Cuvîntul Nou, septembrie 1980 (Anul 13, nr. 2678-2703)

1980-09-15 / nr. 2690

Vizita oficială da prietenie in ţara noastră a tovarăşului Samora Moises Madiei, preşedintele partidului FRELIMO, preşedintele Republicii Populare Mozambic La invitaţia tovarăşului Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Republicii Socialiste România, sîmbată a sosit în Capitală, intr-o vizită oficială de prietenie in ţara noastră, tovarăşul Samora Moises Mache!, preşedintele Partidului FRELIMO, preşedintele Republicii Populare Mozambic. Noua întîlnire dintre preşedinţii Nicolae Ceauşescu şi Samora Moises Machel se înscrie ca un eveniment de deosebită însemnătate în cronica relaţiilor româno-mozambicane, relaţii care au marcat o continuă dezvoltare după vizita oficiala de prietenie efectuată in Mozambic în primăvara anului trecut de tovarăşul Nicolae Ceauşescu împreună cu tovarăşa Elena Ceauşescu. Noul dialog la nivel înalt românomozambican reprezintă o mărturie a voinţei celor două ţări, partide şi popoare de a promova raporturi tot mai strînse între ele, de a-şi aduce o contribuţie activă la rezolvarea pe cale paşnică a marilor probleme care confruntă omenirea, la cauza păcii şi colaborării internaţionale. Ceremonia sosirii înaltului oaspete mozambican a avut loc pe aeroportul Otopeni împodobit sărbătoreşte. La ora 11:30, aeronava cu care călătoreşte şeful statului mozambican a aterizat. La coborîrea din avion preşedintele Samara Moises Machel a fost salutat cu cordialitate de preşedintele Nicolae Ceauşescu. Cei doi şefi de stat şi-au strîns mîinile cu prietenie, s-au îmbrăţişat. Numeroşi, bucureşteni aflaţi pe aeroport au ovaţionat cu însufleţire pe cei doi şefi de stat, pentru prietenia dintre ţările, partidele şi popoarele noastre, dînd expresie satisfacţiei pentru noul dialog la nivel înalt româno-mozambican care se va înscrie ca un nou şi valoros aport la cauza progresului şi păcii în lume. în aplauzele mulţimii, preşedinţii Nicolae Ceauşescu şi Samara Moises Machel au părăsit aeroportul indreplindu-se spre reşedinţa rezervată înaltului oaspete. (Continuare in pae a 4 a) Lumină de septembrie / An septembrie lumina pare mai generoasă, după o vacanţă trt care ne-a scăldat ochii in multe fi răcoroase ploi. Poate şi pentru că e luna cind încep şcolile. La Vi septembrie clinchet de clopoţel limpezeşte drumul elevilor spre şcolile pregătite să-l intimpine sărbătoreşte. Aşteptat de mai toată lumea cu emoţie şi răbdare — dacă n-ai copii ai nepoţi, ai prieteni care au copii — noul an şcolar înseamnă alte griji, dar şi alte bucurii; înseamnă alte zile in care vom fi atenţi şi înţelegători cu cei pe care-i ajutam să priceapă că mama este mama şi casa este casa, şi ce se mai intimplă cu mulţimile, dacă ne mai amintim, şi cum se extrage un radical, tot dacă ne mai amintim ... Sunt aşteptaţi, copiii noştri, cu dragoste şi pedagogică răbdare de învăţători şi profesori, de cei cărora, inainte de a le învăţa numele, ei, copiii, le spun „tovarăşa“ sau „tovarăşul", oameni de care, mai tirziu, îşi vor aminti, cu unică recunoştinţă, ca de nişte adevăraţi oameni. Ii mai aşteaptă pe copii şcoli noi, grădiniţe noi, in-D-TRU MANOLACHESCU (Continuare In pag a 4-a) Pro ie fan din foerfe hzfrtc^fjrui va ,r Organ al Comitetului judeţean Covasna al P.C.R. şi al Consiliului popular judeţeanANUL XIII, NR. 2690, LUN! 15 SEPTEMBRIE, 1980 4 PAGINI, 30 BAN! Moment de referinţă al democraţiei noastre socialiste „In conformitate cu hotăririle Congresului al Xll-lea al partidului, obiectivul fundamental al cincinalului 1981-1985 este continuarea pe plan superior a îndeplinirii Programului partidului, creşterea şi modernizarea forţelor de producţie, pe baza afirmării cu putere a revoluţiei tehnico-ştiinţifice in toate ramurile, realizarea unei noi calităţi in toate domeniile de activitate. Trebuie să avem în vedere faptul că în deceniul 1970-1980 am acţionat pe un front deosebit de larg, asigurînd o înaintare şi o puternică dezvoltare in toate domeniile. Exprimîndu-mă in termeni militari, aş putea spune că, in aceasta perioadă, obţinind victorii hotăritoare, am parcurs distanţe mari, cu caracter strategic; acum este necesar să acţionăm pentru consolidarea cuceririlor şi victoriilor realizate. Să consolidăm acest spaţiu uriaş care ne desparte de perioada din trecut — mă refer la dezvoltarea economico-sociala. Am mers inainte; dacă ne-am compara cu forţa României din trecut, putem spune că aceasta este astăzi de citeva ori mai mare. România este astăzi de citeva ori mai bogată, mai puternică. Dar este nevoie să consolidăm această înaintare, aceste cuceriri, pentru a crea condiţii de a continua ofensiva pentru înfăptuirea Programului partidului, pentru victoria comunismului in România". (Din cuvintarea tovarăşului NICOLAE CEAUŞESCU) Evenimentul care face obiectul comentariului nostru este deosebit de bogat în semnificaţii, dînd relief trăsăturilor definitorii ale vieţii noastre social-politice, a cărei dominantă, chezăşia mersului nostru neabătut înainte, o constituie unitatea deplină a poporului în jurul partidului, al secreta(Continuare în pag. a 4-a) | BIBLIOTECA JJupjch... î — SF. GHEO‘~GH£ i Telefon 136 09 Sentimente de înaltă recunoştinţă Sub preşedinţia tovarăşului Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, marţi, 9 septembrie, a avut loc şedinţa Comitetului Politic Executiv al C.C. a! P.C.R. Luînd cunoştinţă de importantele hotâriri luate cu acest prilej, de ideile cuprinse in strălucita expunere a tovarăşului Nicolae Ceauşescu, la închiderea lucrărilor Congresului consiliilor populare, numeroase colective de muncă din judeţul Covasna, de la unităţi industriale şi agricole, instituţii, şcoli, ca şi numeroase organizaţii de masă şi obşteşti îşi exprimă,in telegrame adresate Comitetului Central, a partidului, tovarăşului Nicolae Ceauşescu, deplina aprobare şi totala adeziune la politica internă şi externă, realistă, profund ştiinţifică a partidului şi statului nostru, politică pusă în slujba celor mai înălţătoare idealuri ale naţiunii noastre socialiste. Dind o înaltă apreciere contribuţiei de seamă a ţării noastre la promovarea marilor ţeluri ale socialismului, păcii şi înţelegerii între popoare, telegramele exprimă, totodată, hotărîrea fermă a comuniştilor,, ci tuturor oamenilor muncii — români şi maghiari — din judeţul Covasna de a munci neobosit pentru traducerea in fapte a hotăririlor Congresului al Xll-lea al partidului, pentru ridicarea necontenită, pe noi culmi de progres şi civilizaţie, a patriei comune — România socialistă, „înţelegind că ţelul suprem al politicii partidului şi statului nostru este omul şi nevoile sale — se arată in telegrama Consiliului judeţean al femeilor — creşterea permanentă a bunăstării poporului, îmbunătăţirea calităţii vieţii, ne exprimăm deplina aprobare şi adînca satisfacţie faţă de recenta hotărîre a Comitetului Politic Executiv al C.C al P.C.R. de a reduce cheltuielile militare pe anul 1980, cu circa două miliarde de lei. Vedem in aceasta o nouă şi elocventă expresie a preocupării constante a partidului şi statului nostru, personal a dumneavoastră, mult stimate şi iubite tovarăşe Nicolae Ceauşescu, pe linia reducerii cheltuielilor militare în scopul asigurării unui climat de pace, înţelegere şi colaborare pe planeta noastră, politică al cărui strălucit promotor sunteţi. Femeile din judeţul Covasna, asemeni tuturor femeilor din patria noastră, întregului nostru popor, vă asigură şi pe această cale, că nu îşi vor precupeţi eforturile pentru ca prin munca lor devotată şi competentă să răspundă prin noi fapte de muncă grijii statornice a partidului şi statului nostru, a dumneavoastră, mult stimate şi iubite tovarăşe Nicolae Ceauşescu, pentru accelerarea progresului multilateral al ţării şi înfăptuirii programului de ridicare a nivelului de trai al poporului, conştiente fiind că munca fără preget reprezintă una dintre formele de manifestare concretă a ataşamentului nostru faţă de Programul şi politica partidului, a dragostei faţă de partid şi ţară, a patriotismului socialist". „Urmărită cu deosebit interes şi profundă satisfacţie , se arată, între altele, în telegrama Consiliului judeţean al sindicatelor —, şedinţa Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R. a relevat o dată în plus, politica profund ştiinţifică, consecvent internaţionalistă a partidului nostru. Hotărirea de a reduce cheltuielile militare, cu circa două miliarde lei, in anul 1980, este în consens cu gîndurile de prietenie şi pace ale întregului popor român cu toate naţiunile lumii, constituind un suport material acordat dezvoltării economicosociale a patriei noastre, bu- năstării şi fericirii tuturor oamenilor muncii, fără deosebire de naţionalitate, independenţei şi suveranităţii fiecărei ţări a planetei. __ _ Ne exprimăm, totodată, deplinul acord cu hotărirea de a reduce cheltuielile de administraţie şi alte cheltuieli ale statului, pe acest an, cu circa patru miliarde lei, fondurile respective urmînd să fie folosite în scopul accelerării progresului multilateral al ţării şi înfăptuirii programului de ridicare a nivelului de trai al poporului. Vă mulţumim, încă o dată, mult stimate şi iubite tovarăşe secretar general, pentru eforturile deosebite pe care le faceţi pentru pacea şi prosperitatea ţării, pentru liniştea şi dreptul la existenţă ale fiecărei naţiuni". „In consens cu gîndurile şi sentimentele fierbinţi ale întregului nostru popor — se arată în telegrama Comitetului oamenilor muncii — noi cei ce muncim, români şi maghiari, la întreprinderea mecanică din Tirgu Secuiesc, am luat cunoştinţă de importantele hotărâri ale şedinţei Comitetului Politic Executiv al Partidului Comunist Român din 9 septembrie şi vă raportăm cu profundă căldură şi stimă tovărăşească că vom depune toate eforturile pentru realizarea şi depăşirea indicatorilor de plan în lumina acestor sarcini. întregul colectiv de muncitori, tehnicieni, ingineri şi economişti se angajează solemn, în faţa conducerii partidului, a dumneavoastră personal, că va acţiona ferm pentru creşterea mai susţinută a productivităţii muncii, prin extinderea mecanizării şi automatizării proceselor de producţie, reducerea pesonalului auxiliar, diminuarea mai accentuată a consumurilor la metal, energie electrică şi gaz metan şi sporirea eficienţei economice. Măsura luată de reducere a cheltuielilor militare pe acest an cu 2 miliarde lei şi alocarea lor pentru accelerarea progresului multilateral al ţării şi creşterea nivelului de trai al poporului, reprezintă încă un argument al consecvenţei şi hotăririi nestrămutate de a asigura dezvoltarea economico-socială in ritm susţinut a ţării, de afirmare pe plan internaţional a principiilor de pace, întruchipează aspiraţiile nobile ale poporului nostru in statornicirea păcii şi colaborării în lume. Ne exprimăm întreaga adeziune la (Continuare In pas. a 4 a) TELEGRAMĂ COMITETULUI CENTRAL AL PARTIDULUI COMUNIST ROMÂN, TOVARĂŞULUI NICOLAE CEAUŞESCU, SECRETAR GENERAL AL PARTIDULUI, PREŞEDINTELE REPUBLICII SOCIALISTE ROMÂNIA BUCUREŞTI Mult stimate şi iubite tovarăşe Nicolae Ceauşescu, Comuniştii, toţi locuitorii judeţului Covasna, români şi maghiari, intr-o deplină unitate şi frăţie în muncă şi viaţă, de cuget şi simţire, asemeni întregului popor, au primit cu deosebită satisfacţie, cu aleasă şi legitimă mîndrie patriotică măsurile stabilite de Comitetul Politic Executiv al C.C. al P.C.R. in şedinţa din 9 septembrie a.c. privind reducerea pe anul 1980 a cheltuielilor militare cu circa 2 miliarde lei, precum şi hotari(Continuare in pag. a 4-8)