Cuvântul Libertății, noiembrie 2015 (Anul 27, nr. 7890-7913)

2015-11-14 / 7901. szám

10 / cuvântul libertății  Irak. Cel puțin 18 morți și 41 de răniți, într-un atac sinucigaș cu bombă Cel puțin 18 persoane au murit și alte 41 au fost rănite, ieri, în Bagdad, într-un atac sinucigaș cu bombă, comis la funerariile unui militant șiit, care a luptat împotriva organizației teroriste Stat Islamic (SI). Poliția irakiană și surse medicale au anunțat că, în atac, cel puțin 18 persoane au murit și alte 41 au fost rănite. Atentatul a avut loc la o moschee dintr-o zonă predominant șiită Haq al-Amir din capitala Irakului, Bagdad. Militanții sunniți ai organizației teroriste Stat Islamic (SI), care controlează ample regiuni din nordul și vestul Irakului, au mai comis atentate cu bombă în Bagdad. Atacul a avut loc la funerariile unui membru al grupării Hashid Shaabi, formată în mare parte din luptători șiiți care sprijină Guvernul irakian și luptă împotriva organizației teroriste Stat Islamic. Influența pe care a dobândit-o gruparea Stat Islamic în Irak a amplificat aceste tensiuni între sunniți și șiiți, determinând efectuarea raidurilor aeriene de către forțele coaliției internaționale conduse de SUA în regiuni din Irak și Siria, unde militanții islamiști se luptă să impună un califat. Germania. Cadavrele a șapte bebeluși au fost descoperite într-o casă Cadavrele a șapte bebeluși au fost descoperite într-o casă dintr-un mic oraș german, iar poliția a declanșat o anchetă majoră și caută o femeie în vârstă de 45 de ani care ar putea avea legătură cu acest caz. Cadavrele bebelușilor au fost găsite joi după-amiază la Wallenfels, o localitate situată la jumătatea distanței dintre München și Berlin. O purtătoare de cuvânt a poliției din regiunea Oberfranken a refuzat să precizeze dacă femeia, chiriașă întrun apartament, este suspectă. “Ea este căutată în primul rând ca potențială mamă a copiilor”, a declarat purtătoare de cuvânt. Cadavrele se aflau într-o stare avansată de putrefracție. Potrivit poliției, nu se cunoaște exact de cât timp au decedat bebelușii. Ei au fost descoperiți joi după-amiază când o femeie a chemat un medic la casa respectivă și i-a spus despre cadavre. Angela Merkel opera revenirea la aplicarea regulamentelor Dublin Cancelarul german Angela Merkel, criticată de alți politicieni conservatori pentru maniera sa de gestionare a crizei refugiaților, a apărat decizia guvernului său de a reveni la aplicarea “regulamentelor Dublin”, conform cărora solicitanții de azil pot fi retrimiși în țara membră a Uniunii Europene în care au fost înregistrați prima dată. Ministerul de Interne german anunțase marți că Germania retrimite refugiații în prima țară UE în care s-au înregistrat după data de 21 octombrie, ceea ce înseamnă o revenire la regulamentele Dublin a căror aplicare fusese suspendată de Angela Merkel în luna august. în apărarea noilor măsuri, Angela Merkel a precizat că “proporția celor care sunt retrimiși este mică în comparație cu numărul noilor sosiți". Potrivit șefei executivului de la Berlin, returnarea migranților în prima țară din UE în care s-au înregistrat ar ajuta la o distribuire corectă a solicitanților de azil între țările membre, în gestionarea actualei crize a migrației. Uniunea Europeană se confruntă, ca primă problemă, cu apropierea geografică dintre Turcia și Grecia. Porțiunea din Marea Egee traversată de refugiați “se află efectiv în mâinile traficanților”, a accentuat cancelarul german. Până în prezent, Berlinul a adoptat o linie clară vizavi de refugiați și imigranți: țara trebuie să le acorde protecție celor care au intr-adevăr nevoie, deoarece ei fug de război sau de teroare, și trebuie trimiși înapoi, în termen scurt, imigranții economici, care vin din țări considerate ca sigure, precum cei proveniți din Balcani. ȘTIRI externe sâmbătă, 14 noiembrie 2015 Guvernul austriac a anunțat, ieri, că va instala un gard cu o lungime de 3,7 kilometri, sub forma unui grilaj simplu, la frontiera sa cu Slovenia, pentru a întări controlul asupra afluxului de imigranți. “Va fi un gard simplu, destinat să marcheze clar frontiera” și nu o “împrejmuire”, a declarat într-o conferință de presă Josef Ostermayer, ministrul socialdemocrat al culturii, Constituției și mass-media. La rândul său, ministrul de Interne al Austriei, Johanna Mikl-Leitner, a afirmat că UE a fost informată cu privire la această măsură, care ar urma să reprezinte o premieră între două țări care fac parte din zona de liberă circulație Schengen. Acest dispozitiv, cu o înălțime de 2,2 metri, va fi “în conformitate cu prevederile) Schengen”, a dat asigurări Mikl-Leitner, membră a Partidului Conservator. Lucrările vor începe în două săptămâni la postul de frontieră Spielfeld (sud). Frontiera dintre Austria și Slovenia are o lungime de peste 300 de kilometri. Acest anunț intervine la câteva zile după ce Slovenia a început să amplaseze sârmă ghimpată la frontiera sa cu Croația, mai la sud de ruta imigranților și refugiaților spre Europa. Negocierile au fost unele complexe în sânul coaliției guvernamentale vieneze, înainte de a se ajunge la acest anunț. O ilustrare a acestui compromis este faptul că Austria va poziționa la frontiera sa cu Slovenia un al doilea dispozitiv de îngrădire și de sârmă ghimpată, lung de 25 kilometri, gata să fie desfășurat dacă măsurile de control nu vor fi suficiente, au anunțat miniștrii în timpul conferinței de presă. Acest control asupra miilor de imigranți și refugiați care tranzitează zi de zi teritoriile celor două țări va fi ulterior întărit printr-o creștere a numărului de patrule de poliție și construirea unui coridor din grilaje pe teritoriul sloven, pentru a-i îndrepta pe imigranți spre postul de frontieră. Premiera în spațiul Schengen. Austria va construi gard pe un segment al frontierei cu Slovenia „John jihadistul” ar fi fost ucis, în Siria, în urma unui atac american Mohammed Emwazi, alias „călăul Statului Islamic” sau „John jihadistul”, care potrivit Pentagonului a fost vizat de un atac cu un avion fără pilot, ar fi fost lovit în acest atac, lângă Rakka, în Siria, a declarat un oficial american de rang înalt. Există un “grad înalt de siguranță” ca acest jihadist britanic născut în Kuwait să fi fost atins în atac, a declarat oficialul american. In vehiculul vizat de atac, alături de jihadist s-ar mai aflat cel puțin o persoană. Emwazi a fost “urmărit cu atenție o perioadă de timp”, a declarat acesta. “Evaluăm rezultatele operațiunii din această noapte și vom oferi informații suplimentare atunci când și dacă va fi cazul”, a anunțat Peter Cook, un purtător de cuvânt al Pentagonului. “Suntem la curent cu declarația Statelor Unite despre atacul aerian care l-a vizat pe Mohammed Emwazi”, a declarat o purtătoare de cuvânt a premierului britanic David Cameron. “La fel ca (americanii), nu facem comentarii suplimentare în această fază”, a adăugat ea. Emwazi ar fi efectuat o călătorie în Siria în 2013, iar ulterior s-ar fi alăturat grupării jihadiste Statul Islamic. El a apărut pentru prima dată într-o înregistrare video anul trecut în august, când imagini cu asasinarea jurnalistului american James Foley au fost postate online. Ulterior au apărut în înregistrări video ale decapitărilor jurnalistului american Steven Sotloff, lucrătorului umanitar britanic David Haines și șoferului britanic de taxi Alan Henning, dar și ale lucrătorului umanitar Abdul-Rahman Kassig, cunoscut și ca Peter, și jurnalistului japonez Kenji Goto. In fiecare dintre aceste înregistrări video, Emwazi apare îmbrăcat într-o robă neagră și purtând o cagulă neagră pe cap. Prezentat inițial ca “John jihadistul”, el a fost identificat în februarie ca fiind Mohammed Emwazi din vestul Londrei. La începutul acestui an au apărut o serie de informații despre un număr de călătorii pe care Emwazi le-a efectuat în străinătate înainte să plece în Siria, în 2013. între aceste călătorii, figurează și una în Tanzania, în august 2009, când Emwazi ar fi intrat în atenția serviciilor de securitate din Marea Britanie. Dezvăluirea identității jihadistului a condus la o polemică pe tema cauzei radicalizării acestuia, după ce organizația britanică Cage a sugerat că un contact cu MI5 ar fi putut contribui la această radicalizare. însă Guvernul britanic a catalogat această sugestie ca fiind “întru totul condamnabilă”, iar premierul David Cameron a sărit în apărarea serviciilor britanice de informații interne. Polonia. Beata Szydlo - desemnată oficial în funcția de prim-ministru Președintele Poloniei, Andrzej Duda, a desemnat-o oficial ieri în postul de premier pe Beata Szydlo, reprezentanta Partidului Lege și Justiție (PiS, conservator), care a câștigat alegerile parlamentare desfășurate pe 25 octombrie. Beata Szydlo îi succede la conducerea guvernului Ewei Kopacz, care a prezentat joi demisia cabinetului ei în uma înfrângerii formațiunii sale, Platforma Civică (PO, liberal), după opt ani în care aceasta s-a aliat la putere. Ceremonia desfășurată la Palatul prezidențial din Varșovia i-a permis șeful statului polonez să-i aducă un omagiu liderului PiS, Jaroslaw Kaczynski, artizanul victoriei lui Duda în alegerile prezidențiale și a Partidului Lege și Justiție în scrutinul legislativ de acum trei săptămâni. înaintea ceremoniei, Szydlo a declarat că dorește să supună “cât mai rapid” aprobării parlamentului guvernul său, a cărui compoziție a prezentat-o deja luni. Liderul PiS - formațiune catolică, populistă și eurosceptică - Jaroslaw Kaczynski nu face parte din noul guvern, dar el ar urma să exercite o influență preponderentă asupra politicii sale. într-o scurtă alocuțiune, președintele Duda i-a adus un omagiu lui Jaroslaw Kaczynski, pe care l-a calificat drept un “mare politician și strateg”. Șeful statului polonez a subliniat că PiS preia puterea executivă “în circumstanțe excepționale” întrucât, cu sprijinul aliaților săi, formațiunea deține majoritatea absolută în ambele camere ale forului legislativ polonez. “Este o responsabilitate imensă”, a spus Andrzej Duda, asigurând noul guvern de sprijinul său total.