Cuvîntul Libertății, decembrie 1996 (Anul 8, nr. 1915-1942)

1996-12-30 / nr. 1941

CUVÂNTUL LIBERTĂȚII 9 I ZIG - ZAG PE MAPAMOND □ ^IG - ZAG PE MAPAMOND ^ Rebelii Tupac Amaru au eliberat, duminică, 20 de ostatici, reținînd în continuare 83 de persoane la reședința ambasadorului japonez la Lima. Printre cei eliberați se află ambasadorul Republicii Dominicane, José Diaz, și cel al Malaeziei, Ahmad Mokhtar, mai mulți diplomați peruani și oameni de afaceri japonezi. Ei au fost imediat transportați cu un autobuz la spitalul poliției peruane, situat în apropierea reședinței ambasadorului japonez la Lima. Aceasta a fost urmarea primului contact direct dintre rebeli și negociatorul Guvernului peruan, ministrul Invățămîntului, Domingo Palermo, într-o întîlnire ce a durat mai mult de trei ore. Mișcarea Revoluționară Tupac Amarni (MRTA) a dat publicității, o dată cu eliberarea ostaticilor, o declarație în care deplînge faptul că este caracterizată drept o organizație teroristă, afirmînd că nu dorește să fie comparată cu gruparea maoistă peruană “Sendero Luminoso” (Calea Luminoasă). în declarație nu este făcută, însă, nici o referire la cererea de eliberare a rebelilor Tupac Amaru aflați în închisorile peruane, cerîndu-se doar îmbunătățirea condițiilor de detenție, deosebit de aspre pentru deținuții politici. “Nu acceptăm să fim comparați cu Sendero Luminoso, o organizație pe care am condamnat-o în mod repetat pentru folosirea irațională a violenței împotriva oamenilor”, se arată în declarația menționată. Rebelii MIRTA au eliberat peste 420 de ostatici de la ocuparea reședinței ambasadorului nipon în capitala peruană, în urmă cu zece zile, în timpul desfășurării unei recepții cu ocazia aniversării zilei de naștere a împăratului Japoniei. Printre persoanele reținute în continuare ca ostatici se află înalți oficiali peruani, ambasadorii Japoniei, Boliviei și Hondurasului la Lima și mai mulți cetățeni japonezi. * TOKYO - Cetățenii japonezi reținuți, încă, de rebelii Tupac Amani la reședința ambasadorului nipon la Lima, au cerut, duminică, premierului Ryutaro Hashimoto, să pună capăt acestei situații care riscă să devină mult mai periculoasă. Scrisoarea a fost trimisă premierului nipon prin intermediul celor nouă japonezi eliberați, duminică, de rebelii MIRTA alături de alți 11 ostatici. Circa 20 de diplomați și oameni de afaceri japonezi continuă să se afle printre persoanele pe care rebelii peruani au decis să nu le elibereze. “Dacă acest precedent periculos este lăsat să prindă contur, faptul ar putea avea consecințe grave asupra activităților economice viitoare din Peru și Japonia. Noi dorim ca situația, care se înrăutățește în fiecare zi, să fie rezolvată cît mai curînd posibil”, se afirmă în scrisoarea citată. “Vă cerem dumneavoastră, domnule premier, să faceți noi presiuni asupra guvernului peruan pentru eliberarea urgentă a tuturor cetățenilor japonezi reținuți ca ostatici la Lima”, încă 70 de ostatici eliberați Grevei muncitorilor sud-coreeni continua Circa 20.000 de muncitori scandînd“Jos Kim Young-sam!” au demonstrat, duminică, în fața sediului central al partidului de guvernămînt din Coreea de Sud, cel mai amplu protest sindical din istoria Coreei de Sud intrînd astfel, în cea de-a patra zi. O scurtă ciocnire cu forțele de ordine s-a petrecut cînd manifestanții au încercat să pătrundă în incinta sediului Partidului Noua Coree, păzit de peste o mie de polițiști echipați pentru lupte de stradă. Greviștilor li s-a permis să demonstreze prin fața sediului partidului, după mitingul organizat în Piața Yoido, din apropierea centrului Seulului. Nu au fost înregistrate incidente violente sau arestări. Protestatarii fac parte din cei circa 337.000 de muncitori din întreaga țară care au încetat lucrul, solicitînd abrogarea legii despre care ei consideră că le pune în pericol siguranța locului de muncă. Cele patru zile de grevă au paralizat activitatea în sute de șantiere navale, uzine de automobile și alte centre industriale din Coreea de Sud. Coreea de Nord și-a cerut în mod oficial scuze, duminică, pentru incursiunea în Coreea de Sud a unui submarin-spion. Declarația a fost dată publicității de purtătorul de cuvînt al Ministerului nord-coreean de Externe; în document, Coreea de Nord își exprimă “profundul regret” pentru viețile omenești “vînarea” echipajului acestuia de către armata sud-coreeană, a dus la o nouă tensionare a relațiilor dintre cele două state coreene. Seulul a sistat ajutorul economic către Nord și a refuzat reluarea acestuia pînă cînd Phenianul își va cere scuze. Coreea de Nord a amenințat că va omorî zeci de “inamici sud-coreeni” pentru Coreea de Nord își cere scuze pierdute în urma incursiunii. “Purtătorul de cuvînt al Ministerului Afacerilor Externe este autorizat să exprime profundul regret pentru incidentul în care a fost implicat un submarin al RPD Coreene în apele teritoriale sud-coreene, în luna septembrie a acestui an, incident care a dus la pierderea de numeroase vieți omenești. Republica Populară Democrată Coreeană va face eforturi pentru a se asigura că astfel de incidente nu se vor repeta și va lupta pentru o pace durabilă în Peninsula Coreea”, se arată în declarație. Descoperirea, în septembrie a.c., a submarinului, urmată de fiecare dintre agenții săi uciși. Coreea de Nord insistă asupra faptului că submarinul său a intrat din greșeală în apele teritoriale sud-coreene, în timpul unei misiuni de antrenament. Seulul afirmă, însă, că submarinul se afla într-o misiune de spionaj, dar s-a defectat în apropierea coastei estice a Coreii de Sud. 26 de nordcoreeni au debarcat pe teritoriul sud-coreean, dintre care 24 au fost uciși sau găsiți morți. Un altul a fost luat prizonier, în timp ce al 26- lea nu a fost găsit. In cursul operațiunilor de căutare a agenților Phenianului, 13 soldați și civili sud-coreeni au fost, de asemenea, uciși. LUNI, 30 DECEMBRIE 1996 Rebelii MRTA se îmblmzesc Rebelii din Mișcarea Revoluționară Tupac Amaru (MRTA), care mai țin ostateci încă 83 de diplomați și politicieni în incinta ambasadei Japoniei la Lima, sunt gata să negocieze solicitările acestora în schimbul eliberării a peste 400 de camarazi aflați în închisorile din Peru, putîndu-se ajunge la o “soluție imediată”, a declarat, duminică, reprezentatul pentru Europa al gherilelor marxiste. “Insistăm în continuare asupra eliberării prizonierilor politici, însă considerăm că se poate ajunge la o soluționare imediată”, a declarat Isaac Velazco, într-un interviu acordat telefonic agenției REUTER dintr-o țară europeană. “Acestea sunt lucruri ce pot fi negociate”, a afirmat el, adăugind că MRTA este pregătită să găsească o rezolvare pentru “punctele de importanță imediată care satisfac toate părțile”. El a refuzat să detalieze alte aspecte ale poziției MRTA privind negocierile cu guvernul peruan. Eliberarea, sîmbătă, a încă 20 de ostatici din reședința ambasadorului nipon la Lima, a mai afirmat Velazco, reprezintă un gest de bunăvoință, făcut după prima întîlnire dintre liderul MIRTA, Nestor Cerpa Cartolini, aflat în incinta ambasadei și negociatorul oficial al guvernului peruan, Domingo Palermo. Șansa instaurării unei "democrații reale" în Serbia Fostul premier spaniol Felipe Gonzalez i-a cerut președintelui sîrb, Slobodan Milosevic, să “beneficieze de șansa de a instaura o democrație reală” în țară și de a pune capăt demonstrațiilor opoziției. “Republica Federală Iugoslavia beneficiază de o ocazie extraordinară de a rezolva această problemă concretă, de a pune bazele unei democrații reale și de a se reintegra în comunitatea internațională”, a afirmat Gonzalez. Această șansă trebuie folosită de “autorități,opoziție și cetățenii Iugoslaviei”. Actualul președinte al OSCE, ministrul elvețian de Externe, Flavio Cotti, a declarat că se așteaptă ca Miloșevici să răspundă în mod public recomandărilor OSCE la începutul săptămînii viitoare. Ministrul danez de Externe, Niels Petersen, care urmează să preia președinția OSCE începînd de la 1 ianuarie, a precizat că organizația va convoca, la sfîrșitul săptămînii viitoare, o întîlnire a Consiliului OSCE, pentru a discuta răspunsul președintelui sîrb. Măsuri guvernamentale pentru ajutoare Guvernul a dispus, sîmbătă, alocarea a trei miliarde de lei din Administrația Națională Rezervelor Materiale pertru a ajutorarea cu bunuri materiale a persoanelor afectate de condițiile meteorologice din ultima perioadă. Ajutoarele vor fi distribuite în întreaga țară în cursul zilei de duminică. Premierul Victor Ciorbea a declarat că, dacă va fi nevoie, suma alocată va fi suplimentată. Ministerul Industriei și Comerțului va redistribui combustibilul către populație, reducînd consumul de gaze naturale cu 10 milioane de metri cubi. Ministrul de resort, Călin Popescu Tăriceanu, a precizat că, în ultima perioadă, s-a înregistrat un deficit la consumul industrial de gaze naturale de 6 milioane de metri cubi pe zi, în timp ce consumul casnic a cunoscut o creștere cu 3 milioane de metri cubi pe zi. Ministrul Transporturilor, Traian Băsescu, a oferit asigurări cu privire la aprovizionarea cu păcură. El a declarat că un transport de păcură de 90.000 de tone a fost deja descărcat în portul Constanța. Secretarul șef al administrației Hong Kong-ului, doamna Anson Chan, a anunțat, sîmbătă, că a acceptat propunerea premierului Tung Chee-bwa de a-și păstra postul și după revenirea teritoriului sub administrația chineză, anul viitor. “îi sunt profund recunoscătoare domnului Tung pentru că mi-a cerut să rămîn în funcție și pentru că a avut încredere în mine. Mă simt onorată urmînd să intre în dană încă două vapoare care transportă, în total, 210.000 tone de păcură. Ciorbea a anunțat că la sediul Guvernului s-a format un Comandament condus de Remus Opriș, care, împreună cu reprezentanții ministerelor, ai Administrației Naționale a Rezervelor Materiale și ai Comandamentelor de apărare civilă, vor stabili situația exactă din teritoriu, în vederea transportului ajutoarelor către populație. Premierul a adăugat că noii prefecți și subprefecți își vor intra în atribuții Începînd de duminică. De asemenea, Ministerul de Interne va forma patrule pentru identificarea persoanelor fără adăpost, în vederea acordării unor prime măsuri de ajutorare a acestora. Ofertă acceptată să accept această ofertă”, a afirmat doamna Chan, care este cel mai înalt demnitar civil din Hong Kong și adjunctul guvernatorului Chris Patten. Jing Chee-hwa a fost ales în fruntea guvernului din Hong Kong de un Consiliu cu 400 de membri, sprijinit de China, și va deveni, de la 1 iulie 1997, primul lider al perioadei post-coloniale la Hong Kong.g a Nicolae Militaru a încetat din viată Generalul de armată în retragere Nicolae Militari a încetat din viață în seara de 27 decembrie, în timp ce se afla acasă cu familia. Medicii bănuiesc că decesul a survenit în urma unui stop cardiorespirator. înhumarea a avut loc duminică, 29 decembrie, la orele 12.00, la Cimitirul Ghencea Militar. Schimbări în conducerea Ministrul Transporturilor, Traian Băsescu, l-a numit, vineri, pe Virgil Leanca în funcția de președinte al Societății Naționale a Căilor Ferate (SNCFR). Băsescu a declarat că l-a destituit pe fostul președinte SNCFR, Nicolae Ionescu, pentru “deficiențele organizatorice care au accentuat dereglările cauzate traficului feroviar de timpul nefavorabil”. Ministrul Transporturilor a adăugat că a suspendat și Consiliul de Administrație al regiei, urmînd ca modificările în componența acestuia să fie operate la începutul lunii ianuarie 1997. Gherilele fundamentaliste musulmane au ucis 28 de persoane, în cursul unui atac lansat duminică dimineața în satul Dhamma din provincia Ain Defla (120 km sud-vest de Alger). Forțele algeriene de securitate au anunțat, printr-un comunicat, că cei 28 de civili au fost uciși de “un grup de teroriști” - sintagma oficială a guvernului de la Alger pentru gherilele islamiste. Comunicatul asupra atacului a fost emis la scurt timp după ce tot forțele de securitate anunțaseră că o bombă a fost detonată într-o cafenea din sudul capitalei Algeriei, rănind 20 de persoane. Martorii oculari și surse spitalicești susțin însă că numărul celor răniți în acest atac, al patrulea în mai puțin de o săptămînă, este de 53. Pagina 5 Curtea Constituțională se opune Curtea Constituțională peruană a respins, vineri, decizia Congresului de a-i permite președintelui Alberto Fujimori să candideze pentru obținerea unui al treilea mandat, în anul 2000. Cu cinci voturi pentru și două împotrivă, Curtea Constituțională a decis că eventuala realegere a lui Fujimori ar încălca prevederile Constituției. Potrivit legilor peruane, un președinte care a obținut două mandate consecutive nu mai poate candida la funcția supremă în stat pentru a treia oara. Congresul peruan (Parlamentul țării) aprobase, însă, în august a.c., o interpretare legală care afirma că primul mandat obținut de Fujimori nu va fi luat în considerare, dacă președintele va decide să candideze din nou. Alberto Fujimori a fost ales președinte în 1990 și 1995. El a dizolvat Parlamentul în 1992 și a fost principalul suporter al discutării și aprobării unei noi Constituții de către noul Congres. Ca urmare a deciziei luate vineri, noua Constituție va trebui amendată din nou, dacă Fujimori se decide să mai candideze. Liderul peruan nu a anunțat, încă, oficial că va încerca obținerea unui nou mandat prezidențial. Demisia Guvernului Videnov Parlamentul bulgar, întrunit într-o sesiune parlamentară extraordinară, a aprobat, sîmbătă, cu o majoritate absolută, demisia Cabinetului Jan Videnov. Videnov a anunțat, sîmbătă trecută, demisia sa din funcția de premier, cu ocazia deschiderii lucrărilor Congresului Extraordinar al Partidului Socialist Bulgar (de guvernămînt). Demisia a fost depusă oficial la sediul Parlamentului, luni, 23 decembrie, în ședința de sîmbătă, Videnov a declarat în fața Parlamentului că speră ca, prin demisia Cabinetului său, Parlamentul să ajungă în cel mai scurt timp la alegerea unui nou guvern socialist. Potrivit lui Videnov, demisia sa va da Parlamentului posibilitatea de a alege care este cea mai bună soluție pentru Bulgaria în actualul moment de criză. Videnov și-a exprimat speranța că noul Guvern va conlucra mai eficient cu autoritățile și cu puterea legislativă. în intervenția sa, liderul principalei forțe de opoziție din Bulgaria (Uniunea Forțelor Democratice), Ivan Rostov, a declarat că Guvernul Videnov a compromis programul stîngii democrate, arătînd că ea nu poate să creeze o economie de piață, alungă investitorii străini și că s-a ajuns în situația ca Bulgaria să declare moratoriu asupra datoriei sale externe, care se ridică la aproximativ 10 miliarde de dolari. Rostov l-a acuzat pe Videnov de lipsă de curaj politic și l-a catalogat ca aparținînd aripii dure din cadrul Partidului Socialist, fost comunist. Stefan Savov, lider al Uniunii Populare (de opoziție), a declarat, sîmbătă, în plenul Parlamentului, că singura ieșire din situația în care se găsește în prezent Bulgaria o constituie alegerile parlamentare anticipate. De asemenea, Savov consideră că nici un alt guvern socialist nu este capabil să aducă ceva bun pentru Bulgaria. Socialiștii bulgari au cîștigat o majoritate simplă în Parlamentul de la Sofia, în alegerile parlamentare desfășurate la 18 decembrie 1994. Partidul Socialist Bulgar a devenit deosebit de impopular în Bulgaria, premierul Videnov fiind considerat principalul vinovat de grava criză economică, fără precedent, în care se găsește Bulgaria. Fundamentalistii ucid 2$ de civili Guvernul explică majorarea de prețuri la carburanți Guvernul a decis creșterea prețurilor la carburanți ,pentru a corela prețurile cu costurile de producție, pentru a corecta situația dezastruoasă lăsată de vechiul Executiv și pentru a crea condițiile necesare punerii în practică a măsurilor de reformă autentică”, se arată într-un comunicat difuzat, duminică, de biroul de presă al Guvernului, în ședința din 28 decembrie. Executivul a hotărît că, de la 1 ianuarie 1997, prețul benzinei va crește la 1.900 lei/1, iar al motorinei la 1.300 lei/1. Potrivit comunicatului, motivele majorării sunt următoarele: 1. “Necesitatea alinierii la noua rată de schimb leu/dolar”. La stabilirea noilor prețuri s-a avut în vedere un curs de schimb de 4.500 lei/dolar. Ultima aliniere de acest gen a avut loc la 2 iulie, cînd prețul benzinei a crescut de la 750 lei la 990 lei, pe baza unui curs de schimb de 3.000 lei/dolar. 2. “Necesitatea aplicării Legii 118/1996 care stipulează includerea în prețul benzinei și al motorinei a taxei de 25% pentru alimentarea Fondului Special al Drumurilor Publice”. De la 1 ianuarie 1997, se va aplica o cotă de 25% asupra prețului cu ridicata (exclusiv accizele) în cazul carburanților produși în țară și asupra valorii în vamă în cazul carburanților importați, conform prevederilor legii privind constituirea și utilizarea Fondului Special al Drumurilor Publice. 3. “Reducerea posibilităților de transfer prin contrabandă al carburanților, datorită vechilor prețuri foarte reduse față de prețurile din țările vecine”. 4. “Menținerea vechiului preț ar fi generat o penurie de benzină, datorată tendinței rafinăriilor de stocare a carburantului, pentru a-și diminua pierderile”. 5. “Menținerea vechilor prețuri ar fi amplificat pierderile înregistrate de rafinării și care se cifrează în prezent la 880 miliarde lei”. Pierderile au fost determinate de evoluția cursului leu/ dolar și de creșterea prețului la țițeiul din import, de la 120 dolari/ tonă în iulie la 160-170 dolari/tona în prezent, în ultimele cinci luni, pierderile medii lunare suferite de sectorul de rafinare din cauza evoluției cursului și a prețului țițeiului au fost de 78 miliarde lei. 6. “Practicarea noului sistem de prețuri va pune capăt situației în care costurile suplimentare erau suportate de toți contribuabilii, inclusiv de cei care nu-și pot permite un automobil”. “Guvernul va adopta în cel mai scurt timp un set de măsuri de protecție socială pentru a diminua erodarea puterii de cumpărare a categoriilor defavorizate ale populației, erodare datorată măsurilor dure, dar absolut necesare din acest moment”, se arată în comunicat. (aLi^AseiinE) • SEMNE BUNE ANULARE! Aflăm de la ing. Nicu Marinescu, managerul S.C. COMCEREAL S.A. Dolj, că în primăvara anului 1997 se vor însămînța, pe raza de activitate a societății, peste 50.000 ha cu porumb, floarea-soarelui și soia. La această dată, s-au procurat deja 100 tone sămînță de porumb. • SANCȚIUNI PENTRU “NOTARI”! Prin compartimentul de profil, Prefectura Dolj a sancționat contravențional pentru activitate necorespunzătoare delegații de stare civilă de la consiliile locale Verbița, Almăj, Brabova și Radovan, iar fostul secretar al comunei Argetoaia este cercetat de politie. • A CRESCUT VOLUMUL DE APĂ POTABILĂ. Apa potabilă distribuită, în mediul urban, înregistrează în acest an un volum de peste 62.659 mii m.c., față de 61.270 m.c. în 1992 (102,2 la sută), iar consumul casnic a crescut cu 9,5 la sută. • CĂMIN CULTURAL - “MUZEU”. Așa cum am văzut zilele trecute, căminul cultural din Robănești arată jalnic. “Singura activitate din acest an desfășurată la cămin a fost... votarea, încet, încet, el se transformă în “muzeu”, ne-a precizat un localnic. • CREȘTE FENOMENUL CRIMINALITĂȚII în anul 1993, în Dolj, s-au constatat 6.246 infracțiuni, iar anul trecut -13.879. Specialiștii în domeniul combaterii faptelor antisociale ne informează că fenomenul criminalității este în continuă creștere. • ÎNATRU DECENII DE ACTIVITATE! Cei 320 salariați - din care 29 cercetători de la Stațiunea de Cercetări Agricole Simnic au început pregătirile în vederea aniversării, în 1997, a patru decenii de rodnică activitate. La multi ani • COLABORARE ÎNTE CRAIOVA SI FINLANDA, în perioada 1993-1996, una dintre cele mai importante acțiuni în domeniul cooperării externe se referă la semnarea protocolului de colaborare între orașele KUOPIO din Finlanda și CRAIOVA • CRESCUT NUMĂRUL PENSIOANARILOR! Numărul pensionarilor din agricultură a crescut, în perioada 1992-1996, cu 65 la sută, fapt determinat de prevederile Legii 80/ 1992, prin scăderea vîrstei de pensionare cu 3 ani. • ÎMPREUNĂ ȘI LA NECAZURI, DAR ȘI SĂ BUCURII! Ing. Constantin Radu, directorul general al Direcției Agricole Dolj, și-a făcut timp cum puțini conducători au făcut-o să se întîlnească, recent, cu toți salariații și colaboratorii pentru un scurt bilanț al anului ce se încheie, pentru creionarea acțiunilor de perspectivă, dar și pentru tradiționalele urări de sărbători. • . INVESTIȚII ÎN DOMENIUL SĂNĂTĂȚII. în ultimii trei ani au fost date în folosință: spălătoria de la Spitalul Clinic Județean, centrala termică de la Spitalul Filiași, extinderea Spitalului Clinic nr. 3, blocul alimentar și spălătoria de la Spitalul Segarcea, precum și canalizarea Spitalului Bechet. • MOARA ROBĂNEȘTI - FOC CONTINUU! Bogdan Diaconescu, directorul modernei mori din Robănești, ne-a precizat că aici se lucrează “foc continuu” pentru a asigura făina necesară realizării produselor de patiserie de cele peste 30 de brutării particulare din zona Olteniei. • SCADE NUMĂRUL ȘOMERILOR. Anul cu cel mai mare număr de șomeri din perioada postdecembristă a fost 1993, cînd s-au înregistrat 58.544 șomeri în Dolj. în 1996, numărul lor este de aproape 25.000, din care 11.729 femei. • CRESC ÎMBOLNĂVIRILE DE TUBERCULOZĂ în județul nostru, îmbolnăvirile de tuberculoză sunt în creștere. Dovadă că în 1992 s-au înregistrat 2.364 bolnavi, iar în 1994 - 2.653. Trist, dar adevărat. • DEGAJAȚI CĂILE DE ACCES! Conducerea Primăriei municipiului Craiova atrage atenția tuturor cetățenilor și conducătorilor de la societăți comerciale, regii autonome etc. să degajeze de zăpadă spațiile din preajma locuințelor și a locurilor de muncă. • FONDURI PENTRU CONSOLIDĂRI: în anul de învățămînt 1995-1996, au fost alocate fonduri de la bugetul de stat în sumă de 2.050 mii. lei, pentru consolidarea clădirilor unităților școlare.