Cuvîntul Nou, octombrie 1973 (Anul 6, nr. 1068-1093)

1973-10-02 / nr. 1068

I Minerii faraoltului In plin efort pentru pregătirea producţiei anului viitor Prestigioasă unitate industrială a judeţului — întreprinderea minieră din Căpeni-Baraolt — şi-a îndeplinit, cu cinci zile mai devreme, sarcinile de plan la producţia globală şi marfă pe primele 9 luni ale anului. Perspectiva îndeplinirii planului şi angajamentelor asumate în întrecerea pe 1973, este şi ea asigurată. O seamă de măsuri cuprinse în programul elaborat la ultima adunare a reprezentanţilor oamenilor muncii de aici, au fost traduse în viaţă, asigurind toate condiţiile de înfăptuire a acestor sarcini. Aşa stînd lucrurile, am abordat în discuţiile purtate recent cu cadrele de conducere din întreprindere, o temă deosebit de actuală în această perioadă : pregătirea producţiei anului viitor. Mai întîi însă, oprecizare : noile sarcini din penultimul an al cincinalului, încredinţate harnicului colectiv de mineri, cunosc o creştere — faţă de cele ale anului 1973 — de 5—6 la sută. Lor li se adaugă apoi, angajamentele asumate de colectiv în cadrul întrecerii pe 1974 , depăşirea planului valoric al producţiei globale, cu 2.100.000 lei ; cel al producţiei marfă cu 1.700.000 lei ; depăşirea prevederilor la creşterea productivităţii muncii pe fiecare salariat cu 934 lei ; reducerea suplimentară a cheltuielilor la 1.000 lei producţie marfă cu 2,25 lei şi obţinerea unui plus de beneficii de 350.000 lei. Fizic vorbind, planul pe 1974, urmează să fie depăşit cu 14.000 tone cărbune şi 5.000 tone brichete din lignit. — Deci, cum v-aţi pregătit să îndepliniţi toate aceste sarcini şi angajamente ? — am adresat întrebarea cîtorva din factorii de conducere. — După adunarea reprezentanţilor oamenilor muncii din luna iulie, am elaborat programul de măsuri pentru pregătirea producţiei anului 1974 — ne spune ing. Kiss Dezideriu, şeful producţiei. Multe dintre ele au şi fost realizate. La şedinţa de lucru din octombrie, comitetul oamenilor muncii va analiza punct cu punct, modul cum s-au îndeplinit măsurile cu termene expirate şi stadiul celor cu termene eşalonate pînă în luna decembrie Una din cele mai importante direcţii de acţiune, este concentrarea tuturor forţelor la lucrările de descopertări în cariera Racoş, pentru a ne asigura rezervele necesare realizării sarcinilor pe primele 3—4 luni ale anului viitor. Dealtfel, pentru asigurarea acestor rezerve, noi lucrăm la descopertări încă din V. LAURIAN (Continuare în pag. a 3-a) 3 s s \ \\ s \ \ \ s \ \ \ \ \ \ \ \ \ \i artă \ Stivuitorii — Activitatea noastră poate pare la prima vedere banală, ne spunea Octavian Suciu, șeful depozitului de cherestea de la U.F.F..T. Intorsura Buzăului. Aparent însă, deoarece de aici pleacă produsele spre întreprinderile din țară și de peste hotare, noi fiind un fel de punte de legătură între producător şi beneficiar. Vizităm împreună depozitul. Stive uriaşe de cherestea de diferite mărimi, aşezată „la sfoară" într-un şir ce părea că nu se mai termină. M-a surprins plăcut curăţenia care există aici, unde ar fi foarte normal să se găsească şi aşchii, coji, deşeuri. Nimic din toate acestea, parcă ne plimbam printr-o expoziţie în care primele vizitatoare au fost ... aspiratoarele de praf! Forfota celor 38 de muncitori din brigada de stivuire era parcă dirijată de o baghetă nevăzută, totul făcându-se cu rost, precis, tară mișcări și vorbe de prisos. AL. STÄUBLE /rov.iimmre iit pag. a 3-a) \ PROLETARI DIN TOATE TARILE, UNITI-VArgan al Comitetului judeţean Covasna al P.C.R. şi al Consiliului popular judeţean Ieri, la Uzinele textile „Oumi** A fost pusă secţia pînză Momentul final al trecerii în revistă a eforturilor susţinute a muncii depuse de constructorii lotului condus de Gaal Andrei, din cadrul Şantierului nr. 1 al I.J.C.M. Sfintu Gheorghe, de montorii din partea C.I.A.C.O.T. Bucureşti, precum şi a bunei colaborări cu proiectantul şi a ajutorului substanţial din partea beneficiarului investiţiei , punerea în funcţiune a noii secţii pînză de legătorie a avut loc ieri, 1 octombrie a.c., la Uzinele textile „Oltul“ din Sfintu Gheorghe. Investiţia, a fost executată în mai puţin de un an, fiind realizată în termenul planificat. Utilajele, linia de aplicat nitrolac şi cea de aplicat amidon, executate în întregime în ţară, de către C.I.A.C.U.T. Bucureşti — sectorul II prototipuri — în colaborare cu A.M.I.T. Bucureşti şi întreprinderea „Nicovala“ din Şi în funcţiune de legătorie ghişoara, au primit vineri, 28 septembrie a.c., certificatul de omologare. Prin caracteristicile tehnice, prin principiul de acţionare hidrostatică, aceste utilaje se situează l, nivelul tehnicii europene, fiind prima instalaţie de producţie românească şi a doua din ţară ce funcţionează pe principiul hidrostatic în ramura textilă Un preţios aport în reuşita lucrărilor de montaj a adus echipei de montori-specialişti a constructorului, remarcîndu-se Mihai Mardare, Ştefan Ionescu, Vladimir Schubert, un ajutor substanţial şi eficace acordînd şi specialiştii beneficiarului : László Zsolt, Szabó Gyula, István Bagoly, Emil Mojzes. PREDA NIŢA (Continuare în vag. a 3-a) Angajamentul anual a fost realizat Consecinţă a urmăririi îndeplinirii consecvente nu numai a sarcinilor de plan, ci şi a angajamentelor asumate în întrecere, colectivul Fabricii de spirt din Sfintu Gheorghe, raportează, odată cu încheierea trimestrului III, realizarea integrală a angajamentelor anuale la indicatorii producţie globală şi marfă. Sarcina aferentă trimestrului III la producţia globală a fost realizată în proporţie de 107,8 la sută, în condiţiile depăşirii sarcinii de creştere a productivităţii muncii cu 3 la sută. Cu rezultate deosebite se înscriu secţia de fabricare a spirtului diiv Sfintu Gheorghe şi secţia de lichioruri din Malnaş. La aceasta din urmă, importante sporuri de producţie s-au realizat şi ca urmare a punerii în funcţiune, înainte de termen, a unei lucrări de mică mecanizare vizind modernizarea secţiei. In aceste condiţii, în trimestrul III, la fabricarea şi îmbutelierea lichiorurilor s-a obţinut, o producţie suplimentară în valoare de circa 300.000 lei. Se cuvine a fi menţionat şi faptul că, în cursul acestui semestru, toate produsele realizate în cadrul Fabricii de spirt din Sfintu Gheorghe au trecut cu succes examenele de recepţie calitativă. H.R. Două „momente“ ale campaniei agricole de toamnă în plină desfăşurare: arătura adîncă de toamnă şi semănatul. Fotografiile au fost făcute pe ogoarele I.A.S. Cîmpu Frumos şi, respectiv, C.A.P. Micfalău. Anul VI, Nr. 1068 MARȚI, 2 octombrie 1973 4 pagini, 30 bani m. Uzina textilă „Oltul“ s-a îmbogăţit cu o nouă secţie: priză de legătorie. Imaginea de mai sus vă prezintă un aspect din această secţie. Foto : GH. BORTNYIK Hărnicia organizate în această campanie de toamnă, cooperatorii şi mecanizatorii din judeţul nostru au obţinut rezultate dintre cele mai bune. Recoltarea cartofilor se apropie de sfîrşit, ritmul însămînţărilor ne dă certitudinea că şi această lucrare va fi executată in perioada optimă, s-au asigurat cantităţi mari de furaje pe timpul iernii. Spre deosebire de alţi ani, munca a fost mai bine organizată, cooperatorii participînd în număr foarte mare la lucrările de sezon. In aceste zile eforturile sunt îndreptate spre recoltarea fără nici o pierdere a ultimelor suprafeţe de cartofi şi livrării la fondul de stat a cantităţilor planificate, în cursul zilei de duminică, în cele mai multe cooperative agricole de producţie s-a lucrat cu toate forţele, în special la recoltatul cartofilor, transportul la bazele de preluare, precum şi la executarea arăturilor, pregătirea terenului şi semănat. Duminică dimineaţa, am întreprins un raid prin cooperativele agricole de producţie din Cernat, Turia şi Sînzieni, urmărind modul în care se acţionează în vederea măririi ritmului de execuţie a lucrărilor. Nu întâmplător ne-am orientat asupra acestor C.A.P. — ele au o mare pondere în cultura cartofilor, avînd în plan să livreze la fondul de stat cantităţi mari de cartofi. EFORTURILE NE SlNT RĂSPLĂTITE ... .. .ne-a spus tovarășul Petre Csicso — secretarul Comitetului comunal de partid Cernat. Se munceşte mult, de dimineaţă pînă seara tîrziu, se munceşte şi duminică şi astfel am reuşit să mai avem de recoltat circa 100 hectare de cartofi, să livrăm zilnic la fondul de stat mari cantităţi de cartofi. Astăzi, (duminică n.n.) vom recolta peste 30 de hectare. Participarea cooperatorilor şi mecanizatorilor este numeroasă, peste 200. Totodată, lucrează şi elevii Şcolii generale din Cernat, într-adevăr, la C.A.P. Cernat munca este bine organizată. Bunăoară, la 8,30 primele cantităţi de cartofi, au fost deja încărcate şi expediate la baza de preluare. O atenţie deosebită se acordă aici recoltării cartofilor fără D. TOMA (Continuare în pag. a 3-a) cooperatorilor — chezăşia si elevilor, buna bunelor rezultate Duminică, pe ogoarele C.A.P. Cernat, Turia si Sînzieni , i Vi X ya mMm Prestările de servicii către populaţie La nivelul celor mai înalte exigenţe . — Aşa este! — încuviinţează vicepreşedintele cooperativei, tov. Toth Ernest. Cele mai mari răspunderi apar în buna servire a populaţiei. Oamenii cer să fie serviţi prompt şi conştiincios şi pentru asta, plătesc. Orice nemulţumire din partea lor, poate umbri , prestigiul cooperativei noastre, şi greul mai poţi recîştiga încrederea clientului ... service“ — trei reclamaţii soluţionate pe loc— valoarea uneia (circa 1.400 lei) fiind imputată lucrătorului neglijent, la lenjerie o reclamaţie — deşi nefondată — a fost totuşi „stinsă“ în favoarea clientului prin înlocuirea confecţiei (o pereche de pantalonaşi pentru copii), iar la bocanci de schi, cinci reclamaţii, din care patru nefondate — concluzia 4 a A Festivităţile prilejuite de aniversarea a 30 de ani de la crearea Diviziei „Tudor Vladimirescu-Dbreţin“ Luni, 1 octombrie. In această zi, militarii armatei noastre populare, întregul popor, au sărbătorit 30 de ani de la crearea Diviziei „Tudor Vladimirescu- Debreţin“. Omagiul adus acestei aniversări şi-a găsit o înaltă expresie in participarea tovarăşului Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Consiliului de Stat, comandantul suprem al Forţelor Armate ale Republicii Socialiste România, la festivitatea ce a avut loc în Capitală, in cadrul căreia Diviziei ce poartă, simbolic, numele conducătorului mişcării revoluţionare de la 1821, i-a fost conferit Ordinul „Tudor Vladimirescu“, clasa I. Această impresionantă manifestare, desfăşurată în prezenţa conducătorului partidului şi statului nostru a reprezentat, în fapt, cinstirea tuturor ostaşilor ţării care, la chemarea Partidului Comunist Român, au luptat vitejeşte pentru libertatea şi independenţa României şi apoi, pînă la victoria finală asupra Germaniei naziste. Pe acest aspru drum de luptă, Divizia „Tudor Vladimirescu“ — creată pe teritoriul U.R.S.S., la iniţiativa şi sub îndrumarea comuniştilor români şi cu aprobarea guvernului sovietic, în condiţiile cînd în întreaga noastră ţară se dezvolta, sub conducerea Partidului Comunist Român, o amplă mişcare de rezistenţă a maselor largi populare, împotriva dictaturii militaro-fasciste cînd starea de spirit antifascistă se manifesta cu vigoare în rîndul armatei române — a acţionat cu fermitate şi dîrzenie, aducîndu-şi contribuţia, împreună cu întreaga armată ro(Continuare în pag. a 4-a) Cuvintarea tovarăşului NICOLAE CEAUŞESCU Stimaţi tovarăşi, Tovarăşi generali, ofiţeri, subofiţeri, Tovarăşi soldaţi, Aniversăm astăzi împlinirea a 30 de ani de la înfiinţarea Diviziei „Tudor Vladimirescu“, moment de mare însemnătate in istoria forţelor armate româneşti, a forţelor de eliberare socială şi naţională ale patriei Cu acest prilej sărbătoresc, doresc să adresez, în numele Comitetului Central al partidului, al Consiliului de Stat, al Consiliului de Miniştri şi al meu personal, un salut călduros şi cele mai bune urări militarilor din Divizia „Tudor Vladimirescu“, tuturor militarilor forţelor armate române. După cum se ştie, Partidul Comunist Român a desfăşurat, încă de la înfiinţarea sa, o luptă activă împotriva politicii reacţiunii burghezo-moşiereşti, militînd cu toată fermitatea împotriva pregătirii războiului antisovietic, pentru prietenie şi colaborare cu Uniunea Sovietică. In condiţiile istorice şi internaţionale cunoscute, datorită lipsei de unitate a clasei muncitoare, a forţelor antifasciste şi democratice, în anii ’40 s-a putut instaura în ţară dictatura militaro-fascistă. Primii paşi ai dictaturii militaro-fasciste au fost dezmembrarea ţării în urma Dictatului de la Viena şi apoi aruncarea României în războiul dus de Germania hitlerista împotriva Uniunii Sovietice şi a ţărilor din coaliţia antihitleristă, în rîndurile maselor largi populare s-a dezvoltat o puternică mişcare împotriva fascismului şi a războiului, în aceste împrejurări. Partidul Comunist Român, unind celelalte forţe democratice antifasciste din ţară, a desfăşurat o largă activitate de organizare a luptei pentru sabotarea maşinii de război fasciste. Starea de spirit din (Continuare în pag a 4-a) i nţelegînd de la bun început, că sarcina ei de căpetenie este să asigure o vastă reţea de prestări servicii pentru populaţie. Cooperativa meşteşugărească „Muncitorul“ din Tirgu Secuiesc s-a dezvoltat an de an, cu prioritate în acest domeniu, diversificînd larga gamă a serviciilor sale. Aşa se face că azi, ea dispune de o reţea compusă din aproape ... 40 unităţi cu servicii dintre cele mai diverse. Obişnuitelor frizerii, croitorii, cizmarii, ceasornicării etc., li s-au adăugat în ultimii ani, ateliere de reparaţie auto, biciclete, motociclete, aparate de uz casnic, radio şi televizioare, maşini de scris, ochelari, cabinete de cosmetică, copiat acte, secţii de tinichigerie, tăbăcărie şi curelărie, binale, geamuri, dărăcit lină, tricotaje ... şi gama activităţilor e deosebit de cuprinzătoare. Numai în acest an au fost înfiinţate cinci secţii noi — una pentru confecţionat articole din material plastic, un atelier de încălţăminte la comandă, altul pentru îmbrăcăminte bărbătească, o tinichigerie auto şi o secţie de dactilografie. E de la sine înţeles că asigurind populaţiei această varietate de servicii, cooperativa, colectivul ei şi-a asumat o mare răspundere. Este vorba, in fond, de acea confruntare permanentă , cu oamenii, cu cei care vin să solicite serviciile, de promptitudinea satisfacerii cererilor lor, de calitatea prestărilor. — Cite reclamaţii aţi înregistrat anul acesta pentru calitatea necorespunzătoare a unor prestări? — Comparativ cu volumul mare de lucrări, numărul reclamaţiilor este infim — ne spune contabilul şef al cooperativei, tovarăşul Zoltán Turoczi. La „auto fiind întru totul acceptată de clienţi... Pagubele astfel înregistrate, în primele trei trimestre ale anului, cifrîndu-se la numai, trei-patru sute de lei... Situaţia astfel prezentată, pare apropiată de „ideal“. Cu o reţea de servicii pentru populaţie atît de bine şi armonios dezvoltată (real motiv de invidie pentru restul cooperativelor meşteşugăreşti din judeţ!) — sunt, fireşte, condiţii dintre cele mai bune să se asigure servicii prompte şi conştiincioase. Cum stau însă lucrurile în fapt? întreprindem un raid prin cîteva unităţi. Vrem să ştim: Cit de prompt sunt serviţi clienţii? Se garantează, sau nu, calitatea reparaţiilor? In ce măsură sunt satisfăcute cererile populaţiei, de a i se executa diferitele prestări la domiciliu? Intrăm, aşadar, la unitatea specializată în reparaţii de televizoare. — Mi s-a stricat televizorul ... — Adresa dumneavoastră, vă L. VOICULESCU (Continuare în pag. a 3-a) în pagina a 4-a DECLARAȚIA COMITETULUI EXECUTIV AL COMITETULUI CENTRAL AL PARTIDULUI COMUNIST ROMÂN Planul de export Colectivul de lucrători din cadrul Inspectoratului silvic judeţean, a încheiat cele trei trimestre de activitate din acest an cu rezultate meritorii. Bunăoară, planul de export aferent perioadei a fost depăşit cu 184 mii lei valută. Un aport important la obţinerea acestui rezultat au adus colectivele de la Ocolul silvic Comandau şi Ocolul silvic Intorsura Buzăului. Şi încă un succes: sarcinile de plan la producţia globală pe cele 9 luni ale anului în curs au fost realizate în proporţie de 109,4 la sută, ceea,ce face ca angajamentul anual asumat în întrecerea socialistă să fie depășit cu 1,7 milioane lei. N.R. (Agerpres) şi DE PE CUPRINSUL PATRIEI ! • După cum rezultă din datele recent centralizate, constructorii şi montorii de pe şantierele Ministerului Construcţiilor Industriale, însufleţiţi de chemarea secretarului general al partidului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, au realizat, în perioada lunilor august—septembrie cel mai înalt ritm de execuţie din acest an, concretizat printr-o producţie medie lunară superioară cu 59 milioane lei celei din luna iulie. Datorită acestui fapt, planul pe 9 luni a fost îndeplinit înainte de termen. Ultima zi a lunii septembrie a marcat realizarea a circa 80 la sută din sarcinile anuale de investiţii ce revin acestui minister, depăşirile înregistrate materializîndu-se intr-o producţie suplimentară evaluată la peste 260 milioane lei. In decursul celor trei trimestre, au fost racordate la circuitul productiv al economiei naţionale circa 400 de noi obiective şi capacităţi de producţie — cu 50 mai mult decit in întreg anul 1972. Veştile care sosesc actualmente din ţară anunţă intrarea zilnică în funcţiune, sau in probe de producţie, a cel puţin 2—3 capacităţi. Experienţa bună, deosebită în lunile august—septembrie trebuie continuată şi dezvoltată. Conjugîndu-şi pe mai departe eforturile cu cele ale beneficiarilor şi furnizorilor de materiale şi utilaje, constructorii şi montorii trebuie să-şi desfăşoare activitatea în ritm tot atît de susţinut, ştiut fiind că planul pe trimestrul IV, prevede punerea în funcţiune a încă unui mare număr de capacităţi productive.II