Cuvântul Libertății, ianuarie 2021 (Anul 33, nr. 9257-9276)

2021-01-15 / nr. 9266

2 / cuvântul libertății vineri, 15 ianuarie 2021 3 £ Í UdlÍt316 INSIDN Morala fabulei lui Alecu Donici, „Racul, broasca și știuca” este general valabilă. Nu numai la noi, unde heteroclita coaliție PNL - USR-Plus - UDMR nu lasă deloc impresia, deocamdată, a unei armonizări a diverselor puncte de vedere, pe un noian de probleme, întreținând o gâlceavă pe o diversitate de tonuri, ci și la alții din ginta noastră latină. Cea mai recentă dovadă este ceea ce se întâmplă în Italia, unde altundeva. Ieri președintele Consiliului italian, Giuseppe Conte, căuta salvarea guvernului său privat de o majoritate în Parlament, prin decizia lui Matteo Renzi, ex-premier și lider al Partidului Democrat, acum lider al minusculului partid Italia Viva (IV), parte a coaliției de guvernare, de a retrage miniștrii Agriculturii (Teresa Bellanova) și Familiei (Elena Bonetti), dar și pe secretarul de stat de la Afaceri Externe și Cooperare Internațională (Ivan Scalfarotto), care au și demisionat. Senatorii și deputații și-au suspendat lucrările și au cerut premierului Giuseppe Conte să explice în Parlament maniera în care va încerca să iasă din noua criză politică. Roberto Fico, președintele Camerei Deputaților, a declarat că nimic din ceea ce se întâmplă nu poate fi indiferent. Prin fronda lui Matteo Renzi, coaliția de guvernământ pierde un număr de senatori și implicit majoritatea parlamentară într-un moment în care țara se confruntă cu o pandemie care a făcut deja peste 80.000 de morți, la care se adaugă o criză economică marcată de cea mai gravă recesiune de după război. Potrivit cotidianului „Corriere della Sera”, Giuseppe Conte va încerca să adopte principalele măsuri de susținere a economiei, înainte de a prezenta demisia sa președintelui Republicii, Sergio Matarzella, care ar putea să îl însărcineze tot pe el pentru formarea unui nou guvern. „La Repubblica” - apropiată stângii- opinează că Giuseppe Conte va pune între paranteze timp de câteva zile criza pentru a putea, până la 20 ianuarie a.c. să își asigure votul la adoptarea mai multor măsuri economice importante. Figură respectată în Italia, arbitru veritabil în cazul crizelor guvernamentale, președintele Matarzella i-a cerut miercuri premierului Conte să depășească rapid climatul de incertitudine în care se găsește guvernul, pentu a putea înfrunta situația alarmantă generată de pandemia de Covid-19. Opțiunile aflate pe masă nu sunt multe și enumerate ar putea fi următoarele: un nou guvern, cu aceeași susținere parlamentară compusă din Mișcarea 5 Stele, Partidul Democrat, cu susținerea Italia Viva pare improbabil după atacul devastator lansat de Matteo Renzi care l-a comparat pe Giuseppe Conte cu un nou rege. Un guvern Conte cu o majoritate diferită, incluzând câțiva independenți sau chiar parlamentari din opoziție, care să permită compensarea despărțirii de trupele lui Matteo Renzi ar fi o soluție. Și în Fine, actuala majoritate parlamentară, dar cu un alt premier în locul lui Conte, vehiculat fiind numele lui Mario Draghi, fostul președinte al Băncii Central Europene. Ultima variantă, dar cea mai rea alegeri anticipate, reclamate de extrema draptă prin Matteo Salvini, scrutinul fiind puțin probabil. „Italia are cel mai mare număr de morți, cea mai scăzută creștere economică și cel mai mare număr de zile de școală pierdute”, i-a reproșat Matteo Renzi actualului premier, solicitându-i recurgerea la Mecanismul European de Solidaritate, în vederea unui împrumut suplimentar pentru sectorul de sănătate de 37 miliarde euro. O formulă de conviețuire cordială, în continuare, este greu de găsit. Ceea ce se întâmplă în Italia, unde sunt frecvente astfel de evenimente, este firește treaba lor. Evoluția întoortocheată a unei coaliții lărgite vestește peste tot ruperea ei iminentă. Fiindcă exercițiul puterii și al revendicărilor suferă de inadecvare retorică și inconsistență. La noi, enumerând ceea ce ar dori să întreprindă în perspecta imediată, ministrul Justiție, Stelian Ion, numai de schimbarea anotimpurilor n-a amintit, în rest un noian de radicale schimbări, inclusiv a Constituției, totul a fost pus pe tapet. Nici o coaliție lărgită nu are sorți de izbândă! — ——————■ MIRCEA CANȚĂR — Astăzi începe etapa a doua a campaniei de vaccinare. La Craiova vor fi 12 centre de vaccinare Astăzi începe etapa a doua a campaniei de vaccinare, în care vor fi incluse persoanele cu vârsta peste 65 de ani, cele aflate în evidență cu boli cronice, indiferent de vârstă, în funcție de indicațiile vaccinurilor utilizate și lucrători care desfășoară activități în domenii-cheie, esențiale. A fost definitivată inclusiv lista bolilor cronice stabilite pentru această etapă, fiind trimisă direcțiilor de sănătate publică. Totodată, a fost definitivată și lista cu centrele de vaccinarea din fiecare județ. La Dolj, vor fi 24 de centre, 12 la Craiova și 12 în județ. Primăria Craiova și-a dat acordul către Comitetul Județean pentru Situații de Urgență pentru ca 4 (locații) ce se află în administrarea autorității locale să devină, pentru următoarele 6 luni, spații pentru amenajarea centrelor de vaccinare. Acestea sunt localizate la Școala Generală Alexandru Macedonski - 1 centru, Stadionul de Atletism - 1 centru, Sala Polivalentă - 4 centre și la Stadionul Ion Oblemenco 6 centre.Primăria Craiova depune toate eforturile pentru a amenaja toate centrele de vaccinare de pe teritoriul municipiului Craiova, inclusiv cele 2 centre stabilite în cadrul Hostelului Griffon, pus la dispoziție de către Direcția Județeană pentru Tineret și Sport Dolj, conform cerințelor stabilite în cadrul HG nr. 1031 /2020 privind aprobarea Strategiei de vaccinare împotriva COVID-19 în România și în conformitate cu prevederile Ordinului Comun al Ministerului Sănătății, Ministerului Afacerilor Interne, Ministerului Apărării Naționale și al Ministerului Lucrărilor Publice, Dezvoltării și al Administrației nr. 2.171 / 181 /M.223/4.380/2020 pentru stabilirea Normelor privind autorizarea, organizarea și funcționarea centrelor de vaccinare împotriva COVID-19. Astfel, autoritatea locală va asigura, în aceste zile, amenajarea centrelor cu mobilier (birouri, mese, canapele, scaune etc.), birotică (calculatoare, imprimante) și va demara procedurile de achiziție pentru restul necesarului specificat în normative, precum frigidere, chiuvete mobile, dozatoare de apă, truse de prim ajutor de urgență și consumabile (hârtie, tonere, detergenți, dezinfectanți, coșuri de gunoi, săpunuri, seringi, măști, viziere, mănuși, halate etc.), în ceea ce privește funcționarea centrelor de vaccinare cu personal specializat, Primăria Craiova va asigura serviciile de curățenie și va detașa, de la Serviciul Public Management Spitale, Cabinete Medicale și Creșe Craiova numărul necesar de medici (42) și un număr de 75 de asistenți medicali, dintrun total necesar de 300. Urmează a fi stabilită modalitatea de recrutare a celor 225 asistenți medicali, dar și a unui număr de 48 registratori care vor opera în centrele de vaccinare”, se precizează într-un comunicat de presă al Primăriei muncipiului Craiova Pe lângă cei cu boli cronice, în această etapă se vor mai vaccina și persoanele care deservesc activități esențiale. Din această categorie fac parte personalul din domeniul Apărării, ordine publică, siguranță națională, autoritate judecătorească, personalul din sectorul economic vital, cum ar fi procesare, distribuție alimente, pâine, lactate, legume, apă, centrale electrice (transport și distribuție), medicamente și materiale sanitare, transport de persoane și mărfuri, personalul din învățământ, poștal și curierat, salubritate și deșeuri, personalul din înaltele instituții ale statului (Parlament, președinție), culte religioase. Celelalte centre din județ sunt la Dăbuleni, Filiași, Segarcea, Calafat, Băilești, Ostroveni, Moțăței, Valea Stanciului, Poiana Mare, Sadova, Daneți și Călărași. MARGA BULUGEAN