Cuvîntul Libertății, februarie 1998 (Anul 10, nr. 2319-2346)

1998-02-02 / nr. 2319

VĂDI IVI, in redacția noastră Sîmbătă seara, după o zi epuizantă, senatorul Corneliu Vadim Tudor, președintele Partidului România Mare, a fost oaspetele redacției noastre. “Extremistul” nu a ținut cont de nemernicii care au lansat un scenariu diversionist conform căruia “Cuvîntul Libertății” ar fi un ziar muribund. I-am deranjat, desigur, pe mulți dintre trădătorii neamului românesc. Dar am greșit, indiscutabil, pentru că nu i-am călcat în picioare. Nu-i niciodată prea tîrziu. Oricum, “Cuvîntul Libertății” o constituie singura redacție craioveană pe care Vadim a onorat-o printr-un colocviu colegial, ca între profesioniști. De mîine, citiți răscolitorul interviu acordat, în exclusivitate, ziarului nostru. Azi, în pag. 8: Secvențe de “inimă rea”, pentru neprieteni! 9 MN conexi BANCA PENTRU MILENIUL TREI Treceți-i pragul cu noi! Uniunea pentru Renașterea României mmm Simțind că se fuge pămîntul de sub picioare. Sîmbătă, Wim Van Velzen, președintele Uniunii Europene Creștin Democrate (UECD), a sosit în România, la invitația grupului parlamentar al PNȚCD. Printre cei prezenți s-au numărat premierul Victor Ciorbea, Ion Diaconescu, președintele PNȚCD, foști și actuali miniștri PNȚCD. La Palatul Parlamentului, Wim Van Velzen a declarat că nu se aștepta să se întoarcă atît de repede în această țară, ultima vizită fiind făcută în luna noiembrie 1997. “Am fost în această săptămînă la Praga, dar speram ca, între timp, conflictul din România să se rezolve, și la sosirea mea aici să primesc o informație pozitivă. Anul trecut am avut o impresie foarte bună despre România. Vreau să vă asigur că mulți din specialiștii Uniunii Europene au fost foarte surprinși de ce se întîmplă în România. Fără acest guvern, fără această coaliție nu ați fi reușit niciodată rezultatele pe care le-ați obținut în procesul de integrare în NATO și UE (?!). în România, anul trecut, au avut loc importante schimbări economice, sporirea rezervelor valutare, liberalizarea prețurilor, privatizarea nu s-a dezvoltat niciodată într-un ritm atît de accentuat, s-a redus numărul minerilor, s-a demarat reforma socială în domeniul sănătății. Vreau să întreb: “Cine spune că în România nu s-au produs reforme?” în străinătate, în mediul analiștilor politici există foarte multe preocupări cînd se citesc ziarele. Ne dăm seama că se întîmplă ceva în România, care să ducă la oprirea restructurării, la o situație de instabilitate. Din ce în ce mai PAULINA URUCU (Continuare in pag. 8) 1 I"1*"« v I ^ -1 Țărăniștii si-au chemat în ajutor confrații europeni ANUL IX NR. 2319 LUNI, 2 FEBRUARIE 1998 8 PAGINI - 700 LEI Partidul România Mare “—— ............................ ................... ■ 1 Se pregătește de alegeri anticipate 1 La sfîrșitul săptămînii trecute, senatorul Corneliu Vadim Tudor, președintele Partidului România Mare, s-a aflat la Craiova unde s-a desfășurat o conferință județeană a PRM, la care au luat parte 60 de reprezentanți din partea a 11 filiale județene ale partidului, din Banat și Oltenia. Acesta a fost însoțit de personalități importante ale partidului, membri ai Comitetului Director, senatori și deputați, printre care deputații Corneliu Ciontu - vicepreședinte al partidului, Ilie Neacșu, Constantin Băbălău și Mitzura Arghezi, senatorul Nicolae Pătru, Ilie Merce - secretar executiv al PRM și deputatul Nicolae Vasilescu. Corneliu Vadim Tudor a avut, sîmbătă, întîlniri, la Primăria municipiului Craiova cu primarul Vasile Bulucea și consilieri locali, cu președintele Consiliului Județean Dolj, Ion Voiculescu, și consilieri județeni. Dupăamaiză a susținut o conferință de presă cu public, la care au fost prezenți aproape 1.000 de cetățeni, membri și simpatizanți ai PRM și peste 40 de ziariști. Seara, la Casa de oaspeți “Jianu” a avut loc un dineu oficial. Dialogul a fost deschis, sincer - întîlnirea, care a durat mai mult de două ore, găzduită de Casa Studenților din localitate - devenită neîncăpătoare pentru numeroși craioveni care au dorit să participe, fiind deosebit de apreciată. Senatorul a fost întîmpinat cu multă căldură, iar răspunsurile date în cea mai mare parte, aplaudate, întrerupte de ovații prelungite. Dintre răspunsurile date, cu verva specifică a pamfletarului la întrebările M. PIETREANU (Continuare in pag. 8) Apel către liberalii din Romania In condițiile în care criza politică actuală atentează la stabilitatea și evoluția prin reformă a statului român, dată fiind incosistența temeiurilor de solidaritate ale actualei Coaliții la putere în care numai o fracțiune liberală izolată nu reușește să impună o reformă de natură liberală afirm, o dată în plus, că unificarea liberală nu mai poate fi animată. Mișcarea liberală trebuie și menită să își regăsească unitatea Indiferent cînd vor avea loc alegerile, numai un partid liberal unit poate înfrunta cu succes un scrutin care, sunt convins, va fi necruțător cu partidele care vor alege, și pe mai departe, calea dezbinării forțelor liberale. In calitatea mea de președinte al Partidului Liberal, cer ca personalitățile liberale, partidele liberale și organizațiile civice care promovează valorile liberale, să întemeieze împreună primul partid liberal unit al României post-decembriste. Nu Niculae Cerveni pretinde sau reclamă unificarea liberală ci România o cere! Formarea unei FEDERAȚII LIBERALE, care să asigure drepturi egale de luare a deciziei și reprezentare a tuturor celor ce vor constitui întemeierea ei, ar deschide calea afirmării Proiectului Liberal Național! Desigur, orice altă rezolvare a problemei unificării liberale este bine venită Partidul Liberal va sprijini, fără ezitare, orice altă idee. în Convenția Democrată ori în afara ei, în Coaliția la putere ori excluse din formațiile acesteia, partidele liberale nu mai pot ignora, în acest moment, că audiența lor este în scădere. A mai rămas un singur pas de făcut, unul singur! Anul 1998 ar trebui să fie al unificării liberale! Unificarea liberală este astăzi în mîinile voastre! Președintele Partidului Liberal, Senator, NICULAE CERVENI; Vicepreședintele Alianței Civice Dolj, EMILIAN MIREA, a fost agresat de FLOREA VIJULIE, membru al PNȚCD în seara zilei de 31 ianuarie 1998. Emilian Mirea, vicepreședintele Alianței Civice Dolj, a fost agresat cu pumni și picioare, de către Florea Vijulie, membru în PNȚCD Dolj, organizația Dobrești’. Se pare că toată această >____________________________legeri mai vechi, ale cărui substrat ne permitem să nu-l comentăm. După cum ne-a declarat Emilian Mirea, scandalul a pornit în sediul ANICADO, PAULINA URUCU (Continuare in pag. 7) Radiografie la început de drum “ZILELE CARAOIALE” ■ Preselecția frumoaselor - Azi, începînd cu ora 17, la Casa Studenților din Craiova, va avea loc preselecția celor aproape 40 de concurente înscrise la Festivalul de frumusețe “Miss Craiova Mărțișor” 1998. ■ “Cancelaria din ierburi” - “Hrănindu-se hulpav cu seva locurilor pe care le cîntă, poezia lui Emil Lăzărescu vine de demult și de departe”, aprecia, în noiembrie 1995, matel Marin Sorescu. Recent, sub semnătura respectivului ziarist oltean, a apărut volumul de versuri “Cancelaria din ierburi”, la Editura “Crăița Sudului”, Craiova.■ “Șantaj” studențesc - studenții anului III actorie - clasa prof. Remus Mărgineanu - de la Universitatea din Craiova ne invită, astăzi, la orele 16 și 18, în Sala Studio “Marin Sorescu”, a Teatrului Național Craiova, la examenul spectacol de arta actorului, cu piesa “Șantaj” de Liudmila Razumovskaia. 1* Concert-lecție - Începînd de astăzi, ora 10, se reia, la Filarmonica “Oltenia”, concertul lecție “Cîntecele Renașterii: Madrigalul”. Dirijor și comentator: Florian Zamfir, în program, lucrări de Josquin des Pres, Orlando di Lasso, Jacques Arcadell, Gesualdo da Venosa ș.a. B In memoriam - “Expresie a prețuirii sincere pentru poetul și omul care ne-a iubit și pe care avem datoria să nu-l uităm, să-l iubim și să ni-l amintim mereu”, cartea “Virgil Carianopol (1908-1984)” de Dumitru Botar, ieșită de sub tiparul Editurii Didactice și Pedagogice București și apărută, recent, în librării, este, totodată, un omagiu adus poetului născut, în urmă cu 90 de ani, la Caracal. ■ Neglijențe și abuzuri - conform bilanțului dat publicității, zilele trecute, de Inspectoratul de Poliție al Județului Dolj, în 1997, numărul abuzurilor în serviciu, constatate, pe raza Doljului, a fost de 137, cu 56 mai mare decît cel din 1996. Au fost înregistrate și 74 neglijențe în serviciu, cu 46 mai multe decît cu un an în urmă. ■ Nu frigul i-a împins la furat -Polițiștii băileșteni i-au depistat pe Dudea Viorel (19 ani), Trancă Safran (37 ani), Ileață Marcel (27 ani) și Cocîlaru Viorica (42 ani), toți țigani, din satul Ghidici, comuna Piscu Vechi, vînzînd material lemnos a cărui proveniență nu o puteau justifica. Au fost sancționați cu amendă de 450.000 lei și le-a fost confiscat material lemnos în valoare de 2,2 milioane lei. ■ Cercetări finalizate - Pentru Smean Lucian Teodor (31 ani), din Tîrgu Jiu, Preoteasa Sorin Liviu (19 ani), din Craiova și Călin Lica (31 ani), din comuna Hălăugeni, județul Iași, toți salariați la Șantierul 3.400 din cadrul ISAF București, s-au finalizat cercetările în care erau acuzați de furtul a 80 de metri cablu telefonic, în noaptea de 16/17.11.1997, ceea ce a cauzat un prejudiciu de 25.870.000 lei. Dosarul a fost înaintat Parchetului de pe lîngă Judecătoria Tîrgu Jiu, cu propunerea de trimitere în judecată. Grupuj realizat de MIHAELA CALCIU si PAULINA URUCUle Istoria clipei - clipa de istorie Făt-Frumos cu trupul sfîrtecat SERIAL INEDIT cu dl. colonel (rl ION SANDU - Intrerupînd “baia” de acel moment decît atît cît era că nici mie nu mi-a convenit realitate românească a anului normal. Nu mai mult decît le-a postura de a fi totdeauna în 1997, să revenim la momentust altora. Nici un moment nu poziție de drepți, cînd cineva rele inițiale ale dialogului am crezut că unii ca Nisipeanu ți-a zis “Drepți”. Am fost, și nostru în serial. V-a fost sau alții, care s-au înscăunat, cred că ați observat, un om mai teamă de momentul transmi vor rezista sitei. Am nutrit “liberal” în mișcare, în zerii puterii, în decembrie convingerea că alții își vor atitudine, în ceea ce am făcut. 1989? Considerați, la vremea solicita drepturile, așa cum au Daca ar fi să vă spun niste aceea, că există oameni și făcut-o după aceea. Temerea lucruri, de exemplu că, din pregătiți, la nivel de țară și cea mare a mea era de altă 1972, eu n-am participat la o la nivel de județe, care să natură, n-am mai dorit să pună analiză din asta de învățămînt preia puterea? cine va mîna pe putere, în mod politic, poate că m-ați crede un . - Nu. Nu mi-a fost teamă de dur, în mod dictatorial. Pentru fariseu. Dar așa a fost. Am evitat, m-am fofilat, pentru că nu mi-a plăcut. Sigur, nici n-am strigat, dar am avut și posibilitatea, intr-adevăr, să fac manevre aproape nesimțite. Deci, aș fi vrut să trăim mai liberi, dar nici în felul acesta ca acum nu este bine. Anarhia niciodată nu trebuie confundată cu democrația. Eram convins însă că, după cîteva zile, săptămîni, ne vom trezi la realitate și că, la conducere, în județe, dar și la nivel național, vor fi aduși oameni de ținută, bine pregătiți din toate punctele de vedere. Consideram că, dintre atîția care erau pe vremea aceea pregătiți, trebuiau să vină cît mai mulți să pună umărul la menținerea unor lucruri bune în țară și la îndreptarea altora care într-adevăr n-au fost bune. Mai mult decît atît, de pildă, am simțit că unul dintre cei care se avîntă în luarea puterii DAN LUPESCU (Continuare in pag. 4) Nu a fost conferință de presă, nu au fost zile (și seri) în care în toate cotidianele și posturile de televiziune să nu apară e adevărat, cu “mina-i bosumflată” și vocea gravă, de parcă ar purta pe umeri tot greul acestei țări - dl. Dinu Gavrilescu, ministrul Agriculturii și Alimentației (și, peste cîteva zile, probabil, și al pădurilor și al Mediului), promițînd, cu “solemnitatea”-i proprne, că, începînd cu data de 1 februarie a.c., se declanșează cuponiada agricolă 1998, acțiune care s-o recunoaștem - constituie, prin avantajele sale, un mare sprijin pentru agricultorii a căror pungă este din ce în ce mai secătuită. Ei, truditorii gliei așteaptă cupoanele ca pe pîinea caldă, întrucît, imensa lor majoritate, nu au omorît terenul pentru însămînțările de primăvară, nu au fertilizat ce au semănat astă toamnă, nu au efectuat tratamente la pomi, nu și-au procurat semințe, întrucît... nu prea au după ce bea apă, pentru că nu au o lețcaie pusă deoparte. Iată, însă, că numai la cîteva zile de la anunțarea acestei încurajatoare și salvatoare wrtíL'dlj^mMUetru anunțat$i’~ și nonșalanță în glasul pierdut - că distribuirea cupoanelor seamină... cel mai probabil pînă la 10 februarie a.c., din pricina unor dificultăți tehnice (?!). Nebuloasă-i situația, generală, SUS, “neguroasă”-i, parțial, JOS. “în Dolj - pînă la sfîrșitul săptămînii trecute - numai primarii din 20 de comune, din cele 90 existente, au trimis tabelele complete cu proprietarii de terenuri și suprafețele aferente, în vederea tipăririi respectivelor cupoane pentru agricultori”, a precizat dl. Fărcășanu, directorul SC “SICO*’ SA Craiova (telefon 41.88.16), societatea unde se centralizează cupoanele din județul nostru. La recenta întîlnire cu primarii, prefectul județului, dl. Marian-Jean Marinescu, a insistat asupra necesității grăbirii întregii acțiuni privind... cuponiada 1998. NICOLAE BĂBĂLĂU Continuă voios politica unor ministeriabili: ce zic azi, retractează mîine și modifică poimîine . “Cuponiada” agricolă se amină, așteptarea... nu-i de-a bună! ...........""""" întîmpinarea Domnului Astăzi, la 40 de zile de la Nașterea Mîntuitorului nostru Iisus Hristos, Biserica sărbătorește unul dintre cele 12 praznice împărătești, cunoscut sub numele de “Întîmpinarea Domnului”. Potrivit Legii vechi, dată de Dumnezeu evreilor prin Moise, orice întîi-născut de parte bărbătească din neamul lui Israel trebuia să fie închinat Domnului, la 40 de zile de la naștere, și apoi să fie răscumpărat în schimbul a 5 monezi de argint și să se dea jertfă o pereche de turturele sau doi pui de porumbel, împlinindu-se vremea rînduită. L-au adus și pe Pruncul Iisus la Ierusalim, la templu, ca să-L pună înaintea Domnului. Hristos arăta, de la început, că n-a venit să strice Legea, ci s-o desăvîrșească. “Astăzi, Cel ce a dat de demult Legea lui Moise în Sinai, se supune pentru noi poruncilor Legii, ca un milostiv, făcîndu-Se ca noi”. (Minei, 2 feb.). Aici, Domnul Iisus Hristos a fost întîmpinat de un bătrîn cucernic, după cum relatează Sf. Scriptură: “Și iată, era un om în Ierusalim, cu numele Simeon; și omul acesta era drept și temător de Dumnezeu, așteptînd mîngîierea lui Israel, și Duhul Sfînt era asupra lui. Și lui i se vestise de către Duhul Sfînt că nu va vedea moartea MARCEL GLĂVAN