Cuvântul Nou, iulie 1995 (Anul 6, nr. 1396-1416)

1995-07-01 / nr. 1396

Pag. 2 Unde vorbeşte culoarea, face cuvântul Reunind lucrările absolvenţilor Liceului de artă din municipiu, expoziţia de artă plastică deschisă la Casa elevilor din Sfântu Gheorghe, constituie mesajul unei generaţii care îşi impune să exprime prin culoare ceea ce vede, ce simte ori gândeşte. Dincolo, însă, de mesajul pe care-l conţin, lucrările expuse vorbesc despre ei: sunt tineri, visători şi temerari - o pasăre cu aripi întinse, în zbor; sunt tineri şi rebeli — explozie de culoare şi contraste; sunt tineri şi îndrăgostiţi — un tors mângâiat îndelung de penel; sunt tineri. O citesc pe Poulyakov şi, ascultând muzica lui Vangelis (o stampă mi-o confirmă), regăndesc coperta ,,Maestrului şi Margaretei" ori a unei alte cărţi. Sunt tineri şi protestează împotriva nebuniei şi urii, încălţând ghete soldăţeşti, poartă blugi şi ochelari „John Lennon", dar nonconform şti, îşi înveşmântează modelele în acuarele vaporoase. Sunt odoressente, dar sunt şi copii exersate din copilărie încă, trăsăturile aceleeaşi prinţese au devenit aproape perfecte. Sunt copii, dar sunt şi adulţi - o clepsidră al cărei timp - nisip se scurge invariabil într-un singur sens. Atârnând de-un cui, o imagine-simbol încearcă să evadeze din rama ce-o încarcerează alb-negrul unei fotografii în care retina aparatului a reţinut conturul unei siluete învăluite de lumina revărsată prin fereastra deschisă. Imagine metaforă a unor copii adulţi, îndrăzneţi şi timizi, aflaţi la sfârşit şi început de drum. Aşa mi i-am imaginat, stând acolo printre lucrările lor, pe care şi-au pus cu modestie semnăturile: Vasilatos Janis, Péter Attila, Gáspár Csongor, Kispál Attila, Mózes Tünde, Döme Andrea, Jakabfy Ágota, Balázs Zoltán, Tüzes István, Szabó Kristina, Bakó Kinga, Hubbes Johanna, Sárkány Enikő, Mattis-Teutsch László, Gábor Vilmos. Aţi auzit vorbindu-se de ei? Veţi mai auzi! Oana-Mălina NEGREA Taberele şcolare şi-au deschis porţile (Urmare din pag. 1) bia romano-catolică, pe diferite discipline (matematică, la Zăbala şi Comandau, limba maghiară - la Comandau, sportivă - la Pădureni şi Comandău, pronatura - Ozunca, limba engleză - Crasna şi Zăbala, fizică şi chimie - la Comandău). Tot prin Administraţia permanentă a taberelor au fost încheiate contracte cu tabere din alte zone ale ţării, şi anume: Costineşti (25 locuri), tabără organizată de Colegiul ,,Székely Mikó", Năvodari (72 locuri), Liceul „Mihai Viteazul", Sulina (40 locuri), Şcoala generală nr. 1 Covasna. Există unităţi şcolare din ţară care au solicitat suplimentări pentru taberele din judeţul nostru, cum ar fi, din Tulcea, Ialomiţa, Teleorman sau Arad. In schimb, judeţul Iaşia renunţat la cele 100 locuri contractate, iar Şcoala generală „Nicolae Colan” din Sfântu Gheorghe, căreia in baza solicitărilor, i-au fost repartizate 220 locuri, a anunţat că doreşte doar 30 de locuri la tabăra de la Pădureni, neexistând însă şi garanţia că vor fi ocupate. Şi încă un aspect : o absenţă totală se manifestă din partea unităţilor preşcolare care nu au organizat până acum nici o tabără. Unul dintre motive ar putea fi taxele practicate, acestea nu sunt exagerat de mari, doar la Năvodari (între 8-10 mii lei pe zi), care este unitate privată, aparţinând de S.C. SIND ROMÂNIA S.R.L., şi în cele ce-i aparţin Administraţiei permanente a taberelor, urde preţul este de 5.000 lei/zi. Unităţile şcolare care mai doresc, totuşi, să organizeze tabere, ar mai avea posibilitatea pentru câteva locuri neocupate de la Zăbala, Comandău şi Crasna, scop în care se pot adresa Administraţiei permanente a taberelor. CUVÂNTUL NOU Anul VI Nr. 1396 începuturile... (Urmate din pag 1) minată în curând şi distribuţia de gaze. Instituţiile publice - primăria, şcoala, grădiniţa, dispensarul - ca şi Fabrica de confecţii vor fi primele racordate, ca şi gospodăriile care se află de-a lungul conductei. In final, lungimea distribuţiei gazului metan va fi de 17 km stradal. Se intenţionează racordarea satului Mărtănuş, in acest sens făcându-se, acum, demersuri. • Se fac mari reparaţii la Grădiniţa de copii cu program normal (grup sanitar, introducerea apei potabile, canalizare, gaz) şi la şcoală (repararea magaziei de materiale şi introducerea apei potabile). Pentru anul de învăţământ '95—'96 se preconizează construirea unui cămin cu program prelungit în incinta grădiniţei cu program normal. • Anul trecut, în luna martie, își începea activitatea S.C. SECONF S.A., o modernă fabrică de confecţii (gen „Secuiana") care produce mai ales pentru export. De la o singură hală, în locul fostei Cooperative „Oituzul", cu 100 de oameni (înfrumuseţată şi modernizată, însă), s-a ajuns acum să se lucreze cu 280 de muncitori, odată cu predarea „la cheie" a noii secţii. De la sine înţeles ce înseamnă asta pentru nivelul de trai al breţcenilor? • Este şi motivul pentru care îşi freacă palmele cele 27 S.R.L.-uri din comună, dintre care, însă, numai trei lucrează în domeniul productiv, restul în comerţ. „ Anul ’95 a adus în casele sătenilor televiziunea prin cablu. S-a început cu 150 de abonaţi, ajungându-se acum la 320. In satul Mărtănuş, luna trecută, erau 60 de abonaţi. In Breţcu se „prind", deocamdată, 8 canale, iar în Mărtănuş - 6. Se fac demersuri şi pentru satul Oituz. • In a doua parte a lunii iulie, când începe, aici, secerişul va fi asigurat de o echipă de mecanizatori din Helegiu (Bacău). Se preconizează ca aceiaşi mecanizatori să lucreze mai departe în campania de toamnă. Cu doi ani în urmă se treiera şi în luna decembrie!? Motivul? Cei de la SMA Lemnia şi Lunga îşi puneau combinele la dispoziţie numai după ce încheiau, ei, lucrările. Şi terminau al dracului de greul LEGEA PENSIILOR ȘI A ALTOR DREPTURI DE ASIGURĂRI SOCIALE ALE AGRICULTORILOR (4) Pe baza acestor acte (prezentate în ziarul de ieri - n.r.), agricultorului i se va elibera un exemplar din noul contract de asigurare, precum și noul carnet de asigurare. Cu ocazia încheierii noului contract de asigurare, agricultorul poate solicita plata retroactivă a contribuţiei la fondul de pensii şi asigurări sociale pe o durată de 2 ani (în prezent 81.000 lei), şi astfel cei doi ani cotizaţi retroactiv se vor adăuga la anii munciţi în fostele C.A.P., sau la perioada cotizată ca ţăran cu gospodărie individuală din fostele localităţi necooperativizate, la care se mai adaugă şi perioadele cotizate de la încheierea contractului şi până la îndeplinirea condiţiilor de pensionare. Dacă agricultorul, cu ocazia încheierii contractului de asigurare deja a împlinit vârsta de pensionare (62 de ani bărbaţii şi 57 ani femeile), şi totalizează cel puţin 10 ani, timp util la stabilirea pensiei, cea pentru limită de vârstă, se poate solicita imediat, şi aceasta poate fi cumulată neîngrădit cu o altă pensie sau cu alte venituri, fără să afecteze asupra pensiei primite din alt sistem de asigurări sociale și pensii. Va urma : „ZILELE ANDREI ŞAGUNA" (Urmare din pag 1) rostos pentru membrii Ligii ,,Andrei Şaguna“, trecuţi la cele veşnice, ora 12 - Muzeul Spiritualităţii Româneşti, găzduieşte vernisajul expoziţiei de pictură şi sculptură a artiştilor covăsneni Gh. Avram, Florin Opaiţ, Nicolae Moldovan, Gh. Smădu, Petru Găitan, Iacob Borzoş, precum şi a preotului Damian Vătămănelu din Oituz; ora 13 - serbare câmpenească în poiana de la Epi 4 spre Vâlcele. Participă membrii corului „Armonia“, formaţia folclorică „Ciobănaşul” din Intorsura Buzăului, fanfara S.C. Textila ,,Oltul" din Sf. Gheorghe, formaţiile de dansuri populare din Ciumernic şi Dobârlău. In caz de timp nefavorabil, spectacolul se va ,,muta" pe scena Casei de cultură a sindicatelor din municipiu. * Pentru deplasarea la serbarea câmpenească organinizatorii *"pun la dispoziie autobuze (curse speciale) cu plecare din fața Arhivelor Statului, începând de la ora 12:30. ACTUL ADIŢIONAL... (Urmare din pag. 1) El conţine măsuri de protecţie a sindicaliştilor (vârsta protejată, premiu la pensionare, primă de vacanţă ş.a.), îmbunătăţirea condiţiilor de muncă, echipament adecvat etc. Dl. Papp János îmi spunea că salariul mediu în unităţile de construcţii care au semnat acest contract este 203.000 lei, dar sunt meserii (zidari, dulgheri) în care se primesc şi 400.000 lei pe lună. Concurenţa între firmele de construcţii - peste 80 de astfel de firme în judeţul nostru! - devine o treabă serioasă, de care trebuie să ţii seama, dar de la unităţile ,,Consic“ muncitorii n-au fost trimişi în şomaj, dimpotrivă, se fac şi acum angajări în meserii slab reprezentate numeric , cum ar fi chiar zidarii şi dulgherii. „Duşmanul nr. 1 la noi în sindicat este ignoranţa oamenilor. Ne străduim să-i facem să înţeleagă că au nevoie de sindicat, care îi apără de abuzuri de orice fel. Nu pentru bunăstarea noastră ne zbatem, ci pentru siguranţa şi liniştea lor".