Cuvîntul Nou, iunie 1989 (Anul 22, nr. 5389-5414)

1989-06-23 / nr. 5408

PAG. 2 ORIZONTAL: 1. Punctul terminus al unei expediţii; 2. Test esenţial ! — Prinse în horă — Curea legată de ... ham; 3. Strict confidenţial; 4. Porneşte din izvor sigur — Sistem de alarmă; 5. Neamul sărac al sfeclei (pl.) — Vedere ambiguă; 6. Atîrnat de-o creangă (pl.) — Materiale pentru confecţii; 7. Plan de perspectivă — Un fel de paiaţă; 8. Un om de omenie — Figură scenică mult adorată; 9. Carte ! — Lipsiţi de clarviziune — Cap de avat la tavă ! 10. Bună la inimă. VERTICAL: 1. Specialişti în redarea funcţiei iniţiale; 2. Atenuatoare de poluare sonoră; 3. Revaccinări; 4. Nu-i lipseşte nimic ! — Primele invitate la cină ! — Certificat de căsătorie; 5. Un stînjen de grădină — A stabili concentraţia unei soluţii; 6. Un cetăţean cu totul obişnuit — Beţe ! 7. Prezentată în deplasare — Un bun rămas pentru totdeauna; 8. înhămaţi la trăsură; 9. Desecat... de-a binelea — Marcator de la tuşă. 10. Nu o întîlneşti la tot pasul — Oameni ruinaţi în felul lor. Gheorghe DARIE * \s \ \ \ * * * l i ) * \ s s \ — Domnule doctor, într-o lună aţi distrus trei mese de operaţie. Nu mai tăiaţi atît de adînc ! — Mămico, îmi dai voie să merg să văd şi eu eclipsa de soare ? — Du-te, dar să nu te apropii prea mult! — Spune-mi, dragul meu, cum de te-ai îndrăgostit de mine ? — Vezi ? Acum acest lucru te miră şi pe tine !... Un cetăţean intră într-o expoziţie de automobile şi se plimbă îndelung printre maşini. Este întrebat: — Doriţi ceva ? — Oh, nimic. Dar e atît de plăcut să te plimbi printre maşini fără să-ţi fie teamă... Un tînăr şi talentat autor dramatic povestea într-una din zile lui Caragiale subiectul unei piese pe care avea de gînd s-o scrie. — Așa cum o ai în ... cap este minunată, spuse Caragiale. Dar, te rog eu frumos, n-o pune pe hîrtie c-ai s-o strici !  \ \\\\s\s \\ CUVINTUL NOU O vacanţă ne După suita de spectacole prilejuite mai ales de fazele Festivalului naţional „Cîntarea României", iată că formaţiile artistice (nu mă refer la cele care au participat recent sau mai participă la faza republicană a festivalului) au intrat într-o nejustificată vacanţă estivală. Nu spun, un „respiro“ era necesar, efortul depus de artişti şi instructori a fost mare, dar această pauză îmi apare prea mult prelungită, creîndu-se astfel un hiatus în activitatea culturalartistică, cu efecte nedorite şi deloc neglijabile. Puţine formaţii, între acestea ansamblul folcloric al întreprinderii mecanice din Tîrgu Secuiesc, formaţiile de muzică uşoară din Breţcu, Bodoc sau Intorsura Buzăului, brigada artistică din Lunca Mărcuşului, grupul vocal folcloric din Ciumernic, ş.a., au revenit pe scenă, continuîndu-şi, aşadar, activitatea, menţinînd contactul cu publicul, prilej de îmbogăţire a repertoriului şi de cizelare a interpretării artistice, a talentelor. Mai mult, aflu cu surprindere că unele formaţii deja s-au descompletat. într-un fel se repetă situaţia din anii trecuţi, cînd imediat după încheierea ediţiei a VI-a a festivalului unele formaţii sau auto desfiinţat, altele n-au mai apărut pe scenă, sau chiar da-ÎN MIŞCAREA ARTISTICĂ DE AMATORI că au prezentat cîte un spectacol acesta a fost, datorită unei insuficiente pregătiri, sub posibilităţi, înşişi instructorii de formaţii au sesizat acest lucru. îmi mărturiseau că în loc să pornească din „start" cu o formaţie omogenă, ,călită“ în spectacole, care să marcheze de la o apariţie la alta un salt calitativ, au trebuit să înceapă cu ... începutul. Discontinuitatea in activitate îi costase mult timp, eforturi suplimentare şi, după cum s-a văzut, chiar obţinerea de premii. Şi totuşi, cunoscîndu-se toate acestea, se stă în continuare în expectativă. De ce factorii responsabili nu cuprind în programul de activitate al aşezămintelor culturale din judeţ spectacole periodice cu aceste formaţii ? Oamenii îi aşteaptă, doresc să-i revadă, doresc aceste spectacole care fac parte din viaţa lor spirituală, le completează sub aspect educaţional timpul liber. E adevărat, în această perioadă de vară, unii membri ai formaţiilor artistice sunt în concediu, dar după cum ştim, în localităţile judeţului nu fiinţează doar una sau două formaţii ! Gindesc că prezenţa artiştilor amatori în staţiunile balneoclimaterice covăsnene, mai cu seamă în sezonul estival, ar fi bine venită. Prilej pentru ei de afirmare, dar şi de cunoaştere de către oamenii veniţi la odihnă şi tratament a cîntecului şi jocului popular de la noi, a obiceiurilor, în general a vieţii spirituale care pulsează pe aceste meleaguri Nu e o idee nouă, irealizabilă Cu un plus de interes din partea celor implicaţi în sfera culturii, aceasta ar putea fi lesne materializată. Ioan NEGULICI EXPUNERE Azi, ora 18, la clubul staţiunii Bálványos se ţine expunerea ,,Valenţe estetice ale peisajului românesc". Acţiunea educativă este organizată de Muzeul judeţean. SPECTACOL MUZICALCOREGRAFIC Centrul de creaţie şi cultură „Cîntarea României“ al sindicatelor din municipiul Sfîntu Gheorghe găzduieşte azi (orele 10 şi 11,30) şi mîine, 24 iunie (orele 9, 10,30 şi 17), spectacolul muzical-coregrafic „Zîna păpuşilor“ susţinut de elevii clasei de balet din cadrul Şcolii populare de artă din oraşul reşedinţă de judeţ. TELEVIZIUNE 19,00 Telejurnal; 19,25 Epoca Nicolae Ceauşescu — epoca marilor înfăptuiri revoluţionare; 19,45 România în lume; 20,05 Tezele şi orientările formulate de tovarăşul Nicolae Ceauşescu — program de muncă şi acţiune revoluţionară; 20,25 Sub tricolor, sub roşu steag; 20,40 Invăţămînt — cercetare — producţie ; 21,00 Univers, materie, viaţă; 21,30 Mari ansambluri folclorice laureate ale Festivalului naţional ..Cîntarea României“; 21,50 Telejurnal. CINEMA Sfîntu Gheorghe. ARTA : Francois Villon — film românesc, două serii, orele 9, 15, 19. LUX: Priveşte înapoi — film sovietic, orele 17.30, 19.30. Popeye, marinarul — film american orele 10, 15.30. Titan Sec v-ic : 8 MAI Chirița în Iași — film românesc, orele 10, 16, 18, 20. Covasna , VICTORIA Zorba, grecul — film grecesc, două serii, orele 10, 16, 19. TIMPUL PROBABIL Vremea va fi instabilă, cu cerul mai mult acoperit. Se vor semnala ploi sub formă de aversă. Vîntul va sufla slab pînă la moderat. Temperaturile minime vor înregistra valori cuprinse între 8 și 10 grade, iar cele maxime, între 16 și 18 grade Celsius. ... mica viespe Telenomus, lungă de numai 1—2 mm, îşi depune mini-ouăle în ouăle unor cunoscute insecte dăunătoare ? Femela urcă pe oul insectei, îi străpunge învelişul cu acul ei şi îşi depune înăuntru unicul său ou. Din acesta din urmă iese o larvă care se hrăneşte cu conţinutul ouluigazdă. ... Gogu Constantinescu (1881—1967), ilustru inginer de origine română, a fost cel care a creat un nou capitol al fizicii moderne: sonicitatea ? Acrobaţie fără aplauze ... Măsuri pentru ... măsură ! Cu cîteva zile în urmă am achiziţionat din comerţ o cămaşă cu mîneca scurtă, confecţionată de Cooperativa meşteşugărească din Băţanii Mari. Cămaşa — foarte frumoasă, nici vorbă, cu un model modern, material de bună calitate, culoare plăcută — s-a dovedit a fi însă inutilizabilă deoarece una scrie pe numărul prins de bentiţa gulerului, şi cu totul altul este numărul din talie (cu un număr mai mic decît cel real). Oare meşterul care a făcut măsurătorile era pus pe ... economii ? Pentru clarificări, păstrăm la redacţie respectiva cămaşă la dispoziţia cooperativei şi aşteptăm, totodată, să vedem şi ce măsuri se vor lua pentru această ... măsură a a cămăşii ! Campania împotriva fumatului sau... ? Se pare că — lucru îmbucurător — campania împotriva fumatului capătă din ce în ce mai mulţi prozeliţi. Printre ultimii adepţi ai acestei lupte se numără — surprinzător ! — şi întreprinderea de ţigarete Sfîntu Gheorghe. Cel puţin aşa bănuim ... Iată însă şi faptele: zilele trecute am primit la redacţie un pachet cartonat de ţigarete GOLF („specialităţi“, 20 lei pachetul) care conţinea numai 14 ţigări. Cum s-ar fi putut ca posesorul acestui pachet să ne fi indus in eroare, am fost rugaţi să desigilăm noi al doilea pachet care... stupoare (!) conţinea tot 14 ţigări ! Deci, dintr-un singur foc o lipsă de 12 ţigări, adică de ... 12 lei! Lăsînd însă gluma cu lăsatul de fumat deoparte, amintim conducerii respectivei întreprinderi că nu este singurul caz de acest gen care ne-a fost semnalat în ultima perioadă şi că, la urma-urmei, o asemenea faptă (sustragerea de ţigări, punerea în vînzare a pachetelor astfel descompletate) poate căpăta şi un calificativ penal. Facem această afirmaţie deoarece ne vine greu să credem că ar fi vorba de o simplă ... neglijenţă ! Aşteptăm să vedem ce măsuri se vor lua şi, mai ales, cine sunt persoanele care se fac vinovate de astfel de fapte. Cornelius TOPA Anul XXII Nr. 5408 O viaţă închinată muncii (Urmare din pag. 1) are trofeele pasiunii sale: vânătoarea. „Am şi acum puşca, îmi plătesc anual taxele și, dacă s-o ivi prilejul, o să mai ies după vînat“ ... Cînd are musafiri, nea’ Burlacu nu se dă în lături de la un păhărel de vin, depănînd amintiri ale unor întîmplări de demult. E de părere că „dacă nu păţeşti nimic, nu ştii pe unde trăieşti.“ Cu mult umor îmi povesteşte despre activitatea sa din anii ’50, cînd era şef la Combustibil, în zonă. „A trecut vremea, s-au schimbat multe, îmi spune. Păi, pe vremuri, era un singur pensionar de stat în toată Sita şi acum, peste tot oamenii muncesc în întreprinderi, cîştigă bani frumoşi şi mai muncesc şi acasă, la vite, la pămînt.“ II întreb de animale. Are, are o văcuţă, porc, cîteva oi, păsări. ,,Ce să facem, nu mai sîntem aşa tineri ca să ţinem mai multe“, îmi explică parcă scuzîndu-se. 11 privesc pe omul din faţa mea. Timpul i-a brăzdat chipul, aidoma felului în care apa Buzăului a învîrstat „ţara“ care-i poartă numele. Trecînd prin marea carte a vremilor, Nicolae Burlacu a primit cu emoţie, acum, în pragul trecerii sale spre deceniul nouă al vieţii, omagiul celor tineri din localitate Poate că şi o lacrimă a prelins pe obraz, lacrimă pe care a ascuns-o cu discreţie, zîmbind şi şoptind, aproape pentru sine „nu trebuie, ce-am făcut eu aşa extraordinar ?“ Ba, ai făcut, ’nea Burlacu, îmi vine să-i spun, ai făcut. Trecînd din legenda vieţii în inima oamenilor ai putut să încununi, în cei 80 de ani, o viaţă de om închinată muncii...