Cuvîntul Nou, septembrie 1992 (Anul 3, nr. 694-715)

1992-09-15 / nr. 704

Cotidian social-politic al județului Covasna Anul in Nr. 704 Marți, 15 septembrie 1992 4 pagini — 5 lei Zahărul subvenţionat... nu aduce profituri!! Luînd in considerare greutăţile cu care judeţul se confruntă în asigurarea cantităţii corespunzătoare de zahăr subvenţionat, Ministerul Comerţului şi Turismului comunică Oficiului agenţi economici, privatizare şi autorizarea liberei iniţiative , din cadrul Direcţiei Programe, Prognoze şi Buget-Finanţe a judeţului Covasna, că a obţinut scoaterea din rezerva statului, a 60 de tone de zahăr, cantitate ce revine în exclusivitate consumurilor colective cu alocaţie de hrană de la bugetul statului. De menţionat că, potrivit unei hotărîri a Guvernului din 1991, de alocaţie zilnică de hrană pentru consumul colectiv beneficiază diferite categorii de persoane din anumite unităţi sociale de stat, cum ar fi: grădiniţe ,cu program prelungit şi săptămînal, case de copii preşcolari, şcoli speciale de reeducare, unităţi de ocrotiire, şcoli profesionale etc. (invăţămînt); unităţi sanitare, creşe, leagăne de copii etc. (sănătate); cămine de bătrini şi pensionari, centre de primire a minorilor, cantine de ajutor social etc. (asistenţa socială). Această cantitate de zahăr a şi ajuns în depozitele S.C. COVALIM S.A. Sfîntu Gheorghe, fiind repartizată către Oficiul agenţi economici, privatizare şi autorizarea liberei iniţiative. Pînă aici totul e clar şi legal, numai că au fost depistate cazuri în care anumite cantităţi de zahăr n-au ajuns la beneficiarii în drept. Un exemplu elocvent este cel întîlnit la S.C. COMAUMETEX S.A. din Tîrgu Secuiesc, căreia i s-au repartizat 9 tone de zahăr la preţ subvenţionat (48 lei/kg), însă, din această cantitate, 200 kg au fost date laboratorului de cofetărie propriu, iar 200 kg au fost livrate Laboratorului de cofetărie al Cooperativei de consum Tirgu Secuiesc. In conformitate cu prevederile Legii 12 din 1990 (republicată), fapta constituie contravenţie si, prin urmare, V. BERTESCU (Continuare in pag. a 2-a) Prima clasă din judeţ la care se va preda după metoda Waldorf începerea cursurilor şcolare va însemna pentru una din clasele întii ale Liceului „Mihai Viteazul" din Sfîntu Gheorghe o noutate de bun augur pentru viitorii elevi, dar şi o premieră pentru învăţămîntul covăsnean, chiar dacă această clasă va fi introdusă cu titlu experimental. Aflăm detalii interesante de la învăţătoarea Olga Onofrei. — Pentru început, ce este pedagogia Waldorf ? — Are la bază antropozofia sau înţelepciunea abordării şi înţelegerii omului. Conţinutul a ceea ce se predă la clasă elevilor izvorăşte din cunoaşterea copilului în devenire, a individualităţii acestuia. Deci materiile vor fi predate şi studiate de elev în momentul în care dezvoltarea sa psihofiziologica va corespunde conţinutului materiilor predate. Spre exemplu, la clasa întii va studia basmul, la a doua fabula, la a treia povestiri biblice, la a patra legende istorice. Atitudinea educatorului, a dascălului, este graduală, autoritatea în faţa elevilor nefiind una impusă, ci dobîndită, ciştigată ... — Se face o selecţie prealabilă a copiilor ? — Da, dar nu după capacitatea intelectuală. E vorba de o discuţie cu fiecare copil în parte. Tocmai de aceea, întrucît pedagogia Waldorf are ca scop dezvoltarea individualităţi fiecărui copil. In acest mod, incusiv copiii foarte dotaţi vor fi pregătiţi pentru relaţii fireşti cu ceilalţi semeni, care au diverse niveluri de pregătire, instruire. De-a lungul a 12 ani de şcoală Waldorf elevii parcurg mai multe epoci, care cuprind diversitatea maximum posibilă a experienţelor de viaţă, teoretic şi pragmatic. — Care este caracteristica distinctă a acestui sistem faţă de cel clasic ? — Faptul că elevii nu primesc note, tocmai în ideea ca fiecare elev e o individualitate, fiecare copil avind talente, dar şi slăbiciuni. In pedagogia Waldorf, prin dobîndirea voinţei de a muncii, copiii vor trece mai uşor diversele bariere. în locul notelor, la sfîrşitul fiecărui an, se acordă elevilor certificate de apreciere, detaliate pe discipline şi care oferă părinţilor o imagine clară despre evoluţia copilului, fără ca certificatele să reprezinte o sentinţă definitivă. Dacă şcoala tradiţională pune accent în proporţie majoritară pe dezvoltarea intelectuală, noua pedagogie accentuează atit spiritul practic, cât şi creativitatea artistică, dezvoltarea emoţională, ceea ce se regăseşte în materiile de studiu, dar şi în ambientul clasei. Elevii învaţă să ia deciziile proprii în mod liber, dar să fie şi răspunzători pentru ele. — Alte performanţe şi avantaje ? — O dezvoltare echilibrată, armonioasă a simţirii, gîndirii şi voinţei. Din clasa întii copiii încep cu învăţarea a două limbi străine (engleza şi germana în cazul nostru), a unui instrument muzical, a picturii, modelajului şi desenului formelor. Elevii care au la bază noua pedagogie sunt mai flexibili, mai activi şi creativi (inovatori) decit ceilalţi, sunt mai liberi în gîndire şi simţire. După 12 clase ei îşi pot forma în mod individual o concepţie despre viaţă, fiind lipsiţi de predispoziţii la manipulare. Aceasta şi pentru faptul că in pedagogia Waldorf, elevul este in centrul atenţiei, nu profesorul. — Vă mulţumim. Doru MOLDOVAN Societatea comercială „AS ’90“, în colaborare cu Camera de comerţ şi industrie a judeţului Covasna, organizează în perioada 18—20 septembrie, la Hotel „Carpaţi“, Bálványos, reuniunea „CONTACTE DE AFACERI ŞI AGREMENT“, cu participarea a numeroşi oameni de afaceri din întreaga ţară. Programul reuniunii cuprinde, pe lingă discuţii şi contacte de afaceri, o cină folclorică, la foc de tabără, mici excursii de grup, la Lacul Sf. Ana şi la peştera de sulf, teatru de studio „CĂDEREA“, de Albert Camus, balul oamenilor de afaceri, tombolă, premierea participanţilor etc. Reprezentanţii societăţilor comerciale din judeţul Covasna sunt invitaţi a onora cu prezenţa lor reuniunea care se doreşte un excelent prilej pentru contacte de afaceri şi destindere. Cei interesaţi sunt rugaţi să confirme intenţia de participare firmei organizatoare, la telefonul nr. 92/311486, tel./fax92/316711, telex: 68269. ELEVILOR, PROFESORILOR, PĂRINŢILOR — O URARE SINCERĂ : Succes în noul an şcolar! Ieri a fost ultima zi cu păpuşa. Azi m-am sculat tare de dimineaţă, m-am îmbrăcat frumos şi repede, mi-ara luat ghiozdanul în spate şi florile-n mînă şi-am plecat la şcoală, împreună cu mama. Doar astăzi. De mîine mă duc singură sau cu cei mai mari, care sînt mai obraznici şi mă trag de codiţe. Dar cred că şi ei se bucură că începe şcoala. Şi părinţii, şi bunicii, toţi se bucură. Tata bombăne că toate-s scumpe, dar îi place să ştie că are o fetiţă elevă. Am emoţii, adică un fel de gîdilici de la ochi şi pîn’ la picioare. îmi vine să rîd şi să plîng. E greu în clasa întîi. .. Abia aştept s-o văd pe tovarăşa, pardon, pe doamna învăţătoare. O să fie frumos şi poate c-o să fie şi bine. Eu le-aş spune tuturor copiilor, mari şi mici, succes la şcoală, note bune şi să fie cuminţi. ZIARUL LANSEAZĂ UN S.O.S. Un handicapat cere ajutor! La finele săptămînii trecute ne-a căutat la redacţie un om disperat. II vedeţi în fotografie. Se numeşte OCTAVIAN BUDE şi este handicapat. Locuieşte la un prieten din Vilcele, strada Principală, nr. 28, telefon 52. Am dat aceste detalii, pentru ca organele ce-l pot ajuta să ştie unde îl găsesc. Omul a trăit mai multe drame cumplite, care pe altul, mai slab de ingert, cu siguranţă că l-ar fi doborit. Pînă acum opt ani era şi el în rînd cu lumea. Avea familie, casă, lucra ca şofer pe un „IKARUSZ“. Brusc, nu ştie din ce motiv s-a îmbolnăvit grav, pierzîndu-şi capacitatea de a mai merge. Un virus încă nedepistat i-a atacat centrii motori, provocîndu-i o scleroză multiplă. A stat omul prin spitale, s-a tratat la medici cunoscuţi, cum ar fi şi dr. Mihai Popescu de la Vilcele (căruia îi poartă o vie recunoştinţă), dar boala nu are, deocamdată, leac! Aşa a ajuns un cărucior. Dar şirul necazurilor nu s-a oprit aici. Soţia l-a părăsit (sau, mă rog, din cite îmi spune, nu a mai convieţuit cu el), aşa incit au divorţat. Dar tragedia care l-a „dărîmat“ cu adevărat a venit în zilele Revoluţiei din decembrie ’89, cînd fiica sa de numai 20 de ani a murit împuşcată în faţa Hotelului „Capitol“ din Braşov! A decedat, nu imediat, ci la cîteva zile. In fond, asta nu mai contează acum. Cert este că Octavian Bude, ca urmaş al celor căzuţi în Revoluţie, are dreptul la o serie de avantaje. Numai că, mutîndu-se din judeţul Braşov la Vilcele — unde a stat internat lungi perioade de timp —, doreşte să-şi transfere dosarul în judeţul Covasna. Aflîndu-se în situaţia de a nu se putea deplasa pe distanţe lungi, nu are cum să vină mereu pînă la Sfîntu Gheorghe, de aceea a apelat la sprijinul nostru, în disperare de cauză. Iată de ce, îl rugăm pe domnul Smarandache Nițu, Horia C. DELU (Continuare în pag. a 2-c) BIBLIOTECĂ JUDE*' — SF. GH •' IN ZIARUL DE AZI: • Formaţiunile politice se prezintă alegătorilor F.S.N. • Lista preşedinţilor şi locţiitorilor secţiilor de votare. • SPORT. Fotbal. Handbal