Cuvîntul Nou, martie 1987 (Anul 20, nr. 4691-4716)

1987-03-28 / nr. 4714

PAG 2 La odihnă şi tratament, ţărani cooperatori din judeţ şi din ţară. Imaginea vă prezintă interiorul hotelului U.N.C.A.P. din Covasna. Foto : KOVÁCS László O analiză partinică, exigentă (Urmare din pag. l)titl“, „Constructorul“, Filatura de lină etc. Materialul prezentat a insistat, de asemenea, asupra rezultatelor bune obţinute în ceea ce priveşte exportul, investiţiile, două direcţii ,prioritare de acţiune. Desigur, nu putea fi omisă din analiza efectuată, activitatea specifică de turism, ce ocupă o pondere însemnată în viaţa economico-socială a localităţii. Numărul tot mai mare al turiştilor din ţară şi de peste hotare, aprecierile elogioase la adresa factorilor de cură excepţionali, a prestaţiilor medicale şi turistice specifice, constituie motive de satisfacţie pentru comuniştii ce îşi desfăşoară activitatea în unităţile de turism ale Covasnei. Numele Spitalului de recuperări cardio-văsculare, unitate de marcă bine cunoscută în întreaga ţară, al complexelor hoteliere „Bradul", GASCON. al C.H.R. au devenit garanţii ai unor servicii de calitate. Darea de seamă, ca şi intervenţiile la cuvînt nu puteau omite lipsurile, care s-au înregistrat în activitatea desfăşurată S-a arătat că în spiritul sarcinilor şi orientărilor formulate de tovarăşul Nicolae Ceauşescu la şedinţele Comitetului Politic Executiv din acest an, la recenta Plenară a C.C. al P.C.R., este necesar să si atragă toate învăţămintele necesare din neîmplinirile perioadei analizate, a primelor trei luni din acest an, şi să se treacă neîntîrziat la eliminarea lor, la perfecţionarea întregii activităţi productive, a conducerii şi planificării în toate sectoarele, astfel încît să se asigure toate condiţiile necesare îndeplinirii exemplare a sarcinilor de planşi a angajamentelor asumate în întrecerea socialistă. O atenţie deosebită va trebui acordată activităţii de export, îndeosebi la secţia de mobilă a F.P.L., unde îşi desfăşoară activitatea productivă un puternic detaşament muncitoresc. Va trebui să se pună un accent mai mare, aşa cum s-a subliniat şi în luările de cuvînt, pe creşterea calităţii produselor, singura cale ■ de menţinere în competiţia atît de aspră a concurenţei cu produse similare de peste hotare. Un accent deosebit va trebui acordat diversificării prestărilor de servicii oferite, turiştilor ce vin în fiecare an la Covasna, în număr tot mai mare pentru diverse tratamente. De asemenea, un domeniu în care se cere acţionat energic este cel privitor la sistematizarea localității, impunîndu-se măsuri hotărîte pentru aplicarea prevederilor legii, neadmiţîndu-se nici un rabat. Numeroasele propuneri formulate de cei care au luat cuvîntul, putîndu-i aminti, printre alţii, pe Vasile Briotă, Doina Condrea, Mihaela Suceveanu, Nicolae Tîrcoveanu, Claudiu Iacob, Huba János, Szigeti Albert, Portik László, vor constitui pentru noul comitet orăşenesc de partid tot atîtea puncte pe agenda sa de lucru, alături de cele cuprinse în hotărârea conferinţei, contribuind la dobîndirea a noi carate de frumuseţe de către staţiunea cu „o mie de izvoare de sănătate“, ce tinde să devină pe zi ce trece o adevărată „perlă“ în şiragul localităţilor balneare din ţara noastră. • In prima sa plenară, Comitetul Orăşenesc de Partid Covasna şi-a ales Biroul format din tovarăşii Bartha Dana — secretar, Orbán Sándor, Sütő Magdalena, Portik Ladislau ,şi Ciurea Zita — secretari adjuncţi, Vasile Briotă şi Iordan Popica — membri. Ca membri supleanţi au fost aleşi Ioan Bodeanu, Paraschiva Oiteanu şi Nicolae Tîrcoveanu. entuziasm, de vibraţie patriotică, participanţii la conferinţă au adoptat în unanimitate textul unei telegrame adresate Secretarului general al partidului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, în care îşi reafirmă angajamentul de a munci exemplar pentru îndeplinirea obiectivelor stabilite de Congresul al XIII-lea al partidului de a obţine noi şi semnificative succese în cinstea Conferinţei Naţionale a Partidului Comunist Român. Neglijenţa şi superficialitatea Primăvara aceasta întîrziată pune probleme deosebite cu precădere conducătorilor auto amatori Aceştia, după o perioadă în care nu s-au mai filat la volan trebuie să o facă acum, cu multă circumspecţie şi prudenţă. Adaptarea trebuie făcută treptat, fără a forţa nota, pentru că, altfel, se pot ivi situaţii imprevizibile, cu consecinţe nu tocmai plăcute. Intr-o astfel de situaţie s-a aflat, cu puţină vreme în urmă, Hermann László din Baraolt care, aflîndu-sla volanul autoturismului 1- CV -6810, pe drumul comunal nr. 42, între Brăduţ şi Tălişoara, nu a redus viteza pînă la limita evitării oricărui pericol şi intr-o curbă a pierdut controlul autovehiculului. Urmarea , autoturismul a părăsit carosabilul „lipindu-se“ de un copac şi mai apoi răsturnîndu-se. Din fericire accidentul s-a soldat doar cu rănirea uşoară a unui pasager şi, evident, cu avarierea autoturismului. Şi ca să evidenţiem modul uşuratic in care a privit drumul cu maşina Hermann László, să mai adăugăm că nu avea nici actele cuvenite la el. Le lăsase la locul de muncă (a se citi farmacie). Probabil i s-a părut că e mai „sănătos“ pentru ele dacă le ţine acolo, printre diversele produse farmaceutice . .. Conduita preventivă Deosebita prezenţă de spirit, o bună cunoaştere a meseriei, aceştia au fost factorii care au contribuit la evitarea unui grav accident de circulaţie. In aceleaşi condiţii improprii, ca şi în cazul prezentat anterior (drum alunecos şi în curbă), zilele trecute, Simon Lajos, conducător auto profesionist la I.T.A. Covasna, se afla la volanul autobuzului 31—CV—630, pe D.J. 131,la intrarea în Tălişoara. Aici se produce o defecţiune tehnică a autobuzului (sistemul de acceleraţie rămîne blocat). Accidentul părea iminent şi cei 45 de pasageri intraseră, firesc, în panică. Singurul care a rămas calm şi care a găsit în cîteva clipe o soluţie extremă (care s-a dovedit a fi şi bună) a fost şoferul. După numai câteva secunde autobuzul era oprit şi astfel viaţa şi integritatea corporală a celor 45 de pasageri, erau la adăpost de orice pericol. Se cuvine să-i adresăm şi în numele acestor călători, felicitări inimosului conducător auto şi-n acelaşi timp să-i invităm la a medita mai mult asupra efectelor benefice pe care lii are conducerea preventivă, pe cei care încă mai consideră această problemă o pură formalitate. Maior Viorel COJOC iFATA în ’ FATA' CUVÎNTUl NOU 1 PREVENIREA INFARCTULUI MIOCARDIC (II) La persoanele care sunt expuse sedentarismului, riscul apariţiei infarctului este cu mult mai mare decât la cele care practică o muncă fizică, mai ales dacă acest sedentarism este însoţit de obezitate şi de fumat. Consecinţele sedentarismului pot fi înlăturate prin practicarea consecventă a culturii fizice şi a sportului. Este cunoscut faptul că la bolnavii de diabet zaharat apare mult mai frecvent ateroscleroza generală, ca şi ateroscleroza arterelor coronare. Un regim alimentar adecvat, precum şi un tratament medicamentos corect aplicat contribuie mult la prevenirea apariţiei complicaţiilor aterosclerozei, cum este şi infarctul miocardic. La bărbaţi frecvenţa infarctului miocardic este de trei ori mai mare decit la femei! In mod deosebit se îmbolnăvesc persoanele care sunt supuse în mod permanent tensiunii neuropsihice şi care au un regim alimentar neraţional. Din datele statistice ale ultimilor ani rezultă că frecvenţa infarctului miocardic a crescut şi creşte din ce în cemai mult şi în rîndul femeilor. Dintre factorii de risc enumeraţi, majoritatea pot fi influenţaţi printr-o alimentaţie raţională, tratamentul corect al hipertensiunii arteriale, al diabetului zaharat, evitarea şi abandonarea fumatului, gimnastica şi sportul, succesul acestora depinzînd şi de încrederea şi colaborarea dintre medic şi bolnav. (Dr. ZSIGMOND I., dr. P. OPREA). CARNETUL DE MUNCA (IV) în continuare, în decret sunt arătate condiţiile şi procedura după care se poate face reconstituirea acestor situaţii şi anume : — reconstituirea poate fi cerută numai de către persoanele care depun activitate pe baza unui contract de muncă şi de membrii cooperativelor meşteşugăreşti ; — reconstituirea se face de către comisii care funcţionează pe lingă comitetul executiv al consiliului popular judeţean sau de sector în municipiul Bucureşti ;* cererile de reconstituire se adresează comisiei competente, după locul unde solicitantul îşi are domiciliul şi trebuie să fie însoţite de înscrisuri din care să rezulte că între părţile arătate în cerere a existat un raport de muncă, precum şi de dovezi care să confirme că nu s-au putut obţine actele necesare pentru dovedirea situaţiilor ce urmează a se stabili de către comisie. In cerere se vor indica cel puţin două persoane pentru fiecare perioadă reconstituită, dintre cele care pot dovedi cu acte că au lucrat în aceeaşi perioadă şi unitate cu solicitantul; — comisia soluţioneazăererea printr-un proces-verbal de reconstituire a vechimii in muncă, semnat de toți membrii; — împotriva procesului-verbal al comisiei, solicitantul sau unitatea unde lucrează acesta se va putea adresa, cu plîngere, judecătoriei în a cărei rază teritorială funcționează comisia, în termen de 15 zile de la comunicarea procesului - verbal. Judecătoria soluționează plîngerea printr-o hotărîre definitivă (împotriva căreia nu se poate exercita calea de atac a recursului). (Ion ILIESCU, judecător la Tribunalul Județean Covasna). " I INFORMAŢII PENTRU GRĂDINARI Apropiindu-se zilele de începere a lucrărilor de pregătire a solului şi însămînţărilor în grădini, ne-am interesat pentru dumneavoastră, stimaţi cititori, în legătură cu procurarea celor necesare. Amănuntele ni Ie-a furnizat tovarăşul Varga Ladislau, şeful magazinului de specialitate aflat în zona Gării, numit „Magazin agro“. I -am precizat denumirea pentru că mulţi cred că el este doar un magazin de unelte agricole. Or, este bine să se ştie că nu este aşa, magazinul oferind pe lingă cuvenitele unelte şi seminţe, îngrăşăminte şi insecticide. Dar, să le luăm pe rînd . Unelte agricole : sape, săpărigi, cazmale, lopeţi, greble (ca şi cozi de lemn pentru toate acestea), plantatoare, stropitori, pluguri (de vie şi de coastă), motocositoare, motocultori cu anexe (cu piese de schimb), pompe de stropit, foarfeci pentru pomicultori, bricege şi cosoare pomicole pentru altoit. Seminţe : 40 de sortimente, principalele fiind de morcovi, pătrunjel, ridichi (de toate felurile), varză, conopidă, salată, spanac, sfeclă roşie, tomate, castraveţi (de vară şi toamnă). De menţionat că seminţele de plante furajere nu se desfac prin comerţ ! îngrăşăminte , pentru orice fel de plante — un ingrăşămint complex, în saci de 50 kg (cost — 120 lei), îngrăşăminte pentru legume, în cutii de 2 kg (7 lei). Idem, pentru pomicultură şi viticultură, îngrăşăminte pentru flori, în pachete mici (4,55 lei), dintre acestea trandafirii avînd un îngrășămînt aparte, amestecat cu insecticid (1,85 lei). Insecticide : „Detatox“, „Toxic P.V.C.“, „Tijefon“, „Furnitox“. Orarul magazinului : zilnic, între orele 9—17. Duminica — închis. (I. DRĂGAN) _______________________________ Fiecare localitate, mai Inimoasa (Urmare din pag. 1) te ... semne bune. Şi pentru că tot ne-am oprit (după cum era şi firesc) în municipiul Sfîntu Gheorghe să consemnăm şi cîteva date care constituie un angajament referitor la ceea ce se va realiza aici în acest an : amenajarea a 25.000 mp. de noi spaţii verzi 0 darea în folosinţă a 5 noi locuri de joacă plus marcarea şi amenajarea a două trasee turistice 0 plantarea a 65.000 puieţi de pomi fructiferi, arbori şi arbuşti ornamentali (aceasta însemnînd că aproape fiecare locuitor va sădi un puiet!) 0 4.000 ml. gard viu 0 plantarea a 500.000 de Hori 0 zugrăvelile, vopsirile faţadelor clădirilor publici sau particulare vor însuma 15.000 mp- Şi lista ar putea continua, dar considerăm că şi numai acestea constituie suficiente argumente în favoarea ideii că acest ambiţios (dar perfect realizabil) plan poate constitui fundamentul unei chemări la întrecere către toate localităţile judeţului, către toţi cetăţenii, pentru realizarea cu cetăţenii şi pentru cetăţeni a dezideratului. „Fiecare localitate, mai frumoasă, mai bine gospodărită !“ ANUL XX, NR. 4714. ... in Ţara de Foc există denumiri toponimice româneşti ? Este vorba de Capul Sinaia, rîurile Rosetti şi Ureche, lacul Buşteni etc. Toate aceste denumiri s-au dat de către tînârul explorator român Julian Popper ... Sulina, Beba Veche, Zimnitea şi Horodiştea sunt localităţile extreme de pe teritoriul patriei noastre ? ... cel mai mare pod suspendat din lume este podul Verrazano din New York, care are o lungime de peste 1 500 m ? Pe cei doi piloni de susţinere trece o şosea cu 12 benze de circulaţie, iar lungimea firelor din care s-au construit cablurile de fixare reprezintă două treimi din distanța Pămînt-Luncă, adică 223 305 km.