Cuvîntul Nou, septembrie 1976 (Anul 9, nr. 1438-1463)

1976-09-15 / nr. 1450

Organ a! Comitetului judeţean Covasna al P.C.R. şi al Consiliului popular judeţean ANUL IX, Nr. 1450, MIERCURI, 15 SEPTEMBRIE, 1976 4 PAGINI, 30 BANI UN DEZIDERAT ÎN PERMANENTĂ ACTUALITATE îndeplinirea planului, zi de zi, produs cu produs! Primul an al actualului cincinal constituie, după cum este cunoscut, o etapă deosebit de importantă pentru realizarea unuia din obiectivele de primă importanţă ale cincinalului : o producţie industrială de 10 miliarde lei. „Cota“ propusă a fi atinsă în acest an, in economia judeţului nostru, presupune, fără îndoială, o preocupare continuă pentru îndeplinirea exemplară — zi de zi, produs cu produs — a sarcinilor de plan şi a angajamentelor asumate, în întrecerea socialistă. Numeroase întreprinderi industriale din judeţ au raportat îndeplinirea înainte de termen a planului de producţie pe 8 luni, realizînd, în acelaşi timp, un bun demaraj în prima decadă a lunii septembrie. Astfel, minerii din bazinul Baraoltului au extras suplimentar,, pînă la data de 10 septembrie (de la începutul anului), 53.213 tone cărbune net ; la întreprinderea de aparataj electric auto s-au realizat, peste planul aferent perioadei mai sus-amintite, produse în valoare de 2,8 milioane lei , 180 mii bucăţi de cărămizi şi blocuri ceramice şi 6.933 m.c. de cherestea răşinoase au produs peste prevederile de plan I.J.I.L., respectiv, I.F.E.T. Tîrgu Secuiesc. Exemplele de acest fel atestă cu pregnanţă realismul prevederilor planului, al angajamentelor asumate, roadele întrecerii socialiste. Nu în toate unităţile însă preocupările de a realiza sarcinile planificate şi angajamentele asumate, la producţia fizică, dobîndesc o deplină finalitate practică, înregistrîndu-se, la unele produse, temporar, rămineri în urmă faţă de nivelurile stabilite prin plan. Ne referim, bunăoară, la producţia de cherestea de fag, P.A.L., mobilier, ţesături de bumbac, confecţii, textile, precum şi la alte produse. La unele din acestea, restanţele se menţin, deşi colectivele unităţilor de resort au depus eforturi în prima decadă a acestei luni pentru recuperarea acestora. HERMAN ROSNER (Continuare In pag. 2—3) S-a deschis de curînd, magazinul nr. 50 de chimicale — în orașul Sfîntu Gheorghe Foto: A. BARTRA  -a fost dat acestui cuvint să depăşească cu mult cadrul unui substantiv comun, căpătâind dimensiuni şi sensuri noi. Pentru că in anii noştri, ani de îndrăzneţe şi spectaculoase prefaceri, şcoala nu mai înseamnă doar clădirea solitară cu sau fără etaj, ci infinit mai mult. Substantivul, dacă putem spune aşa, s-a transformat în verb, i-a preluat, la figurat vorbind, funcţiile gramaticale, în sensul că „a merge la şcoală" înseamnă a munci asiduu. Copiii noştri învaţă nu numai (Continuare în pag. 2—31 ȘCOALA EEEESsB • Reamintim cititorilor noştri că, incepînd de astăzi, autobuzele de pe traseele: cartierul Simeria — Gară şi cartierul Simeria — platforma industrială, vor circula din nou pe calea Lenin. • Săptămîna viitoare se va da în folosinţă, la Sînzieni, un nou dispensar medical uman prevăzut cu mai multe cabinete de consultaţie şi tratament. • Pină la 1 octombrie se mai fac înscrieri la O.J.T. Covasna pentru o excursie pe ruta Chişinău — Odesa, ce va începe în ziua de 29 noiembrie. Durata — 8 zile, preţul — 2000 lei, inclusiv banii de buzunar. ŞEDINŢA COMITETULUI POLITIC EXECUTIV AL G.G. In ziua de 14 septembrie 1976 a avut loc şedinţa Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R., sub preşedinţia tovarăşului Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român. Comitetul Politic Executiv a dezbătut şi aprobat un raport cu privire la lucrările de îmbunătăţire a preţurilor de producţie şi de livrare în industrie care să intre definitiv în vigoare la 1 ianuarie 1977, fără modificarea preţurilor de desfacere cu amănuntul la bunurile de consum destinate populaţiei. Această acţiune, care se realizează în conformitate cu prevederile Legii pentru aprobarea Planului naţional unic de dezvoltare economico-socială a R.S. România pe perioada 1976—1980, are în vedere accentuarea în continuare a proceselor calitative ale activităţii economice în acest cincinal. în acest sens, ţinînd seama de încheierea A. P.C.R. lucrărilor pentru reaşezarea preţurilor de producţie şi de livrare în industrie, îmbunătăţirile urmăresc valorificarea superioară a materiilor prime şi materialelor provenite din ţară, ridicarea nivelului tehnic al producţiei, îmbunătăţirea calităţii produselor, atît pentru necesităţile economiei naţionale şi ale populaţiei, cit şi pentru export. Măsurile aprobate au in vedere reaşezarea mai judicioasă a preţurilor de producţie, care să ţină seamă de necesitatea reducerii continue a costurilor prin mobilizarea resurselor interne de care dispun unităţile economice, prin economisirea materiilor prime şi a materialelor şi eliminarea risipei, printr-o mai bună organizare a muncii. Totodată, măsurile ţin seama de influenţele pe care le au preţurile de pe pie(Continuare In pag . 4 a) IN NOUL AN ŞCOLAR 1976—1977 Succes deplin tuturor elevilor şi cadrelor didactice! Noul an şcolar 1976—1977 începe astăzi sub semnul traducerii în viaţă a hotărîrilor Congresului educaţiei politice şi al culturii socialiste, a indicaţiilor tovarăşului Nicolae Ceauşescu, secretar general al partidului, cuprinse în ampla expunere făcută în acest forum. Ca urmare firească a dezvoltării social-economice rapide a judeţului nostru, reţeaua şcolară a învăţămîntului de toate gradele a cunoscut substanţiale îmbunătăţiri, ca şi schimbări radicale în organizarea instrucţiei, şi educaţiei tinerei generaţii. Invăţămintul preşcolar din judeţ se ridică la înălţimea exigenţelor formulate de Plenara C.C. al P.C.R. din 18— 19 iunie 1973. 95 la sută din copiii de vîrstă preşcolară sînt cuprinşi în grădiniţe, iar procentajul de cuprindere a copiilor de 5 ani a crescut la 100 la sută; acest fapt constituie garanţia generalizării învăţămîntului preşcolar în judeţul nostru. Rămîne ca o sarcină principală a acestei forme de învăţămînt pregătirea copiilor pentru şcoală, educarea lor pentru a forma încă de la o vîrstă fragedă deprinderi morale şi de comportare civilizată în familie, în societate. In invăţămintul primar eforturile cadrelor didactice s-au canalizat spre lichidarea repetenţiei, sarcină stabilită de Comitetul Politic Executiv al C.C. al P.C.R., promovabilitatea la clasele I—IV, fiind, la sfirşitul anului şcolar trecut, de 93,3 la sută. Este necesar ca în continuare să se acţioneze, cu şi mai multă insistenţă din partea tuturor cadrelor didactice, pentru sporirea eficienţei procesului de învăţămînt prin activităţi diferenţiate cu elevii, prin preocupări deosebite cu elevii slabi pentru a putea raporta, la sfirşitul anului şcolar 1976—1977, că toţi elevii ciclului primar sunt promovaţi. Şi în invăţămintul gimnazial dinjudeţul nostru s au obţinut rezultate satisfăcătoare: procentul de promovabilitate la sfirşitul anului şco- CSIKI PARASCHIVA, inspector şcolar general (Continuare în pag 2 - 3-1 CARNET DE REPORTER Ce nume poartă hărnicia? Oraşul Intorsura Buzăului, oamenii săi, s-au obişnuit cu munca patriotică, considerînd-o parte integrantă şi permanentă a activităţii lor. Pentru că, datorită eforturilor depuse în acest sens, aşezarea arată altfel decît cu cîţiva ani în urmă cînd, de fapt, se afla încă în perioada de aco R. BRADEANU (Continuare în pag. 2—3) (Continuare în pag. 2—3) Interviul nostru cu acad. ~MIHAI BENNET „Numai o poezie bună, revoluţionară...“ — Există în poezia dumneavoastră — oricine citind-o poate să-l descopere fără ezitare — un permanent dialog cu epoca în care trăiţi. Aş spune că inima poetului se află în inima celor mulţi, bate cu aceeaşi intensitate la tot ce se întîmplă împrejur, că atitudinile, sentimentele se identifică ... — Nici nu putea fi altfel. De mic am cunoscut suferinţele, durerile colectivităţii şi