Cuvântul Libertății, septembrie 2003 (Anul 15, nr. 4214-4239)

2003-09-02 / nr. 4215

2 Marți, 2 septembrie 2003 Căldura nu se va scumpi în această iarnă, anunță PSD .............................................. 7 . Cheltuielile pentru încălzirea locuinței nu vor crește în acesta iarnă, a anunțat, luni, vicepreședintele PSD Ioan Mircea Pașcu, precizînd că statul urmează să subvenționeze direct la producătorii de energie majorarea prețului la gazele naturale, astfel încît costul gigacaloriei să rămînă stabil. Pașcu a precizat că va crește subvenția de stat pentru mia de metri cubi de gaze naturale de la 99 la 120 dolari, pentru ca prețul gigacaloriei să rămînă același în această iarnă. “Subvenția va merge direct la producător, astfel încît producătorul de energie nu va încerca să acopere pierderile de la cetățeni”, a arătat Pașcu. “Subvenția în raport cu scumpirea miei de metri cubi de gaze naturale poate să inducă o scumpire a gigacaloriei. Această diferență de la 99 la 120 de dolari este preluată transparent din bugetul de stat ca subvenție a Guvernului în așa fel încît giracaloria, în acestă iarnă, să rămînă la același preț”, a explicat și purtătorul de cuvînt al PSD Bogdan Niculescu Duvăz. Aleșii locali au dreptul la un concediu de odihnă de 25 zile lucrătoare Președinții și vicepreședinții consiliilor județene, primarul general și viceprimarii municipiului București, precum și primarii și viceprimarii din localități au dreptul la un concediu anual de odihnă plătit de 25 de zile lucrătoare, se arată într-o ordonanță aprobată în ultima ședință a Guvernului. Concediul de odihnă va putea fi efectuat în cel mult trei părți, din care una este de cel puțin 15 zile lucrătoare. Planificarea concediului de odihnă va fi realizată de președintele consiliului județean, primarul general al municipiului București și de primarul unității administrativ-teritoriale, în luna decembrie a anului premergător celui în care se efectuează concediul, pe baza consultării cu vicepreședinții, respectiv viceprimarii. Persoanele în cauză vor aduce la cunoștință consiliului județean, Consiliului General al municipiului București, respectiv consiliului local, perioada de efectuare a concediului, în ședința premergătoare plecării, fără a-l putea efectua însă simultan, în cazul în care mandatul acestor persoane începe în timpul anului, durata concediului de odihnă va fi stabilită proporțional cu timpul efectiv lucrat în anul respectiv. Prim-adjunctul directorului SRI a fost eliberat din funcție . Prim-adjunctul directorului SRI, generalul de divizie Vasile Iancu, a fost eliberat din funcție, luni, la cerere, din cauza “agravării" afecțiunilor medicale de care suferă. Șeful SRI, Radu Timofte, a aprobat cererea de eliberare din funcție și trecerea în rezervă a lui Iancu, transmițînd-o, conform procedurii, președintelui Ion Iliescu. Directorul SRI va prezenta, în perioada următoare, șefului statului propuneri pentru ocuparea funcției vacante. Conducerea SRI apreciază rezultatele activității lui Iancu în cadrul SRI, se mai arată în comunicat. Vasile lancu a fost numit primadjunct al directorului Serviciului în iulie 2001, anterior ocupînd funcția de șef al Corpului de Control al SRL Senatorul Viorel Pană s-a înscris în PSD Senatorul Viorel Pană și-a anunțat, luni, intrarea în PSD, la trei luni după ce Partidul Democrat i-a retras sprijinul politic. El a precizat că a luat această decizie ca urmare a sugestiilor primite de la electorat. “Intrarea în PSD este o decizie pe care am luat-o după trei luni de analize, discuții, dar în nici un caz de negocieri. Este o decizie lucidă, reprezentată de realitate și am luat-o mînat de electorat”, și-a explicat Pană noua opțiune politică. El a spus că la această hotărîre a ajuns încă de săptămîna trecută, după o discuție pe care a avut-o cu președintele PSD Adrian Năssei, ci în interiorul PSD tase, precizînd că nu a negociat nici o funcție în partid sau în Senat. Pană a arătat că nu poate fi acuzat de oportunism politic, deși în cursul anului 2002 a avut aproape 1.000 de luări de poziție prin care a criticat vehement PSD. El a mai arătat că nu își reproșează criticile pe care le-a adus de-a lungul vremii la adresa PSD, întrucît pentru multe dintre ele “s-au găsit soluții” fie la nivel guvernamental, fie din partea parlamentarilor PSD. El a adăugat că va continua să-și păstreze atitudinea critică, care însă va fi exprimată acum nu în fața pre Persoanele cu depozite la BIR mai pot primi despăgubiri pînă la 8 octombrie Persoanele care au avut depozite la Banca Internațională a Religiilor (BIR) mai pot solicita despăgubirile acordate de Fondul de Garantare a Depozitelor Bancare (FGDB) pînă la 8 octombrie, dată de la care expiră termenul legal de trei ani pentru plata compensațiilor, informează un comunicat al FGDB. Fondul de Garantare a plătit, pînă în prezent, despăgubiri în sumă de 1.861 miliarde de lei, dintr-un total de 1.877 miliarde de lei, ceea ce reprezintă mai mult de 99% din total. Situația se prezintă astfel în cazul numărului de deponenți, din cele 284.000 de persoane îndreptățite să primească compensații fiind achitate sumele aferente unui număr de 103.000 de persoane fizice. “Ca și în cazul altor bănci falimentare pentru care Fondul de Garantare a realizat plata despăgubirilor, numărul celor care nu-și ridică sumele cuvenite este destul de mare, pentru că ei au sume foarte mici, care reprezentau diferențe de dobîndă sau de comisioane”, a declarat Marin Predescu, director economic al FGDB. Foștii clienți ai BIR au putut să-și primească compensațiile începînd cu data de 9 octombrie 2000. Suma maximă a despăgubirii pentru un singur deponent se ridica la 65,16 milioane de lei. ACTUALITATE CUVÂNTUL LIBERTĂȚII Gravidă în luna a șaptea, lovită de trăsnet în locuința sa O femeie dintr-o comună din județul Covasna, gravidă în luna a șaptea, a fost internată în comă, duminică seara, la Secția Terapie Intensivă a Spitalului Județean Covasna, după ce a fost lovită de trăsnet în timp ce se afla în locuința sa. Cînd a izbucnit furtuna, Borzsos Anna (34 de ani), din localitatea Belin Vale, stătea de vorbă cu soțul ei în casă, ținîndu-și fiul în vîrstă de cinci ani în brațe. Soțul ei a afirmat că nu știe ce s-a întîmplat și că dintr-o dată a văzut o lumină puternică și a auzit un zgomot asurzitor, iar peste cîteva secunde nevasta sa s-a prăbușit, fiind lovită de un trăsnet puternic. Femeia a fost transportată de urgență la Spitalul Orășenesc Baraolt, de unde a fost trimisă la Spitalul Județean Covasna din municipiul Sfîntu Gheorghe, fiind internată la secția de Terapie Intensivă. Dr. Jakab Emese, șef adjunct de secție, a declarat că femeia se află în comă profundă de gradul I. Borzsos Anna este gravidă în luna a șaptea și, potrivit dr. Jakab, fătul nu a pățit nimic, iar coma a devenit mai superficială, gradul de gravitate scăzînd. Momentan nu se pune problema de a interveni prin cezariană, a subliniat dr. Jakab Emese. Fiul familiei Borzsos, în vîrstă de cinci ani, pe care mama îl ținea în brațe în timp ce a fost lovită de trăsnet, nu a pățit nimic, scăpînd cu o sperietură zdravănă. Sindicaliștii din industria alimentară, îngrijorați de creșterea prețurilor Sindicaliștii din industria alimentară sunt îngrijorați de creșterea prețurilor, în special la carne și alte alimente de bază, fapt care conduce la degradarea standardului de viață și,așa foarte redus, într-un comunicat remis presei luni, de Federația Națională a Sindicatelor din Industria Alimentară, se apreciază că majorarea prețului la energie electrică, gaz metan, combustibili, va determina, în lunile de toamnă-iarnă, scăderea dramatică a puterii de cumpărare, creșterea numărului de șomeri și apariția unor conflicte sociale. Sindicaliștii cred că absența calității la parcul din România, precum și lipsa acută a materiei prime din țara, în prezent neexistînd furizori cerți capabili să livreze o cantitate săptămînală constantă, coroborat cu influența taxelor vamale mări la importul în carcasă (45 la sută), conduc la creșterea prețurilor la preparatele din carne. Membrii federației solicită autorităților un domeniu: o deducere a taxei vamale generale la importul cărnii de porc în carcasă la 10 la sută; crearea unui sistem de gradare a calității cărnii pe sistemul Europa, astfel încît să se poată institui o relație preț-calitate (pentru piața românească) și anularea, pînă la sfîrșitul anului, a taxelor vamale la importul de carne. Această ultimă măsură este cerută pentru menținerea prețurilor produselor din carne la nivelul actual. Sindicaliștii avertizează că, în cazul în care nu sunt luate măsuri imediate, există riscul de a fi afectate puternic atît interesele producătorilor, cît și cele ale consumatorilor. Explozia prețurilor la produsele alimentare este generată pe de o parte de majorările la gaze și energie electrică și, pe de altă parte, cum este cazul cărnii, printr-o politică de taxe vamale necorespunzătoare la import, adaugă președintele federației. '* 'ț Furtuna a distrus 60 de mașini, la Tîrgu-Jiu Nu mai puțin de 60 de autoturisme au fost distruse în urma furtunii produse la Tîrgu-Jiu, în noaptea de duminică spre luni, a declarat primarul municipiului, Florin Cîrciumaru. Potrivit primarului, patru mari zone din municipiu au fost afectate de vîntul puternic, furtuna smulgînd acoperișurile mai multor blocuri, care au căzut pe autoturismele parcate în apropiere. Doi pensionari au scăpat cu viață după ce acoperișul din tablă al unei fabrici a fost aruncat pe casa lor. Ștefan Marin s-a adăpostit în cursul nopții într-o magazie, refuzînd să își părăsească proprietatea. El solicită acum reconstruirea casei, precizînd că la cei 72 de ani ai săi nu are alte posibilități pentru a-și asigura un acoperiș deasupra capului. Angajați ai Primăriei Tîrgu -Jiu au muncit, luni dimineața, la îndepărtarea stricăciunilor provocate de furtună. Primarul Florin Cîrciumaru afirmă că acoperișurile doborîte de vînt fuseseră construite cu autorizație, dar că nu au fost executate de firme de specialitate. Inspecția în Construcții Gorj a început, luni, o amplă verificare a modului în care sînt respectate autorizațiile eliberate pentru acoperișurile de pe blocuri. De asemenea, furtuna a afectat și orașele gorjene Motru și Bumbești-Jiu, unde acoperișurile a trei blocuri au fost smulse de vîntul puternic, fiind avariate cinci mașini, potrivit prefectului de Gorj, Toni Greblă. Dosarul irakian, modificat de Ministerul britanic al Apărării Informația privind capacitatea Irakului de a folosi arme chimice și biologice în 45 de minute a fost scoasă din context, după ce Ministerul britanic al Apărării a exclus o precizare importantă, potrivit unor documente ale comisiei Hutton. Conform raportului Comisiei Reunite pentru Informații (JIC), un agent important al MI6 ar fi declarat că Irakul putea folosi arme chimice și biologice într-un interval de 45 de minute doar dacă armele respective ar fi fost desfășurate în prealabil în zone de luptă. Dar acest detaliu a fost scos din dolaul irakian, la inițiativa unui analist din cadrul serviciilor de informații militare (DIS), se arată în documentul citat. Expertul britanic David Kelly, a cărui aparentă sinucidere este investigată de comisia condusă de lordul Hutton, și-a exprimat neîncrederea în această afirmație, susținînd că 45 de minute ar fi fost timpul minim necesar celor mai buni specialiști pentru a încărca ogivele armelor biochimice. în opinia fostului inspector în domeniul dezarmării, pentru un atac atît de rapid Irakul ar fi avut nevoie de unități speciale de producere a armelor biologice și chimice, însă din cauza sancțiunilor și a supravegherii internaționale, orice instalație de acest tip ar fi fost rapid identificată și distrusă. Prin urmare, regimul irakian se baza pe laboratoare mobile, care ar fi avut nevoie de cîteva zile pentru a fabrica arsenalul cerut, informațiile privind declanșarea unui atac cu asemenea arme în 45 de minute fiind puțin credibile. PESTE 1.000 DE MORȚI. ÎN SPANIA, DIN CAUZA CANICULEI Media deceselor în perioada 1 - 15 august, în 41 de orașe spaniole, a fost depășită cu 1.092 de decese față de aceeași perioadă a anului 2002, a anunțat, luni, cotidianul El Pais, citind un bilanț realizat de oficiile stării civile. In timpul perioadei menționate, 4.300 de persoane au murit în aceste orașe, care reprezintă 18 la sută din populație. Printre cele 41 de localități figurează Barcelona, Bilbao, Valencia și Saragosa. Astfel, media deceselor a fost depășită cu 1.092 de cazuri în comparație cu aceeași perioadă din anul 2002. Dacă această tendință se confirmă pe întreg teritoriul Spaniei, numărul deceselor suplimentare va depăși 6.000. Ultimul bilanț al autorităților menționa 107 morți din cauza caniculei. Statisticile Ministerului Sănătății au fost contestate de mai multe ori de către presă. La 19 august, cotidianul La Vanguardia estima că se înregistrau deja cîteva sute de decese din cauza caniculei. Membrii Cabinetului numiți de Consiliul de Consiliul de guvernare irakian i-a numit pe cei 25 de miniștri care vor forma primul Cabinet irakian al epocii post-Saddam Flussein, a anunțat, luni, unul dintre membrii acestuia, Yomadam Yussef Kann. Reprezentarea confesională și etnică în cadrul Cabinetului este identică celei din Consiliul de guvernare de tranziție, a precizat el. Astfel, 13 miniștri sunt arabi șiiți, cinci arabi sunniți, cinci kurzi, un creștin și un turcoman. Ministerul Afacerilor Externe a fost atribuit kurdului Hoshyar Zebari, purtător de cuvînt al Partidului Demo crakian, guvernare de Massud Barzani), Ministerul Finanțelor aparține sunnitului Kamal al-Gailani, portofoliul Petrolului a revenit șiitului Ibrahim Mohammad Bahr al-Ouloum, iar Ministerul de Interne este condus de șiitul Nuri Badran, au anunțat surse din Consiliul de guvernare cratic din Kurdistan (PDK, condusm SADDAM HUSSEIN NEAGĂ ORICE IMPLICARE ÎN ATENTATUL DE LA NAJAF Saddam Flussein a respins orice legătură cu atentatul comis vineri, la Najaf, soldat cu moartea a 83 de persoane, printre care ayatollahul Mohammad Baqer al-Hakim, un important demnitar șiit, într-un mesaj audio difuzat, luni, de postul de televiziune al-Jazeera. Conform unui fragment din mesajul atribuit fostului lider irakian, transmis de postul de televiziune din Qatar, acesta a negat orice legătură cu asasinarea demnitarului. Reuniune a liderilor teroriști, organizată în aprilie de Osama ben Laden Liderul rețelei teroriste al- Qaida, Osama ben Laden, a organizat, imediat după înlăturarea regimului Saddam Finsein, în luna aprilie, cea mai mare Minune a liderilor teroriști după atacurile de la 11 septembrie 2001, într-o zonă muntoasă din Afganistan, potrivit Newsweek. La această reuniune au participat reprezentanți ai talibanilor, membri al-Qaida și lideri ai grupărilor teroriste din Cecenia și Uzbekistan, potrivit unui fost responsabil taliban. Osama ben Laden l-a numit pe unul dintre locotenenții săi, egipteanul Saif al-Adel, lider pentru operațiuni în cadrul rețelei al- Qaida, cu misiunea de a coordona atacurile din Irak. în plus, al-Adel a primit o scrisoare în care ben Laden cerea tuturor liderilor religioși, oamenilor de afaceri și mujahedinilor să îi acorde întreaga susținere posibilă. “Prioritatea lui ben Laden este folosirea armelor biologice”, susține responsabilul, care a adăugat că al- Qaida dispune deja de arme de acest fel. Singura problemă este transportarea acestor dispozitive, însă fostul lider citat de Newsweek precizează că “următoarea operațiune a lui ben Laden va fi una surprinzătoare”.