalte valute cotate de Banca Națională a României se stabilește de aceasta, evident, în funcție de cursul dosarului S.U.A. în lei. • DACA NU V-AȚI ÎNSCRIS PÎNĂ ACUM COPIII ÎN PAȘAPORT o puteți face prezentînd certificatul de naștere al acestora, cite două fotografii tip buletin. Taxa de includere este de 40 lei. în cazul părinților divorțați, înscrierea unui copil pe pașaportul unuia dintre părinți se face numai cu consimțămîntul celuilalt părinte. • Conform unei recente hotăriri a Guvernului României, în aceste zile are loc PLATA ÎN AVANS, CĂTRE SALARIAȚI, A UNEI JUMĂTĂȚI DIN SUMELE REPREZENTÂND COMPENSAȚIA ȘI INDEXAREA PE LUNA APRILIE 1991, cuvenite ca urmare a aplicării etapei a doua a programului de liberalizare a prețurilor și de protecție socială. Plata acestei prime „jumătăți“ se face eșalonat, pe unități, în intervalul 28 martie — 5 aprilie 1991. Restul de 50 la sută se va plăti o dată cu benzina a doua a lunii aprilie sau o dată cu plata salariului pentru lucrătorii care primesc leafa o singură dată pe lună. • Preluînd ca generic titlul unui destul de tînăr șlagăr de muzică ușoară, „Cabaret, cabaret...“. CIN COMPANY a organizat, ieri după-amiază, la Sala Polivalenta din Craiova, un atractiv spectacol de divertisment la realizarea căruia și-au dat concursul Ștefan Bănică-junior, Mircea Baniciu, Adrian Daminescu, Cristina Țopescu, Mihaela Ionescu, Viky Matei, „Academia de Umor“ (Dan Coveianu, Ducu Mogoșanu), trupa de dans modern „CIN COMPANY“. Spectacolul a inclus și un concurs de preselecție a viitorilor soliști de muzică ușoară — „Vedete în devenire“. CRAIOVA Un stat de drept? S3 uimitor «ii de liniștiți pot zinte cazul celor trei autoturîsprivî oamenii politici ai Romă «ie „Lada“, ultimul tip, cu numei de azi anomaliile. Este numerele A-9020 PB, A-3511 PB, mitor pentru că oricare dintre A-2743 PB, din cartea postului ei, dacă va fi întrebat, va spune de poliție gorjean al comunei că ceea ce l-a indignat la vechiul Brădești, ciuruite de gloanțe și regim comunist a fost anomalia părăsite de niște pasageri care de sistem. Ei vorbesc curent n-au voit să se supună somațidespre revoluție, despre reforilor armatei române pe 23/24 mă, despre statul de drept ca decembrie. Pasași cînd acestea ar exista, și arderii lor, care fi indiscutabile. Dar revoluția o vorbeau rusește, fost revoluție ? Și dacă a fost încercau să o revoluție, de ce este nevoie străpungă bara ..... ----de o reformă ? Reformele se jur ,și să treacă fac tocmai pentru a preintîri dincolo de el, mai departe, spre prin revoluțiile. Avem cu ade răsărit, vărat un stat de drept ? Sunt Nu vom face o discuție despre apărare toate valorile societății reformă, pentru că urmările ei românești ? Se vorbește cu prea le simțim zilnic din ce în ce multă ușurință despre lucruri mai mult. Dar ne vom opri puțin care nu există, un fel de fetiș asupra chestiunii statului de știri verbale, fetișuri ideologice, drept. Am scris într-o revistă care pot deveni și au și devenit bucureșteană că statului comerou ușurință instrumente demagocial P6 care ni*1 propune dl. Petre Roman se cuvine sa-i preferrce‘ răm, în formula lui Eminescu. Celor care perorează despre statul cultural Acest stat dorit revoluție ar fi bine să li se prede Eminescu pentru România pro domo presupune automat și „statul e drept“. Titulatura ultimă s-a înstăpînit însă azi în ideologia ofcială românească. Parlamentarii vorbesc despre statul d drept, miniștrii guvernului Roman vorbesc despre statul d drept, despre statul de drep vorbește și președintele țări după cum și întreaga presă, și cînd acest stat de drept ar exista. Exista în România o nouă realitate juridică, o nouă justiție Anomalia proceselor de la Timișoara sau de la București, căror cap de acuzare a fost genocidul, ne arată că România nu este un stat de drept. Nu este pentru că acuzația de genocid a fost formulată înainte de a si stabili existența genocidului proporțiile acestuia. S-a vorbit despre 60 000 de morți, pentru ca apoi să se constate că pînă-n 2 decembrie din cei 60 000 au murit doar 200 și că, de fapt, cifra de zeci de mii a fost inventată, în plus, este evident că unii dintre acuzații de la Timișoara n-au nici un clin nici în mîneca cu represiunea de la Timișoara. Cum se poate vorbi cu atîta ușurință despre România actuală ca despre un stat de drept? Despre o nouă justiție nu se poate vorbi atîta timp cit a fost menținută procuratura, instrument specific al dictaturii comuniste, pe mina căreia sînt aceste procese. Și nici măcar procuratura civilă, exersată in numeroase procese, ci procuratura militară, care s-a dovedit a fi depășită de gravitatea și exigența acestei sarcini. Rămîne o întrebare : cum de pot dormi liniștiți liderii politici români de astăzi, cu asemenea procese în ciica națiunii, într-un stat de drept nimeni nu este dinainte vinovat. MIHAI UNGHEANU (Continuare in pag. a Hi-a) 1 Frățiarilor scriitoromâni Joi, 27 martie a.c., în București, acasă la poetul Adrian Păunescu, pe strada Dionisie Lupu nr. 84 (stradă pe care au mai locuit Nicolae Labiș, Marin Preda, Niculae Stoian), sub semnul unității spirituale, dincolo de orice întocmiri politice vremelnice — după cum se arată chiar actul de constituire — și independent de ele, împărtășind însă clipă de clipă destinul poporului român, a avut loc ședința de constituire a Frăției Scriitorilor Români. Asta imediat după ce, cu o zi înainte, se împliniseră 73 de ani de la cea dinții Unire din acest veac a românilor din Basarabia cu Țara Mamă. După opinia noastră, acest act literar este, poate, unul dintre cele mai importante evenimente culturale ale anului, în felul acesta ridicîndu-se o nouă baricadă CONSTANTIN PREDA de Continuare în pag all al în ajun de Florii, criză de pîine! «• Omul nostru e sătul de vorbe. Iată de ce am renunțat de a mai întreba cu telefonul, îl strigă și în dreapta: „cum stați“? „ce gînduri aveți ?“, „cu ce nu mai desfătați ?“. Raidul pe care îl întreprindem la sfîrșit de săptămînă, și un ajun de Florii se bazează pe un singur principiu, unul și bun : „ce-i în mină, nu-i minciună“. Așadar, cu șa ținută de lacominere, ca să fim cât mai credibili, hai să vedem cu ce o umplem, ta Necazurile încep chiar de vineri. Cozile se fac, se desfac, se refac. Ce ne este dat să auzim ? Un fel de refren tragi-comic: „Unde-i plinea ? Nu-i nimica. A trecut acceleratul !...“. i# Cumpărăm (...ca să fim credibili !) batoane la prețul de 3 lei unul. Cu 30 de lei, din aceștia, care merg pe piață, ai prînzul asigurat cu franzela noastră cea de toate zilele, i# Numai că situația se repetă trasă la indigo în ziua de sîmbătă. Sus, pe Kogălniceanu jos, în Piața Veche, cozile arate apocaliptic. Cineva îmi insufle curaj : „Alaltăieri, la „Mercur“ coada de la ness și cacao urcase pînă la etajul doi, la încălțăminte !". în Ce să facem ? Cum s-o scoatem la capăt fără pîine ? Ne mai primește cineva acasă? n >• Fuga înapoi după , batoane a „Baloane, la baloane!...“ — ne ( te îndeamnă'^înă la răsfăț un vinezător de bule cauciucate, pe Venirii. in Piața Nouă. Ca la Moși, , t tiribomba mai lipsește. De ce ț ți-e frică nu scapi de unde le-« va fi știind pe toate el, omul, din ța popor ? Pentru că, uite, de cozi ! 3 dăm. Cozi pentru toate virstele, indiferent de sex și religie, voi I* Am văzut sîmbătă, aici, nn 1 5 Piața Nouă, cea mai teribilă panoramă, de... panoramă , două 3 Cozi stînd față-n față. „Lupta-i gata să înceapă, plin e cîmpul de răniți“ (Dorel Georgescu ) „Scrisoare de la Plevna". & Două cozi privindu-se și suspectîndu-se reciproc în bătălia pentru ouă. Și mîine sînt abia Floriile. Paștele e peste o săptămînă. Credem că numai în corelație firească cu măria-sa eul s-a putut naște expresia „la paștele cailor“. * La doi pași de scena asta oul, iarăși oul, a ajuns să se vîndă la un preț incredibil — de 10 lei (cu condiția să fie de lemn și încondeiat !)• • Bifăm plinea, bifăm ouăle. Cartofii ne vin tocmai din Covasna. O fi rentabil la prețul de 15 lei kilograul ? Și în timp ce fasolea staționează la 45, brînza de oaie se tot duce pînă la 130. Desconsiderată, luată în răspăr, marginalizată peste poate, iată că și brînza se răzbună pe noi pentru VIRGIL DUMITRESCU (Continuare în pag. a II-a) Fotoliul de duminică „Adevărul“ și... adevăruri « DISPUTA (devenită publică) dintre domnul Darie Novăceanu și colectivul redacțional al cotidianului central ne pune in dilemă. Scriitorul director acuză redacția de o alunecare spre „stingă“. Noi, cei din fața televizoarelor, îl credem. Dar nu putem avea, în prelungirea acestei afirmații decât o bănuială — aceea că redactorii respectivi ar dori să facă din ziar un fel de... falanster. Pe de altă parte, sindicatul spune : „Cititorii știu, deja, că forța de convingere literară nu corespunde, întotdeauna, unei ținute morale pe măsură“. Aferim! Dar unde o fi... Adevărul ? • LA „MICUL DEJUN“ (care, după 1 aprilie, se pare că va deveni „Prea micul dejun“) ascultăm și „sfatul medicului Nu ni se mai recomandă o alimentație rațională, pentru că de asta au grijă alți doctori, „de sus“. Dar ni se arată pericolele sedentarismului nostru, care riscă să ne distrugă arcurile și sforile fotoliilor. Sfatul să mai ieșim la „plimbare“ (pe străzi și prin piețe) ar fi picat tocmai bine sub incidența proiectatei legi a presei. Noroc că respectivul proiect a fost retras. Cam străvezie, totuși, invitația să admirăm in anumite parcuri trandafiri frumoși, dintre care unii au fost „(re)picați“ pe fostele locuri. • CU FLORIN DE FLORIN! După o lungă absență de pe micile ecrane, Florin Piersic ne dezvăluie adevărul. Nu s-a bătut cu Nicușor, ci doar s-a supărat cînd „prințișorul" i-a spus: „Bă, artist al poporului, mișcă măgarul de-acolo!“. Oricum, și-a recuperat absența, vorbind, într-o zi — e adevărat cu inegalabil șarm— cu alți actori într-o lună ! • M-A COPLEȘIT vestea formării Partidului’! Desenelor Animate. Văzind (și auzind) pe mini parlamentari, crtcînd televiziunea pentru spațiul redus al țestoaselor ninja '), și al Panterei roi,' amai realizat că U.D.M.R. riscă să-și piardă joocul al doilea din Parlament. Adevăr grăiesc vouă : este vremea copiilor. Chiar dacă aceștia sunt teribili! CONSTANTIN TRANCĂ Marea pă re ce o fi ales premierul român ziua de 1 aprilie pentru trecerea la etapa a II-a a liberalizării prețurilor ? — iată o întrebare,, care începe să devină pentru noi toți una dintre cele mai greu de digerat glume pior puse de un premier propriului său popor. Desigur ca de la Ceaușescu încoace suntem din ce în ce mai puțin dispuși să ne lărsăm păcăliți. A fost Revoluția română o explozie de o radicalitate dramatică și la scară națională sau se încearcă să fim convinși că așa a fost ? Epoca Ceaușescu ne-a convins, pînă la irespirabil, că o națiune care trăiește pe o temelie atît de șubredă din punct de vedere moral este în permanenta primejdie de a da faliment. Cei doi „vizionari“, el și ea, respingeau totul, cînd era vorba de viața noastră, cu un gest superior și disprețuitor, lăsîndu-ni-se nouă, celor dintotdeauna, mulți și răbdatori, șansa, unică de altfel, de a ne întrece în osanale duse, pînă la absurd, nimicului, ridicat la rang de genialitate. Am trăit din neguri existențiale, uitînd pînă și de propria noastră ființă și de existența lui Dumnezeu, și foarte repede am fost deziluzionați de propriile noastre iluzii. Revoluția a fost o șansă de a ne regăsi, dar acest abuz ridicat de pe ochi, cu un sacrificiu de tragică ingenuitate, a durat foarte puțin ; curînd existența noastră socială s-a grăbit să confun ION DOBRESCU (Continuare în pag. a IlI-a) II MARȚII 2 APRILIE II 1991 1 I 4 PAGINI 3 LEI 1 - Sigiliul Revoluției române din anul de grație 1821 Dr. NESTOR VORNICESCU Mitropolitul Olteniei Rezultatele cercetărilor , istori Avînd ca legendă indicația ce înfăptuite în deceniile prece, cronologică „1821“,, această madente anului aniversar, 1091, intrice sigilară reprezintă, pînâ incare se împlinesc 170 de ani, de prezent, unica mărturie certă si la Revoluția pandurilor, condusă autentică din domeniul sigilograde Tudor Vladimirescu, au re fief care se referă direct la .aprezentat contribuții prețioase, nul 1821 și la Domnul Tudor , din fie prin confirmarea unor date Vladimirii Gorjului, conducătorul mai vechi, incerte sau contra- pandurilor în timpul Revoluției versate,fie prin adăugirea altora antifeudale și antifanariote din noi. Țara Românească. La acest patrimoniu de ates destinate a valida acte și dotări și mărturii, la patrimoniul cumente, întărind autoritatea atestărilor și mărturiilor menite semnăturii unei persoane sau să lumineze semnificația eveni- drepturile unei Instituții, sigilimentelor revoluționare, de la ele în special cele domnești. 1821 se adaugă, o matrice sigilară sau ale unor mișcări sociale, nu— o gemă gravată prin incizie pe donaie constituie prețioase o parte spre a fi aplicată la mărturii ale trecutului, sau o deceară roșie, osebită valoare documentară și Descrierea acestei matrice, a dau imaginea simbolică a unornaliza simbolistică elementelor evenimente istorice sau process conținute, semnificația deosebită sociale, dînd o expresie foarte a alegoriei ce constituie emble concentrată concepțiilor specifice m a acestei matrice sigilare vie- unei epoci, aspirațiilor naționale rare, sunt problemele ce ne preocupă în paginile de față. (Continuare în pag. a III-a) Legea ca o dilemă? O economie de piață (mai di arid și convulsiile sociale cezentanții Prefecturii (doamna rect spus: capitalistă) are la au urmat. De fapt, nici nu era Carmen Tautu), U.J.C.M. (dombază forma de proprietate orin ceva dificil... nul președinte Nicolae Cauci vată. Și, fiindcă sîntem în pe- Apărută de curînd, Hot 140/ I.J.G.C.I. (d-na Simona Mitroesrioada de tranziție, pînă la a ’91 riscă să aibă, parțial, aceeași cu și dl. Constantin Puzderea),pariția Legii privatizării și a soartă. înțiile semne au fost o- în acest caz, situația pare a fi titlurilor de proprietate mult-așferite chiar de primele licitații, și mai încurcată decit cu totteptate, licitațiile pentru închi care nu s-au mai ținut. bere și locație de gestiune rămîn o primă formă prin care se încearcă translația unor spații comerciale în gestionare, particulară. Trecerea la economia de piață nu este un scop în sine. De la ea se așteaptă o mai bună gestionare a avuției naționale. Ce s-a întîmplat, însă, pînă acum Homo reformatul 84/1991, în primul rînd, prin Decizia 8/23 ianuarie 1991, art. 1, UCECOM a decis acordarea locației de gestiune doar pentru membrii cooperației. în al doilea rînd, spațiile fiind închiriate de la I.J.G.C.L., se impune închirierea, iar, Hot. 140/’91 ia, practic, în considerare doar condiții pentru locație de gestiune.,, I Anunțuri în ziare și la respec- Astfel, s-a impus de la sine aeste, din păcate, prea puțin în unele sedii, informați despre ordinarea pînâ cînd Bucureștiuî curajator. Legislația este, încă, ganizarea licitării spațiilor va dezlega dilema... suficient de confuză și nedota I.J.G.C.L., închiriate U.J.C.M.: Situația de mai sus, deși vieț rîtă. Cel puțin în domeniul lici I.P.P.S., I.P.S.P. și cîtorva codită, readuce în actualitate maitațiilor, reglementat mai întîi operative. In 25.03.’91, ora 10, vechi întrebări și concluzii, prin ordinul 130/22.11.’90 al ne-am prezentat la U.J.C.M. Pe 1. Pornind cu Decretul-Lege 54/ f d-lul ministru Adrian Severin, a ușa de la intrare, foidactilogia- ’90 și continuînd cu aceste licita- apoi prin Hot. 1228/’90, Hot. frate cu data, obiectul, comisia ții, acțiunea de privatizare a ] 84/’91, și, în sfîrșit, Hot. 140/ și condițiile licitației. Vorba apucat-o pe un drum lăturalnic, 1 -91. Dacă Hotărîrea 84/91 a fost ceea, afară vopsit gardul, înă- Singura soluție viabilă O constit abrogată, nu e deloc tîrziu să intru... lipsă leopardul! Adică taie emiterea titlurilor de pro- ne mîndrim că am contestat-o licitația... Deși existau și soli EUGEN DELCEA ■ încă de la apariția ei, prevă citanți și comisie... Adică repre- (Continuare în pag. a lîl-a) j De la Prefectura județului . Prin eforturi deosebite s-a reușit achiziționarea întregii cantități de ZAHAR, repartizată pentru trimestrul I I, pentru consumul populației. în aceste condiții, Prefectura județului Dolj a hotărit ca, PENTRU SARBATO •’ RILE DE, PAȘTI, să se distribuie, contînd pentru luna martie, încă 1 kg zahăr de persoană. . Aceste cantități sînt deja introduse in rețeaua cu amănuntul si se vor livra pînă pe data de 7 aprilie, LA PREȚUL NELIBERALIZAT. . . „O privire oarecare / E de-ajuns si totu ți pare / numai zimbet, / numai soare“. Foto : Daniel Diculescu 'V,V.V.,V.,V.V.AV.V,V.V.V.V.,.W.V.,,Vt..V.SW.WA,AWA, *>.WAAIWgWVW3AWtWWJWAW.AWAANMWV.WIAWWUW,i în prima zi din aprilie, în evidențele Regiei Autonome a Lignitului Tg. Jiu a fost consemnată rotunjirea, la 6 milioane de tone, a cantității de lignit extrasă de la începutul anului. — Ce semnificație are acest eveniment, d-le ing. VASILE CHIRCULESCU, în funcția ce o dețineți, de director al Diviziei plan, prognoză și urmărirea producției în cadrul R.A.L. Tg. Jiu? — Nu ne situăm la nivelul stabilit în programe. Consiliul de administrație consideră însă pozitiv faptul că producția a crescut continuu, nivelul atins în martie întrecînd cu aproape 44 de procente realizările din ianuarie și cu 12 la sută pe cele din februarie anul acesta. Volumul livrărilor de cărbune către termocentrale și alți consumatori a fost însă mai mare cu aproape 300 000 tone decit cel extras, proporțional reducîndu-se stocurile existente în perimetrele unor exploatări, situate îndeosebi in bazinele de lignit ale județului Gorj, cu implicații pozitive directe asupra reducerii pierderilor, îmbunătățirii calității cărbunelui livrat, desfășurării ritmice a activității în următoarea perioadă. — Regia autonomă a lignitului Tg. Jiu își desfășoară activitatea pe o întinsă arie geografică României. Care sînt obiectivele imediate ale minerilor ? — Extragem lignit și cărbune brun în județele Gorj, Vîlcea, Mehedinți și Prahova. Dorim ca in aprilie să realizăm constant, zilnic, atît la producție, cit și la expediții, cite 100 000 tone cărbune energetic, indici pe care în martie i-am atins ea niveluri maxime. Dispunem de condiții simțitor îmbunătățite pentru desfășurarea ritmică a activității în bazinul carbonifer Ploiești, precum și la Rovinari, iar în exploatările din Mehedinți, Motru și Berbești se află în curs de înfăptuire măsuri diverse ce vor determina creșterea volumului lucrărilor de decoperiă-haldare steril și pregătire a noilor fronturi carbonifere active, precum și a celor de extracție a cărbunelui. — Ce se putem transmite, acum, la începutul trimestrului al II-lea, energeticienilor ? — Deservim 21 termocentrale amplasate in principal în Oltenia, Crișana, Moldova și Dobrogea. Atingerea amintitelor niveluri de producție și de livrări ne MARIN COANDA (Continuare în pag. a III-a) Asigurarea stocurilor la termocentrale! Globetrotter Moscova - asediază din interior in ritmul uluitor de rapid al evenimentelor cu care se confruntă lumea contemporană, orice concluzie fără o analiză . ..long- time“ riscă să fie falsă. La ora actuală, personalitate, politică cea mai controversată rămîne Mihail Gorbaciov, președintele Uniunii Sovietice. Iată părerea unui om care a fost membru al Partidului Comunis Francez și l-a părăsit în 1980, pentru că a simțit din interior prăbușirea comunismului. Acesta este Antoine Vitez, președintele Consiliului de administrație al Comediei Franceze: „Perestroika nu este un nou comunism, iar Gorbaciov nu este un noi comunist, el este un mare om politic, un bărbat înțelept, cum a fost (și este) Juan Carlos, hotărât să facă trecerea de la un regim vechi la unul nou, pentru binele patriei sale și, fără îndoială, al națiunilor". Vorbind despre criza comunismului, același autor* remarca într-un articol apărut în „Le Monde", sintetic, dar convingător: „Cîmpul de ruine care se deschide în Europa Centrală și în Uniunea Sovietică "va lăsa loc de desfășurare forțelor eterne ale umanității. Capitalismul și economia de piață redevin modul natural de funcționare a societății, in acest moment al istoriei“. Este imposibil să uităm că „marea cotitură“ europeană a avut loc după venirea la conducerea Uniunii Sovietice a lui Mihail Gorbaciov. Pentru întreaga lume a constituit o surpriză de mari proporții faptul că noul suflu al istoriei venea termul de la Moscova. Aceeași Moscovă este acum teatrul unor evenimente de neimaginat cu numai doi ani în uz-EMIL CALOTA (Continuare în pag. a ?V-a)