Cuvântul Libertății, octombrie 2014 (Anul 26, nr. 7561-7587)

2014-10-31 / nr. 7587

vineri, 31 octombrie 2014 ÍJ cuvântul libertății / 5 actualitate Numele lui este John Perkins, născut în 1945 la Hanover, SUA, absolvent al unei facultăți economice la Universitatea din Boston, sub contract din 1968 cu Agenția Națională de Securitate (NSA), a angajat doi ani mai târziu la firma internațională de consultanță MAIN, unde va debuta ca asasin financiar. De curând s-a aflat în România, prilej cu care a acordat un interviu pentru emisiunea „Pașaport diplomatic” de la Digi 24, relatând cât de simplu este pentru un „asasin economic” să corupă un guvern, făcându-l să- i execute ordinele. Chiar dacă în interviul menționat John Perkins n-a spus multe lucruri noi față de cărțile sale publicate anterior -■ „Confesiunile unui asasin economic” (Ed. Litera Internațional, 2007) și „Istoria secretă a imperiului american” (Ed. Elit, * 2009) — pe care nici intervievași totul nu dovedea că le citise, referirile sau mai exact avertismentele pentru România au conferit un plus de atenție la întreaga sa pledoarie. Mercenarii sau asasinii economici sunt profesioniști extrem de bine plătiți care escrochează țări din întreaga lume, pentru sume care ajung la trilioane de dolari. Ei direcționează banii de la Banca Mondială, de la Agenția SUA pentru Dezvoltare Internațională (USAID), precum și de la alte organizații „de ajutorare” străine, către seifurile corporațiilor gigant și buzunarele acelor câteva familii de bogătași care controlează resursele naturale ale planetei. Mijloacele de care uzează în acest scop variază de la rapoarte financiare frauduloase, mită, șantaj, sex, ajungând la crimă. Datoria unui asasin economic, spunea instructorul lui Perkins, în 1971, este „de a încuraja liderii mondiali să devină o parte din vasta rețea care promovează interesele comerciale ale SUA. Intr-un final, liderii respectivi sunt prinși în capcana unei rețele de datorii, care îi obligă la loialitate”. Indivizi care joacă un asemenea rol, de A.E., abundă, poartă titluri eufemistice și se plimbă pe culoarele aproape tuturor companiilor importante din lume. Ce a spus, între altele, John Perkins în interviul menționat: „ Treaba mea era să identific țări cu resurse de care aveau nevoie companiile americane,multinaționalele de astăzi, resurse ca petrol, gaze, aur, de genul acesta, și să facilitez credite uriașe acestor țări de la Banca Mondială sau alte organizații. Iar eu mergeam la președintele acestei țări sau la ministrul de Finanțe sau la cineva aflat într-o funcție importantă și îi spuneam: «Știți, dacă cereți acest credit țara dumneavoastră nu-l va putea returna niciodată» și ei știau asta și în cele din urmă deveneau sclavii politicilor noastre, ai companiilor noastre. «Dacă semnați acordul, dumneavoastră și prietenii dumneavoastră veți primi foarte mulți bani. Fratele dumneavoastră poate să obțină licența utilajelor John Deere și un contract foarte avantajos de la investitorii noștri în construcții. Sora dumneavoastră poate obține licența Coca Cola și așa mai departe. Celor care refuzau li se reamintea că li s-ar putea întâmpla ceva similar cu Mossadeq în Iran, Allende în Chile, Jacobo Arbenz în Guatemala, Goulart în Brazilia». Referirile la România, ca să nu ne întindem prea mult: „Cred că România trebuie să fie foarte atentă și să nu permită să fie exploatată. (...) Nu cred că este absolut sigur când semnezi un contract cu FMI sau cu Banca Mondială că vei fi exploatat, dar există o mare posibilități pentru aceasta, iar românii trebuie să fie foarte conștienți cum sunt folosiți acești bani și câtă datorie își asumă țara. (...) FMI deseori face asta. Dobânda pare mică la început (...), țările nu-și pot plăti datoria și încearcă să scoată alocările din sănătate, educație, din multe servicii sociale (...). După care FMI se întoarce și spune: dacă nu poți să-ți plătești datoria trebuie să o refinanțăm și îți privatizezi sistemul de electricitate, cele de apă, canalizare și altele. Cred că România a avut experiențe de ținut minte cu privatizarea”. Țările care au refuzat să cedeze presiunilor FMI au procedat foarte bine. China a fost un prim exemplu. Iar unul dintre cei mai virulenți critici ai FMI a fost laureatul Premiului Nobel pentru Economie și, în mod paradoxal și cinic, fostul economist șef al Băncii Mondiale, Joseph Stiglitz („Globalizarea și neajunsurile ei”). Afirma undeva pe la pag. 197 John Perkins în „Istoria secretă a imperiului american”: „Nici un om întreg la minte nu încearcă să asasineze un șef de stat fără a căuta mai întâi să-l facă să-și schimbe părerea ”. întrebat despre prăbușirea regimului Ceaușescu, fostul asasin economic a spus: „Ceaușescu se opunea FMI-ului, a plătit toate datoriile și era privit ca socialistic, nu unul care lua partea Rusiei. (...) Cred că este foarte posibil ca în spatele cortinei să se fi derulat ceva mult mai serios, mult mai secret. In mod clar și-a făcut mulți dușmani: FMI-ul, Banca Mondială și, poate, SUA . Destăinuirile unui asasin economic ■ [UNK] [UNK] [UNK] MIRCEA CANTĂR Cârdurile trimise la persoane decedate și arestați s-au întors la CAS Fie că a fost vorba de adrese greșite, fie că destinatarul a murit între timp sau a fost arestat. Casa de Asigurări de Sănătate Dolj a primit înapoi aproape 3.500 de cârduri de sănătate. O parte din acestea va rămâne în custodia CAS, iar pentru celelalte cazuri se caută, încă, o soluție. In județul Dolj, distribuirea documentelor electronice a început pe 22 septembrie, fiind tipărite 459.238 de exemplare. Din datele Casei de Asigurări de Sănătate Dolj, 2.569 de carduri de sănătate au fost returnate pentru că adresele erau eronate. De asemenea, 830 de exemplare au ajuns înapoi la CAS după ce termenul de păstrare la poștă a expirat, în ambele cazuri rămâne de văzut când se va stabili o dată la care asigurații să-și poată ridica documentul electronic. Au fost situații excepționale, 57 la număr, cazuri în care destinatarul cârdului a decedat între timp sau a fost arestat. Acestea vor rămâne în custodia Casei de Asigurări de Sănătate. Distribuirea se face prin poștă Conform protocolului, în termen de 20 de zile lucrătoare de la recepționarea cârdurilor de sănătate. Poșta se obligă să distribuie cârdul de sănătate către asigurați. Cârdul de sănătate este înmânat titularului în baza unui act de identitate și a semnăturii de primire, în situația în care după minimum două prezentări la domiciliul asiguratului, dovedite pe baza avizului de transmitere, cardul nu poate fi predat asiguratului, acesta este înapoiat casei de sănătate în evidența căreia se află asiguratul. Avizul pe care operatorul poștal îl lasă la domiciliul asiguratului în cazul în care nu va fi găsit conține numărul de telefon al factorului poștal, astfel încât asiguratul să îl poată contacta, în vederea stabilirii detaliilor privind modalitatea de distribuire. Dacă în intervalul celor 20 de zile cârdul nu a putut fi predat, asiguratul poate să își ridice personal cârdul de sănătate de la casa de asigurări, după un termen de 10 zile lucrătoare, pe care Poșta Română îl are la dispoziție pentru a preda cârdul casei de asigurări. Tipărirea și distribuirea cârdului național vor continua în următorii patru ani pentru persoanele care vor împlini vârsta de 18 ani și/sau vor dobândi calitatea de asigurat. Obligatoriu de la 1 ianuarie 2015 După distribuirea cardului național, va urma o perioadă în care vor rula în paralel cele două sisteme, pentru ca atât asigurații, cât și furnizorii de servicii medicale să se acomodeze cu această soluție informatică și pentru a depista și a remedia eventualele probleme depistate în funcționarea acestei soluții informatice. După ce va intra în posesia cârdului de sănătate, asiguratul îl va prezenta pentru activare la prima vizită la un furnizor de servicii medicale. Mai exact, PIN-ul de transport al cârdului național (0000) va fi schimbat cu un PIN personalizat, format dintr-o combinație de patru cifre. PIN-ul personalizat va fi introdus și confirmat personal de către pacient. Personalizarea PIN-ului este obligatorie, altfel cârdul rămâne în stare inactivă și nu poate confirma servicii medicale în sistem. Acest PIN va fi introdus de asiguratori de câte ori va beneficia de un serviciu medical pentru validarea și, mai apoi, decontarea acestuia din fondul asigurărilor sociale de sănătate. De la 1 ianuarie 2015, cardul va deveni obligatoriu."Specialiștii spun însă că și persoanele neasigurate vor beneficia de un pachet minimal de servicii, adică tratarea urgențelor. Medicii de familie consideră însă că de cardul de sănătate ar trebui să beneficieze toată populația adică și persoanele neasigurate, dar și copiii, punând în discuție situația minorilor ai căror părinți sunt plecați din țară sau nu sunt asigurați, în acest moment primesc cârduri de sănătate doar persoanele asigurate cu vârsta peste 18 ani. RADU ILICEANU