Cuvîntul Nou, septembrie 1981 (Anul 14, nr. 2988-3013)

1981-09-15 / nr. 3000

ANUL XIV, NR. 3000 CERCETĂRI ROMÂNEŞTI DE HOLOGRAFIE INDUSTRIALA La catedra de rezistenţa materialelor a Institutului politehnic din Bucureşti a luat fiinţă un centru de cercetări holografice, cu aplicaţii industriale, îndeosebi la controlul nedistructiv al produselor. Cercetările de pînă acum au permis conturarea unor metode holografice de depistare a defectelor de structură şi de material ca şi a unor defecte de asamblare şi de construcţie, atît în cazul diverselor componente tehnice, cit şi în cel de ansambluri complexe. Prin interferometrie holografică s-au perfectat tehnici de punere în evidenţă a unor incluziuni străine, goluri în piese, adeziuni imperfecte ale straturilor componente din materiale de tipul metal-plastic-cauciuc. S-au aplicat cu succes metode de controlul calităţii produselor de uz automobilistic cum ar fi anvelopele, amortizoarele, discurile de fricţiune etc. Holografia a permis aducerea unor corective esenţiale tehnologiei de fabricare a unor produse cu mari solicitări la presiune, vibraţii etc. Aşa numita holografie cu dublă expunere şi interferometria holografică in timp real au fost aplicate la studiul unor deformări apărute in urma vibraţiilor, la alegerea optimă a punctelor de montaj cu solicitări minime. Au fost, de asemenea, aplicate metode de copiere fotografică a hologramelor. REALIZĂRI ROMÂNEŞTI IN DOMENIUL COMBATERII MAREELOR NEGRE Specialiştii Institutului român de cercetări marine din Constanţa au reuşit să pună la punct un tip de baraj flotant antipetrol care limitează extinderea mareelor negre. Acest baraj, care e uşor de transportat şi manevrat, poate reţine, pe o suprafaţă marină delimitată, straturi de petrol de circa 30 cm. Mai mult, cu ajutorul unei substanţe absorbante, obţinută de acelaşi colectiv, se poate asigura recuperarea integrală a petrolului deversat accidental de nave sau sonde. Experimentele au demonstrat că, in condiţii meteorologice favorabile, petrolul poate fi recuperat direct de pe apă, fără pierderi importante şi utilizat ca atare. In colaborare cu cercetătorii Institutului central de chimie din Bucureşti, specialiştii constănţeni au elaborat o tehnologie de fabricare a unui emulsionant pentru depoluarea plajelor de produse petroliere şi uleiuri, precum şi o tehnologie de preparare a detergentului marin D-7 destinat curăţării instalaţiilor portuare. Substanţele respective nu sunt toxice pentru om sau fauna marină. VEGETAŢIE PE ... MASA PLASTICA Depozitele de steril din zona iazurilor de decantare constituie o sursă de poluare a mediului prin praful ridicat de vînt şi purtat la mari distanţe. Fixarea acestor „nisipuri mişcătoare" silicogene, prin vegetaţie, n-a reuşit pină acum datorită lipsei oricăror substanţe organice, lianţi naturali sau floră bacteriană. Cercetătorii români au găsit insă cîteva soluţii ingenioase. In primul rînd, au aplicat, în anumite doze, calcar dolomitic care a blocat acţiunea toxică a ionilor din steril asupra plantelor. In al doilea rînd, au realizat amestecuri de praf minier cu nămoluri menajere provenite de la staţiile de epurare a apelor orăşeneşti. Dar cele mai bune rezultate s-au obţinut cu lianţi chimici din clasa polimerilor organici şi cu o emulsie cationică de bitum, substanţe pulverizate cu aspersoare de tip agricol. Crusta formată la suprafaţa sterilului, adevărat covor de masă plastică, permite stabilirea şi dezvoltarea unei vegetaţii bogate. Evaporaţia exagerată a vegetaţiei cultivate pe sterilele astfel tratate poate fi diminuată prin modificări aduse crustei chimice. Experimentele efectuate la Tarniţa şi Roşia au demonstrat că procedeul e uşor aplicabil şi rentabil. PORŢELAN FOSFATIC PENTRU OPERE DE ARTA Omul de ştiinţă român prof. dr. Gheorghe Marcu din Cluj-Napoca, împreună cu chimista Maria Panici şi inginerul Mihail Weber de la întreprinderea „Porţelanul” din Alba lulia au reuşit să obţină un material ceramic cu caracteristici speciale. Este vorba de un porţelan fosfatic destinat creării unor opere de artă, sculpturi, vase decorative, garnituri de perete cu motive ornamentale deosebite, precum şi pentru veselă de lux, abajururi etc. Acest porţelan, alb sau transparent, poate fi decorat, datorită rezistenţei sale mecanice, în fază crudă, ceea ce permite aplicarea coloranţilor, a sitogravurilor sub stratul de glazură protector. Rezistenţa sa înlesneşte glazurarea pe crud şi arderea in cuptorul tunel, scurtarea considerabilă a ciclului de fabricaţie. Din punct de vedere tehnologic, are avantajul încadrării in tehnica obişnuită a porţelanului clasic, puţind fi prelucrat prin turnare, discuire etc. Arderea porţelanului fosfatic pentru opere de artă se face la temperaturi cuprinse între 1 250 și 1 350 de gade Celsius, regim termic considerat normal în industria ceramicii fine. RADIOGRAFIE INDUSTRIALA CU FASCICULE DE NEUTRONI TERMICI Experimentele efectuate la Institutul român pentru reactori nucleari energetici au arătat că extragerea din fasciculul de neutroni termici a unei componente de o anumită bandă spectrală poate conduce la o îmbunătăţire sensibilă a imaginii radiografice. Spre exemplu, neutronii subtermici măresc contrastul, permiţînd evidenţierea mai uşoară a unor defecte interioare ale pieselor din oţel. Studiile sistematice întreprinse asupra influenţei compoziţiei spectrale a fasciculului neutronic şi al modului de formare spaţială a acestui fascicul au condus la lărgirea ariei de aplicare a defectoscopiei nedistructive cu neutronii termici produşi de reactorii nucleari. Intre altele, au fost obţinute imagini radiografice clare ale unor suduri, ale unor conexiuni electronice, ale unor filetări şi perforări interioare in diferite piese. Studiile româneşti au demonstrat eficienţa utilizării, în controlul defectoscopic, a neutronilor de foarte joasă energie. Cercetătorii români sunt de părere că neutronii de mai mare energie pot fi aplicaţi eficient în cazul controlului obiectelor cu grad mare de opacitate pentru neutroni. BREVIAR - BREVIAR - MOTOR ELECTRIC PERFECŢIONAT La Institutul român de cercetări pentru industria electrotehnică a fost inventat un motor electric monofazat cu performanţe superioare. Miezul magnetic statoric al acestui motor are o configuraţie perfecţionată, ceea ce permite reducerea pierderilor de forţă magnetică. Se reduce inclusiv consumul de material utilizat la confecţionarea rotorului. In acelaşi timp, un nou tip de înfăşurare a bobinelor noului motor ii favorizează răcirea. CONTOR DE APA DIN CANALE DESCHISE O recentă invenţie românească, brevetată de specialişti ai Oficiului de gospodărire a apelor din Timişoara, permite contorizarea de la distanţă a debitelor din canalele deschise. Aparatul de înregistrare a cantităţilor de apă scursă poate fi amplasat oriunde, fiind de fapt un contor electric de producţie curentă, dar avînd în plus nişte traductoare inductiv-rezistive şi un ampermetru gradat în debite. In punctul de măsurare a apei parametrul de nivel se transformă in mişcare liniară şi semnal electric printr-o camă cu geometrie variabilă. Acest tip de debitmetru este aplicabil la canalele de irigaţie, canalele de deversare etc. BREVIAR - BREVIAR IMITAŢIE DE FURNIR O invenţie interesantă a fost brevetată de întreprinderea de prelucrare a lemnului din municipiul Constanţa. Este vorba de un procedeu de realizare a unor suprafeţe estetice, pe lemn, foarte asemănătoare furnirului natural. Se imprimă intîi desenul dorit, prin dispozitive de şănţuire, apoi se aplică o masă fluidă, colorată, pe bază de răşini poliesterice. După uscare suprafaţa lemnoasă se şlefuieşte şi se acoperă cu lacuri transparente. Se obţin astfel „furnire artificiale" de mahon, de abanos, de paltin etc. CLORURA DE SODIU NEAGLOMERABIL. Specialiştii de la salinele „Cacica" din judeţul Suceava au pus la punct un procedeu de obţinere a unei cloruri de sodiu alimentare care-şi păstrează proprietatea de curgere liberă, fără să se aglomereze, timp îndelungat. Saramura se aduce in contact, prin agitare, cu o soluţie de clorură de calciu sau magneziu şi silicat de sodiu şi apoi se separă prin cristalizare. Sarea de bucătărie astfel tratată nu mai formează bulgări. Şcoala — principal factor de frotres (Urmare din pag. 1) să se ocupe, la fel, cu toţi elevii, folosind metodele active, participative şi schimbindu-şi atitudinea faţă de modernizarea învâţămintului. Conform exigenţelor etapei actuale, va trebui să sporească preocuparea cadrelor didactice faţă de propria pregătire profesională, prin participarea acestora la cursurile de perfecţionare şi obţinerea unor rezultate bune la concursurile pentru ocuparea posturilor didactice. Este necesar ca, alături de perfecţionarea pregătirii profesionale, cadrele didactice să folosească la maximum timpul destinat activităţilor şcolare. In concluzie, elevul trebuie astfel instruit şi educat incit să devină instrumentul propriei sale formări. Pentru că, fie că formăm inteligenţa sau mobilitatea gîndirii elevilor, fie că le formăm deprinderile de activitate practică, sentimentele moral-cetăţeneşti şi patriotice, fie că-i învăţăm să vibreze in faţa frumosului, datoria noastră, a cadrelor didactice, este să creştem tineri sănătoşi la trup, la minte şi la suflet, capabili să continue munca eroică a păinţilor lor. In anul şcolar care începe astăzi este nevoie de o şi mai mare mobilizare a tuturor educatoarelor, învăţătorilor, profesorilor, maiştrilor instructori, pentru a obţine, în fiecare domeniu, rezultate superioare. In invăţămintul preşcolar va trebui să pregătim copiii pentru şcoală cu principalele noţiuni, să-i introducem in primele taine ale lumii. In învăţămintul primar pregătirea elevilor trebuie făcută astfel incit să lichidăm repetenţia, nu in mod formal, ci prin sporirea reală a cunoştinţelor lor. La limba română şi limba maghiară trebuie întărit caracterul practic, aplicativ al predării acestor discipline. Este necesar ca elevii să înveţe limba curentă, literară, să se poată exprima independent, cursiv şi frumos. Avînd în vedere că predarea ştiinţelor sociale reprezintă un factor esenţial în cunoaşterea de către elevi a politicii partidului nostru, în înţelegerea caracterului realist al acestei politici, informarea conştiinţei noii generaţii, este necesar să valorificăm mai mult în lecţii documentele de partid şi de stat, înţelegînd prin integrarea acestora nu doar actualizarea unor cifre, ci, in primul rînd, introducerea schimbărilor de esenţă, cuprinse în documentele de partid. La disciplinele fundamentale (matematică, fizică, chimie, ştiinţe biologice), se impune în mai mare măsură să formăm inteligenţa elevilor, mobilitatea gîndirii acestora, înţelegerea fenomenelor lumii materiale, educind elevii în spiritul materialismului ştiinţific, al celor mai înaintate concepţii despre lume şi viaţă. Pregătirea tehnico-practica a elevilor trebuie să-i educe în spiritul dragostei faţă de muncă şi de meseria aleasă, al cunoaşterii tehnicii moderne. Nu trebuie să uităm că rezultatele obţinute în invăţămint depind de munca depusă de fiecare slujitor al şcolii, de sporirea responsabilităţii cadrelor didactice faţă de nobila misiune ce le-a fost încredinţată. Se cuvine ca acum, in pragul noului an de invăţămint, să ne amintim mobilizatoarele cuvinte ale secretarului general al partidului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, rostite la Congresul educaţiei şi învâţămintului: „In centrul preocupărilor trebuie să stea ridicarea nivelului general al învâţămintului de toate gradele, asigurarea condiţiilor ca şcoala să ofere tineretului cunoştinţele cele mai înaintate, tot ce e mai nou şi important in gîndirea şi cunoaşterea umană“. Azi la ... TV. Programul 1 : 9,00 Şoimii patriei ; 9,10 Muzică uşoară ; 9,30 Film serial : Dallas. Reluarea ultimului episod : 10,15 Armonii de toamnă ; 10,45 In lumea enigmelor. Serial ştiinţific: 11,10 Tinereţe, ani de aur. Program artistic: iN JURUL OREI 11,30 - transmisiune directă din municipiul Craiova: adunarea populară cu prilejul vizitei de lucru a tovarăşului Nicolae Ceauşescu în judeţul Dolj şi al deschiderii noului an şcolar şi universitar ; 16,00 Telex; 16,05 Teleşcoală ; 17,10 Folclor din Republica Costa Rica; 17,30 Oameni în uniforme albe; 18,00 Almanah pionieresc. Tribuna TV; 18,50 1001 de seri ; 19,00 Telejurnal ; 19,40 Actualitatea economică ; 20,05 Școală, bine te-am găsit ! ; 20,45 Teatru TV. : Henrich al IV-lea, de William Shakespeare. Partea I ; 22,05 Telejurnal. - țesăt - munc - prept - urzit ; - canei - bobin - un ir — croito — un n — doi — un e Condiţi 57/1974. Menţior rativa asigi brilor famili Pentru cooperative telefon 171. 9 Vineri, la Casa de oi lor se va des de carte de intitulată „Teh expresie a crec ” In perioa MICA PUBLICITATE Caut femeie îngrijire copil 2 ani și jumătate. Telefon 16356 - Stanislav - Sfintu Gheorghe. (2002) STIMATĂ REDACJIE „Ca şi alţi cititori ai ziarului „Cuvintul mite explicaţii in legătură cu prevederile la atribuirea cu prioritate a locuinţelor din reglementări sint in această privinţă, avind venit din altă localitate, fiind absolvent ! Gheorghe Vorel Ardelei LĂMURIRI DE SPECIALITATI Potrivit prevederilor articolului 9 din Let publicată în Buletinul Oficial nr. 122 din 3 absolvenţii repartizaţi în producţie veni'' ‘ dir încadrează în categoria a 4-a de priorite atribuirea locuinţelor cu chirie din fondul baza art. 35, alineatul 2 din aceeaşi lege, t I — Tovarăşe Gheorghe Pandelea, deşi ne aflăm la complexul de hoteluri şi restaurante din Covasna, astăzi am dori să discutăm cu dumneavoastră nu în calitate de director al acestui complex, ci în aceea de secretar adjunct cu probleme organizatorice al Comitetului orăşenesc de partid. Ce ne puteţi spune despre preocupările de actualitate ale comuniştilor din Covasna ? — Deşi e foarte dificil să împărţi activitatea, viaţa de partid pe sectoare, pe felii, voi încerca totuşi să mă axez pe aspectele organizatorice, adică pe sectorul de activitate de care răspund. Principala preocupare a comitetului orăşenesc, a organizaţiilor de partid şi a fiecărui comunist în parte, o constituie mobilizarea tuturor forţelor materiale şi umane de care dispunem, in vederea realizării la parametri cit mai înalţi şi in condiţii de calitate superioară a sarcinilor economice din industrie, agricultură sau turism. in acest sens, pot arăta din experienţa proprie că activitatea profesională şi cea politico-organizatorică merg mină în mină şi că, datorită strădaniilor depuse de comunişti, de toţi oamenii muncii care lucrează în turism, şi chiar de toţi ce Scopul întregii actmvită REALIZAREA SAR tăţenii oraşuluivităţii turistici au tot mai bun — Mai concri — In primul tivitatea turişti balneară se stop. Sintern teriza un paci alte meleaguri nătate cu foc face că în anului amar de turişti din hotare — R.F., Italia, Franţa, că cifra se ref cazaţi în unite a-i socoti pe c sau care au sau la particuli — Facem ce turism ontoare — Este preot de bază, ceec normal in „ori izvoare de sănpectiva contini bazei turistice Revenind insă I ţii de partid, că în majorite de partid se le individuale partid. Tema plina de par! şi disciplina , comportarea fimilie potrivit echităţii social